جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
اصول فقه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 100
عنوان :
كشف الأسرار عن أصول فخر الاسلام البزدوي - المجلد 4
نویسنده:
الامام علاء الدین عبدالعزیز بن احمد البخاری
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه متنی
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول فقه
,
حنفیه (فرق کلامی)
,
علم جدل
,
مناظرات اصولی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دروس فی اصول فقه الامامیه (دوره 2 جلدی)
نویسنده:
عبدالهادی فضلی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ام القری,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول فقه اسلامی
,
اصول فقه
,
علم اصول فقه
,
اصول فقه شیعه
,
کتب اصول فقه
,
کتب اصول فقه شیعه
شماره ديويي:
297.342
چکیده :
دروس في أصول فقه الإمامية، تألیف عبدالهادی فضلی(متوفی 1392ش)، کتابی است اصولی با گرایش امامیه که جهت آموزش دانشجویان و حوزویان در مرحله عالی فراهم شده است. تحقیق و تصحیح کتاب توسط گروهی از محققین به انجام رسیده است. مباحث مطرح شده در کتاب به ترتیب عبارت است از: مقدمه کوتاه (در معرفی کتاب)، مباحث مقدماتی (در نود صفحه) و هفت درس است که سه درس در مجلد اول و چهار درس در مجلد دوم ارائه شده است. عبدالهادی فضلی در ابتدای کتاب آن را برای مرحله سوم مطالعه علم اصول فقه شیعه امامیه مناسب دانسته است. پیشازاین دو کتاب برای مراحل ابتدایی و متوسط مطالعات فقهی تألیف کرده است که عبارتند از: کتاب «مبادي أصول الفقه»، برای مرحله اولیه مطالعه علم اصول تألیف شده است. در این اثر به مباحث علم اصول بهاختصار ارائه شده بهگونهای که دانشجویان را با اولیات این علم آگاه ساخته و آنها را برای مرحله متوسط آماده میکند. این کتاب در بسیاری از حوزهها و مدارس شیعی به مدتی طولانی در بیش از چهل سال تدریس شده است. کتاب «الوسیط في قواعد فهم النصوص الشرعیه»، برای دانشجویان مرحله متوسط نوشته شده است تا آنان را برای انتقال به مرحله عالی آماده کند. کتاب حاضر که برای مرحله عالی در مطالعات فقهی نوشته شده است؛ پس از آنکه تمامی علوم موردنیاز برای تخصص در علم فقه را آموخت و آماده مطالعه مباحث اصولی و فقهی استدلالی شد. در واقع این کتاب برای مرحله نهایی تخصص در مباحث فقهی پیش از ورود به مرحله درس خارج فقه و رسیدن به درجه اجتهاد نوشته شده است. در مقدمه، شیوه کتاب در دو چهارچوب عام و خاص تعریف شده است: شیوه عام: عبارت است از شیوه روشمند که نویسنده در نگارش همه نوشتههایش برای نظام تحصیلی از آن پیروی کرده و سبب معروفیت او شده است. او در نگارش مباحث، مطابق هدف تعلیمی حرکت میکند که دانشجو را در فهم و فراگیری یاری میدهد؛ هدف تربیتی که بیشتر کتب آموزشی از آن غافل هستند. نویسنده در تعابیر و عباراتش، در انتقال از تعریف به تحلیل و مناقشه و نتایج، و اختصار در طرح نقاط متعلق به موضوع، سعی دارد جانب تربیتی را رعایت کند و طلاب را بر اسلوب و شیوه بحث به شکل عملی تربیت کند. شیوه خاص: منهج خاص در بحث اصولی که نویسنده آن را «منهج لغوی اجتماعی» نامیده است. او در جاهای مختلفی از کتاب به علت اینکه این شیوه را برگزیده اشاره کرده است؛ او اینگونه توضیح میدهد که علم اصول فقه به اعتبار اینکه از اصول استنباط فقهی بحث میکند و فقه عبارت از نصوص عربی که با وقایع اجتماعی ارتباط دارد، بنابراین شیوهای که لازم است در خواندن و فهم این نصوص پیروی شود شیوه لغوی اجتماعی است؛ پس نصوص را از خلال قرائن لغوی و اجتماعی که نص در آن محیط صادر شده مورد مطالعه قرار میدهد. نویسنده در ابتدای مباحث کتاب، مقدمه نه مادهای مفصلی درباره مفاد بحث اصولی مطرح کرده است تا مدخلی برای فهم اساس علم اصول و تاریخ و مراحل تطور و شیوه آن و... باشد. این مقدمه با دستهبندی منابع اصول فقه شیعه در ضمن قوانین، شروح، تقریرات و... آغاز شده و پس از طرح مباحث مذکور، با ذکر اعلام و تألیفات علم اصول مقارن و یک خاتمه به پایان آمده که در ابتدای آن میخوانیم: «این مقدمه مختصر و مستعجل تمهیدی برای شناخت شیوهای است که اصولیون امامیه از زمان نوشته مختصر شیخ مفید در قرن چهارم که اولین کتاب اصولی است که بهدست ما رسیده تا زمان ما که اواسط سال 1418ق یعنی در زمانی بیش از هزار سال به آن ملتزم بودهاند». ارتباط علم اصول با علوم دیگر از جمله مباحثی است که در انتهای درس اول ذکر شده است. در این بخش رابطه این علم با سیزده علم از جمله علوم لغت، اسلوب، منطق، رجال و حدیث بهاختصار ذکر شده است. در درس دوم، مباحث علم اصول به سه شاخه اصلی تقسیم میشود: مباحث دلالت الفاظ؛ ملازمات عقلی؛ اصول عملیه. در رابطه با اصول عملیه میخوانیم: «قواعد علمیه اصولیای که مکلف را در شناخت وظیفه عملی به هنگام شک و عدم علم بهحکم واقعی کمک میکند...». نویسنده در درس سوم پس از معرفی ادله چهارگانه فقه که عبارت از کتاب، سنت، اجماع و عقل است، دلیل فقهی را به دو نوع نقلی و عقلی تقسیم میکند. سپس دلیل فقهی را به اعتبار میزان قدرتش بر افاده حکم به مؤسس و کاشف تقسیم میکند؛ دلیل مؤسس مختص کتاب و سنت و دلیل کاشف مختص اجماع و عقل است. خبر واحد از جمله مباحث اصولی است که در بخشی از درس سوم به آن پرداخته شده است. نویسنده ابتدا دو اصطلاح «عدل» و «ثقه» را تعریف میکند. سپس در اشاره به فرق اساسی بین آن دو مینویسد: عدل حتماً باید امامی باشد. برخلاف ثقه که میتواند امامی یا غیر امامی باشد. در میان روات احادیث شیعه، بیشتر آنان امامی و برخی نیز غیر امامی هستند. در وقوع خبر واحد نیز گروهی چون سید مرتضی، ابن زهره، ابن براج و ابن ادریس قائل به عدم وقوع آن شدهاند. جمهور متأخرین قائل به وقوع خبر واحد شدهاند که نویسنده نیز این قول را میپذیرد. در بخشی از مباحث کتاب به معاجم لغوی مطبوع با ذکر نام نویسنده، تاریخ وفات و نام کتاب اشاره شده است. بسیاری از این معاجم حاوی اغلاط، اوهام، قصور، تناقضات و سوء ترتیب هستند؛ لذا آثاری چون «الدر اللقیط فی اغلاط القاموس المحیط» محمد بن مصطفی داود زاده و «تصحیح القاموس» احمد تیمور پاشا در این رابطه تألیف شده است. در جلد دوم کتاب در ضمن چهار درس، مباحث دلالت الفاظ، ملازمات عقلیه، اصول عملیه و علاقات ادله مطرح شده است. نویسنده در این مباحث فراوان به دیدگاههای استادش شیخ محمدرضا مظفر (متوفی 1383ق) استناد کرده است؛ بهعنوانمثال در بحث ملازمات عقلیه، به نقل از مرحوم مظفر بازگشت محور بحث اقتضای نهی از فساد را به نزاع در ملازمه عقلیه بین نهی از شیء و فسادش میداند؛ چراکه کسی که قائل به اقتضاست نهی را عقلاً مستلزم فساد متعلقش میداند و کسی که قائل به عدم اقتضاست در واقع نهی از شیء را عقلاً مستلزم فساد متعلق نمیداند. گاه نیز با ذکر نام «استاد» به «اصول الفقه» وی اشاره کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
المدخل الی عذب المنهل فی اصول الفقه
نویسنده:
ابوالحسن شعرانی؛ تحقیق: رضا استادی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم - ایران: کنگره جهانی بزرگداشت دویستمین سالگرد شیخ انصاری (المؤتمر العالمي بمناسبة الذکری المئوية الثانية لميلاد الشيخ الأعظم الأنصاري، الأمانة العامة),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول فقه اسلامی
,
اصول فقه
,
علم اصول فقه
,
اصول فقه شیعه
,
مکتب اصولی
,
اصطلاحات اصول فقه
شماره ديويي:
297.3
چکیده :
المدخل إلی عذب المنهل في أصول الفقه از تأليفات علاّمه كبير ميرزا ابوالحسن شعرانى است كه در كتابخانه آیتالله حسن زاده آملى موجود بود و ايشان اين كتاب گرانسنگ را جهت طبع در اختيار محققان قرار دادند. كتاب شامل يك مقدّمه و سه فصل در مبادى كلامى و منطقى، لغوى و احكاميّه است. كه هر يك از فصول نيز مشتمل بر مباحث متعددى است. غرض مولّف از تدوين اين مدخل ذكر امهات علم اصول و حلّ مسائل و تسهيل آنهاست. در ابتداى اثر، مقاله ارزشمندى به قلم آیتالله حسنزاده آملى در رابطه با اهميت اين كتاب نگارش شده است. در ادامه شرح حال مشايخ شاگردان و تأليفات ميرزاى شعرانى مورد بررسى قرار گرفته است. فصول كتاب درباره مبادى علوم است. مبادى در اصطلاح عبارت است از پارهاى دانستنىها كه آگاهى بر موضوع، اجزاء و جزئيات آن و نيز استدلال بر مسائل دانش، به آن وابسته است و اين آگاهى از مسائل و مباحث علم به شمار نمىرود. مراد از مبانى منطقى عبارت است از مسائل منطقى مانند اينكه خبر واحد، اجماع منقول در علم اصول چيست؟ حجيّت چيست؟ و امثال اينها. مبادى كلامى عبارت است از پارهاى مسائل كلامى كه تصديق پارهاى از مسائل اصولى بر آنها توقّف دارد؛ همانند حجيّت كتاب و سنت، وجوب شكر منعم و.... مبادى لغوى عبارت است از مسائل لغوى و ادبى كه درك موضوعات و محمولات و يا نسبتهاى پارهاى از مسائل علم اصول بر آن توقّف دارد. اين مسائل از مسائل اصلى علم اصول نيست و بالاخره مبادى حكمى يا احكاميّه عبارتست از مسائلى كه در آن احوال احكام از آن جهت كه احكام هستند مورد بررسى قرار مىگيرد. همانند مجعول بودن يا انتزاعى بودن احكام وصفى و از جمله مقدّمه واجب، بحث ضد، اجتماع امر و نهى و.... اگرچه پارهاى از دانشمندان اصولى، مبادى بودن اين مسائل را نپذيرفتهاند ولى گروهى ديگر بر اين باورند كه تنها هنگامى مىتوان مبادى بودن اين مسائل را پذيرفت كه نتوان اين مسائل را از مسائل علم اصول بهشمار آورد چه در غير اين صورت بدون شك اين مسائل، از مسائل اصلى علم اصول مى-باشند نه از مبادى آن. مولّف در مقدّمه كتاب به تعريف علم اصول و موضوع و فايده آن، علّت حاجت به علم اصول، وجه تسميه به اصول فقه، كتابهاى اصول فقه و نخستين تصنيف كننده آن مىپردازد. اخباریّون با علم اصول مخالف بوده و آن را از از جلمه علوم غير لازم دانستهاند. و چنين استدلال مىكنند كه اصحاب ائمه(ع) با آنكه فقيه بودهاند چنين مسائلى در بين آنها متداول نبوده است. مولّف در رد اين ادعا چنين آورده است كه فقهاى از اصحاب ائمّه از چنين علمى مستغنى نبودهاند و آنها هم از حجيّت اخبار و ظواهر و تعادل و تراجيح بحث میكردند و تصريح مىنمودند كه عمل به قياس حرام است. به قول صاحب كشف الظنون اولین كسى كه به طور مستقل در اصول فقه كتاب نوشت شافعى بود البته سيد صدر در كتاب «تأسيس الشيعه لعلوم الاسلام» بيان مىكند كه نخستين كسى كه در اصول فقه كتابى تصنيف كرد هشام بن حكم سپس يونس بن عبدالرحمن آنگاه شافعى بود. بعدها كتابهاى زيادى به رشته تحرير درآمدند كه عبارتند از: «المعتمد» ابى الحسين بصرى معتزلى، المحصول امام رازى، المستصفى غزالى، مختصر الاصول ابن حاجب، منهاج قاضى بيضاوى، الذريعه سيد مرتضى، عدّه شيخ طوسى، الغنيه ابن زهره، معارج محقق، مبادى علاّمه، تهذيب و نهایه علامه. فصل اوّل: مبادى كلامى و منطقى: در مبادى كلامى و منطقى علم، ظن، شك و وهم مورد بررسى قرار مىگيرد. مفهوم علم از مفاهيم بديهى است كه نيازى به تعريف حقيقى ندارد ولى مشهور ميان اهل نظر آنست كه علم همان اعتقادِ ثابت جازمِ مطابق با واقع است. بر اين اساس ظن از تعريف خارج شده و به اعتقادى غير مطابق با واقع كه همان جهل است نيز علم اطلاق نمىشود. ظن در اصطلاح همان اعتقاد راجح است. به نظر علامه در نهایه رجحان اعتقاد مغاير با اعتقاد رجحان است و ظن همان رجحان اعتقاد است. «وهم» در اصطلاح احتمال مرجوح است ولى در لغت و اخبار گاهى بر ظن هم اطلاق مىشود و شك احتمال متساوى الطرفين است. به نظر مولّف قطعى كه شيخ انصارى از حجيّت آن سخن بهميان مىآورد شامل علم، تقليد و جهل مركب است. ايشان در ادامه بحث به علم عادّى، علم اطمينانى، اثبات حجّيت دليل و نظر و اماره، كلام و خطاب و حكم، حكم شرعى مىپردازد سپس وارد فصل بعدى مىشود. 2- مبادى لغوى: در اين بخش لغت، وضع، حقيقت و مجاز، تعارض احوال، تنقيح مناط، احكام رضاع مورد بحث واقع مىشود. يكى از مباحث مهمّ اين بخش استعمال لفظ مشترك در بيشتر از معناست و آن در نزد سيد مرتضى و شيخ طوسى و علاّمه جايز است ولى به نظر صاحب كفايه استعمال مذكور امتناع عقلى دارد؛ چون لفظ هنگام استعمال عنوان معنا و مستهلك در آن است و بديهى است كه يك لفظ نمىتواند عنوان براى دو يا چند معنا بطور مستقل واقع شود. مولّف با نقل كلام علامه در نهایه قول وى را تأييد مىنمايد. 3- مبادى احكاميه: مباحث اين بخش به احكام از وجوب وندب و غير اينها تعلّق دارد و بيشتر به مباحث علم النفس شبيه است و در آن نيازى به تمسك به ظواهر الفاظ نيست. در اين بخش حكم تكليفى به خمسه معروفه تقسيم شده و اقسام وجوب از منجّز و معلّق و مشروط بررسى مىشود و امكان طلب ترتبى و امتناع اجتماع وجوب و استحباب و كراهت در فعل واحد پى گرفته مىشود و با بحث اجزاء، كتاب خاتمه مىيابد. كتاب مشتمل بر پاورقىهاى ارزشمندى به قلم آیتالله رضا استادى است كه فهرست منابع مورد استفاده در انتهاى كتاب آمده است. فهرست موضوعات نيز در انتهاى اثر آمده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقوق اسلامی و پدیده نواجتهادی [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Liyakat Takim: لیاکات تکیم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
اصول فقه
,
فقه اسلامی
,
فقه و اجتهاد
,
عرف
,
فقه شیعه
,
حقوق اسلامی
,
اجتهاد
,
اجتهاد نوین
,
تاریخچه اجتهاد
,
شرع و عرف
چکیده :
ترجمه ماشینی: بسیاری از محققان معاصر ادعا می کنند که احکام فقهی سابق با واقعیت های اجتماعی-سیاسی در قرون هشتم و نهم، دوره کلاسیک حقوق اسلامی، در هم تنیده بودند. همچنین معتقدند که اگر چه قرآن یک متن نازل شده الهی و تغییر ناپذیر است، اما اطلاق آیات آن منوط به نیازها و شرایط زمانه است. این مقاله استدلال میکند که نیاز به حرکت فراتر از شکل کنونی اجتهاد به عصر نواجتهادیسم در تشیع دوازده امامی وجود دارد. اجتهاد کنونی که در قرون وسطی شکل گرفت، نتوانست نظام حقوقی منسجمی را ایجاد کند که بتواند به طور مؤثر به نیازهای مسلمانان معاصر پاسخ دهد. این مقاله بر پدیده نواجتهادی تمرکز خواهد کرد و استدلال خواهد کرد که اجتهاد متن محور سنتی باید با شکل جدیدی از اجتهاد جایگزین شود که از اشکال مختلف اصول تفسیری و معرفتی برای تدوین احکامی استفاده می کند که به جامعه مسلمانان خدمت بیشتری می کند. نواجتهادیسم، آن طور که من آن را می نامم، مستلزم ارزیابی مجدد صورتبندیهای فقهی کلاسیک است و بر اساس به کارگیری اصول تفسیری و تفسیری جدید، میتواند شکل متفاوتی از فقه را ایجاد کند که مبتنی بر پارامترهای معرفتی متفاوت و ارزشهای اخلاقی جهانی است. نواجتهادیسم همچنین مستلزم تجدید نظر در نظریه سنتی حقوقی اسلامی (اصول الفقه) است که به جای تقویت فرمول بندی قوانین جدیدتر، مانع ایجاد شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آراء المعتزلة الأصولية دراسة وتقويماً
نویسنده:
علي بن سعد الضويحي؛ تقریظ: عبد الحمید میهوب عویس
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ریاض - عربستان: مکتبة الرشد للنشر والتوزیع,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول فقه
,
معتزله (اهل سنت)
,
اصول فقه معتزله
,
آراء اصولی معتزله
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقاربة نقدية لجدلية العلاقة بين علم الكلام وأصول الفقه "صفة کلام الله تعالی نموذجا"
نویسنده:
موفق عبد الرحيم .
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول فقه اسلامی
,
اصول فقه
,
اشاعره (اهل سنت)
,
کلام
,
معتزله (اهل سنت)
,
کلام الهی
,
متکلم (اسماء افعال الهی)
,
حدوث کلام الهی
,
کلام قدیم الهی
,
کلام محدث الهی
,
رابطه کلام با اصول فقه
,
13. علم کلام
,
اصول فقه اهل سنت
,
کلام الهی
,
کلام الهی
,
اشاعره
,
اصول فقه معتزله
,
اصول فقه اشاعره
,
مبانی کلامی اصول فقه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثير علم الكلام في أصول الفقه عند الإمام الجويني (478 هـ): نقد تأثير نظرية الكسب الأشعرية في مباحث التكليف الأصولية أنموذجا
نویسنده:
محمد الأنصاري .
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کسب
,
اصول فقه اسلامی
,
اصول فقه
,
علم اصول فقه
,
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
عقاید اشاعره
,
کسب
,
اصول اشاعره
,
رابطه کلام با اصول فقه
,
13. علم کلام
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
کسب اشعری
,
اشاعره
,
مبانی کلامی اصول فقه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الاجتهاد المقاصدي وتطبيقاته عند الاباضية
نویسنده:
باجو مصطفى .
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول فقه اسلامی
,
اصول فقه
,
اصول فقه اهل سنت
,
اصول فقه مذاهب اسلامی
,
اجتهاد مقاصدی
,
اصول فقه اباضی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مناهج المدارس الأصولية
نویسنده:
مختار حمحامي .
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول فقه اسلامی
,
اصول فقه
,
اشاعره (اهل سنت)
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
معتزله (اهل سنت)
,
اصول فقه اهل سنت
,
اصول فقه حنفی
,
اصول فقه شافعی
,
مکاتب اصولی
,
اشاعره
,
اصول فقه حنبلی
,
اصول فقه مالکی
,
اصول فقه معتزله
,
اصول فقه اشاعره
,
اصول فقه ماتریدیه
,
اصول فقه مذاهب اربعه اهل سنت
,
مبانی کلامی اصول فقه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جستاری در منابع، روش های استدلال، محاسن و معایب مکتب اصولی متکلمان
نویسنده:
پارسا فرزاد
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
اصول فقه
,
منابع
,
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
مکتب
,
متکلمین
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
چکیده :
مکتب متکلمان، از مشهورترين مکاتب اصولي در ميان اهل سنت، معتزله و اباضيه است. در اين مکتب، به شيوه اي قياسي و از راه تنقيح گرايي قضايا و بدون دخالت فروع فتاوا، به تقرير و تکوين قواعد اصولي پرداخته مي شود. منابع اين مکتب در پژوهش، قواعد اصولي، علم کلام، لغت، فقه و منطق است. راهبردهاي اصلي اين روش، نظر و مسالک جدلي است. اين مکتب داراي جنبه هاي مثبت و قابل دفاعي چون تجريد مسايل و بي طرفي در تحليل و تنقيح آنها، استقلال و آزادي در اظهار نظر، حاکميت اصول بر فروع، توجه به تحرير محل نزاع، بحث تفصيلي و دقيق در مورد مسايل و جنبه هاي قابل انتقادي چون پرداختن به مسايل غير مرتبط با اصول فقه، مناقشه مسايل فاقد آثار فقهي، عدم توجه لازم به فروع فقهي و مبالغه در بيان استدلالات فرضي و جواب دادن به آنها است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 29
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 100
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید