جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 38
بررسی کثرت گرایی دینی در مثنوی مولوی
نویسنده:
جلیل مشیدی,سمانه فرزانه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
پلورالیسم دینی از جمله مباحث مرتبط با فلسفة دین است که به سبب توجه آن به مسئلة نجات و زندگی مسالمت آمیز میان پیروان ادیان، مورد توجه صاحب نظران زیادی قرار گرفته و دارای رویکردها و تقریرهای متفاوتی است. توجه عمیق مولانا به «وحدت وجود»- به عنوان یکی از ارکان اصلی اعتقادات وی- و القای روحیة تسامح و تساهل به مخاطبان خود، باعث شده تا عده ای وی را « کثرت گرا » بنامند، اما اینکه وی، واقعاً واجد چنین نامگذاری بوده یا نه و اگر بوده، پلورالیسم دینی از دیدگاه او چه کیفیتی دارد و چه مواردی را شامل می شود، از جمله پرسش هایی است که در مورد مولانا مطرح است. مقالة حاضر در جستجوی پاسخ این پرسش ها، بر اساس مثنوی است. بنابراین، در این مقاله، ضمن تعریف پلورالیسم دینی و بیان رویکردهای آن، آرای کثـرت گـرایان در بـاب حقــانیت ادیان مطرح شده و بازتاب این آرا در اندیشه های مولوی آمده است. بازخوانی اندیشه های مولوی گویای این نکته است که ردپای نظریة پلورالیسم دینی، کم و بیش در اندیشه های او دیده می شود، اما پلورالیسم را به معنای امروزی آن نمی پذیرد و در نهایت یک دین را حق می داند. هدف از این جستار آن است که مخاطبان مثنوی با پیروی از شیوة مولوی در مسائل معرفتی و دینی، در جهت تقریب بین ادیان و تفاهم میان صاحبان آنها گام بردارد و برای رفع اختلافات و دشمنی های دینی و عقیدتی نوعی آمادگی ذهنی ایجاد شود.
چه اشکالی دارد که گفته شود «ما حق داریم دین خود را حق بدانیم اما حق نداریم دیگران را ناحق بدانیم چون آنها را نفهمیده‌ایم و اگر همة ادیان را با یک دید بنگریم وظیفه خود خواهیم دانست که خصوصیات خوب ادیان دیگر را به دین خود اضافه کنیم».
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در خصوص اينکه «ما حق داريم دين خود را حق بدانيم» مراد اين است اگر اين حق را هر ديني به خود بدهد بايد براي اديان ديگر نيز اين امكان وجود داشته باشد كه دين خود را حق بدانند، چرا كه هر ديني اصول و مباني خود را حق مي‌داند وديگران را تا آنجا كه با آن اصول بیشتر ...
آیا وجود تعدّد ادیان دلیل بر حقانیت کثرت گرایی نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
كثرت گرايي يا پلوراليسم پاسخ به اين سؤال است كه بالاخره از بين اين همه اديان كه هر كدام ادعا مي كنند نجات بخش بشر هستند، كدام يك واقعاً نجات بخش بشر است و سعادت او را ضامن است چرا كه نمي شود همه اديان را بر حق دانست و همه را نيز نمي شود تخطئه كرد زير بیشتر ...
رابطه پلورالیسم دینی با خاتمیّت را بیان کرده و توضیح دهید که آیا این دو با هم سازگاری دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ مناسب به سؤال مذكور احتياج به بررسي مفاهيمي همچون خاتميّت و پلوراليسم ديني دارد؛ چرا كه فهم سؤال و توجّه دقيق به آن و واژه هاي به كار رفته در آن، خود بخشي از پاسخ را در بر مي گيرد. الف) خاتميّت: تاريخ بشري شاهد ظهور پيامبران متعدد آسماني و همچني بیشتر ...
بحث هرمنوتیک و پلورالیسم، در مقام فهم دین و قرائت‌های مختلف از دین با هم چه فرقی دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
هرمنوتيك در ابتدا بدنبال يافتن روشي براي حصول فهم صحيح از متون ديني و كتاب مقدس بوده و سپس تفسير مطلق متون را دنبال نموده و پس از آن قاعده‌سازي و روش شناختي شناختِ قاعده‌مند فهم متون را پي‌گيري نموده و سپس هرمنوتيك فلسفي تأسيس گرديد و بدون توجه به صح بیشتر ...
نسبت میان لیبرالیسم دینی و سیاسی و نیز پلورالیسم دینی و سیاسی چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پلوراليسم نظريه اي است، كه در چارچوب مبناي خاصي به وجود آمده است و براي ارائة هر نظريه اي دربارة آن لازم است كه چارچوب و محدوده اي كه اين نظريه در آن ارائه شده است شناخته شود، فلذا در اينجا ابتدا به صورت اجمالي خاستگاه و چارچوب و اصول پلوراليسم بررسي بیشتر ...
اگر به کثرت‏گرایی دینی معتقد نباشیم، آیا به صفت هادی بودن خداوند متعال خدشه وارد نمی­شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ابتدا توجه کنيم که کثرت گرايي ديني يا پلوراليسم ديني چيست و چه ارتباطي با صفت هادي بودن خداوند دارد. امروزه منظور از پلوراليسم ديني اين است که حقيقت مطلق و نجات و رستگاري را منحصر در يک دين و مذهب و پيروي از شريعت و آيين خاصي ندانيم بلکه «حقيقت مطلق» بیشتر ...
از آیاتی مانند آیه 62 سوره بقره آیا کثرت گرایی دینی برداشت نمی­شود؟ «کسانی که (به پیامبر اسلام) ایمان آورده اند و کسانی که به آیین یهود گرویدند و نصاری و صائبان (= پیروان حضرت یحیی) هرگاه به خدا و روز رستاخیز ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند پاداششان نزد پروردگارشان مسلَّم است و هیچگونه اندوهی برای آن ها نیست» مفید «کثرت گرائی دینی» نمی باشند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
توضيح سؤال اين كه: اين آيه، كثرت گرائي ديني ـ به معناي حقّانيّت همه اديان و اين كه پيروي از هر شريعتي موجب نجات است را تأييد مي كند! مضمون آن اين است که هر كسي پيرو هر شريعتي كه باشد، همين كه به خداوند و روز قيامت ايمان داشته و عمل صالح انجام دهد، اه بیشتر ...
نتایج مثبت پلورالیسم دینی از دیدگاه طرفداران این نظریه، کدام است؟ آیا این نتایج از دین اسلام به دست نمی آید؟ ب) تفاوت جامعه ای که در آن پلورالیسم دینی پذیرفته شده، با جامعه اسلامی چیست؟ و اصولاً دارای چه ویژگی هایی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
نتايج مثبت پلوراليسم ديني از نظر طرفداران نظريه فوق: 1ـ همزيستي مسالمت آميز پيروان اديان: ادعا شده كه يكي از نتايج مثبت «پلوراليسم ديني» مدارا و همزيستي مسالمت آميز پيروان اديان و مذاهب مختلف در يك جامعه است، يعني در مقام عمل، همه به صورت مسالمت آمي بیشتر ...
پیامدهای منفی پلورالیسم دینی کدامند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پلوراليسم ديني به معناي به رسميت شناختن دين هاي مختلف و اعتقاد به اين كه همة آنها داراي حقيقت مي باشند، لوازم و پيامدهاي منفي اي دارد، كه در اينجا به طور مختصر آورده مي شود. 1ـ اجتماع نقيضين: طرفداران پلوراليسم چنين گفته اند كه «پلوراليسم (تكثر و تنو بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 38