جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 17
ابصار المستبصرين
نویسنده:
شيرازي ديبلي، عبدالوهاب بن عبدالرحمن
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
رساله يك رشته مناظره در مبحث امامت است كه موجب بصيرت و تشيع مؤلف شده. آغاز: الحمدلله الذي اتم حُجته علي الثقلين انجام: بالكليه تبرا نمودم و الحمدلله رب العالمين پس ازين نيز يك رشته مناظره ديگر ازاو در مبحث امامت است كه بسال 1083 در شاه جهان آباد صورت گرفته بنام «مناظره عبدالوهاب با علماء زمان» آغاز: ابتداي مناظره چند كه اقل العباد عبدالوهاب را در بعضي بلاد مسمي با كلة الاكباد يعني با اهل عناد پر فساد انجام موجود: در حقيقت او گفتم تعالي الله شانه عن ذلك . (مهدي ولائي) داستان چگونگي گرويدن مؤلف است به مذهب تشيع توسط مولانا عبدالعلي شيرازي كه تاجري بنام حاج علي رضا بن سال 1062 او را با خود به هند برده بود و تصادفا با ديبلي ملاقات كرده است . در اين رساله گفتگوي مؤلف با شيرازي مذكور كه از علماي آگاه و با اطلاع در علوم ديني و مذهبي بود ، تشريح شده و گاهي نگارنده گفت و شنودهاي خود را كه با بعضي از علماي حنفي مذهب نيز در ميان مي گذاشته ولي پاسخ قانع كننده نمي يافته ، بحثها را با اختصار در اين رساله آورده تا حقانيت مذهب شيعه و بطلان مذاهب ديگر را اثبات كند. در ذريعه گويد : چنين مي نمايد كه اين رساله به سال 1042 تأليف شده است ولي اين گفتار با تاريخ مسافرت شيرازي به هند و ملاقات مؤلف با وي و تشيع او و تأليف رساله پس از تشيع ، درست نمي آيد . اين كتاب در سال 1285ق همراه كتاب مطارح الأنظار چاپ شده است . نام كامل مؤلف چنين است : عبدالوهاب عبدالرحمن فرزند محمد فرزند حسين فرزند نظر علي فرزند مرتضي قلي شيرازي ديبلي. وي قبل از استبصار و شيعه شدن مذهب حنفي داشته است و با توجه به تاريخ تأليف كتاب ديگر وي به نام مناظره كه سال (1073ق) مي باشد ، وي تا اين تاريخ زنده بوده است .(سيد محمود مرعشي ) تحرير مناظره ايست در مسئله امامت كه با مولانا عبدالعلي شيرازي در 1042 در شهر ديبل نموده و مولانا وي را ملزم و مفحم داشته و در نتيجه نگارنده از مذهب حنفي عدول به تشيع نموده است .اين کتاب به سال 1285 ق چاپ شده است . (مهدي ولايي) از عبدالوهاب بن عبدالرحمن بن محمد بن حسين بن نظر علي بن مرتضي قلي شيرازي ديبلي ساكن دهلي كه در آغاز از اهل تسنن بوده و سپس با راهنمايي ملا عبدالعلي شيرازي مستبصر و شيعه شده و اين كتاب را در شرح شيعه شدن خود در پيرامون سال 1042 يا 1062( همين نسخه )‌نگاشته است . ( رضا استادي ) بفارسي و مورخ 1062 درباره درست بودن آيين شيعي و او در ديباچه اين رساله نيز مانند رساله پيش از پدر سني حنفي خود ياد مي كند و باو بد مي گويد . (محمد تقي دانش پژوه) عبدالوهاب پسر عبدالرحمان پسر محمد پسر حسين شيرازي هندي دبيلي كه در سال 1042 در اثر مباحثات ملا عبدالعلي شيرازي مؤلف تفسير نورالثقلين و به دست او شيعه شده و اين كتاب را در جريان مباحثات مذهبي و تشيع خودش نوشته است ، اين كتاب در تهران بچاپ رسيده است. از عبدالوهاب بن عبدالرحمان دهلوي ، منجم(زنده 1062-1073ق) كه حنفي بوده و به گروه شيعه گرويده است : چند گويي ز مادر و پدرم معدنم سنگ و من گهرم مردمان جمله ناخلف پسران من بيچاره ناخلف پدرم(ديباچه) درباره نسبت نگارنده به شيراز و ديبل و نحوه گرايش او به تشيع در «مشترك20/1019»سخن رفته است . در ديباچه چند نسخه ، از آن ميان نسخه در دست آمده است : به سال 1062ق ، تاجري به نام عليرضا از بندر لار به جهان آباد آمده و آشنايي با وي مرا با مولانا عبدالعلي شيرازي آشنا ساخت و با گفتگو با اين شيرازي به تشيع گرويدم. پس درديباچه براي خود ، نسبت شيرازي و ديبلي نياورده است . كتاب ، گفتگوهاي مذهبي شيعي -سني است . چاپ شده ، و به كوشش سيد سعيد اختر به زبان اردو ترجمه و در 1950م به نام «رهبر منزل» نيز چاپ شده است .(منزوي ، احمد) كتابي است در بيان چگونگي تشرف مؤلف به مذهب شيعه كه پيشتر حنفي مذهب بوده است. ضمناً در آن از برخي شيوه هاي مفيد براي جذب افراد به مذهب شيعه نيز ياد شده است. در سرگذشت خود مؤلف است که ضمن مناظرات و مباحثات از مذهب خلاف حق برگشته و مستبصر و بينا شده است. (محمود نظري) مؤلف اين كتاب را در اول تكليف متدين بمذهب حنفي بوده، پس بوسيله عالم جليل ملا عبدالعلي شيرازي در طي سفر به جهان آباد مستبصر شده و مذهب حق را اختيار كرده، و چون پدرش عبدالرحمان يهمان مذهب حنفي باقي مانده اين شعر را در وصفش سروده: چند گوئي ز مادر و پدرم ** معدنم سنگ ليك من گهرم مردمان جمله نا خلف پسرند ** من بيچاره ناخلف پدرم آغاز كتاب: الحمدلله الذي اتم حجته علي الثقلين ببعثة النبي الهاشمي المنصور ليخرجهما تبيان آيات بينات آياته من الظلمات الي النور .... اما بعد فيقول احقر البرية... المهتدي بمذهب امامية انجام كتاب: از روي صدق وعقيده درست تصديق قولش نمود دست وثوق بر دامن محبان آل رسول صلواة الله عليه وعليهم اجمعين زده... بسم الله والحمدلله رب العالمين چاپ: بمبئي ، 1285ق ، سنگي ، رحلي ، در هامش مطارح الانظار شيخ مرتضي انصاري ، 392ص قم، 1385ه، 117ص، باهتمام محمد درودي ، سربي ، جيبي ، 117ص؛ دارالحكومه بمبئي، سنگي، بي ناشر، 1287ق.، رحلي، (مطارح الانظار: صص337-385) ]نسخه هاي خطي فارسي،منزوي2/870؛ الذريعة 1/66 و22/293؛ مرعشي 7/96 و 25/188 و 30/129و 30/626 و 29/533؛ مشار فارسي 1/141؛ فهرست مجلس 26/231 ؛ فهرست آستان قدس 4/1-2 و 11/6-8 ؛ مركز احياء ميراث1/77 ؛ كتابخانه ملك 7/214 ؛ (فهرست الهيات : 2-رضوي 4: 1-منزوي 870-ملك 3/4341)؛ فهرست الهيات 1: 2-27 و 410و 197:2 ش 3/293 -م 994-دانشگاه 3/4296و 2/4352-م 870و 94؛ كتابخانه ملك 7/357 ؛ مدرسه فيضيه 2/34 ؛ ملي 3/347؛ الهيات تهران ص 275؛ عكسي مركز احياء ميراث 5/83؛ ذريعه 1/66؛ تراجم الرجال 2/133؛ مجلس شورا 26/231و37/294؛ دانشگاه تهران 13/3266 و 13/3307 و 16/155 ؛ مشار، فارسي 1/141 ؛ نشريه 7/511 ؛ تربيت ص 77 ؛ دهگان ابراهيم 1/164و 2/390 ؛ مركز احياء ميراث 1/77-78؛ فهرستواره منزوي 9/64 ؛ عكسي دائرة المعارف 2/6 ؛ مشترك 2/1019به تفصيل؛ ذريعه 1/66 كه تاريخ نگارش را 1042و1062 و نسبت نگارنده را شيرازي و ديبلي آورده است ، همانجا 22/284«المناظرات مع العامه»از همو كه در 1073 ق انجام گرفته است ؛ اعلام 2/1434 عبدالوهاب ديبلي شيرازي ؛ مشار1/141 كه نسبت او را شيرازي ديبلي و تاريخ نگارش را نادرست 1126ق آورده است ، همانجا از ترجمه «ابصار المستبصرين» از محمد درودي ياد شده است .؛ رايانه آستان قدس[
علل گرایش مستبصرین به تشیع در پنجاه سال اخیر (۱۳۹۰ - ۱۳۴۰ھ.ش)
نویسنده:
میرمحسن نورمحمدی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
انتشارات مجمع جهانی شیعه شناسی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
قال رسوال الله مثل اهل بیتی مثل سفینه نوح من رکبها نجی و من تخلف عنها غرق مثل و جایگاه اهلبیت(ع) من مانند کشتی حضرت نوح (ع)است هرکس داخل ان شد نجات یافت و هرکس از ان روی گردان شد غرق گردید. درست است اگر راه راست را به انسانی که خواهان هدایت است نشان دهند به اسانی میتوان در ان قدم نهاده ،در مسیر قرار گیرد،اما همیشه راه راست را به بشر نشان نمی دهند بلکه گاهی خود شخص از میان بیراهه ها بسی ارزشمندتر از قرار گرفتن در راه اول است. مستبصرین از دسته دوم هستند که راه درست را به طور تحقیقی انتخاب کرده اند انها گروهی هستند که به مکتب تشیع روی اورده ، در دریای مواج اندیشه ها و باورهای متناقض بر کشتی نجات سوار شده اند ؛کشتی ای که ناخدای ان حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) و فرزندان پاکش است مجمع جهانی شیعه شناسی به جهت اهمیت موضوع فوق و اشنا کردن حق جویان با مکتب نجاتبخش تشیع و اثبات محققانه نقش انسان ساز اهلبیت پیغمبر(ص) یک پروزه تحقیقاتی را با کمک محققین خود تعریف کرد و در آن ضمن معرفی افراد شاخصی که به مذهب شیعی در امده اند به طور عمده علل تمایل انها را به این مکتب نجات افرین واکاوی کرده است.
نفحات الهدایة: مستبصرون ببرکة الإمام الحسین علیه السلام
نویسنده:
یاسر الصالحی؛ تقدیم محمد علی الحلو
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کربلا: العتبه الحسینیه المقدسه، قسم الشوون الفکریه و الثقافیه,
موسوعة من حياة المستبصرين المجلد 13
نویسنده:
مركز الأبحاث العقائدية
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مركز الأبحاث العقائدية,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مجموعه شرح احوال برخی از کسانی است که از مذاهب مختلف «اهل‏ سنت» به «مذهب تشیع» گرایش پیدا کرده ‏اند. در این نوشتار به ترتیب حروف الفبا اشخاصی از کشورهای پاکستان، بحرین، انگلستان، بلژیک، بلغارستان، بنگلادش، بنین، بورکینافاسو، بوروندی، بوسنی و هرزگوین، هلند، پرو، تایلند، ترکمنستان، ترکیه، تانزانیا، توگو و تونس از مذاهب اربعه اهل‏ سنت به مذهب تشیع گرایش پیدا کرده ‏اند و یا از دین مسیحیت به دین اسلام و سپس به مذهب شیعه مشرف شده ‏اند معرفی شده و جریان تشرف آنان بازگو می‏ گردد. نگارنده همچنین پیشینه ‏ای از گذشته زندگانی این افراد به صورت مختصر ارائه می ‏نماید.
موسوعة من حياة المستبصرين المجلد 12
نویسنده:
مركز الأبحاث العقائدية
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مركز الأبحاث العقائدية,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مجموعه شرح احوال برخی از کسانی است که از مذاهب مختلف «اهل‏ سنت» به «مذهب تشیع» گرایش پیدا کرده ‏اند. در این نوشتار به ترتیب حروف الفبا اشخاصی از کشورهای پاکستان، بحرین، انگلستان، بلژیک، بلغارستان، بنگلادش، بنین، بورکینافاسو، بوروندی، بوسنی و هرزگوین، هلند، پرو، تایلند، ترکمنستان، ترکیه، تانزانیا، توگو و تونس از مذاهب اربعه اهل‏ سنت به مذهب تشیع گرایش پیدا کرده ‏اند و یا از دین مسیحیت به دین اسلام و سپس به مذهب شیعه مشرف شده ‏اند معرفی شده و جریان تشرف آنان بازگو می‏ گردد. نگارنده همچنین پیشینه ‏ای از گذشته زندگانی این افراد به صورت مختصر ارائه می ‏نماید.
موسوعة من حياة المستبصرين المجلد 10
نویسنده:
مركز الابحاث العقائدية
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مركز الابحاث العقائدية,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مجموعه شرح احوال برخی از کسانی است که از مذاهب مختلف «اهل‏ سنت» به «مذهب تشیع» گرایش پیدا کرده ‏اند. در این نوشتار به ترتیب حروف الفبا اشخاصی از کشورهای پاکستان، بحرین، انگلستان، بلژیک، بلغارستان، بنگلادش، بنین، بورکینافاسو، بوروندی، بوسنی و هرزگوین، هلند، پرو، تایلند، ترکمنستان، ترکیه، تانزانیا، توگو و تونس از مذاهب اربعه اهل‏ سنت به مذهب تشیع گرایش پیدا کرده ‏اند و یا از دین مسیحیت به دین اسلام و سپس به مذهب شیعه مشرف شده ‏اند معرفی شده و جریان تشرف آنان بازگو می‏ گردد. نگارنده همچنین پیشینه ‏ای از گذشته زندگانی این افراد به صورت مختصر ارائه می ‏نماید.
موسوعة من حياة المستبصرين المجلد 11
نویسنده:
مركز الابحاث العقائدية
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مركز الابحاث العقائدية,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مجموعه شرح احوال برخی از کسانی است که از مذاهب مختلف «اهل‏ سنت» به «مذهب تشیع» گرایش پیدا کرده ‏اند. در این نوشتار به ترتیب حروف الفبا اشخاصی از کشورهای پاکستان، بحرین، انگلستان، بلژیک، بلغارستان، بنگلادش، بنین، بورکینافاسو، بوروندی، بوسنی و هرزگوین، هلند، پرو، تایلند، ترکمنستان، ترکیه، تانزانیا، توگو و تونس از مذاهب اربعه اهل‏ سنت به مذهب تشیع گرایش پیدا کرده ‏اند و یا از دین مسیحیت به دین اسلام و سپس به مذهب شیعه مشرف شده ‏اند معرفی شده و جریان تشرف آنان بازگو می‏ گردد. نگارنده همچنین پیشینه ‏ای از گذشته زندگانی این افراد به صورت مختصر ارائه می ‏نماید.
موسوعة من حياة المستبصرين المجلد 9
نویسنده:
مركز الابحاث العقائدية
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مركز الابحاث العقائدية,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مجموعه شرح احوال برخی از کسانی است که از مذاهب مختلف «اهل‏ سنت» به «مذهب تشیع» گرایش پیدا کرده ‏اند. در این نوشتار به ترتیب حروف الفبا اشخاصی از کشورهای پاکستان، بحرین، انگلستان، بلژیک، بلغارستان، بنگلادش، بنین، بورکینافاسو، بوروندی، بوسنی و هرزگوین، هلند، پرو، تایلند، ترکمنستان، ترکیه، تانزانیا، توگو و تونس از مذاهب اربعه اهل‏ سنت به مذهب تشیع گرایش پیدا کرده ‏اند و یا از دین مسیحیت به دین اسلام و سپس به مذهب شیعه مشرف شده ‏اند معرفی شده و جریان تشرف آنان بازگو می‏ گردد. نگارنده همچنین پیشینه ‏ای از گذشته زندگانی این افراد به صورت مختصر ارائه می ‏نماید.
موسوعة من حياة المستبصرين المجلد 8
نویسنده:
مركز الأبحاث العقائدية
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مركز الأبحاث العقائدية,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مجموعه شرح احوال برخی از کسانی است که از مذاهب مختلف «اهل‏ سنت» به «مذهب تشیع» گرایش پیدا کرده ‏اند. در این نوشتار به ترتیب حروف الفبا اشخاصی از کشورهای پاکستان، بحرین، انگلستان، بلژیک، بلغارستان، بنگلادش، بنین، بورکینافاسو، بوروندی، بوسنی و هرزگوین، هلند، پرو، تایلند، ترکمنستان، ترکیه، تانزانیا، توگو و تونس از مذاهب اربعه اهل‏ سنت به مذهب تشیع گرایش پیدا کرده ‏اند و یا از دین مسیحیت به دین اسلام و سپس به مذهب شیعه مشرف شده ‏اند معرفی شده و جریان تشرف آنان بازگو می‏ گردد. نگارنده همچنین پیشینه ‏ای از گذشته زندگانی این افراد به صورت مختصر ارائه می ‏نماید.
  • تعداد رکورد ها : 17