جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
هدایت الهی در قرآن
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
عنوان :
چرا برخى از آیات قرآن با عصمت انبیای الهی منافات دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براى پاسخ دادن به سؤال مذکور، در ابتدا معناى «عصمت» را بررسى مینماییم. علامه طباطبائى(قدّس سره) میفرماید: «مقصود ما از عصمت، وجود چیزى است در فرد معصوم که از وقوع وى در امورى که جایز نیست، مانند خطا یا معصیت، جلوگیرى مینماید».[1] فاضل مقداد از مت
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پیامبر شناسی
,
عصمت
,
عصمت انبیاء (ع )
,
نبوت عامه
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
وجوب عصمت انبیا ,
آیات عصمت انبیاء ,
آیات عصمت انبیا ,
هدایت الهی در قرآن ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شیوه ها و برخوردهای هدایتی قرآن با مخالفان
نویسنده:
هاشم موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هدایت در قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
هدایت الهی در قرآن
,
اهداف تربیتی قرآن
چکیده :
در این پایان نامه شیوه های مواجهه قرآن با مخالفان بررسی شده و مطالب آن در دو بخش آمده است. در بخش اول با عنوان کلیات از معنای هدایت و اقسام و مراحل و قلمرو آن و نیز اجباری نبودن پذیرش دین، عناصر و ارکان هدایت، و کتاب هدایت بودن قرآن سخن رفته است. در بخش دوم تحت عنوان شیوه های هدایت مخالفان در قرآن از شیوه های گفتاری مثل نرمی در کلام، استدلال منطقی، موعظه و مجادله و شیوه های عملی مانند معرفی الگو، درس آموزی از تاریخ، مثال های حکیمانه و جز آنها بحث شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اراده ی خدا نسبت به افعال انسان از منظر فخر رازی و طبرسی
نویسنده:
حسن نقی زاده، اکرم ده پهلوان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
عمومیت اراده الهی
,
خلق افعال
,
اراده الهی به شر
کلیدواژههای فرعی :
جبر و اختیار(کلام) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
هدایت الهی ,
امتناع اراده الهی به قبیح ,
امر بین امرین ,
علم ازلی الهی ,
اراده تشریعی ,
اراده تکوینی ,
خلق کفر ,
قضا و قدر ,
رابطه علم الهی واراده انسان ,
اضلال الهی ,
انحصار اراده خدا به ایمان ,
حب تشریعی ,
هدایت الهی در قرآن ,
اضلال الهی در قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
دیری است که متکلمان مسلمان در خصوص تعلق اراده خداوند به افعال انسان به منازعه برخاسته اند و این نزاع در کاوش های تفسیری نیز به ظهور رسیده است. در این میان، رویکرد دو مکتب اشعری و شیعی در نگاه دو مفسر، «فخر رازی» و «طبرسی» نسبت به موضوع یادشده در خور تامل است. از نظر فخر رازی، خداوند خالق همه کائنات و از جمله اعمال انسان و تحقق بخش همه آن هاست و بی آن که فرقی بین اعمال خوب یا بد انسان باشد، همه آن ها مشمول قضا و اراده الاهی واقع شده اند. اما طبرسی تعلق اراده خدا به شرور (و از جمله اعمال ناپسند انسان) را مطلقا نفی می کند. جای این پرسش است که آیا اختلاف پدیدآمده لفظی است یا واقعی، اگر به فرض، مراد اشاعره از تعلق اراده خدا به کفر و ایمان، اراده تکوینی باشد و مراد طبرسی از عدم تعلق اراده خدا به کفر، اراده تشریعی، کلام هر دو در جای خود صحیح خواهد بود. این مقاله، ضمن بحثی کلامی ـ قرآنی، به تبیین و تحلیل دیدگاه های دو مفسر پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای «نجد» و «نجدین» و مراد آیه وَهَدَیْنَاهُ النَّجْدَیْنِ
نویسنده:
عباس اسماعیلی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هدایت خلق
,
راه هدایت
,
قرآن
,
نجد
,
قرآن
,
طوارق نجد
,
هدایت الهی در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
آفرینش (اِبداع) ,
سعادت ,
تربیت ,
آفرینش انسان ,
سعادت اخروی ,
هدایت تکوینی ,
هدایت تشریعی ,
خیر و شر ,
خیر ( خیر و شرّ ) ,
هدایت تکوینی ,
اهل بیت(ع) ,
خلق آدم (ع) ,
کمال نهایی انسان ,
اخلاق اسلامی ,
خوبی ,
بدی ,
سعادت اخروی ,
هدایت تشریعی ,
سوره بَلَد ,
آیات سعادت و شقاوت ,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی ,
تعلیم و تربیت اسلامی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
شناخت خوبی ,
شناخت بدی ,
پستان مادر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
درباره معنا و مراد آیه نهم سوره بلد: (وَهَدَیْنَاهُ النَّجْدَیْنِ) قریب به اتفاق دانشمندان اسلامی اعم از مفسران، مترجمان قرآن، قرآنپژوهان و محدثان بر آناند که «نجدین» به معنای راه خیر و راه شر بوده، مراد آیه این است که خداوند متعالی انسان را با سرمایه شناخت خوبیها و بدیها آفریده و به او قدرت تشخیص این دو و تمییز آنها از یکدیگر را داده است. ادله قرآنی و روایی و تبیین و توجیههایی نیز در تأیید این تفسیر ارائه شده است. در این میان دو دیدگاه شاذ وجود دارد: یکی این که مراد آیه هدایت غریزی طفل به دو پستان مادر در بدو تولد است که واژه «نجد» در زبان عربی به این معنا نیز به کار رفته است؛ دیگر آن که مقصود از «نجدین» راه سعادت دنیا و راه سعادت آخرت است. دقت نظر در ادله هر یک از این دیدگاهها و بررسی سیاق آیات سوره نشان میدهد که چون از یک سو ادله روایی دیدگاه نخست علیرغم شهرتش از ضعف سندی برخوردارند و حمل آیه بر این معنا نیز از جهاتی چند با تکلف همراه است و از سوی دیگر دیدگاه دوم با ظاهر الفاظ آیه تناسب و هماهنگی بیشتری دارد ترجیح با دیدگاه دوم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا هدایت قرآن برای متقین است و در این صورت آیا اشکال دور وارد نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در آیات متعددی از قرآن کریم، جنبه هدایت گری این کتاب مقدس[1] را مخصوص متقین دانسته است[2] که گویا این شبهه پدیدار می شود، اگر کار قرآن هدایت گری است، متقین که هدایت شده اند و اساساً هدایت هدایت شدگان چه فایده ای دارد؟ قرآن زمانی کتاب هدایت است که بتو
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
متقین
,
هدایت قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
قرآن و هدایت ,
هدایت در قرآن ,
هدایت قرآن ,
هدایت الهی در قرآن ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرق بین سه عبارت (هدی) و (بینات من الهدی) و (فرقان)؛ که در سوره بقره آیه 185آمده، چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
همیشه بیان و تکرار یک مطلب برای رفع ابهام نیست بلکه دلایل و علل و اهداف متعددی برای تکرار یک معنا با عبارات و الفاظ مختلف وجود دارد از جمله بخاطر اهمیت مطلب، اطمینان قلبی، تأکید ، برای این که بهتر در دل و جان مردم جا بگیرد و... هیچ کدام از مفسرین ای
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هدایت الهی
,
تفسیر قرآن
,
هدایت الهی در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
آیه 185 بقره ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بر اساس آیه ی 96 از سوره ی آل عمران، خداوند فرموده خانه ی کعبه «هدی للعالمین» است؛ پس چرا افراد فراوانی هستند که کنار کعبه می روند و زیارت می کنند، ولی به راه حق هدایت نمی شوند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
«هدايت در آيات و روايات به دو معني آمده است: ارائه ي طريق (نشان دادن راه) و ايصال به مطلوب (رساندن به مقصد)».[1] هدايت الهي درجات و مراتبي دارد و خداي سبحان موجودات آفريده ي خود را به دو هدايت «تشريعي» و «تكويني» راهنمايي و رهبري مي كند. 1 - هدايت ت
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کعبه
,
قرآن و هدایت
,
اخلاق در قرآن
,
آیه 96 آل عمران
,
طواف رو به کعبه
,
هدایت الهی در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
ایصال به مطلوب ,
هدایت تکوینی و تشریعی ,
هدایت در قرآن ,
ارائه طریق ,
هدایت الهی در قرآن ,
طواف کعبه ,
هدی للعالمین ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید