جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
رساله منطقی-فلسفی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 13
عنوان :
جهان و ذهن در تراکتاتوس ویتگنشتاین [پایاننامه انگلیسی]
نویسنده:
Tejedor-Palau, María Asunción (ماریا آسونسیون تجدور-پالائو)
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
ویتگنشتاین
,
ویتگنشتاین متقدم
,
تراکتاتوس (فلسفه تحلیلی)
,
رساله منطقی-فلسفی
,
فلسفه ویتگنشتاین
,
فلسفه متقدم ویتگنشتاین
,
ویتگنشتاین اول
,
رساله منطقی فلسفی: ویتگنشتاین متقدم
,
پایان نامه انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی: سطح قابل توجهی از مناقشه در مورد اینکه دقیقاً دیدگاه های تراکتاتوس در مورد جهان و ذهن چگونه باید درک شود، باقی می ماند. این پایان نامه تفسیری از تفکر ویتگنشتاین ارائه می دهد. این به تفسیری جدید و مبتنی بر ایمنتر از نوشتههای اولیه او میرسد که ارتباط مستقیم آنها را با مشغلههای فلسفی کنونی نشان میدهد و بر وابستگی متقابل قویای که بین افکار اولیه او درباره این دو حوزه وجود دارد، تأکید میکند. اولین وظیفه پایان نامه این است که نشان دهد «دنیای تراکتاریایی» باید به عنوان جهانی درک شود که ممکن است در تجربه به آن داده شود: اشیاء دارای فرم و محتوای متمایز هستند و می توانند با ترکیب با یکدیگر، معمولی تولید کنند. واقعیت پس از تثبیت این موضوع، وضعیت متافیزیکی و هستیشناختی اشیاء به تفصیل مورد بررسی قرار میگیرد و به این نتیجه میرسد که اشیاء نه پدیدهای هستند و نه مادی، قابل درک نیستند و مشخص نیست که ویتگنشتاین یک هستیشناسی مشخص از اشیا را در ذهن داشته است. او تراکتاتوس را نوشت. سپس درک جدیدی از شرح ویتگنشتاین از معانی نامها و نظریه تصویر او ارائه دادم و نشان دادم که جهت مشخصی از تعین از جهان به زبان در Tractatus وجود دارد، دیدگاهی که اخیراً مورد تردید قرار گرفته است. سپس تمایز ویتگنشتاین بین حس، بیمعنا و مزخرف روشن میشود و روایت او از ارتباط بین زبان و جهان مورد بررسی قرار میگیرد. این به من اجازه میدهد تا ثابت کنم که Tractatus آنطور که برخی از نویسندگان پیشنهاد کردهاند، یک ماورایی و نمایانگر خود در محدودههای جهان نیست. به گفته ویتگنشتاین، برای امکان نمایندگی چنین شخصی لازم نیست. این موضوع که آیا تراکتاتوس نوع دیگری از موضوع را در حدود جهان مطرح میکند، سپس در چارچوب اظهارات ویتگنشتاین در مورد انفرادی گرایی مورد بررسی قرار میگیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«مسیحی کردن» تحقیقات: معنای زندگی در تحقیقات فلسفی ویتگنشتاین [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Jairus Diesta Espiritu: جایروس دیستا اسپریتو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
تراکتاتوس (فلسفه تحلیلی)
,
رساله منطقی-فلسفی
,
بازی زبانی
,
تحقیقات فلسفی
,
رساله منطقی فلسفی: ویتگنشتاین متقدم
,
معنای زندگی (فلسفه اخلاق) (وابسته)
,
معنای زندگی در تحقیقات فلسفی ویتگنشتاین
چکیده :
ترجمه ماشینی: یکی از برجسته ترین ضد فیلسوفان در تاریخ فلسفه، لودویگ ویتگنشتاین است. گفته میشود که او از خصومت نیچه با مسیحیت ناراحت شده است، نه واقعاً به این دلیل که او یک مسیحی بود. آلن بدیو استفاده ویتگنشتاین از «مسیحیت» را در اینجا به معنای زندگی یا حس جهان تفسیر می کند. بنابراین، آشفته شدن از خصومت نیچه با مسیحیت، با خصومت با معنای زندگی آشفته می شود. با این حال، Tractatus Logico-Philosophicus ویتگنشتاین معنای زندگی را غیرقابل توصیف می کند - که کنش ضدفلسفی و آرکی-زیبایی شناختی او را تشکیل می دهد. با این حال، بدیو عمدا این تحلیل را به Tractatus محدود می کند. او معتقد است که «تحقیقات فلسفی» اثری ناتمام و کار یک سوفسطایی است. ضد فلسفه در اثر اولی در اثر دوم وجود ندارد. با این حال، این مقاله استدلال میکند که بررسیهای فلسفی معنای زندگی را نیز غیرقابل توصیف میکند و در نتیجه ادامه کنش آرکی-زیباییشناختی ضدفلسفی Tractatus را تشکیل میدهد. بهجای بیرون کشیدن معنای زندگی از معنادار از طریق تئوری تصویر، تحقیقات اکنون مرزهای حس را از طریق بازی زبانی محدود میکند. آنچه خارج از بازی زبانی غیرقابل وصف تلقی می شود - معنای زندگی، حس جهان - اکنون به نمایشی ناب محدود شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقدمه ای بر تراکتاتوس ویتگنشتاین (مطالعات ویتگنشتاین) [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
by Professor of Philosophy Emerita G E M Anscombe (Author)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , درس گفتار،جزوه وتقریرات , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
St. Augustine's Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
ویتگنشتاین متقدم
,
تراکتاتوس (فلسفه تحلیلی)
,
رساله منطقی-فلسفی
,
فلسفه ویتگنشتاین
,
فلسفه متقدم ویتگنشتاین
,
ویتگنشتاین و زبان
,
رساله منطقی فلسفی: ویتگنشتاین متقدم
شابک (isbn):
978-1890318543
چکیده :
ترجمه ماشینی: Anscombe ما را از طریق Tractatus و در نتیجه، فلسفه اولیه ویتگنشتاین به عنوان یک کل راهنمایی می کند. او به ویژه نشان می دهد که چگونه استدلال های او از بحث های راسل و فرگه شکل گرفت. این تجدید چاپ چهارمین ویرایش تصحیح شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب راهنمای فلسفه راتلج: درباره ویتگنشتاین و تراکتاتوس [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Michael Morris
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
ویتگنشتاین
,
ویتگنشتاین متقدم
,
رساله منطقی-فلسفی
,
فلسفه ویتگنشتاین
,
فلسفه متقدم ویتگنشتاین
,
ویتگنشتاین اول
,
اندیشه ویتگنشتاین
,
رساله منطقی فلسفی: ویتگنشتاین متقدم
شابک (isbn):
0415357225
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب که توسط یک متخصص برجسته نوشته شده است، راهنمای ایده آلی برای تنها کتابی است که ویتگنشتاین در زمان حیاتش منتشر کرد، Tractatus Logico-Philosophicus. مایکل موریس متن مختصر اما اغلب رمزآلود ویتگنشتاین را معنا می کند و مضامین کلیدی آن را برجسته می کند. او به معرفی و تجزیه و تحلیل: زندگی ویتگنشتاین و پیشینه تراکتاتوس ایده ها و متن تراکتاتوس اهمیت تداوم کار ویتگنشتاین در فلسفه می پردازد. امروزه، ویتگنشتاین مهمترین فیلسوف قرن بیستم در جهان انگلیسی زبان است. خواندن این کتاب برای همه دانشجویان فلسفه زبان و متافیزیک ضروری خواهد بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی نظریه «بازی های زبانی» لودویگ ویتگنشتاین
نویسنده:
علی عسگری یزدی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان تصویری
,
ویتگنشتاین
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
زبان عرفی
,
فلسفه دین
,
بازی زبانی
کلیدواژههای فرعی :
متون دینی ,
کتاب مقدس (عهدین) ,
فلسفه تحلیل زبانی ,
صفات الهی ,
زبان خصوصی ,
تعارض علم و دین ,
اتمیسم منطقی (کلام جدید) ,
قضایای تحلیلی و ترکیبی ,
رساله منطقی-فلسفی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
آیا زبان دین همان زبان عرفی است؟ نظریه های مختلفی مطرح شده است. در این میان ویتگنشتاین در دو بازۀ زمانی دو نظریه متفاوت را مطرح می کند. در دوره متقدم نظریه تصویری و عرفی زبان را می پذیرد. اما در دوره متأخر آن را نقد و نظریه «بازی های زبانی» را مطرح می کند؛ بدین معنا که زبان دارای کارکردها و نقش های متنوع است. نگارنده در این مقاله ضمن تبیین این نظریه و جایگاه آن در مباحث زبان دین، آن را نقد می کند و نتیجه می گیرد که هرچند کارکردهای زبان در حوزه های مختلف، متنوع است، متباین نیست، بلکه کارکرد واقع نمایی زبان کارکرد مشترک زبان در همه موارد است. وجود همین کارکرد مشترک موجب می شود فیلسوف، شاعر، هنرمند، عالم تجربی و جز آن بتوانند به نحو معناداری با یکدیگر سخن بگویند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین در فلسفۀ ویتگنشتاین متقدم
نویسنده:
زهره عبدخدایی، قاسم پورحسن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خدا (اسماء ذات الهی)
,
ویتگنشتاین متقدم
,
1. ادیان religions
,
فلسفه دین
,
رساله منطقی-فلسفی
,
فلسفه تحلیلی
کلیدواژههای فرعی :
نظریه تصویری زبان ,
اراده الهی ,
خالق ,
اخلاق ,
تراکتاتوس (فلسفه تحلیلی) ,
قانون طبیعت ,
پوزیتیویست ها ,
ایمان گرایی ویتگنشتاینی ,
یادداشت ها ,
محدودیت قدرت خداوند ,
درسگفتار(درباره اخلاق) ,
چکیده :
لودیک یوزف یوهان ویتگنشتاین از زمرۀ فیلسوفان تحلیلی زبان بهشمار میآید. او امور ماورای طبیعی از جمله اخلاق و دین را به فراسوی مرزهای زبان میفرستد و معتقد است که آنچه نمیتوان دربارۀ آن سخن گفت، پس بهناچار باید سکوت کرد. سخنان وی در باب دین در دورۀ نخست فکری بسیار موجز، فشرده و گاه مبهم بهنظر میآید و همین امر سبب شده است تا شارحان و مفسران ویتگنشتاین در باب جایگاه دین از منظر وی، دو موضع کاملاً مخالف اتخاذ کنند؛ برخی در تلاشند تا جایگاهی کاملاً دینمدارانه برای وی به تصویر بکشند و برخی دیگر او را ملحد و خدانشناس میدانند. در نوشتار حاضر بر آنیم تا با مطالعه و بررسی آثار ویتگنشتاین متقدم، از یک سو جایگاه خدا در اندیشۀ وی را رصد کنیم و از سوی دیگر بهدنبال پاسخ این پرسش هستیم که از منظر وی حقیقتاً دین به چه معناست؟ آیا دین همان خداباوری است یا عمل به شریعت آنچنانکه بین دینداران رواج دارد ؟ یا آنکه چیزی معادل و همسنگ با اخلاق است. بهدلیل موجز بودن سخنان او، سعی بر آن است تا از نظر شارحان وی نظیر نورمن ملکوم و سیرل برت استفاده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 505 تا 532
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویتگنشتاین: معنا، کاربرد و باور دینی
نویسنده:
محمدحسین مهدوی نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان
,
ویتگنشتاین
,
نحوه حیات (دینی)
,
کاربرد زبان
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
معنا
,
فلسفه دین
,
بازی زبانی
,
باور دینی
کلیدواژههای فرعی :
وجود خدا ,
خرافه ,
گزاره دینی ,
گفتار دینی ,
پژوهش های فلسفی ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
رساله منطقی-فلسفی ,
رسالت فلسفه ,
بی دلیلی باور به خدا ,
چکیده :
ویتگنشتاین در دوره دوم حیات فلسفی خود، با توجه به کاربرد کلمات برای شناخت معنای آنها و با تاکید بر تنوع کاربردهای زبان و کثرت بازیهای زبانی، معتقد است که بازیهای مختلف زبانی از نحوه های حیات گوناگون نشئت می گیرند و هر نحوه ای از حیات دارای زبان خاص خود است. گفتار دینی هم یک بازی زبانی مستقل با زبانی یکتاست که در نحوه ای از حیات حک شده است و قواعد و منطق خاص خود را دارد. بنابراین، مفاهیم و گزاره های دینی در درون بازی زبانی دین معنا می یابد و زبان دینی فقط برای کسانی که در نحوه حیات دینی شرکت دارند، قابل فهم است. از نظر ویتگنشتاین، کاربرد زبان در بیان باورهای دینی، به هیچ وجه، شباهتی با کاربرد آن در اظهار امر واقع ندارد. باور دینی، استفاده از یک «تصویر» است؛ تعهدی راسخ و تزلزل ناپذیر است که کل زندگی فرد را نظم و نسق می بخشد و مبتنی بر شواهد و دلایل نیست. از این رو نه از جانب علم و فلسفه مددی می یابد و نه هرگز گزندی می بیند. در این مقاله با بیان ماهیت زبان در اندیشه فلسفی ویتگنشتاین و توضیح مفاهیم «نحوه های حیات» و «بازیهای زبانی»، و بیان رسالت فلسفه در این خصوص، بر معنای باور دینی و قیاس ناپذیری آن با باورهای دیگر و در نتیجه، بر یکتایی زبان دینی و استقلال گفتار دینی با بازی زبانی دین تاکید و برخی از مبانی فلسفی «ایمان گرایی ویتگنشتاینی» معرفی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم صدق از دیدگاه ویتگنشتاین
نویسنده:
آمنه غروی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قضایای اخلاقی
,
ارزش صدق
,
کذب
,
صدق (صفات الهی)
,
ویتگنشتاین
,
فلسفه زبان
,
فلسفه تحلیلی
کلیدواژههای فرعی :
نمادگرایی ,
تابع ارزش صدق ,
پارادوکس دروغگو (منطق) ,
جمله ,
علم تجربی ,
نظریه تصویری معنا (فلسفه) ,
گزاره های ارزشی ,
ضرورت منطقی ,
واقعیت مطلق ,
شی ء فی نفسه ,
رساله منطقی-فلسفی ,
قضیه کاذب(مقابل قضیه صادق) ,
قضیه صادق(مقابل قضیه کاذب) ,
نظریه مطابقت ,
امر واقع(اصطلاح وابسته) ,
فنومن((اصطلاح وابسته)، مقابل نومن) ,
شکل منطقی گزاره ,
زبان و واقعیت ,
نسبیت معرفت شناختی ,
گزاره معنادار ,
گزاره بنیادین ,
تصویر منطقی امور واقع ,
صورت منطقی قضیه ,
گزاره ریاضی ,
گزاره فلسفی ,
همان گویی ,
گزاره غیر بنیادین ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
پرسش از صدق، به عنوان پرسش اصلی، راهنمايی برای ورود به انديشه هاي ويتگنشتاين است. او می كوشد تا نشان دهد كه زبان شناسی، معرفت شناسی، و هستی شناسی با يكديگر سازگارند. اگرچه از ديدگاه او نمی توان به پرسشی وجود شناختی پاسخی معرفت شناختی داد. و يا به عكس، گزاره ای وجود شناختی نمی تواند پاسخی برای يك پرسش معرفت شناختی باشد، اما، نبايد نتايج حاصل از حوزه های گوناگون با يكديگر متناقض باشند. ويتگنشتاين اوليه به نظريه "مطابقت" در صدق معتقد است و ملاك آن را تجربه می داند. از ديدگاه او چون قضايای منطقی مطابقی ندارند، كاربرد نظريه ياد شده درباره آن ها قابل تصور نيست. او بر اين باور است كه منطقی بودن اين قضايا به معنای سازوار بودن آنها با يكديگر است كه وصفی ضروری برای آنان به شمار می رود. ويتگنشتاين دوم توجه خو د را از امور واقعی به كاربرد معطوف می كند. در اين جا نظريه مطابقت فرو می پاشد. صدق در چارچوب سيستم های مفهومی خاص اشكال زندگی كاربرد و معنا دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قوانین طبیعت، علیت و استقراء در تراکتاتوس
نویسنده:
حسین شیخ رضایی، سروش دباغ
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قوانین طبیعت
,
ویتگنشتاین
,
قرارداد گروی
,
تئوری تصویری معنا
,
علیت
,
استقرا
کلیدواژههای فرعی :
امور واقع ,
جهان خارج ,
اصطلاحنامه منطق ,
رساله منطقی-فلسفی ,
گزاره های پیشینی ,
وضعیت ممکن ,
قانون عمومی ,
مکانیک نیوتنی ,
چکیده :
بحث درباره قوانين طبيعت و وضعيت دو اصل استقراء و عليت، از مباحث طرح شده در رساله منطقى- فلسفى ويتگنشتاين (تراكتاتوس) است. در اين نوشته، سعى بر آن است تا ابتدا با ارايه گزارشى عمومى از آرای ويتگنشتاين در رساله، تلقى او از قوانين اصيل طبيعت و رابطه آنها با منطق مورد بررسى قرار گيرد. در اينجا مى توان ميان قوانين «عمومى» و قوانين «محدود» تفاوت قايل شد و رابطه هر كدام را مستقلا با منطق بررسى كرد. پس از اين، به بررسى وضعيت دو اصل استقراء و عليت، از منظر رساله، پرداخته و نشان داده می شود كه چرا هيچ كدام از اين دو اصل، از نظر نويسنده رساله، در ميان قوانين اصيل طبيعت جای ندارند. در گام بعد، مقايسه اى ميان آرای ويتگنشتاين و پوانكاره، به عنوان يك قرارداد گرا، در باب قوانين طبيعت صورت گرفته؛ و چند تفاوت مهم ميان رويكرد اين دو بررسی شده است. در اين بخش، اشاره شده كه چرا گزارش ويتگنشتاين از قوانين طبيعت، نمی تواند از سوی دانشمند يا فيلسوف علمی كه برای تجربه، شانی خاص در فرآيند كار علمی قايل است، جدی تلقی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 119
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویتگنشتاین و نگریستن از وجه ابدی
نویسنده:
سروش دباغ، مرتضی عابدینی فرد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کار هنری
,
ویتگنشتاین
,
وجه ابدی
,
فلسفه هنر
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
فلسفه زبان
,
اخلاق ویتگنشتاینی
کلیدواژههای فرعی :
نظریه تصویری زبان ,
مطابقت ادراک با عالم خارج ,
زیبایی شناسی ,
جهان شناسی فلسفی ,
گزاره اخلاقی ,
وضع واقع ,
گفتنی ها / ناگفتنی ها ,
نظریه تصویری معنا (فلسفه) ,
بازنمود ,
مسایل جدید جهان شناسی ,
دین و هنر ,
رساله منطقی-فلسفی ,
امر اخلاقی ,
تحقیقات فلسفی ,
گزاره فلسفی ,
تمامیت امور واقع ,
وضعیت ممکن امور ,
مرزهای زبان ,
من متافیزیکی ,
جهان به مثابه کل ,
جعبه بریلو ,
شیوه مشاهده ,
نگاه تجربی ,
تجربه اخلاقی ,
صدق و کذب اخلاقی ,
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
در یکی از فقرات رساله منطقی - فلسفی ویتگنشتاین آمده است: «اخلاق و زیبایی شناسی یکی اند و عین هم»، بدون این که توضیحی در این باب داده شود. در این مقاله کوشیده شده است تا با تبیین مرزهای اندیشیدن و تفکیک میان امور گفتنی و امور نشان دادنی و وام گرفتن مفهوم سوژه متافیزیکی در فضای رساله منطقی - فلسفی، توضیح داده شود که اخلاق و زیبایی شناسی یا به تعبیر دقیق تر، تجربه اخلاقی و تجربه زیبایی شناختی در منظومه ویتگنشتاین متقدم، متضمن نگریستن به عالم از وجه ابدی اند. در انتها محدودیت های این نگاه ویتگنشتاینی مورد بحث قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 13
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید