جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 9
چگونه کتاب مقدس را بخوانیم [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Harvey Cox
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
HarperCollins;HarperOne,
چکیده :
ترجمه ماشینی: هاروی کاکس، کارشناس مذهبی مشهور و استاد مدرسه الهی هاروارد، تجربه ما از کتاب مقدس را عمیق‌تر می‌کند و سه روش اصلی را که ما آن را می‌خوانیم، نشان می‌دهد که چرا هر کدام مهم هستند، و چگونه می‌توانیم این رویکردها را برای درک و درک غنی‌تر از متون کلیدی در سراسر کتاب ادغام کنیم. عهد عتیق و جدید. انجیل قلب تمرین عبادی، منبع راهنمایی و الهام سرشار از درس های روشنگر زندگی است. در سوی دیگر طیف، دانشگاهیان کتاب مقدس را با استفاده از تجزیه و تحلیل علمی برای بررسی اهمیت و معنای تاریخی آن مطالعه کرده اند. شکاف بین این قرائت‌ها منجر به شکافی با پیامدهای گسترده شده است: بدون بافت تاریخی، مردم عادی مجبورند کتاب مقدس را به معنای واقعی کلمه تفسیر کنند، در حالی که قرائت‌های آکادمیک، ارتباطات عمیقا شخصی برقرار شده در تخته‌های کلیسا، نیمکت‌های گروه کر، و گروه‌های مطالعه حیاط خلوت را نادیده می‌گیرند. در کتاب چگونه کتاب مقدس را بخوانیم، کاکس سه لنز مختلف را که معمولاً برای تمرکز بر کتاب مقدس مورد استفاده قرار می‌گیرند، بررسی می‌کند: ادبی - به عنوان داستان‌های روایی از درگیری خانوادگی، قهرمانی برانگیزاننده، و معضلات اخلاقی. تاریخ - به عنوان متون کلاسیک با کاربردهای آکادمیک و الهیات؛ کنش گرایی - به عنوان منبع گفتگو و تعامل که باید به اشتراک گذاشته شود و در زندگی ما اعمال شود. کاکس با کنار هم قرار دادن اینها، کتاب مقدس را با تمام تنوع و معنای غنی آن نشان می دهد و نسخه ای فعال معاصر را به ما ارائه می دهد که با مسائل فمینیسم، جنگ، همجنس گرایی و نژاد دست و پنجه نرم می کند. نتیجه یک منبع زنده است که با تغییر و تعمیق درک ما از نسلی به نسل دیگر، دائماً در حال تکامل است.
جشن احمق‌ها: مقاله‌ای الهیاتی در مورد جشن و خیال [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Harvey Cox
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Harvard University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: هاروی کاکس در این تفسیر جذاب از فرهنگ و الهیات معاصر، از دست دادن و ظهور مجدد جشن و خیال در تمدن غرب را بررسی می کند. او هر دو فرآیند را از منظر الهیات ارزیابی می کند، جشن را به عنوان ظرفیتی برای عیاشی واقعی و جشن شادی آور تعریف می کند و فانتزی را به عنوان توانایی برای تجسم موقعیت های اساسی زندگی جایگزین تعریف می کند. او مدعی است که هر دو برای زندگی و ایمان انسان معاصر کاملاً حیاتی هستند. هر دو پیش شرط تحول اجتماعی واقعی هستند. در یک جامعه موفق و پول محور، ما نیاز به تولد دوباره جشن های غیرمولد و جشن های رسا داریم. در عصری که تقلید را قرنطینه کرده است و سیاست را از تخیل جدا کرده است، ما نیاز به رنسانس فانتزی اجتماعی داریم. بارها و بارها گفته شده است که انسان مرفه غربی تمام دنیا را به دست آورده و روح خود را از دست داده است. در مقابل این، آقای کاکس امکان و ضرورت تجدید حیات امید، جشن، رهایی و آزمایش را تأیید می کند. جشن قرون وسطایی احمق ها، که او عنوان خود را از آن گرفته است، هم نماد مشکل و هم روند است. قرن‌ها پیش، این فرصتی را برای پسر کر فراهم کرد تا اسقف نوازی کند و برای مردم جدی شهر برای تمسخر آیین‌های باشکوه کلیسا و دربار. ناپدید شدن نهایی این رسم در قرن شانزدهم، که اگر مورد استقبال صاحبان قدرت قرار نگیرد، نگرانی های این مقاله تحریک آمیز و بحث برانگیز را نشان می دهد. آقای کاکس پیشنهاد نمی کند که یک رویه قرون وسطایی باید احیا شود، اما او برای تولد دوباره در اصطلاح فرهنگی خودمان بحث می کند که چه چیزی در مورد جشن احمق ها درست و خوب بود. به احتمال زیاد این کتاب در محافل گسترده ای قابل توجه خواهد بود. این به طور مستقیم با جنبش های معاصر مانند الهیات امید، الهیات رادیکال به سرعت در حال ناپدید شدن، و الهیات فرهنگ صحبت می کند. برای بسیاری، دیدگاه جدیدی در مورد تجدید حیات دینی و جستجوی سکولار برای تجربه دینی ارائه خواهد کرد. برای دیگران، به عنوان پنجره ای به آزمایشگاه های آزمایشی به اصطلاح "کلیسای زیرزمینی" عمل می کند. برای همه، این یک رویارویی با طراوت با مجموعه ای کاملاً جدید از مشاهدات ادراکی در مورد مشکلاتی است که ما را آزار می دهد.
دین در یک شهر سکولار: مقالاتی به افتخار هاروی کاکس [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Harvey Cox, Arvind Sharma eds
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مجموعه مقالات
وضعیت نشر :
Bloomsbury Academic,
چکیده :
ترجمه ماشینی: هاروی کاکس در سال 1962 با کتاب تحریک آمیز خود، شهر سکولار، وارد صحنه انتشارات مذهبی شد. اظهارات او در مورد پیامدهای دنیای سکولار مدرن برای دین برای همیشه روشی را که متکلمان و روحانیون به وظایف خود درباره خداگفتاری در مدرنیته متاخر می‌رفتند تغییر داد. کاکس که همیشه در مورد صحنه مذهبی پیشگو بود، عملاً "چرخش به شرق" را که بسیاری از جویندگان مذهبی آمریکایی در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 انجام دادند، پیش بینی کرد. کتاب‌های او درباره ادیان جهانی (بسیاری از عمارت‌ها)، پنطیکاستالیسم (آتش از بهشت)، و بنیادگرایی و الهیات رهایی‌بخش (مذهب در شهر سکولار) همگی توضیحاتی را درباره تغییر چهره دین آمریکایی ارائه کرده‌اند. در این مجموعه هیجان‌انگیز از بیست مقاله، شارما و همکارانش از کمک‌های اساسی کاکس در مطالعه دین تقدیر می‌کنند. بخش اول کتاب شامل مقالاتی در مورد زندگی و کار کاکس در هاروارد، جایی که ویکتور اس. توماس استاد الوهیت است، و کار او به عنوان یک الهیدان آزادیبخش در جهان سوم است. بخش دوم متکلمانانی مانند لئوناردو باف، جیمز کون، هانس کونگ، یورگن مولتمن، و ریچارد ال. روبنشتاین را شامل می شود که از مضامین گفتگوی بین ادیان، الهیات مردمی و دین و سکولاریزاسیون کاکس به عنوان نقطه شروع مقالات خود در این زمینه استفاده می کنند. تم ها همکاران این جلد عبارتند از: کرنل وست، دانشگاه هاروارد. آرویند شارما، دانشگاه مک گیل؛ رابرت مک آفی براون، بازنشسته، مدرسه دینی اقیانوس آرام؛ جان سی کورت، ناهانت، ماساچوست. خورخه پیکسلی، Seminario Teologico Buatista، ماناگوئه، نیکاراگوئه؛ رادنی پترسون، موسسه الهیات بوستون؛ ویکتور وان تاتا، دانشگاه ایالتی یانگستون؛ فرانک دی. ماکیا، کالج جنوب شرقی مجامع خدا. ویلیام همیلتون، ساراسوتا، فلوریدا؛ رابرت ان. بلا، بازنشسته، دانشگاه کالیفرنیا، برکلی. Eldin Villafane، CUTEEP، بوستون؛ یورگن مولتمن، توبینگن; هانس کونگ، توبینگن؛ جیمز اچ. کون، حوزه علمیه اتحادیه; لئوناردو باف، برزیل؛ مارگارت گایدر، مدرسه الهیات یسوعی وستون؛ آرتور گرین، دانشگاه عبری اورشلیم؛ ساتیاناتان کلارک، کالج الهیات متحد، بنگلور؛ ریچارد ال. روبنشتاین، دانشگاه بریجپورت; ایین مکلین، دانشگاه جیمز مدیسون؛ ویلیام مارتین، دانشگاه رایس؛ آن فورست، MIT; و الینور دبلیو گادون، موسسه مطالعات انتگرال. آرویند شارما استاد بیکس دین مقایسه ای در دانشگاه مک گیل در مونترال و ویراستار گنبدی از چندین رنگ است که توسط Trinity Press International منتشر شده است.
 آینده فلسفه دین قاره ای [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Crockett, Clayton; Putt, B. Keith; Robbins, Jeffrey W
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Indiana University Press ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: آینده فلسفه دین قاره ای چیست؟ این مقالات آینده‌نگر به متفکران و جنبش‌های جدیدی می‌پردازد که از زمان نسل دریدا، دلوز، فوکو، و لویناس برجستگی پیدا کرده‌اند و این که چگونه فلسفه دین قاره‌ای را در سال‌های آینده تغییر خواهند داد. آنها به راه‌هایی نگاه می‌کنند که مفاهیمی مانند آزادی، حاکمیت و پسااستعمار این نسل جدید را با الهیات سیاسی و مسیرهای فکری جدیدی که در پی رئالیسم نظری و یافته‌های اخیر در علوم اعصاب و روان‌شناسی تکاملی گشوده شده است، درگیر کرده است. خوانندگان مسیرهای جدیدی را در این حوزه چالش برانگیز و مهم تحقیق فلسفی کشف خواهند کرد.
فراتر از توحید: الهیات کثرت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Laurel C. Schneider (لورل سی اشنایدر)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: لورل اشنایدر خواننده را به سفری روشن از خاستگاه "منطق یکتا" - که اخیراً توحید نامیده شده است - تا عصر مدرن می برد، جایی که توحید به طور فزاینده ای در پرداختن کافی به تجربیات معنوی، علمی و اخلاقی در جهان شکست خورده است. جهان در حال تغییر اشنایدر در بخش اول، خط سیری را از تاریخ باستانی توحید و کثرت در یونان، اسرائیل و آفریقا از طریق ارزش‌گذاری قسطنطنیه‌ای از منطق یگانه، تا چالش‌های قرون وسطایی و مدرن برای این منطق در شعر و علم ترسیم می‌کند. او رویکردی جایگزین و سازنده را در بخش دوم دنبال می‌کند: «منطق کثرت» که قبلاً در سنت‌های مسیحی وجود دارد که در آن پیچیدگی زندگی و حضور خدا ممکن است بهتر بیان شود. بخش سوم از درون آن کثرت، به بررسی پیامدهای این الاهیات رادیکال و واقع گرایانه جدید برای پرسش هایی می پردازد که در زیر ساخت الهیات نهفته است: مسائل مربوط به تعلق و ملی گرایی، امکان عشق، و وحدت. . اشنایدر در این اثر مبتکر الهیات معاصر نشان می دهد که یگانه در کثرت الهی گم نشده است و به رغم انتزاعاتش، کثرت الهی واقع بینانه و دنیوی است و در نهایت انتزاع آن غیر ممکن است.
مفاهیم خدا، آزادی و اخلاق در الهیات آفریقایی-آمریکایی و یهودی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Kurt Buhring (کرت بوهرینگ)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب بررسی درک عمده سیاه‌پوستان و یهودیان معاصر از خدا است، و بررسی می‌کند که چگونه ایمان عمیق به خدای عادل در مواجهه با شرارت و رنج‌های وحشتناک و طولانی مدت در یک جامعه، پایدار و حتی تقویت می‌شود.
الهیدانان مدرن: درآمدی بر الهیات مسیحی در قرن بیستم [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
David F. Ford (دیوید اف. فورد)/ Rachel Muers (راشل مورز)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Wiley-Blackwell,
چکیده :
ترجمه ماشینی: مروری جامع و قابل دسترس از الهیات اصلی مسیحی قرن بیستم و بیست و یکم ارائه می دهد. هر فصل توسط یک متکلم برجسته نوشته شده است و تصویر روشنی از یک جنبش، موضوع یا فردی خاص ارائه می دهد. اینها با هم تصویری بی نظیر از پیشرفت الهیات مدرن ارائه می دهند. ویرایش سوم شامل موارد زیر است: درمان های جدید و به روز موضوعاتی که در نسخه های قبلی پوشش داده شده اند. بخش جدید در مورد شش الهیات کلاسیک قرن بیستم. درمان گسترده علوم طبیعی، جنسیت، الهیات کاتولیک رومی از واتیکان دوم، و الهیات آفریقایی، آسیایی و انجیلی. مقدمه و پایان نامه اصلاح شده و به روز شده توسط دیوید اف.فورد.فصول جدید در معنویت، الهیات شبانی، الهیات فلسفی، تفسیر کتاب مقدس پسااستعماری، الهیات پنطیکاستی، اسلام و الهیات مسیحی، بودیسم و ​​الهیات مسیحی، و الهیات و فیلم. مانند نسخه های قبلی، متن با مقدمه ای کامل بر الهیات مدرن آغاز می شود. پایان نامه وضعیت کنونی و چشم انداز الهیات مسیحی در قرن بیست و یکم را مورد بحث قرار می دهد.
تحلیل و نقد گفتمان تئودیسه‌های سنتی در پاسخ به مسئلۀ شر
نویسنده:
نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دین آنلاین,
چکیده :
مهمترین تئودیسه های سنتی در پاسخ به مسئله ی شاهد محور شرعبارتند از تئودیسه های «اختیار»، «پرورش روح»، «خلوص»، «تسلیم و وابستگی به خدا»، «مکافات و هشدار»، «جبران» و «قدردانی». به الگوی فکری حاکم بر این تئودیسه ها «گفتمان تئودیسه» می گوییم. گفتمان تئودیسه ها از جهات مختلف فلسفی قابل انتقاد است. در این مقاله انتقادهای گوناگون به گفتمان فلسفی تئودیسه ها را استخراج، صورت بندی، مقوله سازی و ارائه کردم. این نقدهای گفتمانی به شش جهتِ ۱) «شخص تئودیسه پرداز»، ۲)«ماهیت شرور»، ۳)«ماهیت جهان»، ۴)«ماهیت خدا»، ۵)«زبان تئودیسه»، و۶)«عمل تئودیسه پردازی» قابل تقسیم و بیان هستند. توضیح اینکه، 1) تئودیسه ها با تکیه بر شخص تئودیسه پرداز به این دلیل که «نظری»، «سوژه محور» و «غیرتاریخی»اند، قابل نقدند. 2) تئودیسه ها از جهت ماهیت شرور به این دلیل که «انتزاعی»، «ذات گرایانه»، «ناظر محور» و «درجه دوم» اند، قابل نقدند. 3) تئودیسه ها از جهت ماهیت جهان به این دلیل که «علّی» و «خدامحور» اند، قابل نقدند. 4) تئودیسه ها از جهت ماهیت خدا پیروی «خداشناسی سنتی» هستند و این امر قابل انتقاد است. 5) تئودیسه ها از جهت زبان «غیرتراژیک» و «غیررازورزانه» اند و این امر قابل نقد است. 6) تئودیسه ها از جهت عمل تئودیسه پردازی «سکولار»، «غیرمتن محور» و به دنبال «حرفه ای سازی» و «نظام مندی» اند واین امر قابل نقد است. پس از نقد گفتمانی تئودیسه های سنتی، به سراغ نمونه هایی از تئودیسه هایی که در دوران مدرن ارائه شده اند رفتم و گزینه هایی را یافتم که با یک «چرخش گفتمانی»، دستور زبان تئودیسه ها را متحول کرده اند: «تئودیسه های مبتنی بر صلیب»، «تئودیسه اعتراض»، «تئودیسه روایی» و «تئودیسۀ فمینیستی» نمونه هایی از این تئودیسه ها هستند که اصلاح گفتمانی پیدا کرد اند؛ یعنی گفتمان آنها «عملی»، «ابژه محور»، «تاریخی»، «عینی»، «ناذات گرا»، «غیرعلّی»، «تراژیک» و «متن محور» شده است و «زبان درجه اول» دارند.
تحلیل و تبیین معرفت قدسی نزد سید حسین نصر
نویسنده:
اعظم قاسمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
چکیده :
از دیدگاه دکتر نصر، ریشه بسیاری از بحران های انسان معاصر جدایی معرفت از معنویت است. به همین دلیل، معرفت قدسی در منظومه فکری او حائز بیش ترین اهمیت است. مباحثی که وی، در خصوص معرفت، مطرح می کند، به طور بنیادین، با مباحث فیلسوفان معرفت شناس غربی متفاوت است. دلیل این امر آن است که وی معرفت شناسی غربی را غیر قدسی و لذا، غیر قابل پذیرش می داند. هرچند نصر معتقد است، در حال حاضر، در غرب، معرفت قداست زدایی شده است، اما با این حال، او به این که کنه معرفت همچنان از امر قدسی جدایی ناپذیر است باور راسخ دارد، لذا احیای این معرفت را امری ممکن می داند. او بر این باور است که اگر انسان معاصر بخواهد بر چالش های پیش رو فائق آید، لازم است به احیای معرفت قدسی بپردازد؛ البته دکتر نصر در معرفت شناسی داعیه دار مکتب جدیدی نیست و به معرفت شناسی حکمای مسلمان پای بند است. در این مقاله برآن ایم تا به تحلیل و تبیین معرفت قدسی نزد نصر و درنهایت، به بررسی و نقد دیدگاه وی بپردازیم.
صفحات :
از صفحه 97 تا 117
  • تعداد رکورد ها : 9