جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه تصوف
>
صوفیان (صوفیه)
>
حروفیه (از صوفیه)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
عنوان :
جایگاه «نور و حقیقت محمّدی» در دیوان سیّد عمادالدّین نسیمی
نویسنده:
نرگس اصغری گوار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حروفیه
,
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
حروفیه (از صوفیه)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
جایگاه «نور و حقیقت محمّدی» در دیوان سیّد عمادالدّین نسیمی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
انسان کامل (کلام) ,
نور محمدی (ص) ,
اعیان ثابته ,
اصطلاحات عرفانی ,
عرفان نظری ,
نفس رحمانی(عرفان نظری) ,
اعیان ثابته ,
ظهور حقیقت محمدیه ,
رابطه حقیقت محمّدی با صورت محمّدی (عرفان) ,
فروغ رخ مسیح (ع) (عرفان) ,
نور چهرۀ زیبارویان (عرفان) ,
فروغ تجلی در معراج (عرفان) ,
نور تجلی در کل عالم هستی (عرفان) ,
آتش و نور ابراهیم (ع) (عرفان) ,
نور و نار موسی (ع) (عرفان) ,
چکیده :
یکی از مهمّترین و زیباترین ویژگیهای عرفان اسلامی حقیقت محمّدیه است و مراد از آن به اصطلاح متصوّفه و عرفا، ذات احدیّت به اعتبار تعین اوّل و مظهر اسم جامعالله است. این حقیقت به عنوان مبدأ و معاد، شالودۀ نظام آفرینش، نخستین وجود منبسط و تجلّی حقّ، سبب حدوث و بقای عالم، واسطۀ حقّ و خلق و غایت نظام هستی معرفی شده است. سایر اصناف موجودات به دلیل خلقت متمایز با تفاوت مراتب از چکیده و عصارۀ آن نور اعظم به گونهای بهرهمند میشوند. دیگر انبیاء مظاهری از نبوت مطلقۀ حضرت محمّد(ص) بشمار میروند و هر یک از پیامبران در حکم شعاعی از آفتاب دولت احمدی و از شئون و مراتب و فروع آن هستند. نسیمی از این آموزۀ ابنعربی یعنی حقیقت و نور محمّدی استفاده نموده و آن را با نور فضل مطابقت داده است یعنی به جای حضرت محمّد(ص)، فضل الله نعیمی استرآبادی1 بنیانگذار این فرقه را جایگزین کرده و بدین ترتیب استمرار سلسلۀ انبیا را به نور فضل نسبت داده است. این تحقّیق با نگاهی به دیوان سیّد عمادالدّین نسیمی- موفّقترین شاعر فرقۀ حروفیه- به روش «تحلیل محتوا» به انجام رسیده است و هدف از آن بررسیِ برداشت این شاعر از حقیقت نور محمّدیه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 282 تا 299
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به اصطلاحات عرفانی فرقۀ حروفیّه
نویسنده:
علی رمضانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حروفیه
,
عرفان اسلامی
,
اصطلاحات عرفانی
,
حروفیه (از صوفیه)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
حضرت انسان(نوع انسان)
,
مقام انسانی(قسیم مقام الهی و کونی)
,
مقام انسان کامل(ثبوتی)
,
مقام انسان کامل(اثباتی)
کلیدواژههای فرعی :
اسماعیلیه ( جعفری ) ,
هرمنوتیک اسلامی ,
تفسیر عرفانی ,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع) ,
تفسیر عرفانی ,
ادبیات عرفانی ,
اسماعیلیه ایران ,
ایشیق (عرفان) ,
انسان عارف (عرفان) ,
حال و حال (عرفان) ,
حفظه و حمله قرآن (عرفان) ,
خطوط ابیّه (پدری) (عرفان) ,
خطوط سیاه یا خطوط امیّه (عرفان) ,
کتاب ناطق و کتاب صامت (ثابت) (عرفان) ,
کلام نفسی (عرفان) ,
کلام ملفوظ (عرفان) ,
کلمه محمّدیّه (عرفان) ,
کلمه آدمیّه (عرفان) ,
چکیده :
فرقۀ حروفیّه یکی از فرقههای تأویل محور بعد از حمله مغول میباشد که شیوۀ تأویل را از اسماعیلیّه آموخته بودند. حروفیان خودشان را اهل تأویل و اهل باطن مینامیدند. آنان انسان گرایانی بودند که همه چیز را به نفع انسان تأویل مینمودند. اندیشۀ حروفیّه نوعی اندیشۀ عرفانی است با چهارچوب تفکّر مشخّص. این شکل اندیشۀ عرفانی خلق السّاعه نبوده بلکه به عنوان پدیدهای تاریخی و اجتماعی از دل اعصار و هزارههای باستان پیدا شده و در بین ملل مختلف به شکلهای گوناگون، در حیات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه نقشهایی ایفا کرده است. افکار و اندیشههای این فرقه با اینکه بر بخشی از شعر فارسی سایه انداخته است تاکنون مورد تجزیه و تحلیل علمی قرار نگرفته است. عدم شناخت اصطلاحات آنان یکی از مهمترین عوامل پیچیدگی آثار این فرقه میباشد. بدان روی در این مقاله به بررسی و شرح مهمترین اصطلاحات عرفانی این فرقه پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 170 تا 191
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حروفیه بین نفی و اثبات
نویسنده:
مهدی افتخار و ع. بانک
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
قم - ایران: آیت اشراق,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصول عقاید حروفیه
,
حروفیه
,
حروفیه (از صوفیه)
شابک (isbn):
4-58-7404-600-978
چکیده :
حروفیه پیروان فضلاللّه نعیمی استرآبادی و جنبشی سیاسی اجتماعی با عناصری از تصوف، باطنیگری، آموزشهای اسماعیلیان و غالیان در اواخر سده هشتم هستند. از آن جایی که فضلاللّه برای حروف ویژگیهای اسرارآمیزی قائل بود، به فضلاللّه حروفی مشهور شد و پیروانش به حروفیه شهرت یافتند این مکتب در ایران و عثمانی و مصر پیروان فراوانی یافت؛ ولی در خلال قرنها، پیروانش به اتهام داشتن عقاید بدعتآمیز، در این ممالک سرکوب و قتلعام شدند. بررسی نحلههای فکری موجود در جهان اسلام و روشهای عملی آنها میتواند از جهات گوناگون امری مهم تلقی گردد. خصوصا در زمان حاضر که بازار فرقهسازی و فرقهگرایی داغ است. طریق حق و صراط مستقیم که استواریش را خداوند بر عهده دارد، همیشه راهزنانی از جنس اندیشه داشته است. گاه یک فکر کج زیر بنای افکار و عقایدی میشود که تا ثریا کژی آن ادامه مییابد. یک برداشت غلط از آیه یا روایتی میتواند در طول زمان موجب گمراهی تودههای بزرگی از اجتماع مسلمانان گردد و یک بدعت فکری یا عملی میتواند سلسله وار و به صورت تصاعدی کجفکریها و کجرویهای بیشتری به بار آورد. یک بی مبالاتی در فهم متون دینی و انحراف و عدم صیانت از روشهای صحیحِ آن، به صورت اثری پروانهای در دراز مدت طوفانی از کجفکریها به بار میآورد. تأویلات غلط و بدتر از آن روشهای تأویلی اشتباه در طول تاریخ موجب فرقهسازیها و سلسلهپردازیهای فراوانی شده و نه تنها باعث فاصله گرفتن از سزاجت فطری اسلام گردیده، بلکه بدعتها و گمراهیهای فراوانی به بار نشانده است. به کار گیری علم حروف و اعداد یا استفاده بی جا از محاسبات عددی در فلسفه یا علوم قرآنی از جمله این انحرافات است. این روش تأویلی اشتباه را میتوان در سنتهای فکری یهود نیز ریشهیابی کرد. پس از ظهور اسلام پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) پرچمدار حفظ استقامت راه حق بوده اند. در مقابل انواعی از سیستمهای فکری اشعری و سلفیِ قدیم و جدید و عقل گرایانه معتزلیِ قدیم و جدید بوده و هستند. مشکلات سیستمهای باطنیِ تأویل گرا که معمولا در قالب تصوف خود را نشان میدهد نیز اگر بیشتر از طرزفکرهای مذکور نباشد کمتر نیست، اگر تحجر و عقلانیگری در دین موجب افراط و تفریط میشود، باطنیگرایی به ارائه دینی جدید میانجامد! و لا اقل به راحتی و به سرعت به اباحیگری و اداعای مهدویت و پیامبری و یا حتی ادعای الوهیت میانجامد. روشهای عملی حاد و ریاضتهای شدید و خارج از چهار چوب شریعت میتواند آسیبهای جسمی و ذهنی زیادی به بار آورد که دین شخص را به تاراج برد و به همراه تبعیت بی چون و چرای مرید از مراد که در این قبیل سیستمها وجود دارد، در ادامه موجب گمراهی خلق بسیاری گردد. در میان روشهای آکنده از افراط و تفریط پس از پیامبر(ص)، «نمرقۀ الوسطی» حضرت علی و ائمه اطهار (ع) هستند. چه در بحثهای فکری و چه در تفسیر و تأویل قرآن و چه در روشهای عملی اگر امت اسلام به واسطه جهالت و جاه طلبی برخی، از ایشان عدول نمیکرد، ما اکنون با این همه تشتت در افکار و روشها مواجه نبودیم. همان سفینه نوحی که پیامبر (ص) برای امت مهیا کرده بود و اما مع الاسف … معمولا نحلههای مختلف فکری و عملی یک بخش از تعالیم اسلام را گرفته و به نحو مبالغه آمیزی آن را پرورش داده، و در نتیجه پیروان خود را از جاده اعتدال و از صراط سویّ منحرف نموده اند، چرا که شاقول ائمه اطهار (ع) را گم کرده اند. گاهی مبهوت متن احادیث ضعیف شده، گاهی با فکر خود اصول و فروع دین را سنجیده، گاهی بر رؤیا و مکاشفههای مخلوط با وهم و خیال تکیه نموده، گاهی تقلید از رهبر و مرشد را عین دینداری دانسته و … البته قرنها به طول انجامید تا روش ائمه اطهار (ع) از فراز و فرودهای تاریخ عبور کند و شکل بگیرد و به دست ما برسد، حتی در میان شیعه نیز فراز و فرودهای زیادی اتفاق افتاده است. زیدی گری، اسماعیلیه، غلات و دیگر نحلههای شیعی اشکالی ناقص از تشیع مورد تأیید پیامبر(ص) و ائمه اطهار (ع) بوده اند. امروزه پس از قرنها مبارزه فکری علمای اصیل شیعه و همه کسانی که حق را در ارشادات ایشان یافتهاند تشیع اثنی عشری به دست ما رسیده است؛ شاقولی که میتوان با تکیه بر آن به سنجش بیماری و سلامت نحلههای فکری و غث و ثمین عقاید و روشهای عملی آنان پرداخت. حروفیه از جمله نحلههای شیعی بود که در دوره خود بسیار گسترش یافت و تأثیر زیادی در جهان اسلام از خود باقی گذاشت. تودههای گستردهای از مردمی که از ظلم و ستم مغولها در عسر و حرج به سر میبردند و شیعیانی که هم از مغولها آسیب میدیدند و هم از سنیهای متعصب، در یک دوره زمانی در حوزه جغرافیایی بزرگ نجات خود را در حروفیه یافتند. لذا اقبال فراوانی به حروفیه شد و به نسبتی که افکار انقلابی آنها گسترش مییافت دیگر تفکراتشان نیز گسترش یافت. تفکراتی که نقاط ضعف زیادی داشت اما چه بسا جامعه آن روز آمادگی نقادی آنها را نداشت.///=====/// برخی از عناوین مباحث مطرح شده در این کتاب: ضرورت بحث از حروفیه/ خلاصهای از زندگی فضل الله حروفی و تاریخ حروفیه/ شخصیتها و متون حروفی/ کلمات رمزی حروفیه/ سلسلههای صوفیه و جایگاه حروفیه در آنها/ تاریخچهای از توجه به حروف و اعداد/ علم حروف و اعداد در سنت مسیحی/ تأثیر متقابل ادیان سه گانه در زمینه علم حروف و اعداد/ علم حروف و اعداد در فرهنگ اسلامی/ رویکرد عرفای اسلامی به علوم حروف و اعداد/ تأویل نزد حروفیه/ عرفان نظری حروفیه/ حقیقت وجود یا اصالت حروف/ توحید نزد حروفیان/ صفات و اسماء خداوند/ حضرات خمس (اعیان ثابته و مظاهر اسمائیه)/ جبر گرایی/ انسان کامل و مراتب آن/ عالم مثال و برزخ/ معاد یا عود روح و مظاهر آن به سوی خداوند در قیامت کبری/ میزان و بهشت و دوزخ/ عرفان عملی حروفیه/ حروفیه و تشیع/ حدیث گرایی حروفیه/ حروفیه و ملامتیگری/ حروفیه و خدایی انسان یا فضل الله حروفی/ شطح، زمینه خدا انگاشتن فضل/ آیا حروفیه از علم جفر یا دیگر علوم غریبه استفاده میکرده اند؟/ استفاده از محاسبات عددی حروف و ارزش معرفتی آن/ داوری در داوریهایی که در باره حروفیان صورت گرفته است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
افکار نهضت حروفیه در اشعار عماد الدین نسیمی در جنبه عرفان تا چه اندازه با عقاید شیعه منطبق است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عماد الدين نسيمي با توجه به وصيت فضل الله نعيمي در زندان قلعه الينجاي شيروان باكو، جانشين و مرشد آينده حروفيان شد و بر اثر انديشه هاي غير اسلامي و به انحراف كشاندن عده اي از افرادي كه شناخت كافي از اسلام نداشتند، با واكنش علماي اسلام مواجه شد و در شه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصول عقاید حروفیه
,
حروفیه
,
نهضت حروفیه
,
بزرگان تصوف
کلیدواژههای فرعی :
حروفیه ,
حروفیه (از صوفیه) ,
اشعار عمادالدین نسیمی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اساس افکار و اندیشه های نهضت حروفیه چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با توجه به اينكه برخي از سوره هاي قرآن كريم با حروف مقطعه آغاز مي شود. از صدر اسلام اين حروف توسط ائمه اطهار و برخي ديگر تفسير شده اند. اما عده اي بر اثر دوري از مسير ولايت به سوي تفسيرهاي منحرفانه حركت كردند. و اعتقاد به اسرار حروف رفته رفته باعث پي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصول عقاید حروفیه
,
حروفیه
,
حروفیه (از صوفیه)
,
فرقههای صوفیه
کلیدواژههای فرعی :
حروفیه ,
نهضت حروفیه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان از دیدگاه سید عمادالدین نسیمی
نویسنده:
رمضانی علی, محمدزاده مریم, عبادی رسول
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان
,
نسیمی
,
چهره انسان
,
تجلی خدا
,
حروفیه (از صوفیه)
کلیدواژههای فرعی :
لوح محفوظ ,
اصطلاحنامه عرفان ,
نفس رحمانی(عرفان نظری) ,
اسم اعظم(الله) ,
عالَم صغیر(مقابل عالَم کبیر) ,
قرآن مجسم ,
ذات اشیا ,
عرش رحمان ,
انا الحق نسیمی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
اساس جهان بینی و محوری ترین مفهوم در نزد فرقه حروفیه این است که انسان می تواند مظهر و صورت مجسم خداوند باشد. تلاش حروفیه و کل عرفان سید عمادالدین نسیمی به عنوان مبارزترین، داناترین و موفق ترین متفکر و شاعر این فرقه مبتنی بر یک رکن اساسی است آن انسان و شناخت نیروهای خلاق اوست. جایگاه انسان در نزد نسیمی بسیار رفیع است؛ خدا یا هیچ چیز دیگر را نمی توان شناخت مگر از طریق انسان.در این نوشتار با آوردن نمونه هایی در قالب عناوین: اسم اعظم، عالم صغیر، قرآن مجسم و سبع المثانی، لوح محفوظ، کتاب اله ناطق، گنج مخفی، کن فکان، ذات اشیا، اسم و مسما، نفس رحمانی، شاهد زیبا، اناالحق نسیمی و...به تبین اندیشه های انسان شناسی سید عمادالدین نسیمی یکی از شگفت انگیزترین چهره های ادبی سرزمین مان پرداخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چهره انسان، تجلی گاه قرآن در نزد سیدعمادالدین نسیمی
نویسنده:
مهدی تدین نجف آبادی , علی رمضانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی عرفانی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
نسیمی
,
چهره انسان
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
انسان در قرآن
,
حروفیه (از صوفیه)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عالَم صغیر(مقابل عالَم کبیر)
کلیدواژههای فرعی :
آیه 029 رعد ,
سبع المثانی ,
سوره حمد ,
سوره دخان ,
آیه 5 طه ,
آیه 87 حجر ,
آیه 256 بقره ,
آیه 35 نور ,
آیه 13 صف ,
آیات محکم ,
آیة الکرسی ,
اسم اعظم(الله) ,
حقیقت لوح محفوظ ,
اشعار عمادالدین نسیمی ,
چکیده :
حروفیه یکی از فرقه های تاویل محور پس از حمله مغول است که پیروان آن، شیوه تاویل را از اسماعیلیه آموخته بودند. حروفیان خودشان را اهل تاویل و اهل باطن می نامیدند. آنان انسان گرایانی بودند که همه چیز را به نفع انسان تاویل می کردند. نسیمی داناترین متفکر و موفق ترین شاعر این فرقه است که توانسته است اندیشه های آنان را به خوبی در قالب شعر بیان کند. عرفان حروفیان و نسیمی مبتنی بر یک رکن اساسی است و آن، انسان و شناخت نیروهای خلاق اوست. بر اساس دیدگاه آنان، انسان نمونه کامل خدا و خلیفه او در زمین و بیش از همه موجودات تجلی گاه پروردگار عالم است. نسیمی صورت انسان را تجلی گاه آیات قرآن و انسان را مظهر تام کلمات الهی معرفی می کند که تمام قرآن به ویژه سوره فاتحه بر چهره وی نگاشته است. در این نوشتار با نشان دادن نمونه هایی در قالب چهار عنوان، به چگونگی بیان این تفکر و بررسی این اندیشه ناب سیدعمادالدین نسیمی، یکی از شگفت انگیزترین چهره های ادبی سرزمین مان، پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طریقت های تاثیرگذار خراسان در عصر تیموریان
نویسنده:
جمشید صدری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نوربخشیه
,
مرعشیان
,
عصر تیموریان
,
طریقت
,
اصطلاحنامه تصوف
,
حروفیه (از صوفیه)
,
نقشبندیه (از صوفیه)
,
شیخیه (از صوفیان شاذلیه)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مشعشعیان
کلیدواژههای فرعی :
سلوک عرفانی ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
سالک ,
سربداران سمرقند ,
چکیده :
عصر تیموریان یکی از دوران های پر تلاطم تاریخ به شمار می رود, چیزی که در قرن هشتم علاوه بر آشفتگی اوضاع سیاسی و اجتماعی چشمگیر بود رونق و محبوبیت تصوف و عرفان بوده است. ارباب طریقت از چنان جایگاهی در میان مردم برخوردار بودند که تصوف و عرفان یکی از عناصر مهم و تاثیر گذار فرهنگی ـ اجتماعی، دینی و سیاسی به شمار می آمده است, خراسان از مکتب تصوف و عرفان خاص برخوردار بوده است و از جمله طریقت هایی که مربوط به مشایخ خراسان می باشد: قصاریه، طیفوریه، نوریه، حکیمیه، سیاریه، ملامتیه، کبرویه، مولویه ... در این مقال فقط طریقت های شیخیه، مرعشیان، حروفیه، نوربخشیه، مشعشعیان و نقشبندیه مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 217 تا 241
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید