جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
2. به ترتیب میلادی
>
ب:قرن بیستم میلادی
>
جی. ال. مکی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 17
عنوان :
ارزیابی پاسخ پلنتینگا به « مسئله شر به مثابه دلیلی علیه وجود خدا »
نویسنده:
عباس یزدانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی , تابستان/ 1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پلانتینگا
,
دفاع مبتنی بر اختیار (پلنتینگا)
,
تناقض منطقی
,
اشکال منطقی شر
,
عدل الهی
,
اعتقاد به خدا
,
جهانهای ممکن
,
شرور طبیعی
,
شر
,
شر اخلاقی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga
,
جی. ال. مکی
,
دیوید هیوم
,
گوتفرید لایب نیتس
,
عباس یزدانی
,
آنتونی فلو Antony Flew
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علیت
نویسنده:
تیم کرین، امیر مازیار
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع), بهار و تابستان/ 1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظم
,
معلول (درمقابل علت)
,
معرفت پیشینی
,
علت تامه
,
علت ناقصه
,
شرط کافی
,
شرطی خلاف واقع
,
رابطه علیت
,
وقایع
,
علیت
,
قضیه شرطیه
,
معرفت پسینی
,
جی. ال. مکی
,
دیوید هیوم
,
امر واقع(اصطلاح وابسته)
,
ضرورت
,
شرطی التزامی
,
پیوستگی دائمی
,
دونالد دیویدسون
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 184
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد منطقی بودن مسئله «شرّ»
نویسنده:
محمد علی عباسیان چالشتری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
, زمستان/1396
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسئلة منطقی شرّ
,
صورت مساله شر در منطق جدید
,
بعد روانی مساله شر
,
تلازم وجود شر و اختیار
,
بعد جامعه شناختی مساله شر
,
قدرت الهی
,
شرور
,
خداشناسی پویشی (مسائل جدید کلامی)
,
همه -خداانگاری (مسائل جدید کلامی)
,
شرور و علم مطلق خدا
,
الهیات پویشی
,
شر
,
فلسفه دین
,
آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga
,
جی. ال. مکی
,
جان هیک
,
خداباوری
,
صفات خداوند(فلسفه دین)
,
علم مطلق خداوند (فلسفه دین)
,
خیریت خداوند(فلسفه دین)
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
آزادی اراده (فلسفه دین)
,
آزادی اراده (فلسفه دین)
,
قدرت مطلق خداوند(فلسفه دین)
,
النور استامپ Eleonore Stump
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسأله منطقی شر از دیدگاه آلوین پلانتینگا
نویسنده:
اعلی تورانی، معصومه عامری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باور موجه
,
اختیار انسان
,
وجود خدا
,
شرارت جهان گیر
,
پلانتینگا
,
جی ال مکی
,
جبر عِلّی
,
جهان ممکن
,
تناقض ضمنی
,
قواعد شبه منطقی
,
دفاع اختیار گرایانه
,
خدای مطلق
,
شر اخلاقی
,
مسئلة منطقی شرّ
,
شدت فراگیر
,
تناقض صریح
,
مفهوم اشتمال
,
مفهوم تنافی
,
وضعیت امور کامل
,
صدق باور دینی
,
قضیه ضرورتا صادق
,
وضعیت امور ممکن
,
مکمل وضعیت امور
,
اختیار انسان
,
جهانهای ممکن
,
اثبات وجود خدا
,
شرور و عدل الهی
,
شر
,
شر اخلاقی
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga
,
جی. ال. مکی
,
باور موجه
,
اعلی تورانی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
ملحدان معاصر، وجود شر در جهان را انتقادی قوی بر اعتقادات دینی دانستهاند. ایشان مدعی هستند میان وجود شر و اعتقاد به خدایی با قدرت بی نهایت و خیر محض، تناقض وجود دارد و نمیتوان هم به خدا و هم به وجود شر اعتقاد داشت. مسألۀ منطقی شر به شکل ساده چنین است: خدا قادر مطلق است. خدا خیر مطلق است. شر وجود دارد. جی. ال. مکی میگوید: این مجموعه با هم ناسازگارند. لذا نباید به چنین خدایی اعتقاد داشت. در نتیجه خدا وجود ندارد. آلوین پلانتینگا در جواب جی. ال. مکی با طرح جهانهای ممکن و این که قدرت بی نهایت خدا شامل برخی از جهانها نمیشود و آن جهان، عالمی است که انسانها در آن مختار باشند، اما جملگی خیر اختیار کنند؛ قصد دارد اثبات کند جمع قضایای مورد باور انسان متأله با وجود شرور نه تنها تناقض صریح ندارد؛ بلکه تناقض ضمنی نیز ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 153
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شر و اختیار
نویسنده:
محمدتقی سهرابی فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی , تابستان/ 1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اختیار
,
انسان مختار
,
شرور طبیعی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
علامه جعفری
,
شر
,
شر اخلاقی
,
خیر محض
,
جی. ال. مکی
,
عدمی بودن شرور
,
توجیه عقلانی
,
انسان مختار بی گناه
,
محمدتقی سهرابی فر
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استدلال اخلاقی سورلی بر وجود خدا و پاسخ به مبانی فکری کانت در اتحاد قلمرو اخلاق و طبیعت
نویسنده:
امیرعباس علیزمانی,کاظم راغبی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران , بهار/ 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
سعادت
,
ارزشهای اخلاقی
,
قوانین اخلاقی
,
آرمان اخلاقی
,
عینیت گرایی اخلاقی
,
عالم ماده
,
عینیت اخلاقی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
خیر اعلی
,
استدلال اخلاقی بر وجود خدا
,
اتحاد قلمرو اخلاق و طبیعت
,
استدلال اخلاقی سورلی
,
استدلال اخلاقی کانت
,
استدلال از طریق عینیت
,
ایمانوئل کانت
,
امیرعباس علیزمانی
,
فلسفه دین
,
جی. ال. مکی
,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect)
,
اذهان متناهی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی تئوری خطای جی. ال. مکی در فرا اخلاق (بر اساس مبانی آیت الله جوادی آملی)
نویسنده:
اکبر حسینی قلعه بھمن
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رئالیسم اخلاقی
,
انسان مختار
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
اختیار انسان
,
اختیار
,
جی ال مکی
,
نسبیت اخلاقی
,
احکام اخلاقی
,
قرآن
,
تحلیل مفهومی
,
گزاره اخلاقی
,
حکم اخلاقی
,
تحلیل پدیدارشناختی
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
نظریه خطا
,
ناواقع گرایی اخلاقی
,
حقایق اخلاقی
,
معقول ثانیة فلسفی
,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
آیت اله جوادی آملی
,
شفابخشی قرآن
,
اخلاق، جعل درست و خطا
,
مفهوم انتزاعی
,
دیدگاه شک گرانه
,
ارزش اخلاقی عینی
,
حقایق غیراخلاقی
,
عجیب بودن ارزشهای اخلاقی
,
اختلافات اخلاقی
,
صدق احکام اخلاقی
,
تحلیل عینی
,
عبدالله جوادی آملی
,
اختیار
,
اهل بیت(ع)
,
اختیار انسان
,
انسان مختار
,
نسبیت اخلاق
,
نسبیت گزارههای اخلاقی
,
صدق گزارههای اخلاقی
,
پوزیتیویسم منطقی
,
قرآن
,
عبدالله جوادی آملی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
جی. ال. مکی
,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
جی. ال. مکی، در کتاب معروف خود در باب فلسفه اخلاق به نام اخلاق: جعل درست و خطادیدگاه شکگرایانهای را مطرح میکند که براساس آن، از آنجا که احکام و گزارههای اخلاقی صدقشان را منوط به عینیت ارزشها و حقایق اخلاقی کردهاند، و عینیت این حقایق به دو دلیل عجیب بودن حقایق اخلاقی و نسبیت ارزشهای اخلاقی مورد انکار قرار گرفته است، این احکام کاذب هستند. وی در این کتاب عنوان دیدگاه خودش را نظریه خطا گذاشته است که در این نوشتار در تلاش هستیم با استفاده از مبانی متفکران مسلمان از جمله حضرت استاد آیت الله جوادی آملی (حفظهالله) این دیدگاه را به نقد و بررسی بگذاریم. البته روشن است که نزد متفکران مسلمان، حقایق اخلاقی واقعیتهایی هستند که با مفاهیم انتزاعی از سنخ معقولات ثانیۀ فلسفی از آنها حکایت میشود و وجود این امور در عالم، همانند وجود حقایقی که با مفاهیم انتزاعی قابل تبیین هستند، قابل بیان میباشند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 51
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسى دیدگاه کوآین درباره «وجود محمولى»
نویسنده:
مسعود صادقى، عسکرى سلیمانى امیرى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), پاييز/ 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
وجود محمولی
,
قاعده فرعیه
,
منطق جدید
,
ملاک معناداری
,
گزاره های وجودی
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
فلسفه الهی
,
اصالت وجود
,
حمل
,
اصطلاحنامه منطق
,
سور قضایا
,
ایمانوئل کانت
,
فلسفه منطق
,
برتراند راسل
,
ویلارد ون اورمن کواین
,
جی. ال. مکی
,
دیوید هیوم
,
نظریه اوصاف راسل
,
سور بودن وجود
,
التزام وجود شناختی
,
عبارت اسمی
,
نظریه نام های خاص
,
عکس الحمل بودن قضایای وجودی
,
شخصیه بودن گزاره های وجودی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نقدهای جی. ال. مکی بر تجربه دینی و پاسخ آنها از منظر ریچارد سوئینبرن
نویسنده:
محیا رفیعی بندری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم, بهار / 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان
,
باور عقلانی
,
مسیحیت
,
توجیه و ارزیابی باور
,
مکاشفه
,
اثبات وجود خدا
,
پدیدارشناسی دین
,
گزاره های دینی
,
ایمان و عقل
,
پایه عقلانیت
,
اصل آسان باوری
,
اصل تصدیق
,
الهیات مسیحی
,
عقلانیت دینی
,
انواع تجربه دینی
,
دلالت تجربه دینی
,
بیماری روانی
,
انتقال تجربه دینی
,
حس مذهبی
,
تجربه خداوند
,
عقل کانتی
,
تجربه دینی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
اثبات وجود خدا
,
جی. ال. مکی
,
محیا رفیعی بندری
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
ویلیام جیمز (William James)
شاپا (issn):
0
چکیده :
تجربه دینی، رویداد مواجهه شخص تجربهگر با حقیقت غایی یا عالم ماورای طبیعی است. جی. ال. مکی، تجارب دینی را نه تجاربی الاهی، که توهّمات، خیالپردازیها و کارکردهای ضمیر ناخودآگاه اشخاص تجربهگر میداند. از اینرو، تجارب مذکور را به مثابه دلیلی بر وجود خدا، نامعتبر میداند. در مقابل، ریچارد سوئینبرن بر اساس «اصل آسانباوری»، که «اشیا در واقع همان گونهاند که به نظر میرسند مگر اینکه خلاف آن اثبات شود»، و نیز «اصل گواهی»، که «در صورت عدم فریبخوردگی یا توهّم شاهدان، باید قول آنان را درباره تجربه مورد نظر پذیرفت»، با رد انتقادهای مکی، تجارب دینی را یک استدلال استقرایی معتبر بر اثبات وجود خدا میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد روایت سوئینبرن از برهان غایتشناختی
نویسنده:
اصغر محمدی، سحر کاوندی، حسن فتحزاده
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
استنتاج (معرفت شناسی)
,
اثبات وجود خدا
,
نظم
,
یقین
,
قیاس (منطق)
,
برهان نظم (اثبات خدا)
,
خداباوری (دئیسم)
,
استقراء
,
خدای متشخص
,
تبیین (منطق)
,
دوگانه انگاری
,
برهان غایت شناختی
,
ریچارد سوینبرن
,
تبیین علمی
,
نظم زمانی
,
اصل سادگی
,
تبیین شخصی
,
یقین ریاضی وار
,
احتمال باور به وجود خدا
,
نظم مکانیکی
,
ایده سادگی
,
برهان تدبر جهان
,
تبیین عالم
,
خدای متشخص انسان وار
,
خدای متشخص ناانسان وار
,
اعتقاد به خدا
,
براهین خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
برهان نظم
,
یقین
,
ارسطو
,
ریچارد سوئین برن
,
جی. ال. مکی
,
استقراء
,
قیاس
,
استدلال از راه اصل سادگی(اصطلاح وابسته)
,
سحر کاوندی
,
حسن فتح زاده
,
توماس آکوئیناس
شاپا (issn):
0
چکیده :
ریچارد سوئینبرن در تقریر خود از دلیل غایتشناختی سعی در معقول جلوهدادن باور به خدا با استفاده از این دلیل دارد. البته سوئینبرن معتقد است هیچیک از ادلۀ اثبات وجود خدا نمیتوانند یقینی ریاضیوار برای ما به همراه آورند؛ بلکه مجموع این ادله باور به وجود خدا را از نقیض آن محتملتر میسازند. سوئینبرن با تفکیک نهادن میان دو نوع نظم: نظم زمانی و نظم مکانی، در ارائۀ دلیل خود بر نظم زمانی تأکید میکند. از طرف دیگر برای تبیین پدیدهها میان دو نوع تبیین تفاوت میگذارد: تبیین علمی و تبیین شخصی، و ادعا میکند که تبیین علمی توانایی تبیین اصل قوانین جهان را ندارد و برای تبیین این قوانین باید به تبیین شخصی توسل جست. سوئینبرن تبیین جهان به وسیلة تبیین شخصی را سادهترین تبیینی میداند که خالی از تعقیدها و پیچیدگیها در پاسخ به چرایی پدیدههاست. به عبارت دیگر، به میزان کمتر شدن علل برای تبیین یک پدیده، آن تبیین رو به سادگی میرود. مدعای این مقاله آن است که مفهوم سادگی یا سادهترین تبیین در بیان سوئینبرن خالی از پیچیدگی نیست و ابهاماتی دارد و همچنین فرض وجود امری ماورائی در تبیین پدیدۀ نظم، نه تنها نمیتواند سادهترین تبیین باشد، بلکه آن را گرانبار از پیشفرض میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 17
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید