جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
فلسفه و منطق
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
تعداد رکورد ها : 700
عنوان :
تحلیل گفتمان آیات مربوط به قیامت در دو جزء آخر قرآن
نویسنده:
سید حسین سیدی,زهرا حامدی شیروان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات قیامت
,
جملات پرسشی
,
وجهیت
,
فعل متعدی
,
کنش گفتار
,
بازنمایی دانش
,
تحلیل گفتمانی و وجه جمله
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
کلمات قرآن
,
آیات معاد
,
زبان شناسی
,
گفتمان قرآن
,
وجه دستوری
,
آیه 6 زلزال
,
جزء 29 قرآن: بسم الله الرحمن الرحیم، تبارک الذی بیده الملک و هو علی کل شیء قدیر
,
جزء 30 قرآن: بسم الله الرحمن الرحیم، عم یتسائلون، عن النبا العظیم
کلیدواژههای فرعی :
آیه 001 انشقاق ,
آیه 001 انفطار ,
نقش گرایی ,
وجه اخباری ,
وجه التزامی ,
آیه 38 مرسلات ,
آیه 6 انفطار ,
آیه 2 انشقاق ,
آیه 3 قیامت ,
آیه 6 تکویر ,
آیه 18 تکویر ,
اعجاز بیانی قرآن ,
گزینش واژگان ,
آیه 5 تکویر ,
اسم سازی ,
جملات مجهول در قرآن ,
آیه 8 مرسلات ,
آیه 9 مرسلات ,
آیه 10 مرسلات ,
آیه 13 انفطار ,
آیه 14 انفطار ,
کنش تعدی ,
کنش منظوری ,
چکیده :
در این پژوهش آیاتی از جزءهای بیستونهم و سی ام قرآن مجید که درباره قیامت هستند، از منظر تحلیل گفتمان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند. هدف پژوهش این بود که مشخص شود ساختارهای گفتمان مدار به کار رفته هنگام سخن گفتن از قیامت کدامند و این ساختارها چه مفاهیم و محتوایی را درباره قیامت به مخاطب منتقل می کنند. ساختارهای گفتمان مدار به کار رفته در این آیات عبارت بودند از تعدی، وجهیت، کنش تعهدی و جملات پرسشی با کارکرد غیرمستقیم. از این ساختارها می توان به این نتایج دست یافت: قاطعیت خداوند هنگام سخن گفتن از روز قیامت، هشدار و سعی در بیداری غافلان، تأکید خداوند بر سهمگین و وحشتناک بودن روز قیامت برای اخطار و هشدار به انسانها، قطعی و حتمی بودن وقوع قیامت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 4 تا 21
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جستاری در مفهوم شناسی «ختم» و «طبع» بر قلب از منظر قرآن
نویسنده:
ام سلمه نعیم امینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قلب
,
ختم قلوب
,
ابزارهای معرفت (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیات ختم بر قلوب
,
کفر
,
تکبر (اخلاق)
,
تنبلی
,
مخاطبین ختم
,
معیارهای ختم و طبع
,
حب دنیا
,
هواپرستی
,
جهل مرکب(مقابل بسیط)
,
ختم قلب(اصطلاح وابسته)
,
قلب در قرآن
,
ختم و طبع الهى بر قلوب
,
حجاب قلب
,
اقسام شرک
,
ختم و طبع
,
معنی ختم
,
عوامل ختم بر قلب
,
کفر در قرآن
,
معنی طبع
,
موانع طبع قلب
کلیدواژههای فرعی :
منافق ,
اجابت دعوت الهی ,
آیه 007 بقره ,
آیه 24 انفال ,
کافران ,
ضلالت علمی ,
آیه 35 غافر ,
آیه 14 مطففین ,
آیه 20 حدید ,
آیه 014 بقره ,
آیه 25 انعام ,
آیه 14 نمل ,
آیه 40 نمل ,
آیه 22 زمر ,
آیه 23 جاثیه ,
آیه 87 توبه ,
آیه 4 احزاب ,
آیه 185 آل عمران ,
تفقه ,
پرهیز از تکبر ,
آیه 7 شمس ,
آیه 8 شمس ,
آیه 64 عنکبوت ,
آیه 24 محمد ,
چکیده :
قرآن در بسیاری از آیات، از «ختم» و «طبع» بر قلب سخن گفته است. آن گونه که از آیات برمی آید، خداوند این دو تعبیر را در مورد کسانی به کار برده است که قلبهایشان در احاطه گناهانشان است و به دلیل کثرت معاصی، از اصل فطرت خود برگشته اند و در نتیجه ایمان نمی آورند. البته در آیاتی از قرآن، واژه های مختلف و ظریف دیگری از قبیل «رین»، «غلف»، «قفل»، «قساوت» و «اکنّه» که در واقع واژه های هم گروه با «طبع» و «ختم» هستند، در مورد محروم شدن انسان از فطرت خود به کار رفته است. هر کدام از این واژگان، به مرحله ای از انحراف فکری انسان و محرومیت او از شناخت اشاره دارد، به گونه ای که از مراحل ضعیف تر شروع میشود و به مراحل سخت و خطرناک می رسد، آن چنان که به کلی حسّ تشخیص از انسان گرفته می شود. این مقاله بر آن است تا ضمن اشاره ای کوتاه به مفهوم قلب در قرآن، با توجه به واژگان همگروه «ختم» و «طبع»، به معناشناسی این دو واژه بپردازد و هم معنایی نسبی میان آن دو را بیان کند. به این منظور، در اولین گام به کاوش در معناشناسی این دو واژه نزد اهل لغت پرداخته شده تا ضمن توجّه به معنای لغوی این واژگان، معانی قرآنی آنها نیز به دست آید. در ادامه ضمن بحث از عدم ترادف و هممعنایی کامل میان این دو واژه، به مخاطبین ختم و طبع و عواملی که باعث این بیماریهای خطرناک روان انسان می شود، پرداخته شده است. در پایان از آنچه که مانع از این عارضه های قلب معنوی انسان می گردد نیز سخن گفته خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 254 تا 291
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسی حسن و قبح : 2 : فصلنامه پژوهشی اندیشه نوین دینی
نویسنده:
احمدحسین شریفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پلورالیسم
,
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam
,
ادراک
,
امر الهی
,
حسن و قبح
,
قاعده حسن و قبح عقلی
,
مفاهیم اخلاقی
,
ارزش (منطق)
,
طبیعی
,
وجدان
,
جهت گیری
,
درست و غلط
,
ملکه
,
قضایای تحلیلی
,
مسئولیت پذیری
,
غیر شناخت گرایی
,
تعریف گرایی
,
مغالطه طبیعت گرایانه
,
تحقیق پذیری(اصطلاح وابسته)
,
اصل تحقیق پذیری(اصطلاح وابسته)
,
شهود گرایی(اصطلاح وابسته)
,
عقل(قوه عاقله)
,
اثبات
کلیدواژههای فرعی :
امیال انسانی ,
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی) ,
مدلول ,
قوای باطنی ,
کمال مطلوب انسان ,
احساسات ,
اجتماعی ,
نسبیگرایی ,
فیلسوفان ,
صدق ,
پوزیتیویست ها ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
چکیده :
معنای حسن و قبح اخلاقی، به عنوان کلیدی ترین مفاهیم اخلاقی، دیدگاههای متعددی را در میان اندیشمندان به میان آورده است. در این مقاله ضمن دسته بندی و توضیح انواع دیدگاه ها، به بررسی و نقد آنها می پردازیم. بر این اساس، ابتدا نظریه احساس گرایی را، به عنوان یکی از مشهورترین نظریات غیرشناختی، نقد کرده ایم و سپس به توضیح و نقد دیدگاه شهود گرایانه ج. ای.[173] مور، پرداخته ایم. در ادامه نظریات تعریف گرایانه در باب حسن و قبح را به دو دسته طبیعت گرایی و متافیزیکی تقسیم کرده و ضمن معرفی و نقد دیدگاه های طبیعت گرایانه، که طیف وسیعی از نظریات اندیشمندان مسلمان و غربی را شامل می شود، و همچنین ضمن نقد برخی از نظریات متافیزیکی، دیدگاه مورد قبول را ارائه کرده ایم.درنهایت طرح و نقد مغالطه طبیعت گرایانه می آید. طراح این مغالطه، ج. ای. مور، مدعی است که هرگونه تعریفی از حسن و قبح، اعم از تعاریف طبیعی یا متافیزیکی، تعریفی مغالطی است که وی آن را مغالطه طبیعت گرایانه می نامد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
همگرایى و فروپاشى نهاد خانواده در قرآن
نویسنده:
ابراهیم سجادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تمایز مرد و زن
,
خانواده
,
ازدواج
,
تساوی زن و مرد
,
خانواده در اسلام
,
جایگاه خانواده در قرآن
,
سلامت خانواده
,
حقوق زن
,
فمینیسم
,
آزادی جنسی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
فروپاشى خانواده
,
عوامل فروپاشی خانواده
,
آزادی جنسی
,
ازدواج در قرآن
,
مطالعات زنان و خانواده
,
عوامل طلاق
,
روانشناسى ازدواج
,
روانشناسى خانواده
,
جامعهشناسى خانواده
,
فمینیسم و خانواده
,
انواع ازدواج
,
طلاق در قرآن
,
زن و مرد در قرآن
,
آزادی جنسی
کلیدواژههای فرعی :
فمینیسم لیبرال ,
آیه 13 حجرات ,
آیه 229 بقره ,
آیه 187 بقره ,
آیه 221 بقره ,
آیه 189 اعراف ,
آیه 24 اسراء ,
آیه افک ,
آیه 32 نور ,
آیه 3 نساء ,
آیه طلاق ,
قوامیت مرد بر زن ,
آیه 19 نساء ,
بهداشت جنسى ,
روابط دختر و پسر در اسلام ,
آیه 21 روم ,
انواع ازدواج ,
ازدواج گروهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
بررسى عوامل همگرایى و فروپاشى نهاد خانواده از منظر قرآن است. نویسنده در آغاز دیدگاههاى متفاوت راجع به پیشینه تاریخى چگونگى شکلگیرى خانواده را مطرح مىکند، آن گاه نظریات گوناگون را در بارهى سلامت خانواده مورد بررسى قرار داده و به تبیین دیدگاه قرآن نیز پرداخته است، سپس از فروپاشى خانواده سخن گفته، علل و اسباب آن را نیز از منظر قرآن بحث مىکند، در این راستا، عوامل فروپاشى را به دو دسته برون خانوادگى و درون خانوادگى تقسیم کرده از قسم نخست به طرح و توسعه آزادى جنسى از سوى غیر مسلمانان اشاره کرده و از قسم دوم با استناد به آیات قرآن به شرح ناهمگونى شخصیتى، فقدان درک متقابل و احساس مشترک، بىتوجهى به حریم عفاف مىپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 146 تا 183
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی روایات سبب نزول آیات 113 و 114 سوره توبه
نویسنده:
عاطفه زرسازان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
استغفار پیامبر(ص)
,
ابوطالب بن عبد المطلب ، 91؟- 3قبل ازهجرت.
,
ایمان ابوطالب
,
سبب نزول
,
رجال حدیث
,
راویان
,
سوره توبه
,
آیه 114 توبه
,
آیه 113 توبه
,
اسباب نزول
,
سبب نزول متعدد در یک آیه
,
استغفار
,
متن روایات
,
آمنه بنت وهب
,
سعید بن مسیب
,
استغفار برای والدین
,
شناخت اسباب نزول
کلیدواژههای فرعی :
دین اجداد پیامبر اسلام ,
آیه 24 اسراء ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
عبدالحسین امینی
چکیده :
شناخت اسباب نزول آیات قرآن تأثیر اساسی در فهم آن دارد. اما گاهی ذیل یک آیه چندین سبب ذکر می شود و محقق نمی داند به کدام یک باید اعتماد کرد. افزون بر آن، راه یافتن روایات ساختگی به روایات سبب نزول و ورود آن به ورطه نقل به معنا موجب شده است تا روایات، افزون بر آنکه استنباط فردی راوی باشد، نه گزارش یک شاهد بی طرف عینی، به دروغ و تحریف نیز مبتلا شود. از جمله آیاتی که مفسران برای آن اسباب متعدد ذکر کرده اند، آیات 113 و 114 سوره توبه می باشد. این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش اصلی است که محقق در برخورد با این اسباب، به کدام یک باید اعتماد کند؟ چرا که بررسی تحلیلی این روایات، به یقین ما را در معرفت نسبت به مقصود آیات الهی کمک شایانی نموده تا بهتر مورد بهره برداری قرار گیرد. ازاین رو با بررسی متن روایات و منابع حدیثی و رجالی، نظر دانشمندان اهل سنت که سبب نزول را در رابطه با ابوطالب عموی پیامبر (ص)، یا آمنه مادر ایشان می دانند، رد می شود و تنها روایتی از حضرت علی (ع) راجع به استغفار یکی از مسلمانان برای والدینش که در حال شرک از دنیا رفته بودند، پذیرفته می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 60 تا 85
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زبان دین در مفاتیحالغیب ملاصدرا
نویسنده:
معصومه حسنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
مفاتیح الغیب
,
دین
,
علوم انسانی
,
زبان
,
کتاب
,
قرآن مجید
,
فلسفه و منطق
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
اما امروزه تفکیککردن مباحثتفسیری مسلمین و بررسی مستقل زبان دینی هر یکاز مفسرین اعم از تفاسیر متکلمین، فلاسفه و عرفاء یکی از کارهای اجتنابناپذیر میباشد، تا بدین طریق بتوانیم فلسفه و عرفان سنتیمان را به شکل امروزی مطرح کنیم.زیرا از این راه میتوان به طور آشکارا به ملاکهای معناداری در تفسیر و تاویل، شناختاری بودن یا عدم شناختاری بودن هر یکاز این تفاسیر دسترسی پیدا کنیم.بررسی زبان دین در کتاب"مفاتیحالغیب " در همین راستا انجام گرفته است .فهم و تبیین زبان دینی صدرالمتالهین از اهمیتبه سزائی برخودار استزیرا وی یکی از مهمترین فیلسوفانی استکه بیشاز چهار قرن، افکار وی در حوزه و دانشگاه سیطره دارد و کتبوی به عنوان یکی از اصلیترین و کاملترین منابع تدریسمیشود.از سوی دیگر کتابمفاتیحالغیبنیز از اهمیتخاصی در این زمینه برخودار استزیرا این کتاباولا در اواخر عمر مبارکایشان به رشته تحریر در آمده است ، لذا به خواندن این کتاببه آخرین مطالبمورد نظر این فیلسوفبزرگدستمییابیم، و همچنین وی این کتابرا به عنوان مقدمهای برای "تفسیر کبیر" نگاشته است ، لذا دسترسی به زبان دینی و همچنین روشتفسسیر متون دینی مورد نظر صدرالمتالهین، در این کتاببه صورتآشکارتری مطرح گشته است .قبل از بررسی زبان دینی در کتابمفاتیحالغیب ، ضروری بود حتما تعریفی از زبان دین و علل مطرح گشتن آن و بعضی از مسائل آن بطور خلاصه بیان گردد.زیرا از موضوع بسان جدید بودنش ، ناشناخته نیز بوده است .در ناشناخته بودن آن در عرصه فرهنگفلسفی ما، همین بسکه یکی از اساتید معظم در یکی از مجلاتمعروف ، زبان دینی را به معنای هرمنوتیکیعنی روشتفسیر متون دینی گرفتند.در بابفصل اول نکاتی قابل ذکر است : اولا منبع اصلی در این نوشتار که نقشالگو نیز داشت ، کتاب"فلسفه زبان دین جان دان استایور" چاپ1998 میباشد.ثانیا، از آنجا که فصل اول تنها جنبه مقدمه برای فصل دوم دارد، تنها به بیان بعضی از مسائل مهم در زبان دین پرداخته شده است .از همین جهت ، مسائلی از قبیل: تئوری معنا و ملاکهای معناداری، نقشو کارکرد بنیادین زبان دینی به علتمحدود بودن پایاننامه مطرح گشته است .ثانیا از آنجا که صدرالمتالهین یکفیلسوفاسلامی است ، ضروری بود که زبان دین مورد نظر فلاسفه و متکلمین اسلامی، پیشاز او در فصل اول مطرح گردد.اما از آنجا که در زمینهکاری مدون انجام نگرفته و اگر هم گرفته، بسیار ناچیز بوده و همچنین به علتمحدود بودن پایاننامه، تنها به نقل بعضی از نظراتمعروفمتالهین اسلامی راجع به زبان دین اشاره شده است .اما راجع به فصل دوم کتاب ، که محور رساله بر این فصل مبتنی است ، این رساله مدعی نیستکه به تمام زوایای زبان دینی در کتابمفاتیجالغیبپرداخته باشد، بلکه سعی بر این قرار گرفته، نظر صریح صدرالمتالهین راجع به زبان دین مطرح گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برآیندهای کثرتگرایی
نویسنده:
معصومه باقری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
کثرتگرایی- شکاکیت-حق- ایمان- دین
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه دین در فلسفه کانت
نویسنده:
محمدمهدی موسوی مهر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
عقل عملی
,
دین
,
علوم انسانی
,
فلسفه کانت
,
دین در فلسفه کانت
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رجعت دارسلام و مقایسه با آن با آخرالزمان در یهودیت و مسیحیت
نویسنده:
مصطفی بابایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
مسیحیت
,
یهودیت
,
علوم انسانی
,
دین یهود
,
آخر الزمان
,
فلسفه و منطق
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
,
دین یهود (دین الهی توحیدی تحریف شده)
چکیده :
رساله حاضر تحقیقی است ناچیز پیرامون یکی از عقاید شیعه بنام رجعت که در گذر ایام گرد غفلت و نسیان بر آن نشسته، و به سبب بعضی عوامل که بخشی از آن در این رساله ذکر شده، آنچنان که لازم بود مورد توجه و عنایت قرار نگرفته است . هدف از این رساله حل بسیاری از آیات و روایاتی است که در این باب وارد شده و یا لااقل ممکن است مربوط به این بحث باشد و نیز توجه به بعضی ادیان دیگر در این که آیات آنان نیز به چنین سرانجامی معتقدند یا خیر؟ رجعت در شیعه عبارت از اعتقاد به این است که ائمه (ع) و خوبان خوب و بدان بد از مردم پس از مرگ دوباره برمیگردند و خوبان شاهد برپایی عدل و داد، و بدان گرفتار بخشی از عذاب الهی میشوند و کتاب و سنت و اجماع و عقل به عنوان ادله 4 گانه بر اثبات این امر اقامه شده است . و نیز شبهاتی در این باب مطرح کردهاند که در این رساله قسمتی از آن مطرح شده و بدان جواب داده شده است . و در آن قسمت آخر به آخرالزمان در دین یهود و مسیح پرداخته شده و قسمتی از نقاط اشتراک و افتراق آن با رجعت در شیعه مطرح شده است . و در پایان نتیجه میگیریم که با اندکی اختلاف در اکثر ادیان الهی، نوید به پایانی خوش برای جهان و صالحان از مردم آمده است که در آن هنگام خوبان پس از زنده شدن بخشی از وعدههای حقه الهی را درک خواهند کرد. و در این میان اهل تسنن با این عقیده مخالفند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و ارزیابی نظریه معرفتشناسی داده حسی
نویسنده:
عبدالرسول کشفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
داده حسی
چکیده :
اصطلاح داده حسی (sense-datum) اول بار به وسیله (جرج ادوارد مور) (George Edward Moore) در مجموعهای سخنرانی در خلال سالهای 1910 و 1911 به کار گرفته شد. به موجب نظریه داده حسی، در فرآیند ادراک حسی، متعلق مستقیم آگاهی (معلوم بالذات ) پدیدهای ذهنی و غیرمادی است . این نظریه در تقابل با نظریه واقعگرایی مستقیم (direct realism) است در واقعگرایی مستقیم فاعل شناسا (S) مستقیما و بدون واسطهای ذهنی از وجود و نیز دست کم بخشی از صفات شیء مادی (O) در پیرامون خود آگاه میشود. نظریه داده حسی دارای دو تقریر است : واقعگرایی غیرمستقیم (indirect realism) و اصالت پدیدار (phenomenalism) در واقعگرایی غیرمستقیم پدیده ذهنی یاد شده حاکی از شیئی مادی در جهان خارج و به سخن دیگر واسطهای بین ذهن و فراذهن است و در اصالت پدیدار این پدیده فاقد هر نوع بازنمایی است . در پژوهش حاضر از نظریه داده حسی و تقریر واقعگرایی غیرمستقیم آن در برابر واقعگرایی مستقیم و تقریر اصالت پایدار دفاع میکنیم. مهمترین برهان بر اثبات داده حسی برهان خطای حسی (argument from illusion) است ، ضمن بررسی مبانی این برهان از استحکام آن در برابر ایرادهای وارد دفاع خواهیم کرد. برای اثبات صحت تقریر واقعگرایی غیرمستقیم در برابر اصالت پدیدار به نظریه علی ادراک حسی (causal theory of perception) استناد جسته و ضعف این نظریه را به کمک اثبات ناسازواری درونی اصالت پدیدار جبران خواهیم کرد. از دلایل مهم بر ناسازواری درونی اصالت پدیدار نظریه ترجمهناپذیری گزارههای شیئی (thing statements) است . این نظریه در برابر ایرادهای وارد قابل دفاع و در اثبات مطلوب تواناست .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
تعداد رکورد ها : 700
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید