جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
جهان طبیعت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 14
عنوان :
جغرافیای عرفانی
نویسنده:
محمد رضا یوسفی , الهه حیدری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
جهان طبیعت
,
جغرافیای عرفانی
,
عرفان اسلامی
,
جابلقا
,
جابرصا(جابلسا)
,
هورقلیا
,
طور سینا
,
کوه قاف
,
مدینه قیروان
کلیدواژههای فرعی :
حضرت موسی (ع) ,
هانری کربن ,
حکمت اشراق ,
عالم مثال ها ,
قاضی سعید قمی ,
حکمت خسروانی ,
وطن اصلی آدمی ,
جغرافیای عرفانی طبیعی ,
مشرق و مغرب در عرفان ,
جستجوی خاور ,
شهرهای عرفانی ,
قیروان ,
نگاه عرفانی به افلاک ,
جهان شناسی ایران قدیم ,
خورنه ,
جغرافیای عرفانی قرانی ,
کوه قاف ,
کوه طور ,
مجمع البحرین ,
جغرافیای عرفانی انتزاعی ,
هورقلیا ,
اقلیم هشتم ,
عالم بالا ,
ناکجا آباد ,
جابلقا و جابلسا ,
شابک (isbn):
2345-3761
چکیده :
در جغرافیای عرفانی با سه نوع اصطلاح جغرافیایی روبرو هستیم. یکسری مقولاتی که در جغرافیای طبیعی ما بإزای خارجی دارند مثل جهات چهارگانه، نام شهرها، اقالیم و ممالک که البته در جغرافیای عرفانی تأویلپذیرند و نقش نمادین و رمزگونه به خود گرفتهاند. دستۀ دوم مقولاتی جغرافیایی که منشأ قرآنی دارند همانند قاف، عرش، کعبه، طور و مجمع البحرین که آنها نیز بر مشرب عرفا تفسیر و تأویل میشوند. دستۀ سوم که فقط در جغرافیای انتزاعی سخن از آنها رفته، نه در طبیعت و نه در قرآن یافت میشود، بلکه سخن از مکانهایی است که ساختۀ ذهن خلّاق عارفان است. برخی از این مکانها ریشه در آموزههای اسلامی دارد و برخی از حکمت خسروانی ایرانی سرچشمه گرفته است. در این جغرافیا عالم بالا، جهانی سراسر نور و لطیفتر از جهان ماده است. عالم مثال فضایی است میانۀ عالم روح و عالم ماده بین ملکوت و ناسوت که روح و جسم پدیدهها و موجودات در این برزخ به هم متصل میشود. از این رو عالم مثال مظهر تمامیت، کلیت و جمع اضداد است. در این مقاله با تکیه بر تحقیقات عرفان پژوهان، جغرافیای عرفانی در سه محور جغرافیای عرفانی طبیعی، جغرافیای عرفانی قرآنی و جغرافیای عرفانی انتزاعی در آثار و اندیشۀ عرفای بزرگ ایرانی و اسلامی بررسی گردیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عالم مثال از نظر ملاصدرا
نویسنده:
علی ارشد ریاحی، صفیه واسعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اعیان ثابته
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
معجزات
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
علم نفس
کلیدواژههای فرعی :
علامه طباطبایی ,
افلاطون ,
سهروردی ,
سید جلال الدین آشتیانی ,
غلامحسین ابراهیمی دینانی ,
حکمت متعالیه ,
معراج ,
مثال متصل ,
مثال منفصل ,
تجرد ,
قوس نزول و صعود ,
معاد جسمانی ,
هانری کربن ,
تجرد قوه خیال ,
مکاشفات شهودی ,
عالم مثال نزولی ,
عالم مثال صعودی ,
عوالم برزخی ,
مظهریت اشیا ,
اطلاع بر امور غیبی ,
کرامات ,
نشئات عالم ,
هیولا ,
عالم عقول ,
عالم مثال مطلق ,
جواهر عقلی ,
عوالم سه گانه ,
جهان نفس ,
جهان طبیعت ,
معاد روحانی ,
قرآن ,
پیامبر ,
رویا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
یکی از مباحث مهم فلسفهی ملاصدرا اثبات عالم مثال است.مسألهی عالم مثال،از قدیم مورد بحث بوده است که در میان فیلسوفان نامبردار جهان اسلام، حکمای مشاء،به ویژه شیخ الرییس منکر وجود این عالم بودهاند.شیخ اشراق با طرح ادلهی عقلی و با استناد به مکاشفات شهودی خود،کوشیده است وجود این عالم را اثبات کند،هرچند به این علت که خیال را منفصل میداند،در رد اشکالهای وارد بر نظریهاش موفق نبوده است. در این مقاله،بعد از طرح بحث عالم مثال از نظر ملاصدرا و ذکر اموری که با نظریهی عالم مثال نزولی قابل تبیین است،به رابطهی عالم مثال صعودی با تجرد قوهی خیال پرداخته شده،بدین وسیله علاوه بر شناسایی بیشتر عالم مثال نزولی از نظر ملاصدرا،اهمیت تجرد قوهی خیال متصل که از ابتکارات بارز و ارزشمند این فیلسوف مبرز است نیز اثبات شده است؛چرا که با اثبات تجرد این قوه، صدر المتألهین توانست بسیاری از اشکالات موجود در باب معاد جسمانی را مرتفع و عوالم برزخی در قوس صعود را اثبات کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقصود از لاهوت و عالم ناسوت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در حکمت اسلامی عالم خلقت به سه عالم کلّی تقسیم می شود که عبارتند از :
1. عالم عقل یا عالم عقول یا عالم مفارقات تامّ یا عالم ارواح یا عالم جبروت یا ... :این عالم از ماده و آثار ماده مثل حرکت ،زمان ، مکان ، کیفیت ، کمّیت و... منزه است ؛ و از حی
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالَم لاهوت(قسیم عالَم جبروت و ملک و ملکوت)
,
عالم ناسوت
,
مراتب نظام هستی
کلیدواژههای فرعی :
جهان طبیعت ,
لاهوت ,
ناسوت ,
عالم لاهوت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویژگیهای فلسفه و نسبت آن با علوم
نویسنده:
عبدالله جوادی آملی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
العلم
,
فلسفه اسلامی
,
موجود
,
فلسفه الهی
,
الهیات(کلام جدید)
,
فلسفه الهی
,
الهیات بالمعنی الاخص
,
الهیات
,
آیت اله جوادی آملی
,
فلسفه غیر الهی
,
فلسفه مسیحی
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
جهان طبیعت ,
آفرینش (اِبداع) ,
اتقان صنع ,
حق و باطل ,
عالم خلقت ,
خالق ,
قرآن ,
حقیقت واحد ,
قرآن ,
علم الاسماء ,
فلسفه مطلق ,
قضایای ضروری ازلی ,
گستره فلسفه ,
حقیقت ,
بدیهیات اولیه ,
قضایای ضروری الصدق ,
قضایای ممکن ,
قضایای ضروری ,
قضایای ازلی ,
پیشوای دانش ها ,
گزاره های ازلی ,
حقیقت پایدار ,
اطلاق فلسفه ,
مادر علوم ,
مربی علوم ,
زیست دینی ,
ترازوی راستگو ,
جامعیت فلسفه مطلق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
نوشتار حاضر، از ویژگیهای فلسفه و نسبت آن با علوم دیگر سخن میگوید و بر آن است که اولا فلسفه امام و پیشوای سایر دانشها است و ثانیا فلسفه الهی جهانبینی ویژهای است که قضایای ممکن را ضروری و قضایای ضروری را به قضایای ازلی که اصلیترین مبادی معرفتیاند و بدون آنها راهی به سوی حقیقت نیست منتهی میکند. این نوشتار نشان میدهد که فلسفه به لحاظ برخورداری از ثبات و کلیت و اطلاق، ترازوی حق و باطل و صدق و کذب علوم دیگر است. بر این اساس الهی و یا الحادی بودن دیگر علوم بستگی به فلسفهای دارد که آن علوم بدان تعلق دارند. بدین ترتیب اگر فلسفه الهی باشد همه علوم در پرتو آن الهی و دینی میشوند؛ زیرا همه موجودات ـ اعم از مادی و مجرد و حقیقی و اعتباری ـ مخلوق پروردگارند و صحنه هستی ساحت خلقت الهی است که معلوم انسان نیز هست و علم انسان چیزی جز شرح و تفسیر آن مخلوق نیست. در ادامه این نوشتار نکاتی درباره فلسفه اسلامی به عنوان دانشی الهی و دینی در برابر الحادی و غیردینی آمده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طراحی هوشمند: طرح و بررسی دیدگاه الیوت سوبر
نویسنده:
روزبه زارع؛ فرح رامین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان نظم
,
فلسفه دین
,
برهان تنظیم ظریف کیهانی
,
طراحی هوشمند
,
الیوت سوبر
کلیدواژههای فرعی :
جهان طبیعت ,
اثبات وجود خدا ,
نظریه داروین ,
طبیعت گرایی متافیزیکی ,
ابطال پذیری(اصطلاح وابسته) ,
اصل آزمون پذیری(اصطلاح وابسته) ,
آفرینش گرایی ,
گزاره های احتمالاتی ,
طراح خبره ,
آموزه دوئم ,
فرض های کمکی ,
اصل انسان مدارانه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
طراحی هوشمند به عنوان یک جنبش اجتماعی با انتقادهای فیلیپ جانسون به طبیعتگرایی و داروینیسم و همراهی او با افرادی همچون مایر، دمبسکی و بیهی و حمایت فیلسوفانی همچون پلنتینگا، مورلند و کریگ در دهۀ آخر قرن بیستم شکل گرفت. در نگاه آنان طراحی هوشمند یک برنامۀ پژوهش علمی با مشارکت دانشگاهیان است که نشان خواهد داد بر عالم یک طراحی هوشمند حاکم است. سوبر به عنوان یکی از منتقدان طراحی هوشمند معتقد است که طرفداران ایدۀ طراحی هوشمند گرفتار تطبیقهای ناقص در مورد پدیدهها هستند. از نظر او طراحی هوشمند شرط آزمونپذیری را ندارد و در نتیجه قابل ورود به عرصۀ علمی و تحقیقاتی نیست. در این مقاله نشان داده شده که اولاً تصویر او از آزمونپذیری کامل نیست. ثانیاً طراحی هوشمند، میتواند، با ملاحظاتی، همان معیار سوبر را نیز تأمین کند. اساس اِشکال او ناشی از تصور نادرستی است که از وجود یک طراح هوشمند فراطبیعی دارد. نقد نخست این مقاله را میتوان، علاوه بر یک تقریر قیاسی معتبر از کبرای برهان نظم، انتقادی بر طبیعتگرایی روششناختی نیز در نظر گرفت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به برخی زمینه های ارتباط مساله «نفس (ذهن) - بدن» و مساله «آفریدگار - جهان»
نویسنده:
پیروز فطورچی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه ذهن (فلسفه)
,
علم نفس
,
خلق آدم (ع)
,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم)
,
مسئله ذهن (نفس) و بدن (جسم)
کلیدواژههای فرعی :
جهان طبیعت ,
جهان شناسی علمی ,
جهان شناسی فلسفی ,
حذف گرایی ,
قرآن ,
فلسفه دین ,
تمثیل نفس - بدن ,
مسئله آفریدگار - جهان ,
فعل الهی در طبیعت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
نوشتار حاضر بررسی کوتاهی است درباره برخی زمینه های ارتباط میان دو مساله مهم و دیرپا در فلسفه و الهیات یعنی مساله «نفس و بدن» و یا به تعبیر جدیدتر مساله «ذهن - بدن»، از یک سو و مساله چگونگی ارتباط آفریدگار و جهان طبیعت، از سوی دیگر. آیا به لحاظ تاریخی و تحلیلی می توانیم میان نحوه تلقی خود از این دو مساله نسبتی برقرار کنیم؟ در پاسخ به این پرسش ابتدا با تحلیلی فلسفی و کوتاه نشان داده می شود که در بحث از تبیین چگونگی ارتباط میان آفریدگار و جهان طبیعت با مسائل و مشکلاتی مواجهیم که با دشواری های مربوط به فهم ما از مساله ارتباط نفس و بدن (یا ذهن و بدن) بی شباهت و بی مناسبت نیست. سپس با ذکر چند نمونه از دیدگاه های تاریخی و معاصر در فلسفه و الهیات غرب به برخی زمینه های ارتباط میان این دو مساله در تفکر غرب می پردازیم. پس از آن، زمینه های ارتباط میان این دو مساله را در اندیشه اسلامی پی می گیریم. توصیه های جدی درباره لزوم دقت و پرهیز از زیاده روی در به کارگیری تمثیل نفس - بدن نیز مورد توجه خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا علم و دین به دو فرهنگ متفاوت تعلق دارند؟
نویسنده:
مهدی گلشنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه علم و دین
,
وحدت علم و دین
,
دین و فرهنگ
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
فرهنگ علم
کلیدواژههای فرعی :
جهان طبیعت ,
مسئولیت اخلاقی ,
استقراء ,
جهان بینی الهی ,
جهان بینی ,
جهان بینی الهی ,
جهانبینی علمی ,
جهان بینی اسلامی ,
شهود ,
وحی ,
ارزش اخلاقی ,
علم تجربی ,
ریاضی ,
وحی الهی ,
علم ریاضی ,
فضایل اخلاقی ,
مسئولیت پذیری ,
قانون طبیعت ,
مفروضات متافیزیکی ,
شهود(اسماء اول عرفان نظری) ,
استقراء ,
مجربات ,
جهان بینی دینی - مابعدالطبیعی ,
جهان فیزیکی ,
آزمایش علمی ,
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
در زمان ما این ایده رایج است که علم و دین دو فرهنگ زیربنایی متفاوت دارند. بعضی از دانشمندان معتقدند که آنها به دو فرهنگ مستقل وابستهاند. بعضی نیز معتقدند که آنها در بعضی زمینهها همپوشانی دارند، و برخی آنها را متعلق به دو فرهنگ مکمل میدانند. این مقاله میکوشد که ثابت کند علم، آنگونه که معمولا فهمیده میشود، یک فرهنگ خودکفا ندارد و فی الجمله با دین زمینههای مشترک دارد. بعلاوه، علم مبتنی بر بعضی مفروضات متافیزیکی است و همچنین دانشمندان با بعضی ملاحضات اخلاقی سر و کار دارند. پس لااقل علم و دین به دو فرهنگ کاملا مستقل تعلق ندارند، و در واقع آنها میتوانند یک جهان بینی زیربنایی مشترک داشته باشند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در مورد عوالم ناسوت، لاهوت، جبروت و ملکوت توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از بررسي اين عوالم لازم است كه توضيحي در مورد «عالم» بدهيم و روشن كنيم كه فلاسفه و حكماء مرادشان از واژة «عالم» چيست؟ در اصطلاحات فلسفي كلمة «عالم» به آن موجود يا موجوداتي اطلاق مي شود كه از نظر مراتب كلي وجود، درجة خاصي را اشغال كرده باشند، بطور
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
02. جهان شناسی Religious cosmology
,
آفرینش جهان
,
عالَم لاهوت(قسیم عالَم جبروت و ملک و ملکوت)
,
عالَم جبروت((عالَم ارواح)، قسیم عالم لاهوت و ملک و ملکوت)
,
عالَم ملکوت(قسیم عالَم لاهوت و جبروت و ملک)
,
عالم ناسوت
کلیدواژههای فرعی :
جهان نفس ,
جهان طبیعت ,
لاهوت ,
جبروت ,
ناسوت ,
تقدم ملکوت بر ناسوت ,
عالم جبروت ,
عالم ملکوت ,
ملکوت الهی ,
عالم ملکوت ,
عالَم مُلک(قسیم عالم لاهوت و جبروت و ملکوت) ,
مراتب جبروت ,
عالم لاهوت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مظاهر عالم هورقلیا در فلسفه اشراق و مکتب شیخیه
نویسنده:
سیدعباس ذهبی، فریده محرمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
احمد احسایی
,
هستی شناسی اسلامی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
عالم هورقلیا
,
هورقلیا
کلیدواژههای فرعی :
جهان طبیعت ,
بهشت و جهنم ,
اقلیم هشتم ,
جن ,
عالم رؤیا ,
عالم ملکوت ,
رؤیا ,
عالم نفوس ,
نظام عالم ,
شیخیه ( شیعه اثنی عشری) ) ,
ابلیس ,
جابرسا ,
صور معلقه ,
عالم محسوسات ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
صورت مثالی ,
صوت ,
جابلقا ,
عالَم خیال(مقابل عالَم حقیقت) ,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام) ,
تخیل(راه های معرفت) ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
حواس باطن(مقابل ظاهر) ,
جای نگاری عالم هورقلیا ,
مظاهر معرفت شناختی عالم هورقلیا ,
صور خیالیه ,
صور منفصله ,
مظاهر جهان شناختی عالم هورقلیا ,
اشیاء صیقلی ,
اصوات مثالی ,
طعوم ,
روایح ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در تعریف لغوی واژه هورقلیا اگرچه آرای متنوعی در باب یونانی، سریانی و عبری بودن آن وجود دارد، می توان دقیق ترین تعریف را «خورکلپا» به معنای جسم خورشیدی دانست که ریشه در فرهنگ و زبان ایران باستان دارد. در جهان شناسی حکمت اشراق، عالم هورقلیا را می توان با عالم صور معلقه، اشباح مجرده، عالم مثال و عالم خیال منفصل یکی دانست. ضمن آن که در مکتب شیخیه، با توجه به رویکرد کلامی آن مکتب، عالم ملکوت نیز معادل هورقلیا آمده است. اگرچه تفاوت هایی در جهان شناسی این دو مکتب، به ویژه در تعداد مراتب هستی، دیده می شود، مظاهر عالم هورقلیا نزد هر دو جریان مشترک است. برخی از این مظاهر بیشتر صبغه معرفت شناختی دارند و برخی صبغه هستی شناختی. از دسته اول، می توان به مظهر خیال، خواب و رویا و وحی و الهام اشاره کرد و از دسته دوم، می توان جنبه هستی شناختی جن و شیاطین، آینه و اصوات و روایح مثالی را نام برد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موسی و عیسی (ع) در انسان کامل جیلی
نویسنده:
محمد علی یوسفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حضرت عیسی (ع)
,
حضرت موسی (ع)
,
انجیل
,
انسان کامل (کلام)
,
تورات
,
عبدالکریم جیلی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
فصوص الحکم ,
جهان طبیعت ,
قوم بنی اسرائیل ,
شناخت اهل الله ,
انبیای سریانی ,
طور ,
قرآن ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
تثلیث مسیحی ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
گوسالهی سامری ,
اسماء ذاتیه(تعین ثانی عرفان نظری) ,
اسماء صفات (عرفان) ,
اسم اعظم الوهی((الله)، قسیم اسم اعظم وصفی و اسم اعظم فعلی) ,
ظهور ولایت(مقابل خلافت) ,
عالَم لاهوت(قسیم عالَم جبروت و ملک و ملکوت) ,
مقام واحدیت(مقابل مقام احدیت) ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
زبان سریانی ,
تجلیات اسماء صفاتیه ,
تجلیات اسماء ذات ,
المناظر الالاهیه ,
تجلی خدا بر موسی (ع) ,
تجلی خدا بر عیسی (ع) ,
موسی (ع) در آسمان ششم ,
علم اسرار الهی ,
معجزات عیسی (ع) ,
عیسی (ع) در آسمان چهارم ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
زندگی انبیا الاهی آن گونه که در کتاب های مقدس، روایات و قصص به تصویر کشیده شده، همواره زمینه ای مساعد برای بیان اندیشه ها و مضامین عرفانی بوده است. جیلی که خود از شاگردان مکتب عرفانی ابن عربی است به زندگی انبیا الاهی از جمله موسی و عیسی (ع) نظر داشته، به تاویل و تطبیق آیات، روایات و حوادث زندگی آنان با حوادث نفسانی پرداخته است. جیلی در مجموع مباحث خود درباره زندگی موسی، بر فنای نفس بشری، حقیقت واحد الاهی، رفع دو گانگی و دویی در نسبت وجود حقی و خلقی و در نهایت بر وحدت انسان کامل با خداوند تاکید دارد. او تورات را از تجلیات اسما صفاتیه حق و انجیل را از تجلیات اسما ذات می داند. خداوند تورات را در نه لوح بر موسی نازل کرد و او مامور به ابلاغ هفت لوح بود و دو لوح پایانی که لوح «قدرت و ربوبیت» بود در حوزه تبلیغ موسوی قرار نداشت، بلکه متعلق به عیسی بود و همین ابلاغ الواح «قدرت و ربوبیت» از سوی عیسی بود که موجب شد قوم عیسی به تثلیث قایل شوند و به قول جیلی و ابن عربی به گمراهی (ضلال) و خطا (اعتقاد نادرست) بیافتند. جیلی بر این باور است که انجیل ظاهری دارد و باطنی. ظاهر انجیل عبارات آغازین انجیل است که به نام «اب، ام و ابن» شروع می شود، همچنان که اول قرآن «بسم الله الرحمن الرحیم» است. قوم عیسی ظاهر این کلام را گرفتند و آن را بر عیسی، مریم و روح تطبیق دادند و از حقیقت انجیل که ظهور حضرت حق را در خلق و قیام ناموس لاهوتی را در وجود ناسوتی نشان می دهد غفلت کردند و به تجسیم و حصر منتهی شدند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 171
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 14
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید