جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
نقد و بررسی اندیشه تاثیرپذیری متکلمان قرن 4 و 5 امامیه از معتزله در عدل الهی
نویسنده:
محمدعلی احسانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), اسفند / 1392
کلیدواژه‌های اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , شیخ طوسی‏: ابوجعفر محمد بن حسن , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , اعتقادات شیعه , جبریه (مذاهب کلامی) , 2- قاعدة اللّطف: قاعده لطف , اشاعره (اهل سنت) , انتصاف , تکلیف (افعال الهی) , معتزله (اهل سنت) , وجوب قبول توبه , اراده معصیت , امر بین امرین , تفویض , استطاعت قبل الفعل , استطاعت مع الفعل , عدل الهی , خدا و اختیار انسان , حسن و قبح عقلی , عقلانیت دینی , اصول مذهب شیعه , شیخ مفید , سید مرتضی , خواجه نصیرالدین طوسی , شیخ طوسی , رابطه کلام شیعه و معتزله , شر , قدر , علامه حلی , 5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) , ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره) , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , عدم صدور قبیح از خداوند , مساوات در نعمت , عقلانیت معتزلی , مساوات در هدایت , توفیق الهی , تعبیر الهیاتی آلام , اصل وجوب عوض , تحابط , مشترکات شیعه و معتزله , ابو سهل بشر بن معتمر (موسس اعتزال بغداد) , ابو علی جبایی , قاضی عبد الجبار
صفحات :
از صفحه 89 تا 106
وجوب نظر (به کارگیری عقل) در معارف دینی از منظر کلام اسلامی
نویسنده:
ناصرالدین اوجاقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, بهار 1390
چکیده :
بهره گیری از عقل و تفکر عقلی و اعتبار آن در معارف دینی، مسئله ای است که از دیرباز در قلمرو اندیشة دینی کانون توجه بوده است. در قلمرو اسلامی، مکاتب گوناگون کلامی نه تنها اعتبار عقل و تفکر عقلی را به منزلة منبعی برای رسیدن به معارف دینی به رسمیت میشناسند، بهره گیری از عقل را در این زمینه واجب میدانند. متکلمان برای اثبات این امر استدلال هایی نیز ترتیب داده اند. البته دربارة اینکه وجوب نظر از احکام عقلی است یا سمعی، میان متکلمان عدلیه و اشاعره اختلاف نظر دیده میشود. در این مقاله استدلال های متکلمان مسلمان بر وجوب تمسک به عقل (وجوب نظر) در قلمرو معارف دینی، و عقلی یا سمعی بودن آن از نظر ایشان، ارزیابی شده است. روش کار به این گونه است که نخست داده ها با مراجعه به منابع دست اول کلامی جمع آوری میشود و سپس کانون تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. با بررسیهای انجام شده به این نتیجه میرسیم که دربارة وجوب نظر تنها یکی از استدلال ها درست است و همچنین وجوب عقلی نظر، تأیید میشود.
صفحات :
از صفحه 127 تا 158
بررسی روش شناختی تطبیقی اندیشه کلامی صدوق و مفید
نویسنده:
محمد علی نیازی، احمد محمودی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, پاییز و زمستان/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , شیخ صدوق , تأویل , شیخ مفید , آموزه های دینی , عقل نظری , عقل عملی , البداء , اعتزال بغدادی , اخبار , عقل‌گرایی , عصر غیبت کبری , عقل استدلالی , اهل بیت(ع) , معتزله بغداد , قرآن , گزاره دینی , غیبت صغری , صدق گزاره‌های دینی , هرمنوتیک , علامه مجلسی , شیخ مرتضی انصاری , شیخ مفید , سید مرتضی , عقل ( جوهر ) , بداء , قرآن , اصول کافی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , عصر غیبت صغری , عصر غیبت کبری , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , مکتب عقل گرای بغداد , عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) , عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) , امامان معصوم علیهم السلام , عقل گرایی کلامی , نقل گرایی کلامی , اثبات عقیده , مفهوم شناسی عقل , کشف حکم شرع , روش کلامی شیخ مفید , روش کلامی شیخ صدوق , سید احمد محمودی , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
متکلمان اسلامی در اثبات عقاید دینی و پاسخ به شبهات بر منهج واحد و روش خاصی سیر ننموده‌اند. از این‌رو، در این مقاله سعی شده است روش کلامی صدوق و مفید و مبانی روش کلامی این دو متکلم نامدار شیعی که یکی نماینده مکتب قم و دیگری نماینده مکتب بغداد بوده‌اند، بررسی و تطبیق گردد و بدین ترتیب، جایگاه عقل و نقل نزد این دو اندیشمند کلامی روشن شود. سپس، میزان بهره‌گیری این دو متکلم از عقل و نقل در تبیین مسائل اعتقادی و پاسخ به شبهات ارزیابی و اثبات می‌شود که صدوق برخلاف مفید، روش نقل‌گرایی را در اثبات عقاید دینی ترجیح داده است، اما نه به این معنا که عقل را نادیده گرفته باشد، بلکه از احادیث و روایاتی که به نوعی از استدلال‌های عقلانی برخوردار است، استفاده می‌کند، لکن مفید با توجه ویژه به عقل و رویکرد عقل گرایانه، به اثبات گزاره‌های دینی و دفاع از آن می پردازد. در اثبات این ادعا، از تمسک به کلیات پرهیز و با استناد به آثار این دو اندیشمند، این مدعا ‌اثبات شده است .
صفحات :
از صفحه 77 تا 94
بررسی تطبیقی مسئله بداء (در اندیشه غالب متکلمان و فلاسفه شیعه)
نویسنده:
محمدعلی اسماعیلی، محمدمهدی احمدی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: جامعه المصطفی العالمیه, زمستان 1391
صفحات :
از صفحه 115 تا 142
نقد و بررسی حکمی آموزه بداء در آراء دانشوران شیعی
نویسنده:
حامد ناجی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, بهار/ 1391
صفحات :
از صفحه 15 تا 39
تفسیر تطبیقی دابه الارض در آیه 82 نمل و ارتباط آن با رجعت
نویسنده:
عصمت نیری، ابوالحسن بارانی، محمدتقی دیاری بیدگلی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها, پاییز/1394
صفحات :
از صفحه 7 تا 22
متشابهات قرآن و تفسیر صحیح آن از دیدگاه ابن شهر آشوب مازندرانی
نویسنده:
محمدصادق حیدری، علی اکبر ربیع نتاج
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها, تابستان/ 1392
صفحات :
از صفحه 31 تا 50
تأملی پیرامون رجعت و رجعت کنندگان از نگاه عقل و نقل
نویسنده:
حسین حبیبی تبار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, پاییز/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , شیخ طوسی‏: ابوجعفر محمد بن حسن , ملا عبدالرزاق لاهیجی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , ناصر مکارم شیرازی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , مجمع البیان فی تفسیر القرآن , کتاب بحارالانوار , قوم بنی اسرائیل , عبدصالح , بازگشت به دنیا , رجعت , آیات رجعت , معاد(کلام) , اهل بیت(ع) , رجوع اجزای بدن , معاد جسمانی , کمال حقیقی انسان , محمدرضا مظفر , تناسخ , علامه مجلسی , شیخ حر عاملی , شیخ مفید , سید مرتضی , شیخ طوسی , علامه طباطبایی , محمد رضا مظفر , ناصر مکارم شیرازی , جهنم , بهشت , استقامت , تعالی انسان , 3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی) , شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) , دین یهود (ادیان سامی) , فخر رازی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , جلال الدین سیوطی , زمان ظهور , حضرت عیسی(ع) , حضرت موسی(ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع) , چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع) , ژ. امام دوازدهم(حضرت امام عصر عج) , حکمت رجعت , انتقام از ستمگر , امید بخشی , نصرت دین , حسین حبیبی تبار , فیاض لاهیجی , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 23 تا 50
بررسی دلالت آیه 83 سوره نمل بر رجعت از دیدگاه فریقین
نویسنده:
عزالدین رضانژاد، رمضان پای برجای
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها, بهار/1395
صفحات :
از صفحه 41 تا 60