جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 14
شيعة في اليمن
نویسنده:
صالح عيّاش يماني
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت لبنان: دار المحجة البيضاء للطباعة و النشر و التوزيع ,
کلیدواژه‌های اصلی :
عدالة الصحابة
نویسنده:
محمد السند
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار المحجة البيضاء للطباعة والنشر والتوزيع,
جمع و تدوین قرآن
نویسنده:
محمد سپهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
چکیده قرآن کریم به دو نزول دفعی و تدریجی در مدت بیست و سه سال رسالت پیغمبر اکرم (ص) به وسیلۀ جبرئیل بر آن حضرت نازل شد . رسول خدا (ص) پس از دریافت وحی آیات نازل شده را به مسلمانان ابلاغ نموده سپس به کاتبان وحی املاء می فرمود تا هر آیه و سور ه ای را زیر نظر آن گرامی در محل خود قرار دهند. پرسش تحقیق این است که قرآنی که هم اکنون در دست مسلمانان است، در چه زمانی بدین شکل تدوین و جمع آوری شده است؟ نویسنده با مراجعه به منابع شیعه و اهل سنت، و با استناد به دلایل و شواهد تاریخی بر این عقیده است که : قرآن در عهد پیغمبر اکرم (ص) و زیرنظر و با مراقبت و اشراف دقیق آن گرامی به صورت کنونی جمع آوری شده است.
صفحات :
از صفحه 43 تا 64
شيعه معتقدند كه اغلب صحابه به جز تعداد بسيار اندكي منافق و كافر بوده اند، اگر چنين است پس چرا اين كافران آن تعداد اندكي را كه با پيامبر بودند نابود نكردند؟! اگر شيعه بگويند: اصحاب بعد از وفات پيامبر همه مرتد شدند و فقط هفت نفر بر اسلام باقي ماندند، مي پرسيم پس چرا آنها اين تعداد اندك را از بين نبردند و وضعيت را به دوران پدران و نياكانشان بر نگرداندند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ابتدا لازم به نظر مي رسد تعاريفي را كه بزرگان اهل سنت براي صحابه ذكر كرده اند، ياد آور شويم تا مفهوم صحابه از نظر آنان روشن شود و بدانيم اهل سنت چه كساني را صحابه مي دانند؟ بخاري مي گويد: هر كس از مسلمانان كه رسول خدا را ديده باشد، از اصحاب آن حضرت ا بیشتر ...
اگر آن گونه که شیعه می گویند اصحاب دشمن یکدیگر می بودند، و هر یک برای رسیدن به خلافت تلاش می کرد و جامعه آنها جامعه ای فاقد همدلی و محبت می بود، و جامعه ای می بود که جز تعداد اندکی از آنها همه کافر شدند؛ هزاران انسان در زمان اصحاب مسلمانان نمی شدند، و آنها مناطق زیادی از جهان را فتح نمی کردند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شكي نيست كه ياران پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ از امتيازات ويژه اي برخوردار بودند. آيات و وحي الهي را از زبان پيامبر مي شنيدند، معجزات آن حضرت را مي ديدند، با سخنان گهربارش پرورش مي يافتند و از الگوهاي عملي و اسوه حسنه آن حضرت بهره مند بیشتر ...
جنایتی که از دیدگاه شیعیان اصحاب مرتکب شده اند این است که به گفته آنها اصحاب از ولایت علی ـ علیه السلام ـ منحرف شدند و خلافت را به او نسپردند، بنابراین از دیدگاه شیعه عادل و درستکار نیستند. سئوال این است که شیعیان چرا در مورد فرقه های دیگر شیعه مانند فطحیه و واقفیه که امامت بعضی از ائمه را قبول ندارند چنین نمی گویند. بلکه از افراد این فرقه ها دلیل می گیرند و آنها را عادل می دانند این تناقض دلیلش چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي پاسخ به اين سئوال نيازمند چند مقدمه ايم: الف: دانشمندان عقايد و مذاهب، اتفاق نظر دارند که پس از رحلت پيامبر گرامي اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ بايد امام و رهبري در ميان مردم باشد تا امور ديني و دنيوي آنان را رهبري کند. در مکتب اماميه به ا بیشتر ...
آیا بغض به برخی از صحابه موجب کفر و ارتداد است؟ که شیعیان را به جهت نقد برخی از صحابه تکفیر می کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي روشن شدن پاسخ جا دارد كه مقدمتاً به چند نكته اشاره شود: 1ـ صحابه در لغت: صاحب يعني ملازم انسان يا حيوان در مكان يا زمان، و فرق نمي كند، مصاحبت با بدن باشد و يا با عنايت و همت، در عرف به كسي صاحب مي گويند كه زياد همراه كسي باشد[1] و فرق نمي كند خ بیشتر ...
شیعه ادعا می کند که اصحاب پیامبر (ص) بعد از وفات او مرتد شده اند و برگشتند (بحارالأنوار ج : 22 ص: 352 حدیث 80) پرسش این است که آیا اصحاب پیامبر (ص) قبل از وفات پیامبر «شیعه اثنا عشری بودند» سپس بعد از مرگ پیامبر (ص) سنی شدند؟ یا این که قبل وفات پیامبر (ص) سنی بودند سپس شیعه شدند؟ چون منقلب شدن و برگشتن یعنی منتقل شدن از یک حالت به حالتی دیگر...؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : برای دست یابی به جواب مناسب است مروری به احادیث حوض کوثر داشته باشیم. اعتقاد به حوض کوثر از مسلمات اعتقادی پیروان مذاهب مختلف، و جزء عقاید مشترک امت اسلامی به شمار می آید. روایات متواتر[1] بر جای مانده از نبی اکرم (ص) که در کتب دست اول فریقین بیشتر ...
از دیدگاه شیعیان جنایتی که اصحاب مرتکب شده‌اند این است که به گفته آنها اصحاب از ولایت علی منحرف شدند و خلافت را به او نسپردند، بنابراین از دیدگاه شیعه عادل و درست کار نیستند. سؤال این است که شیعیان چرا در مورد فرقه‌های دیگر شیعه؛ مانند فطحیه و واقفیه که امامت بعضی از ائمه را قبول ندارند چنین نمی‌گویند؟! بلکه از افراد این فرقه‌ها دلیل می‌گیرند و آنها را عادل می‌دانند، این تناقض دلیلش چیست؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : شیعه به پیروی از آیات نورانی قرآن و احادیث مورد اعتماد همه مسلمانان صحابه را از نظر ایمان و التزام عملی به احکام اسلام و اطاعت از پیامبر یکسان نمی داند؛ زیرا از آیات قرآن استفاده می شود که صحابه پیامبر (ص) سه دسته بودند: 1. اصحابی که از ایمان بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 14