جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
تذکره الاولیاء
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
عنوان :
شکلشناسی راوی در حکایات کرامتهای عرفانی
نویسنده:
مهدی رضایی، عزیزه نیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
کرامت (عرفان)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
نفحاتالانس : جامی
,
طبقاتالصوفیه :خواجه عبدالله انصاری
,
شکلشناسی راوی در حکایات کرامتهای عرفانی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
اسرار التوحید ,
تذکره الاولیاء ,
راوی حکایات (عرفان) ,
روایت شناسی ساخت گرا (عرفان) ,
راوی شناس و ناشناس (عرفان) ,
سلسله راویان (عرفان) ,
تعدد راویان (عرفان) ,
دیدگاه درونی و بیرونی راوی (عرفان) ,
دانای کل حدود و نامحدود (عرفان) ,
روای - نویسنده و راوی - قهرمان (عرفان) ,
پس نگاه و پیش نگاه روایت (عرفان) ,
کلام مستقیم و غیرمستقیم (عرفان) ,
چکیده :
حکایات کرامات، روایاتی است که کارهای خارقالعاده اولیا را بیان میدارد. حجم زیادی از تذکرههای صوفیانه به ذکر حکایاتی در باره کرامات اولیا اختصاص یافته است. این روایات جایگاه ویژهای در ادبیات عرفانی دارد و تمام ویژگیهای یک روایت خوب از جمله ساختار را داراست. ساختارگرایی، تحلیلی است که به ساختار و مناسبات درونی اجزاء یک اثر ادبی یا هنری میپردازد. یکی از عرصههای تحلیل ادبی ساخت گرا، عرصه روایتشناسی است. روایتشناسی در پی کشف زبان و قواعد پنهان روایتهاست. یکی از اصولی که روایتشناسان ساخت گرا به آن میپردازند، شکلشناسی راوی است. این که راوی کیست؟ چگونه روایت را مطرح میکند؟ از چه جایگاهی داستان را تعریف میکند و غیره. این مقاله تلاش دارد، با استفاده از روشهای توصیفی و تجزیه و تحلیل ساختارگرایی، شکلشناسی راوی را در حکایات کرامات: طبقات الصوفیه خواجه عبدالله انصاری(5 و 4 ه. ق.)، اسرارالتوحید محمد بن منور(5 و 4 ه. ق.)، تذکرة الاولیاء عطار نیشابوری(7 و 6 ه. ق.)، نفحات الانس جامی(9 ه. ق.) و طرائق الحقائق معصوم علی شاه (14 و 13 ه. ق.) مشخص نماید. این بررسی بر اساس نظریات روایتشناسان ساخت گرا و با نگرش به ادبیات عرفانی صورت پذیرفته است. پژوهش نشان میدهد که در حکایات کرامتهای عرفانی، راوی، شخصی متعین و مجزا از نویسنده است. او میتواند شناس یا ناشناس، دانای کل نامحدود یا محدود و دید درونی یا بیرونی داشته باشد، اما نقل قولهایش مستقیم است و زمان، ضمایر و رنگ و بوی شخصیت را دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 358 تا 377
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گذشت زمان و اختلاف در روایات صوفیان
نویسنده:
شیری قهرمان
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
تصوف (صوفیگری)
,
حکایت
,
کرامت
,
اختلاف روایت
,
تذکره الاولیاء
چکیده :
در فرهنگ شفاهی، مادامی که هر حکایت، شکل مکتوب نیافته است و در دهان عموم مردم، سینه به سینه می چرخد، ساختار اصلی آن کاملا سیال و لغزان و احتمال تغییر و تحریف در آن بسیار فراوان است. هر چه گذر زمان بر این حکایات بیشتر شود، درصد این تغییرات نیز افزایش می یابد به طوریکه گاه ممکن است به شکلی درآید که هیچ شباهتی به حکایت نخستین خود نداشته باشد. در جریان این دگردیسیها، ممکن است نه تنها ماهیت وقایع بلکه حتی هویت شخصیت اصلی که حکایت از واقعیت های مربوط به زندگی او برگرفته شده است نیز تغییر پیدا کند. این گونه تغییرات در حکایت های صوفیان، بهتر از متون دیگر گروه ها نمود عینی یافته است؛ به دلیل آن که در این فرهنگ، روایت های شفاهی نیز مانند روایت های مکتوب از اعتبار بسیار برخوردار است و گاه بعضی از حکایت های مکتوب شده، بار دیگر به عرصه شفاهیات وارد می شود و آن گاه با تغییر در پاره ای از قسمت ها، برای بار دوم یا حتی سوم، در کتاب های دیگر به صورت مکتوب درمی آید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 183 تا 202
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تذکرة الاولیاء ، تذکره چیست؟ اولیاء کدامند؟
نویسنده:
شهرام پازوکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تذکره
,
تذکره الاولیاء
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت
,
مشایخ تصوف
کلیدواژههای فرعی :
فریدالدین عطار نیشابوری ,
تذکره نویسی ,
درجات سیر و سلوک ,
سالک ,
شطحیات ,
آثار عطار نیشابوری ,
ولی و ولایت در عرفان ,
چکیده :
تذکرة الاوليای عطار، جزو قدیمی ترین تذکره های عرفانی به زبان فارسی است که به سبکی شاعرانه نوشته شده است. در شان ادبی این کتاب هیچ تردیدی نیست و لذا اکنون به عنوان یک متن ادبی به آن نگریسته می شود ولی از حیث تریخی مورد چون و چرا قرار گرفته است. در مقالۀ حاضر تذکرة الاولياء به عنوان یک اثر عرفانی مورد بررسی قرار می گیرد. بنابراین پرسش اصلی این مقاله این است که تذکره چیست؟ و اولیاء کدامند؟ در پاسخ به این دو سوال، دو نگرش موجود به این اثر یعنی نگرش ادبی و تاریخی نیز تحلیل می گردد و از منظر عرفانی به شبهات موجود دربارۀ آن پاسخ داده می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکیم ترمذی و پاسخ به سه پرسش
نویسنده:
ابوالفضل محمودی، مینا باهنر
نوع منبع :
مقاله , پرسش و پاسخ
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تصوف اسلامی
,
حکیم ترمذی
,
عرفان سده سوم
,
عرفان اسلامی
,
تصوف ایرانی
,
عرفان اسلامى
کلیدواژههای فرعی :
حکمت ,
خلقت انسان ,
الولایه ,
سلوک عرفانی ,
ماده و صورت ,
خلق آدم (ع) ,
انسان کامل (کلام) ,
ختم ولایت ,
صوفی ,
ابزار معرفت ,
طبقات الصوفیه ,
تذکره الاولیاء ,
حکیم ,
مفردات ,
انسان کامل ,
علم طب ,
ابزارهای معرفت (مسائل جدید کلامی) ,
حکمت ,
صوفیان (صوفیه) ,
اصطلاحنامه عرفان ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
عالم معنا ,
باطن انسان ,
سلوک باطنی ,
حقایق نفسانی ,
روش سلوک روحی ,
حکمت علیا ,
درجات حکمت ,
تعالیم شرعی ,
حکیم الاولیاء ,
مجتهد اولیاء ,
متفرد اصفیاء ,
چکیده :
یکی از برجسته ترین چهره های به حق عرفان عملی و نظری ایرانی در سده سوم - که متاسفانه در ایران کمتر سخنی از وی به بیان آمده است - «مجتهد اولیاء» و «متفرد اصفیاء» ابوعبدالله محمد بن علی بن الحسن بن بشر الترمذی معروف به «حکیم ترمذی» جامع علوم و فنون و صاحب ریاضات کامله و مولف کتب عدیده می باشد. نظریات ناب و اندیشه های سترگ حکیم در قرن سوم، اعجاب اعجوبه قرن هفتم و بنیان گذار عرفان نظری - محی الدین ابن عربی - را چنان بر می انگیزد که رد پای این آراء و نظریات را می توان در جای جای فتوحات به چشم دید. ترمذی صوفی، حتی در ملقب شدن به لقب «حکیم» نیز در بین هم کیشان خود بی نظیر است و در این زمینه نظر بسیاری از اندیشمندان و صاحبنظران را به خود مشغول کرده است. این حکیم صوفی در خطه خراسان متولد شد و در همانجا درگذشت و در طول عمر پربرکت خود کتابهای وزین و ارزشمندی را به نگارش درآورد. در این تحقیق سعی شده نگاهی گذرا بر سه بعد مهم از ابعاد شخصیتی این دانشمند به نگارش درآید. معنای حکیم، جنبه صوفیانه وی و بررسی ایرانی بودن او. اهمیت این تحقیق در آن است که بدانیم این هر سه گزینه در معرفی اجمالی شخصیت حکیم نقش اساسی دارد و مقدم بر هر گونه تحقیق بعدی در زمینه آثار و تالیفات وی به شمار می رود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جنید بغدادی به گزارش تذکره الاولیا
نویسنده:
تورج عقدایی ,هما یمینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شریعت
,
صحو
,
مکتب متکلمان بغداد
,
جنید
,
تذکره الاولیاء
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
اهل سکر ,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی) ,
اصطلاحنامه تصوف ,
صوفیان (صوفیه) ,
چکیده :
مقاله حاضر بر آن است که دانش بینش و احوال جنید بغدادی، یکی از نام آورترین چهره های عرفان اسلامی را با تکیه بر گزارش عطار در تذکره الاولیا معرفی نماید.جنید اگرچه اهل صحو است، با سکرهم بی ارتباط نیست. اما عمده ترین مساله در پیوند با او تاکید بسیارش بر شریعت است. همین گرایش او را از عارفان پرشوری چون حلاج جدا و به وابستگی به حکومت عباسیان متهم می کند.برای ارائه تصویری روشن از چهره جنید، ابتدا به اختصار طرز تلقی محققان مختلف را درباره او بررسی کرده و سپس برای نشان دادن ویژگی های او به سراغ تذکره الاولیا رفته ایم. عطار، همچنان که در معرفی شخصیت های دیگر، ابتدا اقوال دیگران را درباره جنید می آورد و سپس سخنان گزیده او را در باب مسایل مختلف بیان می کند. ما با تحلیل هر دو بخش، کوشیده ایم در حد امکان، ساختار دانش، بینش و جهان بینی او را ترسیم نماییم.در این ساختار، جنید را عارفی متشرع می یابیم که از سویی به مبانی آیین خویش سخت پایبند است و از سوی دیگر، می کوشد با تکیه بر دستاوردهای شهودی، باورهای دینی خود را تلطیف نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 77
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاملی در وجه تسمیه، بررسی و نقد فرقه ذهبیه
نویسنده:
محمد حاجی خلف، احمد عابدی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معروف کرخی
,
امامت
,
امام رضا(ع)
,
حدیث سلسلةُ الذَهَب
,
پیر (عرفان)
,
تاریخ تصوف
,
خرقه
,
ذهبی (ذهبیه از صوفیه)
کلیدواژههای فرعی :
مشایخ صوفیه ,
فقه الرضاء ,
طب الرضاء ,
اهل بیت(ع) ,
تذکره الاولیاء ,
نفحات الانس ,
کشف المحجوب هجویری ,
کیمیا ,
نقشبندیه ( از فرق اسلامی تصوف) ,
صوفیان (صوفیه) ,
ولایت شمسیه ,
انتساب در صوفیه ,
خرقه خلافت و ارشاد ,
حدیقة السیاحه ,
آداب الصوفیه ,
چکیده :
ذهبیه نام یکی از فرق صوفیه است که پیروان این فرقه آن را به «معروف کرخی» منتسب می کنند و مدعی هستند که معروف کرخی از امام رضا (ع) خرقه گرفته است. سوال اساسی آن است که این نام به چه سبب بر این فرقه نهاده شده است؟ آیا پیدایش این فرقه از خرقه دادن امام رضا(ع) به معروف کرخی است؟ و معنی خرقه دادن امام، انتقال امامت و ولایت است؟ در این مقاله اقوال مختلف درباره وجوه تسمیه این فرقه مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش، دو مطلب مهم و اساسی را بررسی می نماید؛ یکی: علت نامگذاری این فرقه و تناسب این اسم با آنچه گفته شده و دیگری: زمان اطلاق این اسم. در این زمینه اقوال زیادی وجود دارد که به هشت قول مشهور، همراه با نقد و بررسی پرداخته شده است. از جمله این اقوال: خرقه گرفتن معروف کرخی از امام رضا (ع)، شیعه بودن اقطاب ذهبیه، حدیث سلسلة الذهب، خروج عبدالله برزش آبادی و داشتن علم کیمیاگری در میان بعضی اقطاب است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 49
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویژگی های حکایات موسیقایی در آثار عطار نیشابوری
نویسنده:
منصوره ثابت زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فریدالدین عطار نیشابوری
,
حکایات عطار
,
منطق الطیر عطار
,
ققنوس
,
تذکره الاولیاء
,
حکایت عرفانی
,
سَماع
,
ادبیات عرفانی
,
احوال (عرفان)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقام سماع
,
احوال سالک
,
حکایت دیوانگان عطار
,
سیمرغ در منطق الطیر
,
آثار عطار نیشابوری
,
موسیقی و عرفان
کلیدواژههای فرعی :
هرمس ,
آب حیات ,
شبلی ,
داستان پیر چنگی ,
بایزید بسطامی ,
الهی نامه عطار ,
خسرونامه ,
مصیبت نامه عطار ,
اسطوره ققنوس ,
مقام وجد ,
مدارای پیامبر اکرم ,
تمثیل در شعر عطار ,
نماد شناسی منطق الطیر ,
نماد پرندگان در منطق الطیر ,
طبل هرمس ,
موسیقی و شفا ,
حکایت مهستی دبیر با سلطان سنجر ,
رابعه و بکتاش ,
شیخ ابوعلی رودباری ,
ابوعثمان مغربی ,
چکیده :
حکایات موسیقایی در آثار عطار، حکایاتی است که بافت و ساختاری موسیقایی دارند و برای طرح و درک مبانی و مفاهیم عرفانی، امکانی مهم به شمار می روند. بررسی تعامل عرفان و موسیقی از منظر منظومه های عطار و نیز تذکره الاولیا، فضا و دیدگاه های موسیقایی عطار را نیز مشخص می کند. در منظومه ها و تذکره الاولیاء عطار، 19 حکایت موسیقایی ذکر شده که در این میان، الهی نامه با 9 حکایت موسیقایی بیشترین بسامد را به خود اختصاص داده است. حکایات منثور در تذکره الاولیا، شش حکایت مستقل اند که منظومه ها فاقد آنند. در حالی که بیشتر حکایات موسیقایی منظومه ها در تذکره الاولیا بارها ذکر شده است. درون مایه حکایات موسیقایی متضمن درک باطن نغمات و حقیقت نفخه الهی و مرافقت و پذیرش اهل موسیقی از دیدگاه مثبت اندیش عرفانی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 109
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دگرگونی گستره کرامات در مناقب نامه های مشایخ تصوف
نویسنده:
باقر صدری نیا ,محمد ابراهیم پورنمین
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کرامت
,
مناقب نامه
,
صفوه الصفا
,
مناقب نگاری
,
کرامت عرفا
,
ادبیات عرفانی
,
کرامت (عرفان)
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تاریخ تصوف
,
انواع کرامت
,
داستان های کرامات
,
حالات و سخنان ابوسعید ابوالخیر
,
کرامات شیخ صفی الدین اردبیلی
,
مشایخ تصوف
کلیدواژههای فرعی :
اسرار التوحید ,
متون صوفیه ,
تذکره الاولیاء ,
حکایت عرفانی ,
ولایت در متون ابن عربی ,
مقامات مشایخ صوفیه ,
شفای بیماران ,
اشراف بر ضمایر ,
آیه 13 جاثیه ,
کرامت حسی ,
کرامت معنوی ,
چکیده :
کرامات همچون نقطه مرکزی تمامی روایت های منقبتی، بسامد و حضوری چشمگیر و نمایان در تذکره ها و مناقب نامه های مشایخ تصوف دارد. این عنصر اساسی در گذر زمان، کما و کیفا دچار تحول و دگرگونی شده است. در این مقاله می کوشیم نشان دهیم که توسعه و تحول تدریجی و تاریخی، حضور داستان های کرامت در طول حیات مشایخ، از پیش از تولد تا پس از وفات آن ها، شاخصه ای نوع نما و ژانریک در جریان تحول ژانر مناقب نامه است؛ به نحوی که می توان گفت اگر در آثار کهن متصوفه، داستان های کرامت عمدتا مربوط به دوران ولایت و رهبری شیخ بوده است، در مناقب نامه های متاخر هیچ یک از مراحل حیات مشایخ بلکه حتی ادوار پیش و پس از حیات آن ها، خالی از داستان های کرامت نیست. به زعم ما، این تحول از منظر مطالعه درون متنی و ادبی، حاصل توسعه جریان شخصیت پردازی قهرمان، و در تحلیلی برون متنی حاصل پیدایش نظریه های جدید در تصوف، و توسعه ابعاد قدرت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مشایخ صوفیه در دوره های متاخر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 182
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صور نوعیه کرامات اولیا در میان معجزات و قصص انبیا
نویسنده:
رضا صادقی شهپر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فریدالدین عطار نیشابوری
,
آیات معجزه ( قرآن )
,
جواز کرامت اولیاء
,
کرامت
,
معجزات انبیا
,
معجزات غیر انبیا
,
تذکره الاولیاء
,
عرفان اسلامی
,
کرامت (عرفان)
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
انواع کرامت
,
تفاوت معجزه و کرامت
,
کرامات در تذکره الاولیا
کلیدواژههای فرعی :
معجزات حضرت محمد(ص) ,
معجزات سلیمان علیه السلام ,
معجزات عیسی(ع) ,
معجزات موسی (ع) ,
معجزه حضرت مریم علیها السلام ,
شفای مریضان ,
دلالت معجزه بر نبوت ,
آیه 114 مائده ,
کرامت اولیاء ,
زنده کردن مردگان ,
معجزه روی آب راه رفتن ,
طی الارض ,
شبهات کرامت ,
نزول مائده آسمانی ,
معجزه نسوختن در آتش ,
سخن گفتن حیوانات ,
کرامت بایزید بسطامی ,
معجزه تسخیر حیوانات ,
کرامات رابعه عدویه ,
اشراف بر ضمایر ,
چکیده :
در کتاب های مربوط به تصوف، از کهن ترین روزگار، کرامات بسیاری به اولیا و مشایخ طریقت نسبت داده شده است و در میان آنها، تذکره الاولیای عطار، از این منظر، گستردگی و ویژگی خاصی دارد.نوشته پیش رو، در پی نوعی دسته بندی کرامات در تذکره الاولیای عطار نیشابوری است و به بررسی و شناسایی صور نوعی و الگوهای اولیه کرامات منسوب به اولیا در این کتاب می پردازد. نگارنده بر این باور است که بسیاری از این کرامات احتمالا بر ساخته از معجزات و قصص مربوط به انبیا و قدیسان است و این الگوها و صورت های مثالی در ساخته شدن آنها، دور از نظر نبوده اند. در این میان، سهم مریدان ساده اندیش و خیال پرداز در دامن زدن به این گونه روایات، بیش از همه بوده است. بنابراین، در رویارویی با این گونه مسایل در کتب و تذکره های عرفانی باید با احتیاط و تامل رفتار کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرفان یا تصوف؟ (پاسخی به مقاله «پارادوکس تصوف نزد اساتید و شاگردان ملاصدرا») : سال 1379، شماره 1 : فلسفه
نویسنده:
حسین غفاری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تصوف (صوفیگری)
,
حقیقت تصوف
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اساتید ملاصدرا و تصوف
,
شاگردان ملاصدرا و تصوف
کلیدواژههای فرعی :
حکمت متعالیه ,
کتاب بحارالانوار ,
دوره صفویه ,
تذکره الاولیاء ,
زاهد ,
حکمت متعالیه ,
زاهد ,
تصوف صفوی ,
اصطلاحنامه عرفان ,
صفویان ,
سلوک صوفیانه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
مقاله حاضر در نقد مقاله «پارادکس تصوف نزد اساتید و شاگردان ملاصدرا» نوشته شده و دو مدعای اصلی آن را به نقد کشیده است: 1. نگاه مذموم به تصوف حاصل جریان های صوفیانه عصر صفوی است و از این زمان به بعد چنین نگرشی به تصوف در فضای فکری تشیع گسترش می یابد 2. تحت تاثیر همین فضا، عرفان به عنوان جریانی در مقابل تصوف رایج شکل می گیرد. حال آنکه پیش از این، عرفان به معنای نوعی شناخت، بخشی از تصوف بود و در دل آن مطرح می شد. نگارنده با نقل شواهد متعدد نشان داده است که اولا نگاه مذموم به تصوف سابقه ای بس کهن دارد و ثانیا عرفان از قرون نخستین راه بدیلی در مقابل یا در کنار تصوف رسمی خانقاهی بوده و تنها بخشی از مجموعه سلوک صوفیانه محسوب نمی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 160
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید