جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز پژوهشی ایران
>
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (قم)
>
پژوهشکده علوم اسلامی
>
گروه فلسفه و کلام
>
علی شیروانی هرندی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 13
عنوان :
نمودى از برخى عناصرحکمت متعالیه در فلسفه برگسن
نویسنده:
على شیروانى
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, تابستان/1378
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
انسان شناسی ملاصدرا
,
غرب زدگی
,
معرفت شناسی ملاصدرا
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اشاعره (اهل سنت)
,
معتزله (اهل سنت)
,
اختیار انسان
,
عدد
,
برگسون
,
استمرار
,
مقدار
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
هستی شناسی اسلامی
,
ماتریالیسم
,
فلسفه غربی
,
حکمت متعالیه
,
عقل ( جوهر )
,
ماده
,
حرکت
,
زمان
,
علی شیروانی هرندی
,
هانری برگسون
,
برتراند راسل
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
حافظه
,
عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی)
,
فلسفه های آلمانی
,
فلسفه تطبیقی
,
مقدار وسعتی
,
مقدار شدتی
,
کثرت حالات وجدان
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدى بر مبانى عرفان و تصوف در قرآن
نویسنده:
على شیروانى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, پاییز/1372
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جایگاه عرفان در قرآن
,
مکاتب عرفانی
,
تصوف در قرآن
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
دین برهمایی
,
عرفان اسلامی
,
ابن سینا
,
ماهیت سعادت حقیقی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
بایزید بسطامی
,
علی شیروانی هرندی
,
تاریخ عرفان اسلامی
,
سالک
,
منازل سلوک
,
عارفان (مسلمان)
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تاریخ تصوف
,
صوفیان (صوفیه)
,
ابن عربی
,
مقام محبت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتبار ادراک و شهود عرفانى از دیدگاه کتاب و سنت
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, زمستان/1373
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
شهود عرفانی
,
اخلاق عرفانی
,
ادراک عرفانی
,
میزان صدق معرفت عرفانی
,
کشف صحیح
,
راه کشف و شهود
,
رؤیت قلبی خدا
,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
قرآن
,
تهذیب
,
علی شیروانی هرندی
,
سالک
,
معرفت شناسی عرفانی
,
مکاشفه(معرفت شناسی)
,
اخلاق عرفانی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی دیدگاه دیویس درباره تجربه دینی وحیانی (الهامی)
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان, زمستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ادراک حسی
,
راه کشف و شهود
,
وحی رسالی
,
تجربه وحیانی
,
دیویس
,
عرفان اسلامی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
بیان ناپذیری تجربه عرفانی
,
تثلیث مسیحی
,
علی شیروانی هرندی
,
فلسفه دین
,
ابن عربی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
مراتب کشف معنوی
,
مقام علم الیقین(قسیم مقام عین الیقین و حق الیقین)
,
مقام حق الیقین(قسیم مقام علم الیقین و عین الیقین)
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
یقین مطلق(مقابل یقین نسبی)
,
حجیت عمومی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
آنتونی فلو Antony Flew
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت تجربهٔ دینی با تجربهٔ اخلاقی از دیدگاه شهید مطهری
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, زمستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه حلی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
عمل اخلاقی
,
فاعل اخلاقی
,
تکلیف خداوند
,
عبادت
,
وجدان خیر و شر
,
حسن فاعلی
,
حسن فعلی
,
کمال نفوس انسانی
,
ارزش اخلاقی
,
حسن نیت
,
تجربه اخلاقی
,
حس اخلاقی
,
دین و اخلاق
,
وحی الهی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
خلق
,
قرآن
,
فضایل اخلاقی
,
اعتدال
,
حب به خدا
,
علامه حلی
,
افلاطون
,
علی شیروانی هرندی
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ایمان
,
حس خداشناسی
,
رعایت عدل و احسان
,
اخلاق از نظر شهید مطهری
,
نظریه عاطفی اخلاق
,
نظریه اراده اخلاقی
,
نظریه وجدانی اخلاق
,
نظریه زیبایی اخلاق
,
اخلاق هندی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
ملاصدرا شیرازی
,
درباره مرتضی مطهری
شاپا (issn):
2383-3025
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حدوث و قدم زمانی عالم (بررسی آرای حکیمان معاصر، علامه طباطبایی، آیت الله جوادی آملی، و آیتالله مصباح یزدی)
نویسنده:
علی شیروانی، نرجس رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
اسفار
,
محمد تقی مصباح یزدی
,
ملاصدرا
,
حدوث عالم
,
زمان
,
ازلیت عالم
,
حدوث زمانی
,
نهایه الحکمه
,
حدوث و قدم
,
حدوث زمانی عالم
,
اصل علیت
,
عالم ماده
,
قدم زمانی عالم
,
دوام فیض الهی
,
آغاز زمانی عالم
,
قدم عالم
,
قرآن
,
سیلان
,
قدم زمانی
,
جهان شناسی فلسفی
,
قدم فیض
,
بدایة الحکمة
,
آیت اله جوادی آملی
,
حرکت جوهری در قرآن
,
تجدد مدام
,
مسبوقیت به عدم زمانی
,
زمان عام
,
زمان خاص
,
تصرم ذاتی
,
منقطع الاول
,
حدوث مستفیض
,
قدم مستفیض
,
قابلیت قابل
,
شواهد نقلی ازلیت عالم
,
انطباق بر زمان
,
مصداق حدوث
,
مصداق قدم
,
درباره علامه طباطبایی
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
جهان شناسی فلسفی
,
حدوث
,
حدوث زمانی، al-ḥudūt̲h̲ al-zamānī، coming into existence in time
,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam
,
صانع عالم
,
عالم ماده
,
قدم زمانی
,
قدم عالم
,
قدم زمانی عالم
,
حدوث زمانی عالم
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه طباطبایی
,
حکمت متعالیه
,
تغیر جوهری
,
حرکت جوهری
,
علیت
,
قرآن
,
زمان
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
علی شیروانی هرندی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
حدوث و قدم زمانی عالم، از کهنترین مسائل فلسفی است. صدرالمتألهین بر اساس حرکت جوهری وتجدد مداوم عالم، پاسخی جدید به این مسأله داده است. گفتههای فیلسوفان معاصر این مکتب، گامی در تنقیح و پرورش نظریۀ صدرایی است؛ اما در این سخنان اختلاف نظرهایی دیده میشود. در این نوشتار، نظریات حکمای فرزانۀ معاصر، علامه طباطبایی، آیت الله جوادی آملی و آیتالله مصباح یزدی تبیین، بررسی و نقد میشود. این نقد و بررسی، در دو بخش صورت میگیرد: ۱. تعریف حدوث وقدم زمانی از دیدگاه هریک از اساتید؛ و ۲. تعیین حدوث یا قدم زمانی عالم بنا بر تعریف ایشان.<br /> دستاورد این پژوهش، رسیدن به تعریفهای متعددی از حدوث و قدم زمانی، وحکم به حدوث یا قدم عالم بر اساس تعریف و انتخاب قول برگزیده در این باب میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تشبیه و تنزیه نزد ابن عربی
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقر العلوم ( وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), زمستان/ 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مجسمه
,
قیصری
,
وحدت وجود
,
مکتب مشبهه
,
تجلی خداوند
,
تشبیه و تنزیه
,
جمع تشبیه و تنزیه
,
جمع نصوص
,
معرفت کامل
,
منشأ حیرت
,
تجلی خدا در قلب عارف
,
رهایی از حیرت
,
نقصان معرفت اهل تشبیه
,
حقیقت توحید
,
01. خداشناسی (کلام)
,
17. فرق کلامی
,
صفات الهی
,
مشبهه (صفاتیه)
,
مجسمه (مشبهه صفاتیه)
,
معرفت کامل حق
,
ابن عربی
,
قرآن
,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
صفات خدا
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
وحدت وجود
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
نقصان معرفت اهل تنزیه
,
وحدت وجود ابن عربی
,
عرفان اسلامى
,
علی شیروانی هرندی
,
حیرت
,
ابن عربی
,
مولوی
,
عرفان نظری
,
مقام جمع بین تشبیه و تنزیه((اثباتی)، قسیم مقام تشبیه و مقام تنزیه)
شاپا (issn):
0
چکیده :
تشبیه و تنزیه دو واژه متداول در فرهنگ اسلامی است، اما ابنعربی طبق مبانی خاص خود، بهویژه وحدت وجود، تفسیری تازه از آن ارائه میدهد و معرفت صحیح خدای تعالی را در جمع میان تشبیه و تنزیه مییابد و براساس این الگوی معرفتی جدید به جمع میان نصوص به ظاهر ناسازگار دینی در زمینة اسماء و صفات خدای متعال میپردازد. در این مقاله، ضمن تبیین دیدگاه ابنعربی در این باره لوازم الهیاتی نظریه او تبیین میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 147
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان تجربه دینی در اندیشه اسلامی
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
اهل بیت
,
ایمان
,
وظیفه گرایی (مکتب اخلاقی)
,
اثبات وجود خدا
,
یقین
,
معرفت خدا
,
کشف و شهود
,
شکاکیت (شکگرایی)
,
اراده گرایی
,
اهل بیت(ع)
,
راه کشف و شهود
,
معرفت ذات الهی
,
انسانمداری
,
قرآن
,
روان شناسی دین
,
برهان تجربه دینی (اثبات خدا)
,
معرفتشناسی تجربه دینی
,
وظیفه گرایی معرفتی
,
براهین خداشناسی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
اثبات وجود خدا
,
روانشناسی دین
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
معرفت شناسی اسلامی
,
مدرنیته (تجدد)
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
قرآن
,
یقین
,
معرفت شناسی اسلامی
,
امام خمینی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ایمانوئل کانت
,
علی شیروانی هرندی
,
فریدریش شلایرماخر
,
حضرت ابراهیم(ع)
,
میزان
,
مقدمات برهان تجربه دینی
,
وظیفه گرایی معرفتی(اصطلاح وابسته)
,
شک گرایی((مساله معیار)، اصطلاح وابسته)
,
ایمان
,
اراده گرایی(اصطلاح وابسته)
,
تجربه دینی
,
عقیده گرایی
,
پیشینه برهان تجربه دینی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
توماس آکوئیناس
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
رواج و اهمیت یافتن «برهان تجربهٴ دینی» در بحث «براهین اثبات وجود خدا» امری جدید و عمدتاً مربوط به فلسفهٴ دین مسیحی در نیمهٴ دوم قرن بیستم و متأثر از شرایط معرفتی و پیشینهٴ فرهنگی مغربزمین است. این مقاله میکوشد با اشاره به بستر تاریخی طرح این نوع برهان در غرب، دیدگاه اسلامی را در خصوص آن، بهویژه با استناد به آرای علامه جوادی آملی، عرضه و ارزیابی کند. اعتماد و تأکید اندیشمندان مسلمان بر برهانهای مابعدالطبیعی اثبات وجود خدا، بهویژه برهان وجوب و امکان، مانع از بسط و توسعهٴ بحث دربارهٴ سایر شیوههای ممکن اثبات وجود خدا از جمله برهان تجربهٴ دینی شده است، ولی در عین حال میتوان مبانی لازم برای اظهار نظر در اینباره و نیز براهین قابل مقایسه با برخی از تقریرهای برهان تجربهٴ دینی را در آثار ایشان یافت که در این مقاله به پارهای از آنها اشاره شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
داروهای رواننما و اعتبار معرفتی تجربههای عرفانی
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
شهود عرفانی
,
عالم غیب
,
ادراک (معرفت شناسی)
,
منابع معرفت
,
ادراک حضوری خداوند
,
ادراک
,
عالم غیب(کلام)
,
اهل بیت(ع)
,
راه کشف و شهود
,
ادراک حسی خدا
,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
فلسفه عرفان
,
معرفتشناسی تجربه دینی
,
مواد مخدر
,
داروهای روان گردان
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
حجیت شهود
,
علی شیروانی هرندی
,
فلسفه عرفان (فرا عرفان)
,
حجیت شهود عرفانی
,
توهم
,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته)
,
تجربه دینی
,
توهمزا
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
پیش زمینه ذهنی
,
اختلال فیزیولوژیک
,
اصل بی تفاوتی علّی
,
اعتبار تجربه عرفانی
,
اصل مسانخت
,
تجربه شبه عرفانی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
پیدایی تجربههای (شبه) عرفانی در پی مصرف داروهای رواننما (توهمزا) یکی از مستندات مهم کسانی است که اعتبار معرفتی (حجیت) تجربههای عرفانی (مکاشفات عرفانی) را نفی کرده و با تمسک به آن مدعی شدهاند که تجربههای عرفانی همواره ممکن است برخاسته از حالات نابهنجار فیزیولوژیک صاحبان این گونه تجربهها باشد و از این رو، این تجربهها اعتباری ندارند و نمیتوان واقعنمایی آنها را تضمین کرد.<br /> در این مقاله با بررسی ابعاد گوناگون مسأله نشان دادهایم که استدلال فوق، ناتمام است؛ چرا که اولاً مبتنی بر مسانخت تجربههای حاصل برای مصرفکنندگان مواد رواننما با تجربههای حاصل برای عارفان است و این امری است که شواهد ادعایی، قادر به اثبات آن نیست؛ ثانیاً این مسانخت، در صورت اثبات، تنها میان آنها و تجربههای عرفانی آفاقی است؛ ثالثاً تسری عدم اعتبار تجربههای شبهعرفانی حاصل از مصرف این مواد، به تجربههای عرفانی آفاقی، فاقد دلیل قابل قبول است؛ رابعاً دلیل قابل قبولی بر توهم بودن تجربههای شبهعرفانی ارائه نشده است. نقد اصل بیتفاوتی علّی استیس و توجه حکیمان مسلمان به امکان و وقوع ارتباط ادراکی با ساحتهای باطنی هستی، از دیگر مباحثی است که این مقاله بدان پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راههای راستیآزمایی در مکاشفات عرفانی
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
عبدالله جوادی آملی
,
سالک
,
کشف و شهود
,
خواطر
,
منابع معرفت
,
برهان عقلی
,
راه کشف و شهود
,
قرآن
,
وحی نبوی
,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
ماهیت تجربه عرفانی
,
فلسفه عرفان
,
خواطر حقانی
,
خواطر شیطانی
,
وحی الهی
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
قرآن
,
عقل(منطق)
,
مکاشفۀ صحیح
,
مکاشفۀ سقیم
,
مکاشفه عرفانی
,
آقا محمدرضا قمشه ای
,
عبدالله جوادی آملی
,
علی شیروانی هرندی
,
سالک
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
بدیهیات اولیه
,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته)
,
عرفان نظری
,
سنجش مکاشفه عرفانی
,
صدق مکاشفه
,
تعارض در کشف و شهود
,
استاد کامل
,
استدلال نظری
,
مراتب شهود
,
کشف معصوم (ع)
,
سنت معصوم (ع)
,
صورت سازی
,
خواطر نفسانی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
عرفان نظری مکتبی در شناخت هستی است که منبع معرفتی و اصلی آن کشف و شهود است. وجود اختلاف و گاه تنافی و تعارض میان شهودهای عارفان، یکی از مهمترین مسائلی است که اعتبار کشف و شهود را به عنوان منبعی معرفتی به چالش کشیده است. در این مقاله ضمن اذعان به اصل وجود اختلاف و تعارض میان مراتبی از کشف و شهود، مهمترین میزانهایی که در آثار عرفا برای تمیز مکاشفات صحیح از سقیم، بیان شده است، معرفی و بررسی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 13
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید