جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
عرفان اسلامى
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 76
عنوان :
مقایسه حقیقت محمدی در ابن عربی با لوگوس فیلون : سال 6، شماره 2 : حکمت إسراء
نویسنده:
رضا گندمی نصرآبادی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
لوگوس
,
حقیقت محمدی (ص)
,
فیلون اسکندرانی
,
انسان کامل (کلام)
,
ابن عربی
,
لوگوس و حقیقت محمدی
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
اعیان ثابته ,
فتوحات مکیه ,
خلافت الهی ,
اسماء الهی ,
ولی ,
اشراق الهی ,
خلافت الهی ,
ولی (اسماء افعال الهی) ,
وحی ,
عرفان مسیحی ,
عرفان اسلامی ,
وحی الهی ,
اشراق حق تعالی ,
عرفان اسلامى ,
عرفان مسیحی ,
جهان شناسی عرفانی ,
اعیان ثابته ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
وجودشناسی حقیقت محمدی ,
شناخت شناسی حقیقت محمدی ,
کارکردشناسی حقیقت محمدی ,
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
در باره منابع الهام ابن عربی بحث های زیادی صورت گرفته است؛ یکی از متفکرانی که از او به عنوان منبع الهام ابن عربی یاد می کنند فیلون اسکندرانی است. در این مقاله تلاش بر آن است تا با محوریت لوگوس در فیلون و حقیقت محمدی در ابن عربی به شباهت ها و احیانا تفاوت های آن دو اشاره گردد البته بی آنکه در صدد اثبات تأثیر پذیری ابن عربی در محورهای یاد شده از فیلون باشیم، چه آنکه اثبات و ابطال آن غیرممکن است. هر دو متفکر توصیفات و کارکردهایی از لوگوس و حقیقت محمدی بدست داده اند که در بادی امر شبیه به نظر می رسد. از سه وجهه نظر می توان به لوگوس و حقیقت محمدی نظر افکند: از وجهه نظر وجودشناسی، از منظر شناخت شناسی و در نهایت از دیدگاه کارکردی یا ارزشی. از منظر وجودشناسی ارتباط آن دو با خدا، جهان و انسان، از منظر شناخت شناسی نقش آن دو در شناخت انسان و وحی بررسی می شود و از دیدگاه ارزشی یا کارکردی به این پرسش پاسخ داده می شود که با فرض لوگوس و حقیقت محمدی، چه مشکلاتی حل می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 57
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرفان در قرآن چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
جهت روشن شدن بحث بيان چند نکته لازم است: 1. عرفان در لغت به معناي دانستن، آگاه شدن، شناختن و... ميباشد[1] و عرفا دو صنفند 1. متصوفه 2. علما و فقيهان عارف عرفانشان برگرفته از قرآن و سنّت ميباشد. 2. حدود بيست آيه در قرآن شريف وارد شده که در آنها كلمه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی)
,
اخلاق در قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
جایگاه عرفان در قرآن
,
عرفان و قرآن
کلیدواژههای فرعی :
عرفان عملی ,
شوق به لقا الله ,
اصول عرفان نظری ,
لقاء الله ,
لقاءاله ,
چیستی عرفان ,
عرفان اسلامى ,
عرفان عملی ,
عناصر عرفان عملی در قرآن ,
عرفان عملی و اخلاق ,
عرفان نظری ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعالی و حلول در فلسفه ی اسپینوزا با تکیه بر عرفان اسلامی
نویسنده:
شهناز شایان فر، محمد سعیدی مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسپینوزا
,
حلول
,
عرفان اسلامی
,
همه -خداانگاری اسپینوزا
,
عرفان اسلامى
,
فلسفه اسپینوزا
,
صور تعالی
,
صور حلول
,
همهخدایی (پانتِئیسم)
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
الله ,
عرفان ابن عربی ,
وجود مطلق ,
ثنویت دکارتی ,
صفات ذاتی ,
موجود مطلقا نامتناهی ,
صفات ذاتیه ( الهی ) ,
وجود حق مطلق (اسماء ذات) ,
جوهر مادی ,
صفات ذاتی(مقابل صفات حالی) ,
علت داخلی ,
تعالی حالتی ,
تعالی منطقی ,
تعالی معرفتی ,
ضرورت الهی ,
کل و مجموع عالم ,
طبیعت مخلوق ,
شئ ممتد ,
اسمای فعل ,
اصالت کثرت ,
جوهر روحانی ,
جوهر مادی ,
تمایز ذات و ظهور ,
تئیسم حلولی ,
حلول صعودی ,
حلول نزولی ,
حلول حضوری ,
صفات نامتناهی ,
تعالی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در نظام یکتاگوهری اسپینوزا، تاکید بر برخی واژگان محوری از جمله طبیعت، جوهر، علت داخلی (علت حلولی)، و طرح حضور ماده در خدا (= خدا به عنوان شی ممتد) سبب شده تا در عصر حیات او و پس از آن، قرائت های حلولی از فلسفه او پدیدار شود و او متهم به همه خدایی گردد؛ در حالی که اسپینوزا بارها خویش را از این اتهام مبرا دانسته و شواهد مختلفی در آثار او بر برائتش از چنین اتهاماتی گواهی می دهد. با نظر به فلسفه اسپینوزا به عنوان کلیتی مشتمل بر رهیافت، مبانی و شبکه زبانی خاص، می توان به قرائت های حلولی برآمده از برخی عناصر زبانی، از جمله خدا به عنوان علت داخلی، خدا به عنوان شی ممتد و خدا به عنوان طبیعت، پاسخ داد. در جستار حاضر، با تکیه بر عرفان اسلامی، صور مختلفی از تعالی و حلول ارایه می گردد. افزون بر آن اشکالات وارد بر تعالی در فلسفه اسپینوزا، بر اساس نظام فلسفی او، نقد و بررسی می گردد و با نظر به ساختار کلی فلسفه اسپینوزا و ویژگی هایی که او برای خدا در نظر می گیرد، می توان تصویری متعالی از خدا در نظام فلسفی او ترسیم نمود؛ از این رو گرچه خدای اسپینوزا از تعالی وجودی یا واقعی برخوردار نیست، از بین صور تعالی، در فلسفه اسپینوزا سه صورت از تعالی (تعالی حالتی، تعالی منطقی و تعالی معرفتی) قابل طرح است. گفتنی است این مقاله جهت تبیین و تحلیل مطالب، افزون بر آرای اسپینوزا، از برخی اصطلاحات و تعابیر فلسفه اسلامی و عرفان بهره جسته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد دیالکتیک تعالی و حلول از دیدگاه مولانا و مایستر اکهارت
نویسنده:
قاسم کاکایی، اشکان بحرانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دیالکتیک تعالی و حلول از نظر مولانا
,
دیالکتیک تعالی و حلول از نظر مایستر اکهارت
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
مثنوی معنوی ,
الهیات سلبی ,
کتاب کلیات شمس ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
عرفان مسیحی ,
دیالکتیک عروج و درون بود ,
عرفان اسلامی ,
عرفان اسلامى ,
عرفان مسیحی ,
الوهیت و تثلیث ,
شاپا (issn):
2008-7063
چکیده :
در سنت ادیان ابراهیمی، آثار عارفان را با رویکردهای الهیاتی گوناگون میتوان بررسی کرد. یکی از مهمترین و پررونقترین رویکردهای الهیاتی در الهیات جدید، رویکرد سلبی است. در مقاله حاضر، به یکی از درونمایههای اصلی الهیات سلبی، یعنی رابطه خدا و نفس، و دو رابطه دیالکتیکی ذیل بحث خدا و نفس، یعنی دیالکتیک حلول و تعالی و دیالکتیک عروج و درونبود، در آثار دو عارف بزرگ مسلمان و مسیحی، مولانا و مایستر اکهارت، میپردازیم. رابطه خدا و نفس و به دنبال آن دیالکتیک حلول و تعالی و دیالکتیک عروج و درون بود، ذیل بُعد هستیشناختی الهیات سلبی بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تشبیه و تنزیه نزد ابن عربی
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقر العلوم ( وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تشبیه و تنزیه
,
01. خداشناسی (کلام)
,
17. فرق کلامی
,
صفات الهی
,
ابن عربی
,
صفات خدا
,
تفسیر قرآن
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
مجسمه ,
قیصری ,
وحدت وجود ,
مکتب مشبهه ,
تجلی خداوند ,
جمع تشبیه و تنزیه ,
جمع نصوص ,
معرفت کامل ,
منشأ حیرت ,
تجلی خدا در قلب عارف ,
رهایی از حیرت ,
نقصان معرفت اهل تشبیه ,
حقیقت توحید ,
مشبهه (صفاتیه) ,
مجسمه (مشبهه صفاتیه) ,
معرفت کامل حق ,
قرآن ,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی) ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
وحدت وجود ,
قرآن ,
نقصان معرفت اهل تنزیه ,
وحدت وجود ابن عربی ,
عرفان اسلامى ,
حیرت ,
مقام جمع بین تشبیه و تنزیه((اثباتی)، قسیم مقام تشبیه و مقام تنزیه) ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
تشبیه و تنزیه دو واژه متداول در فرهنگ اسلامی است، اما ابنعربی طبق مبانی خاص خود، بهویژه وحدت وجود، تفسیری تازه از آن ارائه میدهد و معرفت صحیح خدای تعالی را در جمع میان تشبیه و تنزیه مییابد و براساس این الگوی معرفتی جدید به جمع میان نصوص به ظاهر ناسازگار دینی در زمینه اسماء و صفات خدای متعال میپردازد. در این مقاله، ضمن تبیین دیدگاه ابنعربی در این باره لوازم الهیاتی نظریه او تبیین میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 147
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اجتماع گرایی اخلاق عرفانی
نویسنده:
علیرضا آل بویه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
عزلت گزینی
,
اخلاق اجتماعی
,
اجتماع گریزی
,
عرفان اسلامى
,
اخلاق اجتماعی
چکیده :
در این مقاله با نگاهی به ادبیات و آموزه های عرفانی عارفان مسلمان در سده های پیشین، با اشاره اجمالی به دغدغه های اجتماعی عارفان، این مسئله مورد بررسی قرار گرفته است که آیا اخلاق عرفانی صرفاً یک اخلاق فردی فارغ و بی اعتنا به زندگی اجتماعی است، یا اینکه به زندگی اجتماعی و نهادهای اجتماعی توجه و اعتنا دارد. در این راستا، پس از تبیین مفهوم اخلاق اجتماعی و برشمردن معانی آن، به عوامل و آموزه های تحذیردهنده نسبت به ورود در شبکه های اجتماعی در ادبیات عرفانی اشاره شده و در ادامه پس از برشمردن و تبیین عوامل ترغیب کننده به ورود در شبکه های اجتماعی، به نقش اجتماعی عارفان مسلمان اشاره شده است. در پایان، ضمن تحلیل آموزه های عرفانی و صوفیانه، جمع بند ی و نتیجه گیری ای در باب نسبت اخلاق عرفانی و دغدغه مندی نسبت به اجتماع و اجتماع گرایی عارفان، ارائه شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسلام برای عرضه به دنیای جدید چه دارد؟
نویسنده:
سید حسین نصر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
فطرت(کلام)
,
عرفان اسلامى
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
وحی
,
دینزدایی
چکیده :
در نیای جدید غرب، ابتدا امور حکومتی و معیشتی، بعد تفکر سپس خود دین (از طریق رنسانس)، غیر دینی شده و جوامع جدید به دنیاگرایی و دینزدایی افراطی و بحران درونی فقدان معنا رسیده است. در این اوضاع و احوال، اسلام با داشتن ویژگیهای ذیل که در کمتر دینی یافت میشود میتواند درمانگر و چارهساز «دینزدایی معاصر» باشد: - ویژگی نخست اسلام، تطبیقپذیری اجرای شعایر اسلامی (مانند نماز) در همة مکانها و زمانها، در حضر یا در سفر است و مانند احکام برخی از ادیان به برگزاری در محل خاص مقید نیست. - ویژگی دوم اسلام این است که بر حسب آموزة توحید، درون آدمی را یکپارچه و هماهنگ میسازد و با رسمیت شناختن ارضای نیازهای گوناگون جسمی و روحی، وجود آدمی را به تعادل میرساند. - ویژگی سوم اسلام این است که بر خلاف بسیاری از ادیان دیگر، جریان وحی را در دین منحصر نمیداند و کلیت و شمول آن را باور دارد و موید وحیانی بودن بسیاری از ادیان پیشین است. این خصوصیت، زمینهساز همزیستی ادیان گوناگون در جهان معاصر است. - ویژگی چهارم آن است که باطنیگرایی اسلام (عرفان اسلامی و تصوف)، سالک را به دوری از جامعه و گوشهگیری دعوت نمیکند و مشارکت فعال اجتماعی با زیست عرفانی قابل جمع است و چون مخاطب عرفان اسلامی فطرت پایدار انسانی است، جاذبة آن برای جوامع از بین نخواهد رفت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طریق کامبخشی حافظ
نویسنده:
اسماعیل پور محمدمهدی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
انسان
,
خدا
,
آفرینش (اِبداع)
,
کام
,
کام بخشی
,
حافظ شیرازی
,
عرفان اسلامى
چکیده :
واژگان اسرارآمیز و مضامین حیرت آفرینی که در شعر حافظ گرد آمده، قرن هاست که دوستداران و پژوهندگان شعر فارسی را به خود جذب کرده است. «کام»، «کامبخشی»، «کامروایی»، «کامرانی»، «کام طلبی» و «کامگاری» ساحت هایی از این واژگانند که هر کدام در جای خود باز تابنده درونمایه های دلفروزی از خدا، هستی و انسان است. حافظ، صورت و معنی «کامبخشی» را - که به شیوه تاویل عرفا از کلام وحی اخذ کرده - در مطلع غزلی آورده است:طریق کامبخشی چیست ترک کام خود کردن کلاه سروری آن است کز این ترک بردوزیمصراع اول - که هم کامبخشی حق به سالکان و هم کامبخشی سالک به دیگران است - به دو بخش تقسیم می شود: 1- طریق کامبخشی چیست؟ 2- ترک کام خود کردن چگونه است؟ حافظ، جهان عرفا را - که گردونه ای است از یک سیر نزولی و سیر صعودی - در این مصراع گرد آورده است. ما «طریق کامبخشی چیست» را که بر بنیان سیر نزولی است، «کامبخشی ازلی»، و «ترک کام خود کردن» را که حکایت از سیر صعودی آفرینش به سوی خدا دارد، «کامبخشی ابدی» نام می نهیم. در مصراع دوم، هم کامبخشی ازلی و هم ابدی جریان دارد، بعبارت دیگر، راهکار سروری و سرافرازی حافظ، هم صورت دنیا رادر بر می گیرد و هم معنی آخرت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پدیدارشناسی عرفان زاهدانه و عاشقانه در اسلام
نویسنده:
جعفرزاده یوسف
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
عرفان زاهدانه
,
پدیدارشناسی
,
ساختار توحیدی
,
عرفان عاشقانه
,
پدیدار شناسی(کلام جدید)
,
عرفان اسلامى
چکیده :
هدف اصلی روش پدیدارشناسی، بازسازی و کشف «مرکز (ساختار) معنا» در علوم انسانی و تفسیر پدیده های پیرامونی با توجه به آن مرکز است. پدیدارشناسی عرفان زاهدانه و عاشقانه در اسلام مسبوق بر پدیدارشناسی دین توحیدی اسلام است. در ساختار توحیدی اسلام، خداوند از حیث ذاتی«منزه» از «همه» عالم (باطن عالم) و از حیث صفاتی «متجلی» در «همه» عالم (ظاهر عالم) است.از آن حیث که به دلیل تنزه ذاتی خداوند راه اتحاد انسان با ذات خداوند بسته است لذا تنها طریق ارتباط انسان با خداوند، صفات متجلی اوست، اما صفات متجلی خداوند به عنوان طریق سلوک ما به سوی او،نه در ذات «من» مقید می شود و نه در ذات «دیگری»، بلکه میان من و دیگری در یک «منطقه سوم اعتباری (صفاتی) انسانیت» تجلی می یابد. از این منطقه می توان تحت عنوان «ساختار جامعه گرایی توحیدی» تعبیر کرد که دارای اطوار و مراتب است؛ بدین صورت که از مرتبه حقوق شروع می شود و بعد به مرتبه اخلاق و در نهایت به مرتبه عرفان استعلاء می یابد. در عرفان اسلامی، رویکرد زاهدانه ضمن ترک دنیا به دنبال اتحاد با ذات خداوند است اما رویکرد عاشقانه دنیا را عرصه تجلی صفات خداوند و بستر معاشقه انسان با خداوند تلقی می کند. مقاله حاضر به بررسی و نقد شکل عکس العمل این دو رویکرد عرفانی در برابر ساختار توحیدی اسلام می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه تطبیقی دو طریق عرفانی (طریق وجه خاص و روش شطار) : سال 5، شماره 15 : حکمت اسراء
نویسنده:
احسان فتاحی اردکانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان عملی
,
ابن عربی
,
سلسله کبرویه
,
عرفان اسلامى
,
طریقه ی کبرویه
,
عرفان عملی
,
کبرویه (کبراویه از صوفیه)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
عرفان نظری
,
راه سیر و سلوک
,
طریق وجه خاص
,
طریق شطار
کلیدواژههای فرعی :
فصوص الحکم ,
عشق الهی ,
ِذکر ,
جذبه حق ,
محبت ,
فیض الهی ,
پیر طریقت ,
عین ثابت ,
محبت ,
محبت الهی ,
قرآن ,
سلسله ترتیب ,
محبت الهی ,
شطار ,
اعیان ثابته ,
فیض الهی ,
قرآن ,
ذکر ,
پیر (عرفان) ,
جذبه ,
جذبه الهی ,
طریق شطار ,
طریق اخیار ,
طریق ارباب معاملات ,
صفت ذمیمه ,
صفت حمیده ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
دو راه سلوکی در کتب عرفان بیان شده است: طریق «وجه خاص» ابنعربی؛ و طریق «شطار» کبرویه. طریق «شطار» به عنوان برترین راه سلوک، گاه با طریق «وجه خاص»، یکی دانسته شده است. در این مقاله، طریق وجه خاص، به عنوان طریق بیواسطه حق با بنده از طریق عین ثابت، با روش شطار به معنای راه محبت، مقایسه شده است و ضمن برشماری ویژگیهای هر کدام، به این نتیجه رسیده که تطبیق این دو روش بر هم، نادرست است و این تطبیق را کبرویه پس از پذیرش اندیشههای ابنعربی، انجام دادهاند. البته با طریق وجه خاص، به راحتی میتوان روش شطار را تحلیل هستیشناختی کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 76
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید