جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
04.متخصصان مطالعات دینی (الهیدانان، فیلسوفان دین، دینپژوهان، مورخان دین، انسانشناسان دین، روانشناسان دین و جامعهشناسان دین)
>
01.الهیدانان و فیلسوفان دین
>
02.فیلسوفان دین
>
فیلسوفان دین خداباور (مصادیق بررسی مجدد شود)
>
جان هیک
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 231
عنوان :
بازسازی نظریه پلورالیسم دینی جان هیک: دیدگاه دین عامیانه چینی [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Wai Yip Wong
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
پایان نامه انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : فرض پلورالیستی هیک شناخته شده ترین مدل پلورالیسم دینی در چند دهه اخیر باقی مانده است. بسیاری از دیدگاه ادیان مختلف جهان، این تصور او را که آموزه های همه ادیان از یک حقیقت مطلق سرچشمه می گیرد و غایت رستگاری یکی است، زیر سوال برده اند، با این حال توجه چندانی به سنت هایی که او آن ها را غیر معتبر می داند، شده است. و با توجه به معیار شناسی و اخلاقی او غیر ارزشی است. هدف این پایان نامه نشان دادن انحصاری بودن مدل هیک با توصیف سنتی به نام «مذهب عامیانه چین» بود که در تعریف او از «دین اصیل» نمی گنجد. همانطور که این مطالعه نشان داد، درک او از موقعیت دینی جهان بیش از حد تعمیم و ساده شده است، و معیارهای خاص او با همه سنتها منصفانه یا تکثرگرا برخورد نمیکند. به عنوان پاسخ، این پایان نامه نظریه فراگیرتری را پیشنهاد کرد که سنت نادیده گرفته شده فعلی را نیز در تفسیر ادغام می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بین ایمان و شک: گفتگوهای دین و عقل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
John Hick (جان هیک)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Palgrave Macmillan,
زبان :
انگلیسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پرسش هایی درباره خداوند - فیلسوفان امروز در باب امر الوهی می اندیشند [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Steven M. Cahn (Editor), David Shatz (Editor)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه دین
,
وجود خداوند(فلسفه دین)
,
فیلسوفان دین قرن بیست و یکم
,
کتب فلسفه دین
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حل مسئلۀ شر با تکیه بر نظریۀ انگیزش الهی(بررسی راهکار زاگزبسکی در حل مسئله شر)
نویسنده:
شیما شهریاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: انجمن فلسفه دین ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات(کلام جدید)
,
شر
,
برهان منطقی شر
,
برهان شاهدمحور شر
,
نظریه انگیزش الهی
کلیدواژههای فرعی :
رنج گزاف ,
عدل الهی ,
عقلانیت باور به خدا ,
الهیات مسیحی ,
خیر محض ,
بنیان الهیاتی اخلاق ,
نظریه الگو گرایی ,
خوبی مستقل از انگیزه ,
راه شناسایی الگوی اخلاقی ,
رنج کشیدن خداوند ,
انگیزه اخلاقی آفرینش رنج ,
عشق الهی و مسئله شر ,
عشق خدا به پرورش انسان ,
متافیزیک ارزش ,
ارزش ذاتی افعال الهی ,
عدل خدای عاشق ,
چکیده :
مسئله شر یکی از مهم ترین انتقاداتی است که امروزه باور عقلانی به وجود یک خدای خیرخواه، عالم مطلق و قادر مطلق را به مخاطره می اندازد. لیندا زاگزبسکی از جمله فیلسوفان معاصری است که تلاش دارد با نگاه تازه ای، به حل این مسئله بپردازد. او با پیش کشیدن «نظریه انگیزش الهی» نشان می دهد که خداوند سرچشمة وجودی تمام خوبی هاست و انگیزه های او به لحاظ وجودی و متافیزیکی پایه تمام اوصاف و ارزش های اخلاقی اند. زاگزبسکی با تمسک به این نظریه اثبات می کند که براهین منطقی و شاهدمحور شر در اثبات نتیجه شان ناکارامد هستند. او در ادامه تلاش می کند تا با پی ریزی نظریه عدل الهی اش، علل احتمالی تجویز شر از جانب خداوند را بیان کند و نشان دهد که خداوند به دلیل عشق به اشخاص برخی از شرور را تجویز کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد رؤية جون هيغ للدين والتعدّديّة الدينيّة؛ كتاب "تفسير الدين" موضوعًا
نویسنده:
سيّد محسن موسوي؛ ترجمه: اسعد مندی الکعبی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفی و تحلیل انتقادی آرای جان هیک در باب چالش های علم و دین . براساس کتاب " مرز نوین علم و دین : تجربه دینی ، علم عصب شناسی و امر متعالی "
نویسنده:
کریم کرمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
جان هیک (2012-1922)
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
چکیده :
معرفی و تحلیل انتقادی آرای جان هیک (2012-1922)، فیلسوف دین شهیر بریتانیایی ، در کتاب "مرز نوین دین و علم : تجربه دینی ، علم عصب شناسی و امر متعالی (2006 و چاپ مجدد 2010) " موضوع رساله حاضر است. در نخستین بخش رساله ، شرح کامل فصول و همچنین ترجمه پنج فصل از کتاب انجام شده است. جان هیک در این کتاب در صدد است به جدیدترین حوزه چالشی تفکر طبیعت انگار و اصالت تجربه دینی ورود یابد. او با نگاهی نقادانه به سراغ این پرسش میرود که آیا پیش فرض طبیعت انگارانه ، توان ابطال امکان موجودیت هویات غیر مادی را دارد. از این رو او معتقد است که مسئله رابطه مغز/ذهن مثال نقضی برای مدافعان دیدگاه طبیعت انگار است. سرانجام او اشاره میکند که طبیعت انگاری یک فرضیه ناب علمی نیست بلکه یک تلقی مبتنی بر پیش فرض صرف است. در دومین بخش رساله ، شاهدیم که چگونه هیک به طور نسبی در ارایه دلایل خود بر علیه طبیعت انگاری کامیاب میشود. در مجموع ، هیک مدعی است که مرزبندی بین پیش فرض های علم و دین ، راه حل این مناقشه معاصر است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای زندگی پس از مرگ از نگاه سیدمرتضی و جانهیک
نویسنده:
محمدحسین مرادی نسب ، محمد جعفری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
جسمانگاران مسلمان و مسیحی سعی در تبیین جسمانگارانه از آموزۀ معاد دارند. در نگاه نخست، پنداشته میشود که یگانهانگاری انسان و جسمانگاری معاد، مسیری مشابه و نزدیکی را در اسلام و مسیحیت طی کرده است. این نوشتار سعی در تبیین مشابهتها و تفاوتهای جسمانگاری در اسلام و مسیحیت دارد. ازاینرو با روش مطالعۀ کتابخانهای آثار سیدمرتضی و جانهیک به عنوان دو الهیدان تأثیرگذار در اسلام و مسیحیت، این مسئله را مورد بررسی قرار میدهد. نتیجه آن که، هرچند هر دو با تکیه بر منبع معرفتی عقل به اثبات امکان معاد پرداختهاند؛ اما تفاوت در زمینههای گرایش به جسمانگاری سبب شد سیدمرتضی از جسمانگاری معاد به یگانهانگاری انسان برسد و جان هیک از یگانهانگاری انسان به جسمانگاری معاد کشیده شود. برهان هیک در اثبات امکان معاد، به خاطر دربرگرفتن همۀ افراد بشر بر برهان سیدمرتضی برتری دارد. هر دو اندیشمند در تبیین حقیقت انسان و معیار اینهمانی با وجود بُعد زمانی، نزدیک به هم قدم برداشته، ولی در تبیین معاد جسمانی متفاوت عمل میکنند. سیدمرتضی در سازگاری دیدگاهش با آموزههای دینی میکوشد؛ در مقابل هیک آموزههای مسیحی مخالف دیدگاهش را مردود میخواند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
التعـددية الدينيــة والأخـلاق العالميــة قـراءة في أطروحات اللاهوت المسيحي المعاصر -جون هك John Hick وهانس كينج Hans Küng نموذجا
نویسنده:
آسيا شكيرب، بن یحی ام کلثوم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
التعددية الدينية كحل للتعايش السلمي
نویسنده:
اكرم بلخيري .
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
همزیستی مسالمت آمیز
,
تساهل و تسامح
,
تساهل و تسامح دینی
,
انحصارگرایی دینی (مسائل جدید کلامی)
,
شمول گرایی دینی (مسائل جدید کلامی)
,
کثرت گرایی دینی
,
نواندیشی دینی
,
کثرت گرایی دینی(فلسفه دین)
,
تسامح دینی (فلسفه سیاسی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسهی نظریه جاودانگی و آثار آن از منظر جان هیک و غزالی
نویسنده:
پدیدآور: آمنه حسنی ؛ استاد راهنما: رضا رسولی شریبانی ؛ استاد مشاور: مجید ملایوسفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
زبان :
فارسی
چکیده :
موضوع این پزوهش مقایسه نظریه جاودانگی از دیدگاه غزالی وجان هیک است. با بررسی تاریخ ملل و ادیان باستان می توانیم بهوضوح دریابیم که ، باور به جاودانگی با سرشت وحیات بشر عجین شده است. بشربا برپاداشتن نوعی سنن و آداب مربوط به مرگ و پرستش ارواح ، این باور را به صورتهای مختلف در زندگی خویش بیان داشته است. تاریخ اندیشه بشر شاهد نظریات متعددی در مورد جاودانگی بوده است از جمله : نظریه های رستاخیز که ، اشاره به بازگشت بدن در عالم پس از مرگ دارد. غزالی وجان هیک به تأثیر از دین اسلام ومسیحیت ، نظریه رستاخیز را پذیرفته اند. نظریه جاودانگی غزالی ، نظریه رستاخیز (نفس وبدن جدید) است . غزالی مطابق با آموزههای دین اسلام، مفهوم روح یا نفس را بهعنوان حقیقت انسان می داند که درتمایزبا بدن است . وی اعتقاددارد این حقیقت ، حقیقت روحانی است که بعد از مرگ فناء نمییابد ، اما بدن رستاخیز یک بدن جدید است که میتواند از هر مادهای خلق شده باشد. جانهیک مخالف پذیرش روح است. بهنظر وی ، نظریه جاودانگی روح یک نظریه یونانی است تا این که نظریه مسیحی باشد. جان هیک انسان را یک واحد فیزیکی-روانی میداند و معتقد است حالات ذهنی به حالات رفتاری یا میل به رفتار تحویل مییابد و بعد از مرگ ، «بدل» شخص برانگیخته میشود که دارای همان ویژگی ذهنی و بدنی شخص پیش از مرگ است. اماتأکید بیشترجان هیک در رستاخیز بر بازگشت بعدروان شناختی فرد است تا بعدفیزیکی. بنابراین ، نظریه جاودانگی جان هیک ، نظریه برانگیختگی «بدل» است ، با نظریه غزالی در پذیرش اصل رستاخیز موافق بوده واین که در هردونظریه لزومی بر عینیت بدن دنیوی ورستاخیز نیست. در دیدگاه غزالی این بدن می تواند از هرماده ای باشد ، در حالی که در جان هیک اساس ، بربازسازی ژنتیک انسان است. هر دو متفکر در پذیرش مفهوم برزخ هم اتفاق نظر، ولی در ماهیت آن اختلاف دارند. از نظر غزالی برزخ جایگاه سعادت وشقاوت است ، ولی در دیدگاه جان هیک عالم برزخ ، عبارتند از فرایند زمانمندی است که در آن رشد روحی و اخلاقی فرد بیشتر ممکن میگردد. درمفهوم دوزخ فقط غزالی معتقد به آن است در حالی که جان هیک مفهوم دوزخ را در تعارض با عدل الهی می داند و اعتقاد به نجات عام دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 231
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید