جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
هستیشناسی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 310
عنوان :
هویت فلسفهی اسلامی
نویسنده:
تهران خلیل اویچ
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
هویت
,
هستیشناسی
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
Identity
,
Ontology
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
Islam
چکیده :
تلاش برای ایجاد فلسفه ای هم افق با دین اسلام از دغدغه های دیرین دانشمندان مسلمان می باشد. فعالیتهای گستردهای که فلاسفه ی مسلمان از همان ابتدای آشنایی جهان اسلام با فلسفه انجام دادهاند و امروزه در حال گسترش آن می باشند به وضوح این درگیری فکری فیلسوفان مسلمان را نشان می دهد. مسایل فلسفهی اسلامی هرچند قرن های مدیدی است که موضوع مطالعات گستردهی علمای مسلمان است لیکن هویت خود فلسفهی اسلامی تا به حال کمتر موضوع نوشته ای مستقل و فراگیر بوده است. با توجه به نیاز شدید جهان اسلام به تولید علم و جنبش نرم افزاری نوشتن پایان نامه ای با موضوع هویت فلسفه ی اسلامی در نظر گرفته شد. همان طور که از عنوان پایان نامه پیداست سوال اصلی این نوشته این است که اسلامی بودن فلسفه ی اسلامی (فلسفه ی اولی) به چه لحاظی می باشد. اگر فلسفه را به معنای شناخت هستی با روش عقلانی و دین اسلام را به معنای مجموعهای از معارف و دستورات که ناظر به حقیقت هستند بفهمیم می توانیم هویت فلسفهی اسلامی را به این صورت تعریف کنیم: فلسفه ی اسلامی آن شناختی از موجود به صورت کلی و با روش برهانی و عقلانی است که مستقیم یا غیرمستقیم از دین اسلام به دست آمده باشد. تاریخ فلسفه ی اسلامی تلاش مسلمانان برای توفیق میان دین اسلام و فلسفه را ضبط کرده است گذشت زمان نشان داده است که پیوند میان فلسفه و دین اسلام هرچه بیش تر بر شناخت حقیقی دین اسلام متکی باشد استوار تر خواهد بود. نمونه ی بارز این ادعا ملاصدرا روش بهره مندی او از دین اسلام و موفقیتش در تجدید فلسفه ی اسلامی می باشد که احدی از صاحبان فن در آن شک ندارد. از همین رو در این نوشته به استفاده از هستی شناسی و حیانی توجهی ویژه نشان داده شده است و در همین راستا روشمند کردن فهم هستی شناسی و حیانی برای نزدیک کردن هرچه بیش تر فلسفه و دین اسلام پیشنهاد شدهاست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت شناسی در مکتب حکمت متعالیه
نویسنده:
حامد ناجی اصفهانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
شناخت
,
فلسفه اجتماعی
,
هستیشناسی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
حکمت متعالیه
,
ادراک
,
Ontology
,
epistemology
,
social philosophy
,
perception
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی نظریه علوم انسانی ویلهلم دیلتای از منظر حکمت صدرایی
نویسنده:
قاسم جعفرزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
علوم انسانی
,
تاریخ گرایی
,
نظریه انتقادی
,
هستیشناسی
,
دیلتای
,
هرمنوتیک دیلتای
,
حکمت متعالیه
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
چکیده :
علوم انسانی از منظر های مختلف معرکه آرا بوده است. در مورد تعریف این علوم، اهداف ، موضوع و روش بررسی و معرفت بخشی آن، مباحث مختلفی مطرح شده است. ویلهلم دیلتای از اندیشمندانی است که ضمن تعریف خاص خود از علوم انسانیبرای این علوم روش تفهمی هرمنوتیکی را پیشنهاد کرد و تلاش نمود، تا نشان دهد، ارزش معرفتی علوم انسانی همپای علوم تجربی بوده و از عینیت نیز برخوردار است. وی ضمن رد مابعد الطبیعه ارسطویی و متافیزیک به عنوان مبنای معرفتی برای علوم انسانی،روش شناسی خاص تاریخی برای این علوم در نظر گرفت. در این پایان نامه با نگاه به نظریه علوم انسانی دیلتای ابتدا مبانی علوم انسانی که در نظریه وی مطرح است را بیان کرده، سپس به بازگویی این مبانی در حکمت متعالیه صدرایی پرداختیم و مبانی هستی شناسی و انسان شناسی و معرفت شناسی صدرایی را بیان کردیم، سپس ضمنبررسی تطبیقیدو نگاه، به نقد مبانی دیلتای از منظر حکمت متعالیه نشستیم و نشان دادیم که بسیاری از اشکالاتی که دیلتای بر مابعد الطبیعه ارسطویی وارد کرده، بر مابعد الطبیعهصدرایی وارد نیست و صدرا با مبانی مهمی همچون اصالت وجود، حرکت جوهری و تشکیک وجود ضعف ارسطوئیان و مشائیان را جبران کرده و مکتب فلسفی خاصی را پایه گذاری نموده و پایه معرفتی بنا نهاده که اشکالات وارد شده توسط امثال دیلتای نتوانسته بر آن خللی وارد نماید. در نقطه مقابل بر مبانی اندیشه دیلتای از منظر حکمت متعالیه انتقاد های مهمی وارد است؛ به عنوان مثال در اینجا تاریخی گرایی، فرایند رسیدن به معنا ، مقولات فاهمه و دلایل نقد مابعد الطبیعه دیلتای از نگاه حکمت متعالیه مورد نقد قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل جایگاه خیال در زیبایی شناسی سهروردی
نویسنده:
فاطمه شفیعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زیبایی شناسی
,
هستیشناسی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه اسلامی
,
خیال(معرفت شناسی)
,
تخیل(مراتب علم)
,
هنر و علوم انسانی
,
سهروردی، یحییبن حبش
,
مفهومگرایی
چکیده :
زیبایی و هنر از دیدگاه سهروردی با آنچه امروزه به عنوان استتیک مطرح است، تفاوت دارد؛ چرا که امروزه، این هنرها برای حظّ نفس و خوشایند حواس خلق شدهاند. در حالی که از نظر شیخ اشراق پیوند زیبایی و هنر با معرفت و نیکی ایجاد " جذبه " میکند و هدایت از طریق چنین زیباییای خیر مطلق را به دنبال دارد. زیبایی از نظر سهروردی در قالب سه رویکرد مفهومشناسی، وجود-شناسی و معرفتشناسی قابل بررسی به شرح ذیل میباشد. به لحاظ مفهومشناسی، واژه زیبایی به حُسن تعبیر میشود که به جمال و کمال، توامان به یک پدید اشاره دارد، پس هر چه در نهایت کمال قرار دارد، زیباست. به لحاظ وجودشناسی، زیبایی امری عینی است که با عالم خارج منطبق میباشد. روابطی از جمله نورها، رنگها و شکلهای مختلف (نمودهای عینی) منشأ درک و بروز احساس زیبایی میشود و به لحاظ معرفتشناسی، زیبایی، لذت ادراک و وصول کمال است که به واسطه عشق تجلی میکند و سبب حرکت میشود. الگوهای زیباییشناسانهای که سهروردی در ساختار حُسن و عشق معرفی میکند، به خیال باز می-گردد. با در نظر گرفتن خیال به عنوان یکی از عوالم چندگانه هستی( رویکرد هستیشناختی) و قوای انسانی( رویکرد معرفتشناختی)، و مظهر دانستن قوه متخیله برای صور خیالی در عالم خیال و وجود رابطه قهر و محبت میان مراتب مختلف هستی، بازتاب صور معلقه آن عالم در روح هنرمند را میتواند معیاری برای کشف ریشههای متعالی هنر اسلامی معرفی کند. بنابراین اگر عالم خیال نبود و یا اگر بود و صرفاً به مثابه حافظه و نیروی بایگانی، نقش ایفا میکرد، هیچ یک از انحاء هنر صورت نمیبست، هیچ اثر هنری شکل نمیگرفت و دیگر زبان دارای رمز و استعاره نبود و ادبیات شعری پدید نمیآمد. با مبنا قراردادن خیال به عنوان عالم هنر و هنرمندی، هنر، قوه خیال و عالم خیال با هم تعامل دارند. یعنی عالم خیال و شئون آن، جرقههای هنر را پدیدار میکند و قوه خیال به عنوان مظهر صور عالم خیالی شاهکارهای هنری را پدید میآورد. این مسئله میتواند تئوری نسبتاً کاملی در ایجاد واسطه میان زیبایی ناشی از شهود عرفانی و تماثیل هنری در جهان اسلام قرار گیرد و حلقه گمشده نقوش، تذهیب، معماری و آثار هنری متعالی و شگفتانگیز هنر اسلامی باشد. هنر متعالی در ساختار زیباییشناسی سهروردی با هنری که گروهی به نام سنتگرا هنر قدسی تبیین میکنند، سازگار و قابل تطبیق است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عدم در هایدگر
نویسنده:
دلنیا الهویسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نیستی
,
هستیشناسی
,
هایدگر
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
مرگ (فقه)
,
هنر و علوم انسانی
,
وجود (معرفت شناسی)
,
دازاین (آنجاهستی)
,
هستی در جهان
,
زمانمندی
,
هیچانگاری
,
درباره هایدگر
چکیده :
از نظر هایدگر ذات عدم که در مقابل مفهوم عدم مطلق قرار میگیرد، برخلاف فرض بسیاری که آن را مفهومی کاملاً میان تهی و انتزاعی میدانند، ساحتی هستیشناختی است که بنیاد همهی هستندگان است و حضور هستی بیش از آن که به وجود موجودات محدود باشد در عدم جلوهگر میشود. در این رساله تلاش میکنیم تا اهمیت ساحت عدم را در نسبت با هستی و دلالتهای آن به بحث گذاشته و درک مناسبی از آن به دست دهیم. هرچند تمرکز اصلی رساله بر ساحت هستی و عدم است، برای نزدیک شدن به مبحث اصلی، زمینههای آن و پیوندهای آن را با سایر بخشهای فلسفهی هایدگر مورد مداقه قرار دادهایم. این رساله بر اساس دو کتاب هایدگر یعنی هستی و زمان و متافیزیک چیست؟ نگاشته شده و دارای چهار فصل است. فصل اول به بررسی کلیاتی در باب هستندهای چون دازاین و ارتباط آن با هستی و بیان ساختارهای اصلی دازاین در قالب نسبتی که میتواند با هستی و عدم داشته باشد می-پردازد. این فصل در حکم مقدمهای برای ورود به معنای هستی دازاین است. در فصل دوم با بحث از مولفهی بنیادین هستی دازاین یعنی زمانمندی، به بنیاد نیستگونهی دازاین یعنی مرگ راه مییابیم که بیش از هر چیز دازاین را با تجربهی عدم آشنا میسازد. در فصل سوم به بحث از ترسآگاهی که تنها تجربهای است که ما را در آنچه هستیم هویدا میسازد میپردازیم، یعنی امری که بنیاد نابودهمان را آشکار و پیوندی میان هستی و عدممان برقرار میسازد و در فصل چهارم که پایانبخش رساله است به شرح عدم آنگونه که هایدگر در متافیزیک چیست؟ ایراد نموده، پرداخته ایم. نکتهی محوری بحث، در ناموجود بودن عدم است که منجر به وحدت و اینهمانی میان هستی و عدم میگردد و ذات عدم همبسته با هستی، ورای هستندگان نقشی هستیساز ایفا میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم «دیگری» در فلسفه ایمانوئل لویناس
نویسنده:
مهدی مرادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق
,
پدیدارشناسی
,
دیگری
,
لویناس
,
هستیشناسی
,
چهره
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
پدیدهشناسی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
هنر و علوم انسانی
,
مکتبهای فلسفی غرب
,
دیگری (فلسفه)
چکیده :
ایمانوئل لویناس یکی از معروفترین فیلسوفان اخلاق در جهان معاصر میباشد که به تعبیر خودش به اخلاق، اعتبار فلسفی دوبارهای بخشید. لویناس مواجهه با «دیگری» را شرط امکان اخلاق معرفی میکند.این پژوهش تلاشی در بررسی جوانب این مواجهه میباشد.در فصل اول «تاریخچه غیریت» مختصری آورده شده است.فصل دوم به بررسی مبانی اندیشه لویناس اختصاص داده شده است. در این فصل به توصیف طرح لویناس در اخلاق و معنای اخلاق نزد او، گذر لویناس از پدیدارشناسی و اهمیت بُعد یهودی اندیشه وی پرداخته شده است.فصل سوم جوانب مواجهه با دیگری مورد بررسی قرار گرفته است. در این قسمت ابتدا توصیف «من» قبل از مواجهه با دیگری بررسی شده و اینکه ما در هیئت «نامتناهی» و «چهره»، دیگری را ملاقات مینماییم. سپس اوصاف این مواجهه در قالب زبان به تصویر کشیده شده و جوهره اخلاقی زبان بیان گردید. همچنین در ادامه تلاش لویناس برای گذر از زبان هستیشناسانه برای مواجهه با دیگری و بررسیِ مسئولیت نامتناهی و مسئله عدالت و سیاستمورد بحث قرار گرفت. در آخر به بیان توفیق لویناس در بنیان نهادن یک اخلاق دیگر آیین با استفاده از پدیدارشناسی غیریت خاص خودش اشاره گردید و اینکه هرچند «ماسوای هستی» قدمی بلند به گذر ازهستی شناسی به ماسوای هستی است، اما به نظر میرسد سرنوشت لویناس همچون اولیس که به موطنش ایتاکا بازگشت، بازگشتی «ناخواسته» به موطن هستی شناسی خویش می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه تربیتی از دیدگاه سیدعلیاکبر حسینی
نویسنده:
عزیزه حراجچی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شناخت شناسی
,
هستیشناسی
,
ارزششناسی
,
فلسفه آموزش و پرورش
,
انسانشناسی
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
,
حسینی، سیدعلیاکبر
چکیده :
يكي از مهم ترين مسائل در هر جامعه اي مسائل نظام آموزشي است. به نظر مي رسد فلسفه تربيتي راه كاري عملي و قابل اجرا براي حل مشكلات آن مي باشد. در اين پژوهش فلسفه تربيتي از ديدگاه سيد علي اكبر حسيني بررسي شده، كه شامل هستي شناسي، انسان شناسي، شناخت شناسي،ارزش شناسي و استلزامات تربيتي هر يك از آنهاست. روش تحقيق توصيفي تحليلي وگرد آوري اطلاعات كتابخانه اي و رايانه اي است. نتايج تحقيق بيانگر آنست كه در هستي شناسي: نه تنها خداوند خالق همه موجودات؛ بلكه نظم دهنده و ارتباط دهنده ي آنها نيز مي باشد. در انسان شناسي: انسان موجودي دو بعدي است و به سوي هدف معيني كه بازگشت به خداست درحال حركت مداوم مي باشد. از مهم ترين ويژگي هاي او روح الهي، عقل، اراده، و مسئوليت پذيري را مي توان نام برد. در شناخت شناسي: شناخت براي انسان امري امكانپذير مي باشد و به وسيله حواس، عقل و قلب ميسر مي گردد. منابع شناخت مجربات، معقولات، اشراق، سنديت واجماع مي باشند. اسارت هاي نفساني ازبزرگ ترين موانع شناخت محسوب مي شوند. در ارزش شناسي: ارزش ها واقعي وملموسبوده و برخاسته از فطرت آدمي مي باشند. ارزش ها داراي مراتب اند و در كل به دو دسته عالي و پست طبقه بندي مي شوند و احكام الهي جز ارزش هاي عالي قرار مي گيرند. استلزامات تربيتي درحوزه هاي تعاريف، اهداف، روش هاي تدريس، محتواي آموزشي، وظايف معلم وشاگرد، نحوه ارزشيابي استخراج و در هر فصل ارائه شده است. در پايان رساله به صورت كلي نظام تعليم وتربيت از منظر حسيني ارائه گرديده است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سرمایه اجتماعی در اندیشه و عمل امام خمینی (ره)
نویسنده:
فاطمه فقیه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
مشارکت اجتماعی
,
انسجام اجتماعی
,
هستیشناسی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
امام خمینی
,
ایران
,
سرمایهی اجتماعی
,
اندیشه و عمل
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
سرمایهی اجتماعی مفهومی است که طرح جدی مباحث آن، به دهههای اخیر استناد داده میشود؛ با این حال با توجه به ماهیت موضوع، مفاهیم، مولفهها و شاخصهای آن، که عمدهترین آن اهمیت یافتن پیوندها و روابط میان افراد و گروهها و سرمایهی ناشی از آنهاست، میتوان آن را مفهومی قدیمی در یک قالب جدید دانست. در نتیجه امکان پیگیری ظرفیتهای سرمایهی اجتماعی در بسترهای فرهنگی، ارزشی و مذهبی جوامع نیز وجود دارد. با توجه به این مسأله، این پژوهش درصدد بررسی ظرفیتهای سرمایهی اجتماعی در اندیشه و عمل امام خمینی، به عنوان یک رهبر مذهبی میباشد؛ که به نظر میرسد به خوبی توانست از سرمایههای اجتماعی بهره گیرد. برای دستیابی به این هدف کلی، مفهوم سرمایهی اجتماعی و پیشینهی آن بررسی شده و ابعاد و مولفههای آن در نظریات رایج سرمایهی اجتماعی استخراج گردیده است، سپس ضمن پرداختن به مبانی فکری و نظری اندیشهی امام خمینی، ابعاد، مولفهها و شاخصهای سرمایهی اجتماعی، در اندیشه و عمل ایشان مورد بررسی قرار گرفته و عناصر و ویژگیهای سرمایهساز رهبری امام خمینی بیان شده است. روش پژوهش حاضر نیز از حیث منبع گردآوری اطلاعات، «اَسنادی» و از حیث روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، با توجه به کیفی بودن پژوهش و جنبهی اکتشافی موضوع، روش «تحلیل متن» میباشد. یافتههای کلی پژوهش نشان میدهد که اگر چه امام خمینی اصطلاح سرمایهی اجتماعی را به کار نبرده و تحت چنین عنوانی به آن نپرداخته است، با این حال ایشان به سرمایهای که در پیوندها و روابط میان افراد و گروهها وجود دارد و به نیروی عظیم حاصل از آن واقف بوده است. همچنین ظرفیتهای سرمایهی اجتماعی به لحاظ ابعاد، مولفهها و شاخصها که البته شاخصها و مصادیقی متناسب با ساختار مذهبی جامعهی ایران است، در اندیشه و عمل ایشان وجود دارد؛ با این تفاوت که این ابعاد، مولفهها و شاخصها در متن جهانبینی توحیدی و الهی ایشان معنا مییابد و باید در آن بستر مورد توجه و بررسی قرار گیرد. بر این اساس سرمایهی اجتماعی در اندیشهی امام خمینی مفهومی سه بُعدی است؛ بدین معنی که در تمام روابط در سطوح مختلف، همواره عنصر سومی بنام خداوند حضور دارد. همچنین سرمایهی اجتماعی در اندیشهی ایشان میتواند در سطحی جهانی نیز قابل طرح باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفهی هستی شناسی شاملو
نویسنده:
امیررضا کفاشی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
ترجمه
,
هستیشناسی
,
زبان و ادبیات فارسی
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
Ontology
,
زندگینامه
,
philosophy
,
Biography
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی جایگاه خیال به لحاظ هستیشناسی و انسانشناسی در آثار استاد محمود فرشچیان (بررسی دوازده اثر از کتاب فرشچیان-یونسکو، چاپ ایتالیا)
نویسنده:
امیر رضایی نبرد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هنر
,
زیبایی شناسی
,
ادراک حسی
,
هستیشناسی
,
سبک هنری
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
انسانشناسی
,
Ontology
,
Anthropology
,
fantasy
,
sensory perception
,
پژوهش هنر
,
artistic styles
,
اثر حافظه تجسمی
,
shape memory effect
,
خیالپردازی
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 310
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید