جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
01. خداشناسی (کلام)
>
اسمای الهی
>
اسمای افعال الهی
>
بدیع (اسماء افعال الهی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 22
عنوان :
اسس المنهجیه فی تفسیر نص القرآنی
نویسنده:
عدی جواد علی الحجار؛ تقدیم اللجنة العلمیة محمدعلی الحلو
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کربلا: العتبه الحسینیه المقدسه، قسم الشوون الفکریه و الثقافیه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن شناسی اهل بیت
,
روش شناسی
,
تفسیر قرآن
,
تفاسیر ماثوره
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
استبصار
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
تفسیر عیاشی (روایی)
کلیدواژههای فرعی :
تاویل قرآن ,
آیات فضائل اهل بیت (ع) ,
احادیث فضایل اهل بیت (ع) ,
بدیع (اسماء افعال الهی) ,
فضایل اهل بیت (ع) ,
اصطلاحنامه علوم قرآنی ,
فضایل قرآن ,
قرائت قرآن ,
قرائات اربعة عشر ,
قرائات سبع ,
عام و خاص ,
مجمل و مبیَّن ,
ناسخ و منسوخ ,
محکم و متشابه ,
مطلق و مقید ,
قواعد ادبی قرآن ,
استعارات قرآن ,
کنایات قرآن ,
اسباب نزول ,
استعاره ,
ثقلین ,
حدیث ثقلین ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی صنایع معنوی بدیع در غزلیّات کمال خجندی
نویسنده:
جواد بهرامی راد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
بدیع (اسماء افعال الهی)
,
صنایع معنوی
,
غزل
,
کمال خجندی
,
غزلیّات کمال خجندی
چکیده :
راز یگانگی هر شاعری در زبان او نهفته است و اوّلین و اصلیترین زمینهی پژوهش در شعر شاعر، تحقیق در ساخت زبانی او، بخصوص، در علم بلاغت است. یکی از شاخههای علوم بلاغت «فن بدیع» است که بررسی صنایع لفظی و معنوی را در بر میگیرد. زبان و ادبیات مانند بسیاری از دیگر امور، دچار تحوّل و دگرگونی است؛ مسائل مربوط به آن، و از جمله علم بدیع و آرایشهای کلامی نیز در طول ادوار شعر ـ چه از لحاظ کمیّت و مقدار صنایع بدیعی و چه از لحاظ کیفیّت و نوع نگرش شاعران بدانها ـ متحوّل و متغیّر بوده است. شاعران دیرپسندی که پس از گذشت قرنها از آغاز پیدایش شعر فارسی پای بدین عرصه ازهنر نهادند، هرگزمحصور در تعاریف اهل بلاغت از صنایع بدیعی و دیدگاههای شعرای پیش از خود بدین صنایع نماندند و با نگاهی ظریف و نغز و زبانی عالی، از آرایشهای کلامی در شعر خود بهره بردند در این میان، بدون تردید کمال خجندی که عمدهی راز و رمز و هنر او در زبان شعریاش نهفته است، نگرشی بسیار ظریف وهنرمندانه به صنایع و آرایشهای بدیعی دارد؛ به گونهای که برای درک زیباشناسی شعر او باید با ترفندهای ساحرانهی او در به کارگیری این آرایهها آشنا شد. موضوع این رساله، یعنی: «بررسی صنایع معنوی بدیع در غزلیات کمال خجندی» در دو بخش مطرح شده است:بخش اوّل، کلیّات که شامل چهار فصل: مقدمه، بدیع، تاریخچهی بدیع و زندگینامهی شاعر است. بخش دوم، آرایههای معنوی بدیع که شامل شش فصل: روش تشبیه، روش تناسب، روش ایهام، ترتیب کلام،تعلیل و توجیه و خاتمه در بدیع معنوی می باشد .در این پایاننامه، روش کار این بوده که صنایع بدیعی، ابتدا از نظر بدیعنویسان مختلف، تعریف میشود و سپس نمودهای زیبا و برگزیدهی آن که قبلا تهیه شده ذکر گردد. از آنجا که نگارنده به بررسی صنایع معنوی، به شیوهی بسامدی و آماری عمل کرده است، در ادامه سعی شده است در پایان هر مبحث، برای آنکه خواننده به اهمیّت آرایه های ادبی نزد شاعر پی ببرد جداول و نمودارهای مربوط به هر فصل ذکر گردد.کلمات کلیدی: بدیع، صنایع معنوی، کمال خجندی، غزل
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجوه بلاغی جزء ۱۷ قرآن کریم
نویسنده:
معصومه عدل پرور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بدیع (اسماء افعال الهی)
,
معانی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن مجید
,
وجوه بلاغی
,
جزء هفدهم
,
بیان
,
جزء 17 قرآن: بسم الله الرحمن الرحیم، اقترب للناس حسابهم و هم فی غفلة معرضون
چکیده :
دانشمندان علوم قرآنی بلاغت را از برترین ابعاد اعجاز قرآن کریم شمردهاند و آشنایی با علوم بلاغی را برای درک بهتر کلام خداوند در تمام علوم مرتبط با قرآن ضروری می دانند همچنین پرداختن به بلاغت از شاخصههای مهم در فهم یک متن به شمار میرود. قرآن در تمام سورهها و آیات فصاحت و بلاغت تام دارد و براساس اقتضای حال مخاطب خود کلام را به شیوهای بیان میکند که موثرتر باشد، در نتیجه میزان اثرگذاری این علوم بر درک معنای عمیقتر آیات قرآن کاملا روشن میشود.موضوع این پژوهش، ویژگیهای بلاغی جزء هفدهم قرآن کریم است که شامل سورههای انبیاء و حج میباشد. این تحقیق مبتنی بر روش تحلیلی ـ توصیفی درصدد یافتن پاسخ یا پاسخهایی به این دو سوال مهم است که علوم بلاغی چه تأثیری بر فهم قرآن دارد؟ و نیز منظور از ویژگیهای بلاغی یک سوره چیست؟برای این منظور این پژوهش در سه بخش علم معانی، بیان و بدیع ارائه شده است و در آن از صنایع ادبی و فنون بلاغی استفاده نموده که این صنایع و فنون عبارت است از انواع تأکید، استفهام، استعاره، مجاز، کنایه و سایر موضوعات مرتبط با وجوه بلاغی که در این دو سوره بکار رفته است.در انتها باید گفت که بنابر اعتراف بزرگان ادبیات عرب، فصاحت و بلاغت آیات قرآن قابل قیاس با متون عربی نیست و قرآن، دشوارترین آموزههای خود را بنابر اقتضای حال مخاطبان خود، به شیوهای زیبا و قابل فهم بیان میکند که هر کس به فراخور ظرفیت و استعدادش از آن بهرهمند میشود.کلید واژه: قرآن، جزء هفدهم، وجوه بلاغی، معانی،بیان، بدیع.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی کاربرد تلمیح در مجموعه اشعار پنج شاعر بزرگ نوپرداز (اخوان، سپهری، شاملو، فرّخزاد و نیما)
نویسنده:
علی کریمیپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بدیع (اسماء افعال الهی)
,
تلمیح
,
معانی
,
صنایع ادبی
,
نیمایوشیج
,
بیان
,
شعر آزاد
,
شاعر
,
اخوان ثالث، مهدی
,
سپهری، سهراب
,
فرخزاد، فروغ
,
هنر و علوم انسانی
,
شاملو، احمد
چکیده :
نویسندگان و شاعران بزرگ برای زیبا و جذّاب کردن سخن خود از آرایه های مختلف ادبی استفاده می کنند. تلمیح یکی از مهمترین صناعات ادبی است که در زیبایی و عمق بخشیدن به کلام، نقش بارزی دارد و از دیرباز مورد توجّه شاعران بوده است. در شعر معاصر هم اغلب شاعران بدان توجّه داشته اند. از آنجایی که شناخت اشارات و تلمیحات یک اثر می تواند در درک مفاهیم و زیبایی های آن موثّر باشد، در این تحقیق سعی شده است تا کاربرد تلمیح در شعر نو با تکیه بر اشعار نو پنج شاعر بزرگ نو پرداز مورد بررسی قرار گیرد. از این رو ابتدا تلمیحات هر شاعر شناسایی شده و توضیحات لازم در مورد هر یک ارائه گردیده، سپس ارتباط آن با دیگر صناعات ادبی مورد بررسی قرار گرفته است و با در نظر گرفتن علم بلاغت و زیر شاخههای آن به سه قسمت:معانی، بیان و بدیع تقسیم گردیده است.آنگاه رابطه ی تلمیحات هر یک از شاعران مورد بحث با زیر شاخههای یاد شده به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است.در علم بیان بهره گیری شاعر از تلمیح، به منظور انجام تشبیه وبیان استعاری،کنایی و تمثیلی مورد توجّه قرار گرفته است.در علم بدیع چگونگی استفاده از تلمیح برای بیان اغراق آمیز موضوع و خلق آرایه های دیگر بدیعی نظیر ایهام تناسب ومراعات نظیر بررسی شده است و در قسمت معانی نحوه ی استفاده از تلمیح به منظور ایجاز و عمومیّت بخشی (تعمیم)و تأکید بر سخن در شکل استفهام و تکرار مورد بررسی قرار گرفته است و برای هر یک از موارد فوق شاهد مثال هایی ذکر گردیده است. در پایان ضمن نتیجه گیری، جدول مقایسه ی آماری ارتباط تلمیح با آرایه های دیگر ارائه گردیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صورخیال از دیدگاه زیباییشناسی در دیوان مسعود سعد سلمان
نویسنده:
احمدرضا صادقی فیروزآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
شعر فارسی
,
زیبایی شناسی
,
بدیع (اسماء افعال الهی)
,
تشبیه
,
صورخیال
,
مسعود سعد
,
بیان
,
زبان و ادبیات فارسی
,
کتاب
,
دیوان مسعود سعد سلمان
چکیده :
مسعود سعد از شاعرانی است که به سبک دلپسند و کلام بلیغ و موثر خود مشهور است . قوت خیال او باعث شده که بتواند گاه مطلبی را با چند تعبیر که هر یک به تنهایی شایان توجه است ، بیان کند و از این راه تعبیرات و ترکیبات و تشبیهات و توصیفات تازه بیاورد. در این رساله ابواب چهارگانه علم بیان که حوزهء صور خیال را در برمیگیرد با تقسیمبندی از جنبههای مختلف در دیوان وی مورد بررسی قرار گرفته است . انواع تشبیه به اعتبار طرفین، وجهشبه و ادات تشبیه، همچنین انواع استعاره به اعتبار ذکر یا حذف یکی از دو طرف آن، از جهت مستعار و موارد دیگر بررسی شدهاند. مجاز نیز با علاقههای مختلف آن از دیوان استخراج شده است . انواع کنایه به لحاظ مکنیعنه و به اعتبار وسایط و لوازم و سیاق آن نیز در دیوان بررسی گردیده است . علاوه بر آن در این رساله دو بخش نیز به آرایههای لفظی و معنوی علم بدیع که در دیوان نمود و جلوهء بیشتری داشتهاند اختصاص یافته است . تا علاوه بر مباحث علم بیان، مباحث زیباییشناسی علم بدیع نیز به عنوان مکمل موضوع تا حدودی مطرح شده باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی فنون بلاغی در سه اثر منظوم دفاع مقدس (قطار اندیمشک، سمند صاعقه، هزار دامن گل سرخ)
نویسنده:
فاطمه تیمورپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بلاغت
,
بدیع (اسماء افعال الهی)
,
تشبیه
,
ادبیات پایداری
,
مجاز
,
هنر و علوم انسانی
,
جنگ ایران و عراق
,
ادبیات جنگ
,
قزوه، علیرضا
,
کاشانی، سپیده
,
مردانی، نصرالله
,
قطار اندیمشک (شعر)
,
سمند صاعقه (شعر)
,
هزار دامن گل سرخ (شعر)
چکیده :
این پژوهش درصدد است به بررسی فنون بلاغی در سه اثر منظوم دفاع مقدس (قطار اندیمشک، سمندصاعقه، هزار دامن گل سرخ) بپردازد تا این آثار را از نظر قدرت تخیل شاعر، خلاقیت ذهنی و میزان نوآوریها و ابداعات بررسی کرده، نشان دهد که این شاعران برای بیان ما فی الضمیر خود و تأثیرگذاری بر مخاطب از چه شگردها و ترفندهای ادبی سود جسته و در این بهرهگیری تا چه حد موفق بودهاند. بزرگترین مشکل در این پژوهش، نبود منابعی بود که بطور مستقل به بررسی این سرودهها بپردازد. شیوهی کار در این پژوهش توصیفی – تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانهای و جامعه آماری "قطار اندیمشک" علیرضا قزوه، "سمند صاعقه" نصرالله مردانی و "هزار دامن گل سرخ" سپیده کاشانی است. این پژوهش در پنج فصل تنظیم شده است. فصل اول با عنوان "چهارچوب پژوهش" به بیان مسئله پژوهش، پرسشها، فرضیات، اهداف، پیشینه پژوهش، جامعه آماری و روش پژوهش میپردازد. فصل دوم "کلیات و مفاهیم پژوهش" است که مبتنی بر دو گفتار است. گفتار اول با عنوان بلاغت به تعریف فصاحت و بلاغت، تاریخچه و انواع فنون بلاغی میپردازد و گفتار دوم با عنوان ادبیات دفاع مقدس به بررسی شعر دفاع مقدس، ویژگیها و سیر تکاملی آن و زندگینامه شاعران مورد بحث را مورد کند و کاو قرار میدهد. فصل سوم تحت عنوان "بیان"، به بررسی و تحلیل تشبیه، استعاره، مجاز، کنایه و نماد در سرودهها میپردازد. فصل چهارم این پژهش "بدیع" نام دارد که در دو گفتار تنظیم شده است.گفتار نخست این فصل به بررسی و تحلیل بدیع لفظی و مولفههای آن یعنی تکرار، جناس و سجع اختصاص دارد و گفتار دوم به بررسی بدیع معنوی در پنج روش تناسب، ایهام، تشبیه، ترتیب کلام، تعلیل و توجیه پرداخته، مولفههای این روشها را با بیان فراوانی و ارائه تحلیل در این سرودهها بررسی میکند. فصل پنجم این پژوهش تحت عنوان "معانی" به بررسی علم معانی و مولفههای آن یعنی احوال مسند و مسندالیه، جملات و معانی ثانویه آن، فصل و وصل، ایجاز و اطناب و قصر و حصر در این سه کتاب میپردازد و در پایان نتیجه و تحلیلی از کل پژوهش و نمودارهای این فصول ارائه میشود. لازم به ذکر است در این پژوهش بسامد عناصر بیانی و صنایع بدیعی در هر مجموعه شعری به صورت جداگانه حساب شده است. به عنوان نمونه، منظور از درصد تشبیه بلیغ در هر سروده با توجه به فراوانی کل تشبیهات در آن مجموعه حساب شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دو صفت خداوند: بدى ء و بدیع چه فرقی با هم دارند و قرآن و حدیث در مورد آنها چه گفته اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
واژه شناسى «بدى ء» و «بديع» دو صفت «بدى ء (آغازگر) » و «بديع (نوآور) » ، هر دو در لغت ، فعيل به معناى فاعل از مادّه «بدأ» و «بدع»اند و معناى نزديك به هم دارند . ابن فارس مى گويد : «بدأ» ، از شروع كردن است . گفته مى شود : «بَدَأْتُ بالأمرِ وابْتَدَ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
بدیع (اسماء افعال الهی)
,
صفات واجب(حکمت نظری)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
بدیء
کلیدواژههای فرعی :
صفات خدا ,
شناخت صفات خدا ,
اسم بدیع ,
اسم بدیع السماوات و الارض ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زیبایی شناسی تکرار در قرآن کریم
نویسنده:
فرحناز شاهوردی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
زیبایی شناسی
,
بدیع (اسماء افعال الهی)
,
قرآن
,
تکرار
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
متشابه لفظی
,
تصریف
چکیده :
زیباییشناسی به عنوان علمی کهبه تحلیل مولفههای زیبایی در آثار ادبی و کیفیت بازتاب آن در روح انسان میپردازد، با تمرکز بر متون اصیل و ارزشمند، ارزش واقعی آنها را بازمیشناسد . در این بین، قرآن کریم که معجزهی جاویدان پیامبر اسلام است با ممتاز بودن جنبههای بلاغی خویش، همواره مورد توجه قرآنپژوهان و ادبای اهل فن بوده است و تکرار به عنوان یکی از جنبههای بلاغی و مولفههای زیباییشناختی، اگرچه اغلب با بی مهری از سوی افراد مذکور روبرو بوده؛ لکن تفوق و ارج خویش را در این کتاب آسمانی به ما می-نمایاند. این پژوهش با ارائه دادن تعریفی صحیح از اسلوب تکرار، و شناساندن گونههای اصیل و واقعی آن ، به تحلیل زیباییشناختی کارکرد این فن در آیات الهی می پردازد و بدیع بودن و تمایز بهرهگیری خداوند از فن تکرار را با سایر متون ثابت میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنا شناسی واژه خالقیت خداوندی در قرآن
نویسنده:
محمد خداپرست
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
تفسیر
,
08. صفات attributes
,
بدیع (اسماء افعال الهی)
,
خالق
,
فاطر (اسماء افعال الهی)
,
مصور (اسماء افعال الهی)
,
خالق (اسماء فعل)
,
فاطر (اسماء فعل)
,
رب (اسماء فعل)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
رُبَّ
,
رُب
,
انشاء
,
اَسماء (عرفان نظری)
,
صفات(عنوان اصلی، عرفان نظری)
,
باریء
,
باریء
چکیده :
توجه به معنی و معنی شناسی، در میان دانشمندان حوزه فلسفه، منطق و زبان شناسی دیر زمانی است که رونق دارد. این دانش در پی کشف چگونگی ساماندهی اطلاعات و دانسته های فراوان در متن و کلام و بررسی تأثیر معنایی آنها در خواننده و شنونده است.از اهداف معنا شناسی روشمند کردن مطالعه و بررسی متون یا کلام است. در این رساله سعی خواهد شد که به کشف رابطه تفسیر و معناشناسی بپردازیم و روشن سازیم این دانش به عنوان دانشی نوپا چه همپوشی هایی با تفسیر دارد و می تواند در تفسیر چگونه کاربرد داشته باشد.در ادامه به معنا شناسی اسماء و صفات با توجه به فرهنگ های لغت پرداخته و نظرات حکما و فلاسفه در رابطه با ذات و صفات الهی بیان خواهد شد و تا حد ممکن به مبانی اصول اعتقادی مکاتبی چند از فرهنگ اسلامی اشاره می شود.در نهایت امر هم با توجه به زیر بنایی که در فصول قبل شکل گرفته، به بررسی تعدادی چند از پُر بسامد ترین مفاهیم بکار رفته در قرآن کریم یعنی، اسماء و صفات حق تعالی که اشاره به خلقت و آفرینش در آنهاست و تا حد ممکن با چاشنی ادبیات فارسی پرداخته می شود و با بررسی این موارد و آیاتی و روایاتی که به عنوان نمونه ذکر می شود؛ مشخص خواهد شد که چه رابطه ی مستقیم و تنگاتنگی مابین این آیات و توحید به عنوان یکی از ارکان اصلی دین اسلام وجود دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بدیع و جلوه های معنایی آن در سوره مریم از دیدگاه فریقین
نویسنده:
علی اسودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
بدیع (اسماء افعال الهی)
,
تکرار
,
قرآن
,
طباق
,
جناس
چکیده :
بدیع یکی از مهم ترین آرایه های بلاغی در علم بلاغت است و یکی از سه قسم اصلی علم بلاغت به شمار می رود، اما متأسفانه همواره به عنوان پیرایه ای لفظی برای ایجاد زیبایی و تنوع و یا آهنگین کردن سخن معرفی شده است. در این مقاله به مسائل بلاغی سوره مریم با رویکرد آرایه های بدیعی پرداخته می شود که در مورد بدیع، بر طباق، التفات و تکرار تأکید شده است. همچنین به تکرارهای موجود در این سوره پرداخته شده است. این بررسی بدون شک تنها به برخی از قضایای معنوی این سوره اشاره کرده است و باید اذعان کرد که قرآن اعجازی زاید الوصف دارد که عجز انسان مانع از درک آن می شود؛ زیرا هرگاه پژوهشگر بخواهد بخشی از این دریا را شناسایی کند، از قسمتی دیگر بازمی ماند و با دریایی مواجه می شود که پایانی ندارد و این امر بیانگر معجزه جاوید بودن قرآن کریم است. در این تحقیق از کتابهای اعراب، تفسیر و بلاغت به منظور پرده برداشتن از این حقایق ژرف بهره گرفته شده است. در این بررسی مشخص گردید استفاده از طباق و جناس، نه تنها از باب آرایه ای لفظی، بلکه موضوعی مؤثر بر معنای محوری سوره است. همچنین میزان تکرار افعال در صیغه های ماضی، مضارع و امر دارای معنایی قابل تأمل است. تکرار واژه های الله، الرحمن و رب نیز به ترتیب آماری متناسب با فضای رحمت و تدبیر امور، از جانب خداوند در موضوعات مطرح شده در آیات است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 22
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید