جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 55
بررسی نسخه های خطی شرح شطحیات و ضرورت تصحیح دوباره آن
نویسنده:
مریم حسینی,الهام رستاد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب شرح شطحیات اثر شیخ روزبهان بقلی شیرازی، از عارفان بزرگ قرن ششم هجری، است. از عنوان کتاب برمی آید که موضوع آن درباره شطحیات، سخنان شگفت و غریب عارفان است. هانری کربن، شرق شناس مشهور فرانسوی در سال 1344 هجری برای نخستین بار این کتاب را تصحیح کرد. نسخههایی که وی برای تصحیح متن از آنها استفاده کرده عبارتند از: 1ـ نسخه کتابخانه شهید علی (استانبول) 2ـ نسخه کتابخانه ملا مراد (استانبول) 3ـ نسخه منطق الاسرار ببیان الانوار (کتابخانه آستان قدس) 4ـ دیوان حلاج چاپ ماسینیون. تلاش ارزشمند و والای کربن در شناساندن این متن ادبیـ عرفانی به دوستداران و پژوهشگران، در خور ستایش است امّا متاسّفانه به دلایل فراوان از جمله اشتباهات عدیده کاتبان دو نسخه نخست، همچنین زبان دشوار و بیان پیچیده روزبهان، اشتباهاتی در تصحیح روی داده که خوانش متن را با مشکل مواجه ساخته است. بعلاوه، کتاب بدون تعلیقات و فهرست مطالب به چاپ رسیده است. هر چند طی جستجوهای گسترده و پس از گذشت حدود نیم قرن از تصحیح متن، متأسفانه نسخه معتبر دیگری از این کتاب یافت نشد امّا خوانش دقیقتر نسخههای موجود، استفاده از نسخهها و کتابهایی که از متن شرح شطحیات را آوردهاند، همچنین افزودن تعلیقات و فهرستهای مناسب، به تصحیح پیراسته و شایسته کتاب کمک خواهد کرد.
نقد «شطح» در نظام عرفانی شیخ علاء الدوله سمنانی
نویسنده:
حسن طباطبایی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
آیرونی در شطحیات بایزید بسطامی
نویسنده:
روستایی راد الهام, پناهی مهین
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.
صفحات :
از صفحه 35 تا 50
بررسی اندیشه‌های عرفانی محوی و جنبه‌های تأثیرپذیری آن از عطار نیشابوری
نویسنده:
محمد محمدی تلوار
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
ملا محمد محوی یکی از شاعران و عارفان توانای پارسی‌گوی کُرد در نیمه‌ی دوم قرن سیزدهم و اوایل قرن چهارده هـ. ق است که دیوان اشعار او سرشار از اندیشه‌های عرفانی والایی همچون حال و مقامات عرفانی، فنا و بقای الهی، ترک هستی موهوم مجازی، وحدت وجود، اندیشه‌های حلّاج و ... است.محوی، شاعر بزرگ کُرد، از اندیشه‌های عرفانی عطار نیشابوری متأثر بوده است و در باب مضامین و اندیشه‌های عرفانی و صوفیانه از جهات بسیاری اشتراک داشته است. محوی برای بیان قدرت عشق و گذر کردن از مرحله‌ی تصوُّف عابدانه و روی آوردن به عرفان عاشقانه از داستان شیخ صنعان در منطق‌الطیر و دیوان عطار کمک می‌گیرد. به علاوه وی در زمینه‌ی مضامین عارفانه‌ی دیگری همچون فنا و بقای الهی، مجاهده با نفس، عشق محوری، شریعت مداری، احتراز از دنیا، رهایی از عقل مصلحت بین، نقد زهّاد ریاکار و زهدگرایی خشک، عزلت از خلق و ... با عطار نیشابوری دارای اشتراکات و شباهت‌های قابل توجّهی است و در این پژوهش سعی شده است که با روش ادبیات تطبیقی، شباهت‌ها و اشتراکات عرفانی محوی و عطار بیان شود.
نظریه‌ی ناسازه‌ها در ساختار زبان عرفان: نقد ساختاری و پساساختاری شطح‌های عارفان
نویسنده:
نويسنده:حمیرا زمردی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: زوار,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
زبان شطح در روند واسازانه و پست ساختاري خود به مقابله با ايدئولوژي يا گفتمان عارفانه معمول مي‌پردازد، اما قطعاً سازه‌هاي ناسازگار شطح به‌گونه‌اي است که ارزش مفاهيم متقابل را در حالت معکوس به هم قرار مي‌دهد و با مرکززدايي حقايق، حاشيه‌ها را ارزش مي‌بخشد و سويه‌هاي منفي را موجه جلوه مي‌دهد. اين جهت‌گيري موجب تنبيه و ايجاد شوک در مخاطب شده و روح او را از غرور و اشتباه بازمي‌دارد و با تصحيح انديشه او حقيقتي جديد را جايگزين باورهاي پيشين او مي‌نمايد. کتاب حاضر به‌منظور نقد ساختاري و پساساختاري شطح‌هاي عارفان به رشته تحرير درآمده است.
مکاشفات صوفیان (شطحیات): ترجمه‌ی منطق الاسرار، ببیان الانوار روزبهان بقلی شیرازی
نویسنده:
تهيه و تنظيم:قاسم میرآخوری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: شفیعی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
"روزبهانی تجلی"، عارفی بینابین حلاج و ابن‌عربی است. با این تفاوت که وی با ریاضت‌کشیِ معاند با عشق انسانی و ربانی موافق نیست. او معتقد است عشق ربانی و عشق انسانی هر دو یک عشق واحدند. هم‌چنین به زعم وی انسانی به عنوان مظهر تجلی الهی و آیینۀ جمال حق است و از رهگذر عشق انسانی عشق ربانی آشکار می‌گردد. جهان شناسی روزبهان، نه عقل اول فیلسوفان و نه نَفَس رحمانی ابن عربی بلکه روح است. یعنی در سایۀ همین روح، ارواح قدسی به هستی می‌آیند. کتاب حاضر تصحیح نسخه‌ای از کتاب « منطق‌الاسرار ببیان‌الانوار» اثر روزبهان بقلی است.این نسخه که در کتابخانۀ آستان قدس رضوی موجود است، پس از مقایسه و مقابله با کتاب شرح سطحیات، ترجمه و شرح شده و پس از تلفیق این دو کتاب، «مکاشفات صوفیان» نام گرفته‌است. کتاب با شرح نسبتا مبسوطی از زندگی و آثار و اندیشه‌های عرفانی روزبهان بقلی آغاز می‌گردد. پس از آن متن اصلی کتاب آورده می‌شود که عبارت است از: سپاس و ستایش خدا و توصیف پروردگار و درود بر محمد(ص) سپس ذکر رنج بی‌پایان صوفیان، وصف یک یک صوفیان نامدار، و توضیح برخی اصطلاحات و رموز صوفیان.
شطحیات تربیتی (گزاره‌های "ناباب" در تربیت "نایاب")
نویسنده:
گردآورنده:عبدالعظیم کریمی ويراستار:محمد پوریان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: عابد,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مولف با استفاده از گفتار عارفان و متون عرفانی عبارات و نکته‌هایی در خصوص اخلاق عرفانی، تربیت انسان و تکامل معنوی او فراهم آورده است. علاوه بر آن، نگارنده بر اساس همان گفته‌های عارفانه، از شیوه‌ی تربیتی خاص و به صورت "شطحیات تربیتی" با نام "تربیت حادثه‌ای" سخن می‌گوید و خاطرنشان می‌کند: شطحیات تربیتی، گزین‌های حکیمانه‌ای است که از گزاره‌های گزیده اما گزنده‌ی مربیان بزرگ تربیتی و اندیشمندان نیک‌سرشت الهی و عارفان شوریده حال گلچین شده است تا چهره‌ای دیگر از تربیت پنهان و نامرئی را با زبانی دیگر و از زاویه‌ای دیگرسان به نمایش بگذارد... "تربیت حادثه‌ای" بر خلاف "تربیت قاعده‌ای" درونی است و نه بیرونی، شهودی است و نه دستوری؛ بینشی است و نه دانشی، طبیعی است و نه عاریه‌ای که بر اثر همخوانی بین آن‌چه در درون جست‌وجو می‌کنیم و آن‌چه در بیرون رخ‌نمایی می‌کند "اتفاق" می‌افتد".
شرح شطحیات
عنوان :
نویسنده:
نويسنده:روزبهان‌بن‌ابی‌نصر روزبهان‌بقلی مترجم:محمدعلی امیرمعزی مصحح:هانری کوربن
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: طهوری,
کلیدواژه‌های اصلی :
بررسی تحلیلی انتقادی شطح در تصوف
نویسنده:
نويسنده:فاطمه پارسازاده نويسنده:محمد حجت ويراستار:مجید غلامحسین‌پور
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کرمان - کرمان: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، مرکز انتشارات علمی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
نگارنده در کتاب حاضر سیر تاریخی شکل‌گیری و بالندگی مفهوم «شطح» در تصوّف را مورد مطالعه قرار داده و چگونگی تأثیر آن را در توسعة مبانی نظری و رفتار عملی اهل تصوّف تبیین کرده است. مطالب اثر در سه فصل تدوین‌شده که در فصل نخست به بررسی معنای لغوی و اصطلاحی شطح و پیشینه و گسترة آن در قرآن و سنّت و تاریخ تصوّف پرداخته شده است. در فصل دوم، چهار تن از معروف‌ترین چهره‌های شطح‌گوی تاریخ تصوّف معرّقی شده‌اند و در فصل پایانی، گسترة موضوعی سخنان شطح‌گونة این عارفان مورد مطالعه قرارگرفته است.
مطالعه تطبیقی کارکرد ضمیر ناخودآگاه در تجارب عرفانی و سوررآلیستی
نویسنده:
رحمان مشتاق مهر، ویدا دستمالچی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
چکیده :
ضمیر ناخودآگاه به دلیل رابطه ای که با فطرت آدمی دارد، راهی برای نزدیک شدن به «حقیقت برتر» به شمار می آید. در تلاش های مبتنی بر جست وجوی ناخودآگاه، «عقلانیت» به عنوان بزرگ ترین مانع ظهور ناخودآگاه، کنار گذاشته می شود تا راه برای فعالیت این ضمیر باز شود. عرصه هایی از زندگی آدمی که خالی از نیروهای اراده و عقل و آگاهی است، بهترین جولانگاه ضمیر ناخودآگاه است. چنانکه به عنوان نمونه خواب و رویا یکی از مظاهر ناخودآگاهی و ارتباط با دنیای فراواقعی و حقیقت برتر شمرده می شود. سوررآلیسم با شباهت های بسیار زیادی که با معرفت عرفانی دارد، به تبع عرفان، از امکانات ناخودآگاه در رسیدن به هدف متعالی اش بهره ها جسته است. با اینکه در موارد گوناگون، نوع به کارگیری ابزارهای مشترک بین عرفان و سوررآلیسم متفاوت، و گاه حتی متمایز است، و چنین استفاده ای به طور طبیعی بر تفاوت در نتایج تلاش های این دو تأثیر خواهد گذاشت، اما ابزار و اهداف نسبتا مشترک عرفان و سوررآلیسم در استفاده از ضمیر ناخودآگاه برای کشف حقیقت، بررسی مقایسه ای را ضروری تر و منطقی تر می کند.
صفحات :
از صفحه 139 تا 163
  • تعداد رکورد ها : 55