جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
مکتب مشبهه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 14
عنوان :
اساس التقديس : فی علم الکلام (تحقیق: احمد حجازی سقا)
نویسنده:
فخـر الدين الرازي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: مكتبـة الكليات الأزهرية ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
صفاتیه (مذاهب کلامی)
,
عقاید اشاعره
,
13. علم کلام
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
,
التوحید: ابن خزیمه
کلیدواژههای فرعی :
اثبات وجود خدا ,
تشبیه ,
مکتب مشبهه ,
محکم و متشابه ,
اسمای صفات الهی(کلام) ,
تعالیم تورات(افعال انبیاء) ,
تورات ,
اثبات وجود خدا ,
ید الله ,
آیه محکم و متشابه ,
رابطه محکم و متشابه ,
چکیده :
این کتاب تالیف فخر رازی متکلم مشهور اشاعره اهل سنت است.فخر رازی این کتاب را در رد برکتاب ((توحید و اثبات صفات الرب)) ابن خزیمه(از صفاتیه متقدم و قائل به اثبات کلیه صفات خبری به معنی لغوی برای خداوند) نوشته است و در این کتاب صفات خبری را که شائبه تشبیه و تجسیم دارد تاویل نموده است.
نام دیگر این کتاب ((تاسیس التقدیس)) است. ابن تیمیه کتابی با عنوان ((نقض تاسیس التقدیس)) را در رد آن و تایید ابن خزیمه به رشته تحریر درآورده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دفع شبه من تشبه و تمرد : و نسب ذلك إلى السيد الجليل الإمام أحمد
نویسنده:
ابوبکر بن محمد حصني دمشقي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
مصر/ قاهره: مکتبة الازهریة للتراث,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اهل سنت
,
کتب رد وهابیت
کلیدواژههای فرعی :
استوی بر عرش ,
جسمیت خدا ,
مکتب مشبهه ,
جسم بودن خدا ,
حنابله (فرق کلامی) ,
نقض فتاوی وهابیت ,
عقیده تشبیه ,
تجسم و ظهور ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
تشبیه در مکتب اصحاب حدیث ,
وهابیت (فرق اسلامی) ,
رد عقاید وهابیت ,
شبهه تشبیه و تمثیل ذات الهی ,
مغالطه تجسم ,
بدعتهای وهابیت ,
شابک (isbn):
978-977-315-235-9
چکیده :
کتاب دفع شْبه من شّبه و تمرد توسط تقی الدین ابی بکر الحصنی الدمشقی به رشته تحریر درآمده است. فرقه وهابیت که خود را پرچمدار اسلام در دنیای امروز معرفی میکند نگاههای مختلف جهانیان را به خود جلب کرده است. این فرقه که در حقیقت برای محو آثار اسلام طراحی شده است با شعار سلفیگری و نزدیک کردن خود به اهل تسنن مخصوصا مکتب حنابله ، افرادی را زیر پرچم خویش جمع و اسلام راستین را وارونه جلوه میدهد. در این مسئله ابنتیمیه نقش مهمی در رشد تفکر وهابیگری دارد به گونهای که کتاب های او را میتوان اساس فکری وهابیت معرفی کرد. نویسنده این کتاب در صدد بیان تفاوت خط مشی فکری وهابیت با حنابله است. مطالب این کتاب شامل شبهات و جواب آنها است که وهابیت و ابن تیمیه مطرح کرده اند مانند: قول ابن تیمیه در قدیم بودن عالم، تکذیب ابن تیمیه در مورد نبوت پیامبر، مسئله افضلیت بین مکه و مدینه، منع زیارت قبور و حدیث شد رحال و .... نویسنده در پایان اینطور نتیجه می گیرد که بسیاری از شبهاتی که ابن تیمیه وارد کرده را اهل سنت قبول نداشته و حتی به آن پاسخ داده اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صفات خبری در اندیشه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
مصطفی سلطانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الله
,
قاعده بلاکیف
,
پذیرش بلاکیف صفات
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
صفات خدا
,
اثبات بلاکیف
,
اسماء و صفات خدا در قرآن
,
بلکفه
,
آیت اله جوادی آملی
,
قاعده بلاتکلیف
,
بلاکیف
کلیدواژههای فرعی :
تأویل ,
مجسمه ,
دلالت(منطق) ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
برهان ,
نظریه تنزیه ,
تشبیه ,
تنزیه ,
مکتب مشبهه ,
کرامت انسان ,
صفات خبریه ,
صفات خبری ,
محکم و متشابه ,
تجسیم ,
دلالات لفظی ,
عقل استدلالی ,
خلافت الهی ,
صفات خبریه ,
عقیده تجسیم ,
مشبهه (صفاتیه) ,
اهل بیت(ع) ,
تشبیه ,
تفویض ,
حشویه (مرجئه شکاک) ,
مجسمه (مشبهه صفاتیه) ,
تنزیه الهی ,
تجسیم ,
قرآن ,
فرقه حشویه ,
سلفی گری ,
صفات حقیقی ,
توقیف ,
خلیفة الله الاعظم ,
اثبات بلاکیف ,
هرمنوتیک ,
صفات ثبوتیه حقیقیه ,
قرآن ,
محکم و متشابه ,
دلالات ,
دلیل ( برهان ) ,
کرامت نفس ,
ید الله ,
تجسیم خدا ,
سلفیه (فرق اسلامی) ,
تعارض عقل و نقل ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
نظریه اثبات با تأویل ,
نظریه عینیت صفات با ذات ,
دلالت لفظیه ,
اقتدا به ائمه (ع) ,
تشابه زدایی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
بحث صفات خبری، همگام با نزول وحی پا به عرصه علم کلام و تفسیر نهاده است. در فهم آیات خبری و چگونگی انتساب این صفات به خداوند، دیدگاههایی چون تشبیه و تجسیم (اثبات بلاتأویل)، توقف و تفویض، اثبات بلاکیف، و اثبات باتأویل، به متکلمان و مفسران نسبت داده شده است. دیدگاههای فوق در مقام ارائه پاسخی به این پرسش شکل گرفت که چگونه خداوند خود را متصف به صفات خبری کرده است حال آنکه لازمه حمل و انتساب این صفات به خداوند، نسبت صفات غیر الهی (تشبیه، تجسیم و...) به خداوند است؟ استاد جوادی آملی در مقام پاسخ به این پرسش، قائل به نظریه «اثبات با تأویل» بوده، نظریه «عینیت صفات و ذات» و نظریه «تنزیه» را پایه تفسیر صفات خبری قرار دادهاند. ایشان با ارجاع متشابهات به محکمات و تقدم عقل برهانی بر ظواهر نقلی و با بهره وری از دلالت لفظیه و تصدیقیه، صفات خبری را فهم و تفسیر میکنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 91
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تشبیه، تفویض و تأویل در مکتب اصحاب حدیث
نویسنده:
هادی حجت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفویض
,
صفات خبری
,
01. خداشناسی (کلام)
,
اصحاب حدیث (فرق کلامی)
,
صفات الهی
,
صفاتیه (مذاهب کلامی)
,
اصول اهل سنت
,
صفات خبریه
,
عقاید اهل سنت
,
آیات صفات الهی
,
تشبیه
,
اصحاب حدیث
,
صفات خدا
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
تشبیه در مکتب اصحاب حدیث
,
تفویض در مکتب اصحاب حدیث
,
تاویل در مکتب اصحاب حدیث
,
8- اهل حدیث (فرق اسلامی)
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
کلیدواژههای فرعی :
تأویل ,
معتزله ,
اشاعره ,
تشبیه ,
اختیار انسان ,
مکتب مشبهه ,
مفوضه ,
حنابله ,
صفات خبری ,
آیات صفات ,
راسخان در علم ,
اختیار انسان ,
قرآن ,
ظنی بودن تاویل ,
ضرورت تأویل ,
تأویل در قرون اولیه ,
اختصاص تأویل به خداوند ,
سیره پیامبر (ص) در تأویل ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
آیات صفات بخشی از متشابهات قرآن به شمار می روند. مسلمانان در برابر این آیات دیدگاه های مختلفی دارند، در واقع در این باره سه نظر عمده وجود دارد: تشبیه، تفویض و تأویل. تشبیه همانند ساختن خداوند در ذات یا صفات به مخلوقات و اسناد صفات خلق به خالق است. تفویض آن است که معنای صفات خبریه خداوند متعال برای ما معلوم نیست و لذا مسأله را بایستی به خداوند متعال تفویض و در این باره سکوت کرد. تأویل، تفسیر این آیات مطابق با شأن خداوند باری تعالی است گرچه با ظهور ابتدایی الفاظ مخالف باشد. اهل حدیث به شدت از تأویل این آیات و احادیث مشابه آن اجتناب کرده و به ناچار به تشبیه یا تفویض رو آورده اند. در این مقاله نشان داده ایم تأویل ضرورتی است که نه تنها امامان شیعه که جمعی از صحابه، تابعان و حتی برخی از بزرگان اصحاب حدیث نیز با بهره گیری از آن به تفسیر و تبیین آیات پرداخته اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر دیدگاه های کلامی در تفسیر قرآن
نویسنده:
بمانعلی دهقان منگابادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب مشبهه
,
صفات خدا
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر کلامی قرآن
,
نگرش تشبیهی به قرآن
,
نگرش تنزیهی به قرآن
,
التوحید: ابن خزیمه
کلیدواژههای فرعی :
تأویل ,
تاویل قرآن ,
تفویض ,
فرقه کرامیه ,
ظاهرگرایی ,
حنابله ,
سلفیه ,
اخباریان (اهل حدیث شیعه) ,
کرامیه (مجسمه مشبهه صفاتیه) ,
قرآن ,
تفسیر قرآن ,
فرقه حشویه ,
ید الله ,
مشبهه مطلق ,
شبیه التشبیه ,
اهل تأویل و تفویض ,
تأویل گرایان مطلق ,
غل ید ,
بسط ید ,
کرامیه (صفاتیه) ,
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
نویسنده کوشیده تا تأثیر آراء کلامی مربوط به توحید را در تفسیر آیاتی که در آنها از دست، عرش و نظایر آنها سخن به میان آمده نشان دهد. نخست مفسران را به تشبیه گرایان و تنزیه گرایان تقسیم می کند؛ گروهی از دسته اول را معتقدان به تشبیه محض و جسمیت خداوند به شمار می آورد و گروهی را که قائلان به استناد صفات محدثات به حق تعالی می شمرد ظاهرگرایان می خواند. دسته دوم یا تنزیه گرایان را نیز دو گروه می داند: یکی آنان که تا حد مقدور به تأویل متوسل می شوند و اگر به نتیجه ای نرسند علم آن را به خداوند وا می نهند و دیگر، کسانی که یکسره به تأویل این قبیل آیات و نیز آیات مربوط به آخرت توسل می جویند. راه حل اختلاف، به نظر مؤلف تنها رجوع به قرآن و احادیث معصومان (ع) است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 57
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ساز و کار تفسیر محکم و متشابه از دیدگاه معرفت شناسی کلامی
نویسنده:
ناصر گذشته
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظر علامه طباطبایی در مورد تفسیر محکم و متشابه
,
تفسیر محکم از نگاه کلامی
,
تفسیر متشابه از نگاه کلامی
کلیدواژههای فرعی :
تأویل ,
مکتب مشبهه ,
متشابه ,
آیات تنزیهی ,
مشبهه (صفاتیه) ,
قرآن ,
مفسر ,
معرفت شناسی کلامی ,
اهل تنزیه ,
الهیات تنزیهی ,
آیات تشبیهی ,
محکم ,
تفسیر قرآن ,
متشابه ( قرآن ) ,
قرآن کریم ,
الهیات تشبیهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
سه اصطلاح محکم متشابه و تاویل (تفسیر) تعبیرهایی قرآنیند. دانشمندان مسلمان از دیرباز هم بر سر تبیین معنای آنها و هم در مورد تعیین مصداق این مفاهیم با یکدیگر اختلاف نظر دارند. محمد حسین طباطبایی در تفسیر المیزان 16 نظر مختلف را درباره تفسیر اصطلاحات محکم و متشابه آورده و یک به یک همه را رد کرده و در نهایت نظر هفدهمی را درباره این مساله ارائه کرده است. وی ملاکی برای تعیین اینکه کدام آیه محکم و کدام متشابه است به دست نداده این مقاله در پی عرضه کردن نظریه جدیدی از این امر نیست بلکه بحث در اینجا معطوف به معرفت درجه دوم است. به عبارت دیگر با ریشه یابی مبانی معرفتی هر مفسر در آیات مربوط به خداشناسی سعی شده است تا تناسب آن مبانی با جدولی که از آیات محکم و متشابه ارائه کرده اند نشان داده شود. حاصل پژوهش این است که کسانی که به الهیات تنزیهی باور دارند طبعا آیات تنزیهی قرآن را محکم و آیات تشبیهی را متشابه میگیرند هر دو گروه نیز برای یکسان سازی اطلاع هندسه معرفتی خود آیات به زعم خود متشابه را به گونه ای تفسیر یا تاویل می کنند که با آیات به زعم خود محکم همساز بشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئله «رؤیت» در حکمت متعالیه
نویسنده:
محمد طباطبایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
الله
,
رویت خدا
,
رؤیت خدا
,
رؤیت قلبی خدا
,
حکمت متعالیه
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
کلیدواژههای فرعی :
مجسمه ,
معتزله ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
ایمان ,
فصوص الحکم ,
اشاعره ,
شهود عرفانی ,
الامامیه ,
رویت قلبی خداوند ,
مکتب مشبهه ,
بصیرت ,
ولایت الله ,
مرتبه توحید ,
ادراک ,
اشاعره (اهل سنت) ,
رؤیت عقلی ,
مشبهه (صفاتیه) ,
معتزله (اهل سنت) ,
ادراک انسان ,
استحاله رؤیت بصری خدا ,
اهل بیت(ع) ,
رؤیت قلبی خدا ,
متکلم (اسماء افعال الهی) ,
مجسمه (مشبهه صفاتیه) ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
لقاء الله ,
حجاب الله ,
ادراک و ابصار ,
لن ترانی ,
صفات خدا ,
متکلمین ,
قرآن ,
طاعت ,
استحاله رؤیت ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
حجاب بین خدا و انسان ,
صفات الهی((در تعین ثانی)، مقابل صفات کونی علمی) ,
مقام شهود ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
مقام بصیرت ,
مقام توحید(عرفان) ,
لقاء حق ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
چشم ظاهر ,
علت صحت رویت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
از جمله مباحث کلامی، بحث رؤیت، یعنی دیدن خداوند متعال است. مشبهه و مجسمه به تبع برخی از یهودیان، برای خدا جسم قائل شده و گفتهاند: حق تعالی را میشود دید. اشاعره گرچه خدا را مادی نمیدانند، گمان کردهاند در قیامت برای مؤمنین قابل رؤیت است و برای اثبات مدعای خود، ادله عقلی و نقلی آوردهاند. به عقیده معتزله و امامیه ادعای اشاعره با مبنای آنها در تضاد است. حضرت امام خمینی رؤیت را ممکن، ولی قلبی و از نوع حقیقت ایمان دانستهاند. ایشان معتقد بودند که ایمان به مقام توحید و ولایت، حجاب را از بین میبرد و علمی که منتهی به ایمان و خوف از خدا نشود، حجاب اکبر است. نیز ایمان را نور الهی دانستهاند که قلب را آماج تجلیات خدا قرار میدهد. همچنین ایشان بین ایمان و عمل صالح و لقاء الله، قائل به پیوند بوده و معتقدند: اگر انسان اهل ایمان و عمل صالح باشد، با عنایات الهی و به اندازه ایمان و اعمالش صاحب کرامات میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پرتو حسن در شرح حدیث صورت
نویسنده:
محمدحسن فؤادیان
نوع منبع :
مقاله , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حدیث صورت
کلیدواژههای فرعی :
تأویل ,
توحید ,
خلقت ,
تشبیه ,
هبوط ,
آفرینش انسان بر صورت الهی ,
مکتب مشبهه ,
هبوط نفس ,
عقیده تشبیه ,
مشبهه (صفاتیه) ,
تشبیه ,
انسان کامل (کلام) ,
قرآن ,
عالم اصغر ,
انسان کامل ,
پیامبر ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
قرآن کریم ,
صورت الهی ,
صورت انسان ,
انسان در قرآن ,
لفظ آدم ,
نوع انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
0
چکیده :
درحدیث است که رسول خدا (ص) فرمودند (ان الله خلق آدم علی صورته ) یعنی خدای آدمیان را بر صورت خود آفریده است. این حدیث که مشهور به حدیث صورت است از دیرباز محل اختلاف اهل نظر گردیده و هرکس فراخور فهم و بینش و ظرفیت خود درباره آن اظهار نظر کرده است. برخی با ظاهربینی با استناد به این حدیث و مانند آن در ورطه تشبیه گرفتار آمده و به کافران پیوسته اند، گروهی نیز با پای چوبین در این وادی گام نهاده اند و کمتر از ظاهربینان نبوده اند و چون درک معنی ننموده اند ریشه حدیث را به تیشه تکذیب برکنده اند آنرا برگرفته از تورات و در زمره اسرائیلیات دانسته اند. و اهل تاویل را که با بال عرفان در این وادی به پرواز آمده اند به تیر کوته بینی مورد حمله قرار داده اند. این مقاله ضمن بررسی صحت صدور این حدیث از پیامبر اکرم (ص) دیدگاههای فوق را مطرح نموده و ضمن بررسی مفردات حدیث مذکور بر اثبات اندیشه اهل تأویل همت گماشته است و آدمی را که خلیفه خدا و وجه الله و دارای فطرت الهی و دارای صورتی الهی و یا برخوردار از صفات خداوندی میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 631 تا 654
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا خداوند می تواند زاییده ی ذهن انسان باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : این بحث اولین بار بصورت علمی توسط فرباخ مطرح شد . فرباخ شخصیتی است که متاثر از هِگل بوده است و بحث فرافکنی اعتقاد به خدا و دین را مطرح می کند و مارکس هم آنرا مطرح کرده است و ادعا می کردند که خدا ساخته و پرداخته ی بشر است ، در واقع خدا مخلوق بش
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
اعتقاد به خدا
کلیدواژههای فرعی :
مکتب مشبهه ,
خداباوری (دئیسم) ,
ایمان به خدا ,
اعتقاد به خدا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشه های تنزیهی عباد بن سلیمان
نویسنده:
ناصر گذشته
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
الهیات سلبی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
اسمای الهی
,
عبادبن سلیمان صیمری
,
شخصیت ها
کلیدواژههای فرعی :
جهان شناسی ,
معتزله ,
خداشناسی ,
اشاعره ,
تنزیه ,
شهرستانی ,
ازلیت عالم ,
ذات و صفات خدا ,
شیئیت عدم ,
مکتب مشبهه ,
تنزیه مطلق ,
کن فیکون ,
حکمای پیش سقراطی ,
صفات خدا ,
مدل تنزیهی نوافلاطونیان ,
علم خدا به عالم ,
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
عبادبن سلیمان صیمری یکی از دانشمندان ایرانی است که در قرن دوم قمری در مکتب معتزله پرورش یافت و بالید. مهم ترین ویژگی مکتب معتزله این بودکه در برابر مشبهه که به خدایی شبیه به انسان باور داشتند، با عنایت به اندیشه های نو افلاطونی، خدایی تنزیهی را در خلال دستگاهی کلامی طرح کردند که هیچگونه صفتی ندارد و صفات خدا را به ذات باز می گرداندند. به عبارت دیگر، آنان به خدایی باور داشتند که هیچ گونه شباهتی با آفریده هایش نداشت و «دیگر» بود. عباد بن سلیمان در خداشناسی تنزیهی خویش، چند فراتر از همقطاران اعتزالیش رفته و به تنزیه مطلق روی آورده است. او با الهام از حکمیان یونان باستان، جهان را در دو ساحت می بیند، نخست، ساحت پیش از وجود که اشیاء و ماهیات بودند ولی فاقد وجود بودند و این اشیاء از ازل همبود با خداوند بودند. ساحت دوم عالم، ساحتی است که با فرآیند خلقت به وجود آمده است، این فرآیند اینگونه بوده که خداوند با پدید آوردن گفتاری آفرینشگر یا «کن» ندایی به اشیاء درداد که پدید آیند و آنان نیز پدید آمدند و بدین سان جهان کنونی که مشاهده می کنیم و جهان تکون، حدوث و خلقت نام دارد، پدید آمد. خدا هیچ گونه ارتباطی حتی ارتباط معرفتی با ساحت دوم عالم ندارد. عباد با ترسیم چنین جهانی، این غایت را جستجو می کند که هر گونه ارتباط خداوند را با این عالم و به دنبال آن، هر گونه مشابهت وی را با عالم نفی کند و خدا را «به کلی دیگر» بینگارد. این عقیده بالطبع لوازم گوناگونی دارد که یکی از لوازم آن این است که وی می بایست عالم را ازلی بداند و ازلی دانستن عالم اندیشه ایست که وی از زمره متکلمان دور ساخته و به فیلسوفان نزدیک کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 247 تا 254
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 14
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید