جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
نظریه صدق تارسکی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 4
عنوان :
بررسی تطبیقی نتایج منطقی و فلسفی نظریه های صدق تارسکی(گرایش منطق)
نویسنده:
علی اکبر احمدی افرمجانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صدق منطقی (خبری)
,
نظریه معنایی تارسکی(اصطلاح وابسته)
,
نظریه صدق تارسکی
,
نظریه تطابقی صدق
,
نظریه معناشناختی صدق
چکیده :
نظریه صدق تارسکی در منطق جدید از اهمیت بسیاری برخوردار است و در مباحث سمانتیکی اغلب شاخههای آن بعنوان نظریه مبنا مورد استناد و استفاده قرار میگیرد. به علاوه این نظریه مباحث منطقی و فلسفی فراوانی را دامن زده است . رساله حاضر به این مساله میپردازد که ماهیت صدق تارسکی کدام است و براساس آن در حل چه معضلاتی موفق میشویم و در چارهجویی کدام مشکل در میمانیم (توانایی و ناتوانی آن در چه مواردی است )؟ و به عبارت دیگر واجد چه محتوی و مضمونی است و کدام نتایج منطقی و فلسفی از آن قابل حصول است ؟ نگارنده کوشیده است که در پاسخ به مساله (یا مسالهها)ی مورد بحث بیان و تطبیق دیدگاههای مختلف شارحان و منتقدان تارسکی را مبنا و اساس گزارش قرار دهد. در منازعات مزبور ابتدا صرفا روایتگری کند و آرای خود را در قسمت نتیجهگیری رساله بیان نماید. به طور کلی رساله حاضر از سه فصل و یک نتیجهگیری تشکیل گردیده است : در فصل اول به این مساله پرداخته شده که دانش سمانتیک (که نظریه صدق در آن مورد بحث قرار میگیرد) چگونه شکل گرفت ؟ و در پاسخ در باب تلفیق اندیشههای مکتب لوف - ورشو و مکتب صورتگرایی هیلبرت در ذهن لزنیوسکی و شاگرد توانمندش تارسکی سخن گفتیم که به پیدایی سمانتیک منجر گردید. فصل دوم رساله به بحث در باب نظریه صدق تارسکی اختصاص یافته است . ابتدا شرح دادهام که تارسکی به دنبال آن بود که صورتبندی دقیقی از تعمیم دیدگاه ارسطویی صدق نسبت به تمام جملات صادق حاصل نماید. و سپس شرح دادهام که او دستیابی به این هدف را در زبان طبیعی ناممکن میداند و فقط در زیانهای صوری و پس از تفکیک میان زبان موضوعی و فرازبانان به آن نایل میگردد. در فصل سوم رساله طی پنج گفتار مستقل به این مسائل پرداختهام: آیا نظریه صدق تارسکی به تثبیت رئالیزم ودیدگاه مطابقی میانجامد؟ آیا به کمک نظریه صدق تارسکی میتوان شبهه دروغگو را برطرف کرد؟ آیا نظریه مزبور میتواند معیاری برای معناداری کلام ارائه دهد؟ آیا نظریه صدق تارسکی تثبیت فیزیکالیسم است ؟ و آیا نظریه صدق تارسکی به واقع نظریهای معناشناختی است ؟ در پاسخ به این مسالهها به شرح آراء متفکرانی نظیر کارل پوپر، سوزان هاک ، پل هورویچ، هیلاری پاتنام، فرد سامرز، سائول کریپکی، آنیل گوپتا، سارا استنبز، دونالد دیویدسون، هیلاری فیلد، جان مک دوول، اچمندی و ریچاردهک پرداختهام. و خلاصه در پایان رساله تحت عنوان نتیجهگیری به ارزیابی مختصر دیدگاههای مختلف پرداخته و نتیجه گرفتهام که نظریه صدق تارسکی به معنای ویژهای، نظریهای مطابقی و معناشناختی محسوب میشود و به کمک آن میتوان تنازع دروغگو را از زبان طبیعی طرد نمود. اما کاربرد آن مثلا به عنوان ارائه دهندهی معیار معناداری با مشکلات فراوانی همراه است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسى تحلیل معرفت از منظر کیث لرر
نویسنده:
مهدى عبدالهى، محمد حسینزاده یزدى
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
نظریه انسجام گرایی
,
صدق منطقی (خبری)
,
باور موجه
کلیدواژههای فرعی :
علم حضوری ,
توجیه (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی اسلامی ,
باور صادق موجه ,
نظریه مطابقت ,
توجیه نقض ناپذیر(مقابل توجیه نقض پذیر) ,
پارادوکس ,
نظریه صدق تارسکی ,
نظریه تحویلی صدق ,
اختلاف موصوف و مطابق صدق ,
نظریه مطلق صدق ,
پذیرش قضیه ,
شرط توجیه کامل ,
شرط چهام معرفت ,
نظریه علامت زدایی ,
تقابل صدق و کذب ,
الغا پذیری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
کیث لرر که سرشناس ترین مدافع کنونى انسجام گروى در توجیه است، با اشاره به معانى سه گانه شناخت در زبان انگلیسى و تعیین معناى سوم، یعنى تصدیق برخى اطلاعات به منزله معرفت موردنظر در معرفت شناسى، این تحلیل لغوى را بسنده نمى داند؛ ازاین رو به تحلیل فلسفى حقیقت شناخت پرداخته، برخلاف دیدگاه رایج در معرفت شناسى مغرب زمین، افزون بر سه عنصرِ باور، صدق و توجیه، عنصر چهارمى را با عنوان الغاناپذیرى در کار مى آورد. وى حقیقت صدق را علامت زدایى دانسته، به جاى شرط باور نیز شرط پذیرش به هدف احراز حقیقت و اجتناب از خطا را قرار مى دهد. سپس مقصود از توجیه را داشتن دلیل و شواهد کافى براى پذیرش اعلام مى کند و سرانجام براى فرار از اشکال مشهور گتیه، شرط الغاناپذیرى را به مؤلفه هاى سه گانه شناخت مى افزاید. به اعتقاد نگارنده، عناصر چهارگانه تحلیل لرر اشکالاتى دارند، از جمله اینکه تفسیر صدق به علامت زدایى ناتمام است. در شرط پذیرش نیز میان تصدیق قلبى و تصدیق ذهنى خلط شده است. در شرط توجیه نیز ابهاماتى در کلام لرر مى توان یافت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی نتایج منطقی و فلسفی نظریه صدق تارسکی
نویسنده:
علیاکبر احمدی افرمجانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اصطلاحنامه منطق
,
فلسفه و منطق
,
نظریه صدق تارسکی
چکیده :
نظریه صدق تارسکی در منطق جدید از اهمیت بسیاری برخوردار است و در مباحث سمانتیکی اغلب شاخههای آن بعنوان نظریه مبنا مورد استناد و استفاده قرار میگیرد. به علاوه این نظریه مباحث منطقی و فلسفی فراوانی را دامن زده است . رساله حاضر به این مساله میپردازد که ماهیت صدق تارسکی کدام است و براساس آن در حل چه معضلاتی موفق میشویم و در چارهجویی کدام مشکل در میمانیم (توانایی و ناتوانی آن در چه مواردی است )؟ و به عبارت دیگر واجد چه محتوی و مضمونی است و کدام نتایج منطقی و فلسفی از آن قابل حصول است ؟ نگارنده کوشیده است که در پاسخ به مساله (یا مسالهها)ی مورد بحث بیان و تطبیق دیدگاههای مختلف شارحان و منتقدان تارسکی را مبنا و اساس گزارش قرار دهد. در منازعات مزبور ابتدا صرفا روایتگری کند و آرای خود را در قسمت نتیجهگیری رساله بیان نماید. به طور کلی رساله حاضر از سه فصل و یک نتیجهگیری تشکیل گردیده است : در فصل اول به این مساله پرداخته شده که دانش سمانتیک (که نظریه صدق در آن مورد بحث قرار میگیرد) چگونه شکل گرفت ؟ و در پاسخ در باب تلفیق اندیشههای مکتب لوف - ورشو و مکتب صورتگرایی هیلبرت در ذهن لزنیوسکی و شاگرد توانمندش تارسکی سخن گفتیم که به پیدایی سمانتیک منجر گردید. فصل دوم رساله به بحث در باب نظریه صدق تارسکی اختصاص یافته است . ابتدا شرح دادهام که تارسکی به دنبال آن بود که صورتبندی دقیقی از تعمیم دیدگاه ارسطویی صدق نسبت به تمام جملات صادق حاصل نماید. و سپس شرح دادهام که او دستیابی به این هدف را در زبان طبیعی ناممکن میداند و فقط در زیانهای صوری و پس از تفکیک میان زبان موضوعی و فرازبانان به آن نایل میگردد. در فصل سوم رساله طی پنج گفتار مستقل به این مسائل پرداختهام: آیا نظریه صدق تارسکی به تثبیت رئالیزم ودیدگاه مطابقی میانجامد؟ آیا به کمک نظریه صدق تارسکی میتوان شبهه دروغگو را برطرف کرد؟ آیا نظریه مزبور میتواند معیاری برای معناداری کلام ارائه دهد؟ آیا نظریه صدق تارسکی تثبیت فیزیکالیسم است ؟ و آیا نظریه صدق تارسکی به واقع نظریهای معناشناختی است ؟ در پاسخ به این مسالهها به شرح آراء متفکرانی نظیر کارل پوپر، سوزان هاک ، پل هورویچ، هیلاری پاتنام، فرد سامرز، سائول کریپکی، آنیل گوپتا، سارا استنبز، دونالد دیویدسون، هیلاری فیلد، جان مک دوول، اچمندی و ریچاردهک پرداختهام. و خلاصه در پایان رساله تحت عنوان نتیجهگیری به ارزیابی مختصر دیدگاههای مختلف پرداخته و نتیجه گرفتهام که نظریه صدق تارسکی به معنای ویژهای، نظریهای مطابقی و معناشناختی محسوب میشود و به کمک آن میتوان تنازع دروغگو را از زبان طبیعی طرد نمود. اما کاربرد آن مثلا به عنوان ارائه دهندهی معیار معناداری با مشکلات فراوانی همراه است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی بر نظریه مدل و ملاحظاتی درباره مبادی و نتایج فلسفی آن
نویسنده:
مسعود ایثاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابهام
,
سازگاری
,
مدل
,
شهود گرایی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
تغییر پذیری
,
ماهیت علم
,
نظریه صدق تارسکی
,
هنر و علوم انسانی
,
ساختارباوری
,
معنیشناسی
,
سمانتیک علمی
,
تعبیرپذیری زبان
,
صدق تارسکی
چکیده :
نظریهی مدل یک نظریهی منطقی سمانتیکی با هدف ارائهی شیوهی تفکر قیاسی سازگار از طریق رهیافت فرازبانی است. این نظریه مبتنی بر مفهوم تعبیرپذیری زبان است و به تبع آن ریشه در سنت و دیدگاه مدلانگارانه دارد که به روایت هینتیکا در اواخر قرن نوزدهم با هیلبرت آغاز شده است. این دیدگاه، بهرغم مخالفتهای سرسختانهی یونیورسالیستهای پیرو فرگه، در نیمهی نخست قرن بیستم در مکتب لوف-ورشو بالیده و در میانهی این قرن بهدست تارسکی در قالب نظریهی مدل به بار نشسته است. مفهوم تعبیرپذیری زبان به همراه مفهوم سازگاری بهویژه در ارتباط با مفهوم سمانتیکی صدق، که همگی زمینهساز مجادلات پیچیدهی فلسفیاند، نظریهی مدل را به فلسفه پیوند میدهند و طبعا دو پرسش را پیش میکشند: اول آنکه از منظر فلسفی کدام مبادی از این نظریه پشتیبانی میکنند و دیگر آنکه باز هم از همین منظر چه نتایجی بر این نظریه مترتب است.متن حاضر نخست کوششی است برای بررسی پارادایم سمانتیک علمی و بیان منقح اصول آن بهعنوان بستر اصلی نظریهی مدل بر مدار فعالیتهای برجستهی تارسکی در پایهریزی و قوام و گسترش این نظریه و بهویژه ابهامزدایی از مجادلات فلسفی یاد شده در این پارادایم؛ سپس با معرفی اجمالی نظریهی مدل تلاشی است برای پاسخگویی به دو پرسش فوق. اجمالا، مبنای اصلی نظریهی مدل، و اساسا سمانتیک علمی، بیطرفی اپیستمولوژیک و انتولوژیک دیدگاه مدلانگارانه است. این بیطرفی زمینهساز تعبیرپذیری زبان و متعاقبا، مطابق رای هاجز، از طریق مفهوم صدق در یک ساختار مبنای نسبیسازی مفهوم مدل است که بر پایهی آن دو نتیجهی مهم و مرتبط فلسفی حاصل میشود: یکی سمانتیک زبانهای صوری موجهه، با محوریت کریپکی، و دیگری سمانتیک مدلانگارانهی زبانهای طبیعی (مورد تردید خود تارسکی) با محوریت مونتاگیو.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 4
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید