جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
هستیشناسی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
تعداد رکورد ها : 310
عنوان :
جهان شناسی پرکلوس بر اساس رساله تفسیر بر تیمائوس
نویسنده:
مزدک رجبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
متافیزیک
,
هستیشناسی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
کیهانشناسی
,
cosmology
,
Ontology
,
epistemology
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
philosophy
,
metaphysics
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی عوامل استعلا در فلسفهی علوم اجتماعی و پیشنهاد مسیری بدیل بر مبنای هستیشناسی اجتماعی برای پرهیز از استعلا
نویسنده:
امیر خراسانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفرد
,
استعلا
,
فلسفه اجتماعی
,
هستیشناسی
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
مطالعات فرهنگی
,
تکینگی
چکیده :
پژوهش حاضر به مسئلهی خاصبودگی در فلسفهی علوم اجتماعی میپردازد. نقطهی عزیمت این پژوهش شیوهای است که به واسطهی آن فرد تاریخی (یا همان موضوع پژوهش) در علوم اجتماعی ساخته میشود. در این مسیر با پروبلماتیک کردن مفهوم فرد تاریخی دلالت این مفهوم و مسئلهزا بودن آن را برای علوم اجتماعی بررسیده میشود. در فصل نخست این پژوهش، با یک بررسی تاریخی نشان میدهیم که چگونه از آغاز بنیانگذاری علوم اجتماعی، انگارهی تفرد نزد کلاسیکهای این حوزه طرح شد، و پس از گذشت یک سده همچنان موضوع تأملات نقادانه است. در این فضل با برجستهکردن انگارهی تفرد، میبینیم که خاصبودگی مورد نظر کلاسیکهای علوم اجتماعی که بنا بود در انگارهی تفرد رفع شود، همواره ابتر میماند و به نوعی استعلاء میانجامد. در ادامه خواهیم دید که دلیل اصلی این ناکامی، نوعی هستیشناسی اجتماعی است که در بنِ انگارهی تفرد قرار دارد.نسبت میان هستیشناسی و خاصبودگی فرد تاریخی ما را به یک تبارشناسی فلسفی میکشاند. نقطهی ثقل این تبارشناسی کانت است. از این روی فصول پژوهش برمبنای پیش از کانت، پس از کانت و فراروی از کانت سازمان یافته است. برای تقریر مفهوم خاصبودگی در فلسفه ابتدا دو خوانش معاصر (دریدا و دلوز) از فرد نزد افلاطون را طرح میکنیم. سپس به سراغ اندیشمندان قرون وسطی میرویم، و آرای ایشان را دربارهی انگارهی تفرد وامیکاویم. این دو بخش، به ترتیب دوگفتار فصل دوم را شکل میدهند.سپس به سراغ آثار کانت میرویم و درگیری کانت با انگارهی تفرد را وامیکاویم. از این منظر کانت را یکبار در نقد اول در نظر میگیریم، و در گفتار دوم به سراغ انگارهی تفرد کانتی در نقد سوم و مکتوبات پس از مرگ وی میرویم. در فصل چهارم دوواکنش به تفرد کانتی را مرور میکنیم. این واکنشها یکی در فلسفهی زیستشناسی طرح شده و دیگری از آنِ وایتهد است. در فصل پنجم به سراغ هستیشناسی اجتماعی دلوزی میریوم. در این فصل میبینیم که چگونه این هستیشناسی جدید افق نوپدیدی بر روی مسئلهی تفرد میگشاید. داعیهی اصلی این است که این هستیشناسی امکاناتی را برای توضیح درونماندگار امر اجتماعی به دست میدهد که تا پیش از این قابلطرح نبودند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصحیح انتقادی اللّمحات فی شرح اللّـمعات
نویسنده:
حسنعلی قادریراد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , شرح اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نسخه
,
تحلیل انتقادی
,
تصحیح
,
هستیشناسی
,
بازنویسی
,
مرتبه احدیت
,
هنر و علوم انسانی
,
الّلمحات
,
یارعلی
,
اللمحات فی شرح اللمعات (کتاب)
,
تبریزی شیرازی، یارعلی
,
مبادی علوم
چکیده :
كتاب اللمحات تأليف يارعلي تبريزي شيرازي (متوفی 816-812) است كه به شرح اللمعات عراقی پرداخته است. اين شرح مشتمل بر يك مقدمه و چهار لمحه به شرح زیر ميباشد:1- در بیان موضوع ومبادی علم 2 در بیان وجود حق سبحانه و تعالی و لوازم آن3 -در بیان غیب هویّت و احدیت و واحدیّت . 4- در مراتب الهیّة وکونیّة ودرتحقیق آن که نزول تجلی الهی در این مراتب به الاجمال والتفضیل است.این نسخه شرحی است بر لمعات عراقی مبتنی بر مطالب زیز: پس از مقدمه شرح آغاز می گردد که بیست و هشت لمعه دارد و عبارت های متن لمعات عراقی را شرح داده است. عنوان های لمحه و تنبیه و سوال و جواب هم دارد. این کتاب تا کنون تصحیح نشده و در هیچ جا به چاپ نرسیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارائهی یک چارچوب امنیتی پیشنهادی در محیط وب معنایی
نویسنده:
مرتضی شریفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هستیشناسی
,
کنترل دسترسی
,
علوم و علوم کاربردی
,
زندگی شخصی
,
وب معناشناختی
,
امنیت شبکه
,
علوم کامپیوتر،کاربردهای میان رشته ای
,
مدیریت امنیت اطلاعات
چکیده :
وب معنایی تصویری برای آینده وب کنونی است که امکان درک محتوای وب را به ماشینها میدهد و در نتیجه ماشینها نیز میتوانند در کنار انسانها امکان تفسیر و پردازش اطلاعات را داشته باشند. حرکت به سمت این محیط آگاه از معنا نیازمندیهای امنیتی جدید را به خصوص در زمینه کنترل دسترسی تحمیل میکند.تلاشهای زیادی در زمینههای امنیتی در وب و وب معنایی صورت گرفته اما این واقعیت وجود دارد که بحثهای امنیتی در محیط وب معنایی هنوز در گامهای اولیه خود میباشند. از جمله موضوعات و مسائل حیاتی امنیتی در وب معنایی ، بررسی و پیادهسازی اعتماد در آن، کنترل دسترسی، حریم شخصی و ایمن بودن عاملها و.. است. تمرکز ما بر روی کنترل دسترسیست. یک مدل کنترل دسترسی برای وب معنایی باید سازگار با مدل دادهای معنایی در این محیط باشد. آنتولوژی روشی گویا و استاندارد برای مدل کردن موجودیتها و روابط معنایی میان آنها در وب معناییست. مدل کنترل دسترسی معنامبنا از جمله مدلهای مناسب برای استفاده در محیط وب معنایی است از این رو مدل پیشنهادی ما در این پژوهش مبتنی بر این مدل خواهد بود .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استخراج حقایق از متون فارسی در قالب RDF
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان فارسی
,
هستیشناسی
,
شبکه معنایی
,
پردازش زبان طبیعی
,
علوم و علوم کاربردی
,
وب معناشناختی
,
استخراج اطلاعات
,
گردآوری اطلاعات
,
علوم کامپیوتر،کاربردهای میان رشته ای
,
چارچوب توصیف منابع
,
زبان پرس و جو
,
پروتکل اسپارکل
چکیده :
با توجه به حجم عظیم دانش و اطلاعات بشر و رشد روزافزون مستندات در زمینههای مختلف، پردازش زبانهای طبیعی و تبدیل متون به دانش قابل فهم برای ماشین، مورد توجه قرار گرفته است. با استفاده از سیستمهای استخراج اطلاعات میتوان بطور خودکار پایگاه دانشی ساختیافته از متون ایجاد کرد. در واقع هدف یک سیستم استخراج اطلاعات، استخراج حقایق از متون غیرساختیافته و نمایش آنها در قالبهای ساختیافته مانند سهگانههای RDF میباشد. اگر حقایق در قالب معنایی RDF نگاشت شوند، میتوان اطلاعات مورد نیاز را با ساخت و ارسال پرسوجوهای SPARQL روی پایگاه دانش بدست آورد. در این پایاننامه، روشی برای استخراج آزاد حقایق از متون زبان فارسی پیشنهاد شده است که در آن استخراج حقایق در سطح جمله و بر اساس تشخیص افعال و روابط وابستگی بین اجزای جمله انجام میشود. راهکار پیشنهادی، حقایق اصلی را بر اساس فعل و حقایق فرعی را بر اساس روابط بین گروههای اسمی جمله استخراج و برای تبدیل به قالب RDF آمادهسازی میکند. برای نگاشت حقایق در قالب معنایی RDF، URI قسمتهای نهاد، مسند و گزاره یک حقیقت با استفاده از شبکه واژگان و ویکیپدیا شناسایی میشود. در نتیجه در راهکار پیشنهادی شبکه واژگان فردوسنت بصورت خودکار بر اساس شبکه واژگان انگلیسی ایجاد میشود. نتایج حاصل از ارزیابی نشان میدهد که روش پیشنهادی در استخراج حقایق موفق بوده و باعث بهبود دقت و فراخوانی نسبت به سیستمهای موجود میشود. علاوه براین سیستم پیشنهادی حقایق را در قالب معنایی RDF استخراج میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
یادگیری مفاهیم مبتنی بر ویژگیها در سامانهای از ائتلاف عاملها
نویسنده:
آرمان دیدنده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بازنمایی
,
هستیشناسی
,
نظریه بازی ها
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
مفهوم
,
اماره
,
علوم و علوم کاربردی
,
عامل هوشمند
,
سیستم چندعاملی
,
آستانه
,
افزایشی
,
یادگیری(هوش مصنوعی)
,
علوم کامپیوتر، نظریه ها و روشها
چکیده :
در این پایاننامه قصد دارم تا مطالعات متمرکز خود در دورهی کارشناسی ارشد را گردآوری نمایم. این مطالعات با محوریت «یادگیری عاملهای هوشمند از یکدیگر در محیطی پویا و متشکل از تعدادی از عاملهای هوشمند ناهمسان» قصد دارد تا هوشمندی لازم برای عاملهای موجود در محیط برای یادگیری از یکدیگر را فراهم آورد.برای بررسی یادگیری عوامل هوشمند، عنصر یادگیری را «مفاهیم» تشکیلدهندهی محیط در نظر گرفتم. از آنجایی که میخواستم بر روی محیطهای چندعامله کار کرده باشم، نیاز داشتم تا خاصیت جزیی بودن اینگونه محیطها را به گونهای پیاده کنم. در نتیجه از نوع خاصی از مفاهیم به نام «مفاهیم ناهمرأی» استفاده کردم. یادگیری مفاهیم را بر مبنای یکی از اشیاء محیط و با استفاده از پروتکل «پرسش و پاسخ» که پروتکل استاندارد ایجاد ارتباط دوبهدو است انجام دادم.همچنین برای اینکه مطالعهی دقیقتری داشته باشیم، مسأله را از دیدگاه «نظریهی بازی» یا Game Theory مطالعه نمودم. در نتیجه «بازی یادگیری مفاهیم ناهمرأی» را در دو ساختار مجزای دارای همکاری (Cooperative) و دارای رقابت (Competitive) بررسی کردم. در این راستا باید اشاره کرد که تمرکز اصلی ما در این پایاننامه بر روی دیدگاه همکاری بین عاملهای هوشمند است. با اینحال اشاراتی در محل لازم به دیدگاه رقابتی نیز انجام میپذیرد تا اهمیت هر دو دیدگاه بهخوبی قابل درک باشد.بههمین دلیل باید تمامی پروسههای لازم برای بازی بادگیری مفاهیم را نیز بررسی میکردم. بهعنوان مثالهایی از این پروسهها، روندهای دستهبندی (Classification)، رأیگیری (Voting) و یادگیری (Learning) را مطالعه کردم.برای اینکه مطالعاتمان اثبات عملی نیز داشته باشد و صرفاً به نظریهپردازی نپرداخته باشیم، آزمایشهای جداگانهای برای بررسی عملی ایدههایمان ترتیب دادم که در فصل آزمایشها به آنها اشاره شدهاست.در فصل انتهایی نیز مدل کامل یادگیری مفاهیم در یک سامانهی چندعاملهرا با مولفههای مطالعهشده آوردم و افقهای مطالعات آینده را –با اشاره به مولفههایی که از این مدل باقی ماندهاند- نشان دادم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هستیشناسی هنر از نگاه اتین ژیلسون
نویسنده:
زینب شمسینی غیاثوند
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هنر
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
معماری
,
نقاشی
,
هستیشناسی
,
آفرینش هنری
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
ماده
,
شَعَرَ
,
موسیقی
,
فلسفه هنر
,
هنر و علوم انسانی
,
صورت (فلسفه)
,
ژیلسون، اتین
,
مجسمهسازی
چکیده :
ژیلسون از جمله متفکرانی است که بر بنیاد صناعی هنر تأکید می کنند و در برابر نظر?? شناخت- گرایی در هنر ، معتقد است که هنر نه به ساحت شناخت بلکه به ساحت ساخت تعلق دارد .او می- کوشد در قالب هستی شناسی هنر خویش این دیدگاه را بر کرسی بنشاند. بر این اساس رساله حاضر در قالب سه فصل به شرح زیر سامان یافته است. در فصل اول ابعاد مختلف هستی شناسی هنر از نگاه ژیلسون توصیف می شود و تمایز دو ساحت شناخت و ساخت ، نسبت آنها با یکدیگر و دلایل رجحان ساخت بر شناخت در هنر بررسی می گردد. آنگاه نشان می دهیم که چگونه او به این نتیجه می رسد که ذات هنر صناعت است و هستی هنری هستی صناعی است. در فصل دوم به خصوصیات عمده هستی صناعی از منظر ژیلسون می پردازیم و بر اساس دو مفهوم کلیدی ماده و فرم (صورت) شکل گیری هستی هنری و تمایز میان هستندگان هنری و سایر هستندگان را بررسی می کنیم. در فصل آخر اندیشه های ژیلسون را در مورد هنرهای خاص به کار می بندیم. به این منظور مهم ترین اوصاف هستی شناسانه هنرهایی نظیر موسیقی، نقاشی، معماری، شعر، مجسمه سازی و رقص را بر اساس آموزه های ژیلسون توصیف می کنیم. در خاتمه به ارزیابی هستی شناسی هنر ژیلسون می پردازیم و ملاحظاتی را در باب دیدگاه ژیلسون در باب نسبت هنر با شناخت و ساخت مطرح می کنیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی استعارههای ظرف و مظروف در زبان فارسی مطبوعات
نویسنده:
حسین آذربایجانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ارزش (منطق)
,
ارزشهای خبری
,
زبان فارسی
,
هستیشناسی
,
معنی شناسی شناختی
,
استعاره
,
زبان شناسی
,
روزنامهنگاری
,
سرخط خبر
,
معنیشناسی
,
رسانههای خبری
,
استعاره ظرف و مظروف
,
زبان مطبوعات
چکیده :
نتایج پژوهش نشان داد که پاسخ به پرسش (1) می تواند مثبت باشد؛ با توجه به بسامد بالای 156 استعاره در 81 خبر، که تقریبا 2 استعاره در هر خبر است، می توان استعاره را نوعی از شگردهای بیان تلویحی در متون مطبوعاتی دانست.در پاسخ به پرسش (2) پژوهش و بر اساس تقسیم بندی لیکاف از انواع استعاره می توان گفت استعاره های جان بخشی با نسبت 24 به 156 حدودا 15 درصد از استعاره های موجود در پیکره را شامل می شدند. بعد از آنها استعاره های جهتی با 13 مورد رتبه دوم را داشتند و استعاره های ظرف و مظروف با فقط 8 مورد و 5 درصد از استعاره های موجود در پیکره، از کمترین بسامد برخوردار بودند. پاسخ پرسش (3) بیشترین ارتباط با وقوع همزمان در 69 خبر بین استعاره و ارزش خبری برخورد دیده می شود. بعد از آن ارزشهای خبری شهرت و شگفتی هستند که هر یک در 35 خبر با استعاره وقوع همزمان دارند. در رتبه سوم، ارزش خبری تازگی است که در 33 خبر وقوع همزمان با استعاره دارد. در 30 خبر وقوع همزمان استعاره و ارزش خبری مجاورت دیده می شود. در 26 خبر وقوع همزمان استعاره و ارزش خبری بزرگی را شاهدیم. و در پایان در 23 خبر وقوع همزمان استعاره و ارزش خبری دربرگیری را داریم. پس بیشترین ارتباط استعاره را می توان با ارزش خبری برخورد مشاهده کرد و ارزشهای خبری بعدی به ترتیب فوق در ارتباط با استعاره دیده می شوند. حال به بررسی صحت و سقم فرضیه های پژوهش بپردازیم. آنچنان که در نمودارهای فصل 4 دیدیم، بسامد استعاره های موجود در تیتر و لید خبرهای پیکره تحقیق در بین 81 خبر به 156 استعاره می رسد؛ یعنی به طور متوسط 92/1 استعاره در هر خبر و این یافته فرضیه (1) پژوهش را در محدوده پیکره مورد بررسی تایید می کند. در مورد فرضیه (2) از میان 156 استعاره موجود در کل پیکره، 31 استعاره در تیترها و 125 استعاره در لیدها وجود دارد. استعاره های ظرف و مظروف دارای کمترین بسامد –هشت- و استعاره های جان بخشی دارای بیشترین بسامد -24- بوده اند. در میان ارزشهای خبری بیشترین بسامد -76- را ارزش خبری «برخورد» دارد؛یعنی از 81 خبر تنها پنج خبر فاقد این ارزش بوده اند. بدین ترتیب فرضیه (2) نیز پذیرفته می شود.اما در رد فرضیه (3) اذعان به این نکته ضروری است که در پیکره مورد بررسی استعاره های ظرف و مظروف از بسامد بسیار کمی برخوردار بودند؛ یعنی 8 استعاره در 81 خبر که چیزی حدود 10 درصد می شود و اگر بسامد نسبت به تعداد کل استعاره ها نیز در نظر گرفته شود به میزان ناچیز 5 درصد می رسیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرديت در شعر معاصر با بررسي شعر نيما يوشيج، سهراب سپهري و فروغ فرخزاد
نویسنده:
منیر سلطانپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادبیات کلاسیک
,
شعر معاصر
,
نیمایوشیج
,
هستیشناسی
,
سنت و مدرنیسم
,
فردیت
,
هنر و علوم انسانی
,
سپهری، سهراب
,
عینیتگرایی
,
فرخزاد، فروغ
,
نگاه تازه
چکیده :
اين پژوهش به ويژگيهاي شعر مدرن ميپردازد و تفاوت آن را با ادبيات كلاسيك بررسي ميكند. يكي از مهمترين عناصر ايجاد اين تفاوت، فرديت است. در اين جستار سعي شده است تفاوت نوع هستيشناسي شاعران گذشته و امروز در دو بينش كلگرا و جزءگرا مورد بررسي قرار گيرد و به طور مشخص بازتاب اين دو رويكرد در شعر فارسي تحليل شود. بازشناسي مدرنيسم، ادبيات مدرن، چگونگي ورود ديدگاههاي مدرن به جامعهي ايراني و ادبيات فارسي و جايگاه نگاه فردي در شعر امروز از اجزاي اين پژوهش است. در اين جستار به ورود انديشه هاي عينيگرا از ادبيات اروپايي به ادبيات فارسي پرداخته ميشود و تلاشهاي نيما به عنوان پدر شعر نو فارسي و تئوريهاي او در شكلدهي به نوع جديدي از هستيشناسي در شعر معاصر مورد واكاوي قرار ميگيرد. با روشنساختن تعريف فرديت، شعرهاي نيمايوشيج، سهراب سپهري و فروغ فرخزاد با يكديگر مقايسه و مشخص ميشود كه شعرهاي نيما در موضوع عشق فاقد فرديت مورد نظر است. اشعار سهراب به دليل آميختن عينيت با ذهنيت و گرايش به عرفان شرقي از داشتن عنصر فرديت بيبهره است و بالاخره فروغ فرخزاد با داشتن نگاهي مدرن توانسته است در اغلب موارد نشانههاي فرديت را در شعر خود به كار گيرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابسوردیسم از منظر کامو و بررسی نمونههایی از آن در برخی از آثار تجسمی ( جنبشهای هنری نیمه دوم قرن بیستم در غرب و هنر معاصر ایران)
نویسنده:
بهاره صالحی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فردریش نیچه
,
ژان پل سارتر
,
نقاشی
,
هستیشناسی
,
هنر ایرانی
,
وجودگرایی
,
هیچانگاری
,
هنر و علوم انسانی
,
کامو، آلبر
,
هنر معاصر
,
هنرهای تجسمی
,
هنر غرب
,
ابسوردیسم
,
آلبر کامو
,
جهانبینی
چکیده :
میتوان گفت نوع نگرش و چشم انداز انسان به هستی و جهان سر منشأ بسیاری از تحولات تاریخی زندگی وی بوده است و بررسی دقیق این دیدگاه ها و جهان بینی ها لازمه فهم تغییراتی است که در طول تاریخ زندگی بشر صورت گرفته است. هنر یکی از حوزه هایی است که از دوران اولیه، در سیر ادواری تحول خود تغییرات گوناگونی را تحت تأثیر نگرش های موجود در محیط پیرامونی تجربه کرده است. شناخت، تجزیه و تحلیل این شرایط برای نزدیک شدن به هنرمند و درک عمیق تجربه هنری در هر دوره اهمیت بسزایی دارد.این رساله به بررسی فلسفه ابسوردیسم از منظر آلبرکامو و دیگر متفکران ابسورد (به عنوان یکی از نگرش های انسان غربی به هستی و جهان و تأثیرات آن بر زندگی، به ویژه پس از جنگ دوم جهانی) می پردازد و برخی از مهم ترین مولفه های آن را با توجه به آراء متفکران و هنرمندان این دیدگاه معرفی می کند و زمینه های فکری و هنری موثر در ظهور آن را نشان می دهد. همچنین برای فهم بهتر تأثیرات جهان بینی ابسوردیسم بر هنر معاصرش، به بررسی مولفه های آن در مصداق هایی از هنر غرب [تئاتر،نقاشی،عکاسی، مجسمه، چیدمان و هنر مفهومی] به ویژه پس از دهه 1960 پرداخته می شود که هدف از این بررسی، یافتن نگرشی نوین در نقد و تحلیل آثار هنری و فهم بهتر هنر این دوران است. در ادامه برای دریافت میزان گستردگی و تأثیرگذاری این دیدگاه بر هنرمندان ایرانی، برخی از آثار دو تن از هنرمندان تجسمی [بهمن محصص و حسینعلی ذابحی]، مورد مطالعه قرار می گیرد. این رساله تلاش دارد به چیستی دیدگاه ابسوردیسم و ویژگی های خاص آن و چگونگی شکل گیری بستر مناسب برای ظهور آن بپردازد؛ نقش آلبر کامو را در این زمینه نشان دهد و در نهایت تأثیرات این نگرش را بر آثار هنری دوران ظهور ابسوردیسم بررسی کند.روش تحقیق در این رساله، روشی توصیفی، تطبیقی در راستای پژوهشی بنیادی است. در این راستا برای دست یابی به شناختی جامع از تفکر مورد نظر به بررسی آراء چند متفکر تأثیر گذار وجستجوی نمونه هایی از آثار هنری چند هنرمند (موردکاوی) پرداخته می شود. روش یافته اندوزی (روش گردآوری داده ها) به صورت مطالعه کتابخانه ای و فیش برداری از کتاب های مربوطه، مصاحبه و جمع آوری اطلاعات اینترنتی است که در این راه موضوعبصورت توصیفی و تطبیقی مورد پژوهش قرار گرفته است.در نهایت این نتیجه حاصل می آید که نگرش ابسوردیسم تحت تأثیر بسیاری از تحولات فلسفی، اجتماعی و سیاسی به صورت آشکار یا پنهان توانسته است بسیاری از مولفه های خود را در برخی از انواع هنری نیمه دوم قرن بیستم در غرب، به نمایش بگذارد. در ضمن باید توجه داشت که اگرچه برخی از انواع هنری در غرب می توانند مصداق عینی تفکر ابسورد در هنر باشند اما در باب دو هنرمند ایرانی مورد نظر در این رساله این مسئله با قدری مسامحه صورت می گیرد. در حقیقت در باب ایشان تنها مشاهده مولفه ها کافی نبوده و برای بررسی بهتر به مطالعه زندگی ایشان توجه شده است، چرا که ایشان تجربه فلسفی ابسورد را نه به عنوان فلسفه ای برآمده از جهان بینی ای موجود در جامعه، بلکه به صورت شخصی در طی بروز برخی حوادث در زندگی شان، تجربه کرده اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
تعداد رکورد ها : 310
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید