جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
04.متخصصان مطالعات دینی (الهیدانان، فیلسوفان دین، دینپژوهان، مورخان دین، انسانشناسان دین، روانشناسان دین و جامعهشناسان دین)
>
01.الهیدانان و فیلسوفان دین
>
02.فیلسوفان دین
>
فیلسوفان دین خداباور (مصادیق بررسی مجدد شود)
>
نیکلاس ولترستورف Nicholas Wolterstorff
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
عنوان :
نگاهی انتقادی به ارتباط دانش و دین در جامعهشناسی دین ماکس وبر
نویسنده:
امیر صادقی، منصور نصیری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران : انجمن فلسفه دین ایران, بهار و تابستان/ 1397
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجدد
,
هدفداری عالم
,
جامعه شناسی
,
افسون زدایی
,
جهانبینی علمی
,
ساختار انقلاب های علمی
,
دین شناسی جامعه شناختی
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
دین و اخلاق
,
رابطه دین و اخلاق نزد کانت
,
دین و تجدد گرایی
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
تعارض علم و دین
,
علم و معجزه
,
وحدت علم و دین
,
عقلانیت معجزه
,
فلسفه دین
,
جامعه شناسی دین
,
فلسفه علم
,
ساموئل تامس کوهن
,
ماکس وبر
,
جهان بینی دینی - مابعدالطبیعی
,
منصور نصیری
,
گفتوگوی دانش و دین
,
نظام روحانیت دینی
,
تضاد قلمرو علیت و اخلاق
,
بنیاد گرایی علمی
,
پایان دوران دین
,
رابطه بنیادین دین و اجتماع
,
نیکلاس ولترستورف Nicholas Wolterstorff
,
ماکس وبر (Max Weber)
,
ماکس وبر (Max Weber)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقل گرایى حداکثرى و معتدل در دین شناسى
نویسنده:
مسعود نورعلی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, خرداد/1383
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عبدالله جوادی آملی
,
عقل گرایی حداکثری
,
روشنگری
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
فلسفه غربی
,
عبدالله جوادی آملی
,
فلسفه دین
,
آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga
,
رنه دکارت
,
جان لاک
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
عقل گرایی معتدل
,
عقل گرایی دین ستیزانه
,
عقل گرایى حداکثرى در اسلام
,
عقل گرای افراطى دین باور
,
عقل گرایی افراطى دین باور
,
نقش عقل در معرفت دینى
,
نیکلاس ولترستورف Nicholas Wolterstorff
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد درون گروانه و برون گروانه پلانتینگا درباره معقولیت باور به خدا : الهیات تطبیقی
نویسنده:
مهدی فرجی پاک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, پاییز و زمستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
باور تضمین شده
,
باور پایه
,
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی)
,
مبناگرایی (معرفت شناسی)
,
پلانتینگا
,
رویکرد برون گروانه
,
باور به خدا
,
عقلانیت باور به خدا
,
انسجام گروی
,
مبناگروی سنتی
,
تضمین
,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
تجربه گروی دینی
,
توجیه باور دینی
,
معرفت شناسی اصلاح شده
,
نظریه انسجام گرایی
,
نظریه مبناگروی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابونصر فارابی
,
فخر رازی
,
اخلاق باور
,
ویلیام آلستون William J. Abraham
,
آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga
,
ریچارد سوئین برن
,
ژان کالون
,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی)
,
تجربه دینی
,
عقلانیت معرفتی
,
مصداق باور خطاناپذیر
,
رویکرد درون گروانه
,
بی نیاز انگاری
,
باور بدیهی
,
استدلال تجربه دینی
,
حس خداشناسی
,
معیار معرفتی باور
,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه)
,
ویلیام هاسکر William Hasker
,
نیکلاس ولترستورف Nicholas Wolterstorff
,
ملاصدرا شیرازی
,
توماس آکوئیناس
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
بینیازانگاری، یکی از دیدگاههای مهم معرفتشناختی درباره معقولیت باور به خدا به شمار میآید. به طور کل، میتوان گفت بر اساس این دیدگاه، باور به وجود خداوند نیازمند هیچگونه استدلال عقلانی نیست. تقریرهای متعددی از این دیدگاه ارائه شده است: یکی از تقریرهای دیدگاه بینیازانگاری را میتوان دیدگاه تجربهگرایی دانست که از سوی افرادی، همچون: سوئینبِرن، آلستون و پلانتینگا ارائه شده است. پلانتینگا درباره معقولیت باور به خدا، دیدگاه معرفتشناسی اصلاح شده را مطرح میکند. تقریر پلانتینگا، در طول آثار وی دو بیان متفاوت داشته است: او در آثار اولیه خود، با اتخاذ رویکردی درون-گروانه از مسأله توجیه، به نقد دیدگاه مبناگروی کلاسیک پرداخته و با طرح تبیینی دیگر از این دیدگاه، باور به خدا را بدون ارائه استدلال عقلانی معقول دانسته است؛ در حالی که در آثار اخیر خود، با ردّ موضع درونگروانه درباره مسأله توجیه، به رویکرد برونگروانه معتقد شده و با ارائه مفهوم تضمین، باور به خدا را بینیاز از استدلال معرفی میکند. این مقاله به ذکر این دو رویکرد متفاوت پلانتینگا در خصوص معقولیت باور به خدا میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 176 تا 161
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی نظریه معرفت شناسی اصلاح شده بر مبنای تقریر پلانتینگا
نویسنده:
جابر موسوی راد، هادی یساقی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
پلورالیسم
,
باور پایه
,
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی)
,
مبناگرایی (معرفت شناسی)
,
توجیه باور دینی
,
پلانتینگا
,
تضمین
,
گرایش فطری
,
نسبیگرایی معرفتی
,
مبناگروی سنتی
,
محمدرضا مظفر
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
توجیه ایمان به خدا (مسائل جدید کلامی)
,
توجیه باور دینی
,
معرفت شناسی اصلاح شده
,
کثرت گرایی دینی
,
نظریه مبناگروی
,
مبناگروی اصلاح شده
,
مبناگروی حداکثری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
محمد رضا مظفر
,
باور دینی پایه
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
اخلاق باور
,
ویلیام آلستون William J. Abraham
,
آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga
,
ژان کالون
,
جان لاک
,
مبناگروی قوی(مقابل مبناگروی ضعیف)
,
مبناگروی ضعیف(مقابل مبناگروی قوی)
,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی)
,
معرفت شناسی اصلاح شده
,
معرفت شناسی باور پایه
,
اعتقاد پایه
,
قضایای پایه
,
قضیه بی نیاز از استدلال
,
قضیه حضوری
,
قضیه بدیهی
,
انتقاد کدو تنبل بزرگ
,
مدل تضمین آکوئیناس - کالونی
,
نیکلاس ولترستورف Nicholas Wolterstorff
,
ملاصدرا شیرازی
,
توماس آکوئیناس
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
در طی قرون متمادی فیلسوفان بسیاری مبناگروی سنتی را پذیرفته و از آن در استدلالات خود بهره می گرفتند. در مقابل برخی فیلسوفان جدید مانند پلانتینگا نظریه معرفت شناسی اصلاح شده را ارائه داده اند. مطابق این نظر قضایای پایه به تعداد محدودی که در نظر مبناگروان سنتی است، محدود نمی شود. بلکه قضایای بیشتری را شامل می شود که از جمله آن ها اعتقاد به وجود خداوند است. مطابق این نظر، ضرورتی ندارد که فیلسوفان برای اثبات وجود خداوند، دلیل بیاورند؛ بلکه وجود خدا خود قضیه ای پایه و بی نیاز از استدلال است. پلانتینگا برای اثبات مدعای خود، با سه دلیل مدعای مبناگروان سنتی را رد می کند. اما در این مقاله اثبات شده که دلائل سه گانه وی درست به نظر نمی آید. سپس پنج دلیل در نقد دیدگاه پلانتینگا آورده شده است؛ دلائلی که خود پلانتینگا به برخی از آن ها پاسخ داده است، اما به نظر می رسد که هیچ یک از پاسخ های وی قانع کننده نباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی دیدگاه نیکولاس ولترستورف دربارهی فلسفهی تحلیلی دین در اواخر قرن بیستم
نویسنده:
محمدرضا بیات، علی اصغر درلیک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه متنی
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امکان معرفت خداوند
,
اصل ساده باوری
,
فلسفه ورزی
,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
توجیه باور دینی
,
معرفت شناسی اصلاح شده
,
نظریه مبناگروی
,
فلسفه پوزیتیویسم
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
ولترستورف
,
فلسفه دین
,
آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga
,
برتراند راسل
,
ریچارد رورتی
,
ژان کالون
,
جان لاک
,
لودویگ ویتگنشتاین
,
توماس رید
,
فلسفه تحلیلی
,
جورج ادوارد مور
,
ایده آلیسم
,
فلسفه تحلیلی دین
,
نگاه روایی
,
ساختار روایی - داستانی
,
روایی بودن
,
محمد رضا بیات
,
نیکلاس ولترستورف Nicholas Wolterstorff
شاپا (issn):
6123 2251
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید