جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
مقایسۀ اجمالی «انسان‌شناسی» تومائی و صدرایی با تأکید بر ساختار تألیفیِ «جامع الهیات» و«اسفار»
نویسنده:
رضا رضازاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, پاییز و زمستان/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , مرتضی مطهری , اسفار , ملاصدرا , خداشناسی , انسان شناسی , غایت آدمی , المخلوق , آکوئیناس , هستی شناسی(فلسفه) , معرفت شناسی ملاصدرا , علم النفس ملاصدرا , 03. انسان شناسی Human nature , اسفار اربعه , حیات ابدی , جامع الهیات , طبع انسان , هستی شناسی صدرایی , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , هستی شناسی اسلامی , هستی شناسی غربی (مسائل جدید کلامی) , معرفت شناسی اسلامی , مرتضی مطهری , مهدی حائری یزدی , فلسفه الهی , علم نفس , خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) , خلود , مخلوق , معرفت شناسی اسلامی , شهرام پازوکی , معرفت شناسی اسلامی(قسیم معرفت شاسی مسیحی، یهودی، بودایی و هندویی) , معرفت شناسی مسیحی(قسیم معرفت شناسی اسلامی، یهودی بودایی و هندویی) , معرفت نفس(خودآگاهی) , موقعیت معرفت شناسی , سلوک انسان , چیستی الهیات , تکثرگرایی انسان شناسی , تلازم انسان شناسی و خداشناسی , سیر تکاملی عقلی , معرفت‌شناسی (اپیستمولوژی) , رضا رضازاده , ملاصدرا شیرازی , توماس آکوئیناس
چکیده :
انسانشناسی جایگاهی بنیادین در نظام فلسفی-الهیاتیِ توماس آکویناس) (Thomas Aquinas و ملا صدرا دارد به گونه ای که نقش برجستۀ و مؤثر آنرا در ساختار تألیفیِِ دو اثر اصلی «خلاصۀ الهیاتِ(Summa Theologiae) »آکویناس و «اسفارِ» ملاصدرا به روشنی می توان دید و دریافت. بررسی تطبیقی نقش انسانشناسی با تأکید بر این دو اثر نشان می دهد که هر یک به طور مشابهی می کوشند تا آراء انسانشناختی را در چارچوب مجموعه ای از آراء متافیزیکی و در پیوند با دیگر حوزه های دانش ترسیم نمایند. در چنین منظومۀ معرفتی ای است که هم وجه هستی شناختیِ انسان به عنوان معلول/ مخلوق تبیین شده است، و هم مقام و موقعیت معرفتشناختی او در نسبت با خدا، خود و جهان. با این وصف، در مسئلۀ «سلوکِ» انسان به سوی خدا، هر دو فیلسوف و الهیدان به تبیین های مختلفی دست زده اند که حاصلش شکلگیریِ ساختار تألیفی متفاوت است. اما از نظر کل نگرانه آندو در نهایت مقصد و مقصودی یکسان را معرفی می نمایند. این اختلاف و اشتراک را در نحوۀ نفوذ و نقش مفاهیم و آموزه های بنیادین سنت مسیحی و اسلامی در نظام اندیشۀ آندو بایست جستجو کرد.
صفحات :
از صفحه 73 تا 82
  • تعداد رکورد ها : 3