جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
قاعده «الواحد»
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 83
عنوان :
نقد و بررسی دیدگاه ابوالبرکات بغدادی دربارۀ چگونگی پیدایش کثیر از واحد
نویسنده:
عین اله خادمی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عوالم سه گانه
,
واحد (اسماء تنزیه الهی)
,
کثیر
,
هستی شناسی اسلامی
,
فیض الهی
,
واحد و کثیر
,
ابوالبرکات بغدادی، هبهاللهبن علی
کلیدواژههای فرعی :
سلسله مراتب عالم ,
عالم عقول ,
قاعده «الواحد» ,
کثرت طولی موجودات ,
فلسفه مشاء ,
عقل اول ,
تفکر ,
کثرت طولی ,
هیئت بطلمیوس ,
روابط موجودات در عالم ,
تقدم و تاخر رتبی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
ابوالبرکات بغدادی قبل از بیان دیدگاه مختار خویش درباره مساله چگونگی پیدایش کثیر از واحد، با نگاه تاریخی، نظریه مشائیان را تبیین می کند و سپس به نقد دیدگاه حکیمان مشایی می پردازد و در نهایت دیدگاه خویش را در طی چهار تقریر بیان می کند. در نقد و بررسی دیدگاه او نکات ذیل قابل طرح اند. او در بررسی دیدگاه مشائیان دچار خطای تاریخی شده است. میان دیدگاه او و برخی از متکلمان مشابهت ها و اختلاف هایی دیده می شود. ابوالبرکات به دیدگاه های فارابی و ابن سینا اشراف کامل ندارد و حتی در بیان نظریه خویش دچار تزلزل است. در دیدگاه او روابط موجودات در عوالم متعدد به صورت دقیق بیان نشده اند. ابوالبرکات در بیان دیدگاه خویش به هیات بطلیموسی بی توجه بوده و نقد او بر نظریه حکیمان مشایی صائب نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 57
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاربردهای قاعده الواحد در علوم اسلامی
نویسنده:
محسن میری (حسینی)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قاعده «الواحد»
کلیدواژههای فرعی :
قوه و فعل ,
فاعلیت الهی ,
ماده ظلمانی ,
اراده ,
قاعده امکان اشرف ,
اعتباری ,
علم اصول ,
اصل علیت ,
صادر اول ,
قوای ادراکی ,
علم حقیقی ,
علم حقیقی ,
صادر اول ,
قابلیت ,
حقیقی ,
فکر ,
ادبیات ,
طلب ,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
اصطلاحنامه فلسفه ,
صور طبیعی ( غیر صناعی ) ,
ذات معلول اول ,
امر اعتباری ,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
حیوان ,
ماده ( جوهر ) ,
طلب ,
تفکر ,
13. علم کلام ,
ادبیات ,
حیوان ,
قاعده امکان اشرف(حکمت اشراق) ,
اراده ,
تخیل(راه های معرفت) ,
علم اعتباری(مقابل علم حقیقی) ,
اصل علّیت ,
قوای ادراکی(اصطلاح وابسته) ,
حس مشترک ,
قوای ادراک ظاهری ,
فاعلیت صادر اول ,
قوای عملی ,
قوای نباتی ,
قوه طبیعی ,
ثبوت امکان ,
حجیت خبر متواتر ,
واجب تخییری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
دانشمندان اسلامی قاعده «الواحد» را در دانشهای مختلف و موضوعات متعددی به کار گرفتهاند. تبیین و بررسی برخی از کاربردهای قاعده الواحد در دانشهایی همچون ما بعدالطبیعه، طبیعیات و اصول فقه، موضوع نوشتار حاضر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طرح اشراقى نظریه صدور و تأثرات ملّاصدرا از آن
نویسنده:
منیره سیدمظهرى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
حکمت اشراق
,
قاعده امکان اشرف
,
نورالانوار
,
عقول طولی و عرضی
,
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
علت ,
نورشناسی ,
نفس آدمی ,
ملکوت ,
واجب الوجود ,
خداوند ,
کتاب المبدا و المعاد ,
امتناع صدور کثرت از وحدت ,
قهر و غلبه ,
نورالانوار ,
قاعده «الواحد» ,
نور اقرب ,
اشراق و مشاهده ,
علم الانوار ,
نور سانح ,
نور اول ,
نور دوم ,
عقول متکافی ,
انوار قاهره ,
انوار قاهره سفلیه ,
پرتو نامه ,
موجود اشرف ,
موجود اخسّ ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مورّخان فلسفه و نیز اهل کلام و بسیارى از حکما، یکى از اهداف و ارکان نظریه فیض را «تبیین وساطت بین خداوند و خلق او و نیز توضیح نحوه برآمدن کثرت از وحدت» ذکر کرده اند. در میان فلاسفه اسلامى، فارابى و ابن سینا نخستین کسانى بودند که در این باره به نظریه پردازى پرداختند. پس از ایشان، سهروردى با این اعتقاد که نظریه حکماى مشّایى وافى به مقصود نیست، ضمن اخذ ساختار اصلى نظریه صدور ابن سینا، با قرار دادن آن بر مبنایى دیگر و وارد کردن آموزه هاى جدید، به طرح نوینى از نظریه صدور دست یافت که قرن ها پس از او مورد توجه صدرالمتألّهین قرار گرفت. نویسنده در این مقاله سعى مى کند نشان دهد که ملّاصدرا در تدوین نظریه خویش درباره نظام فیض، حدّاقل از چهار جهت از مکتب اشراقى تأثیر پذیرفته است: 1) توجه به جهات و حیثیات عینى در پیدایش کثیر از واحد؛ 2) عدم پذیرش انحصار عقول به ده عقل؛ 3) پذیرش عقول عرضى علاوه بر عقول طولى؛ 4) استفاده از قاعده امکان اشرف براى تبیین نظام فیض.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 81
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معیارهای تکثر از دیدگاه امام خمینی (ره)
نویسنده:
احمد حبیبیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اراده الهی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
تعین
,
تجلی اسم الله
,
تعینات اسمائی(مقابل تعین ذاتی)
,
بطون(مقابل ظهور خاص)
,
ظهور کثرت در وحدت(مقابل ظهور وحدت در کثرت)
,
ظهور وحدت در کثرت(مقابل ظهور کثرت در وحدت)
,
عالَم وحدت(مقابل عالَم کثرت)
,
عالَم کثرت(مقابل عالَم وحدت)
,
امام خمینی
کلیدواژههای فرعی :
فصوص الحکم ,
فتوحات مکیه ,
اثولوجیا ,
شب قدر ,
فیض اقدس ,
نبوت ,
محبت ,
اراده الهی ,
علم الهی ,
محبت الهی ,
قضا و قدر ,
فیض اقدس و فیض مقدس ,
مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه ,
قاعده «الواحد» ,
نفس الرحمان ,
حکمت اشراق the School of Illumination ,
تثلیث مسیحی ,
اسم اعظم(الله) ,
مظهر وجود مطلق(وجود منبسط) ,
مقام خلافت(قسیم مقام نبوت و رسالت و ولایت) ,
مقام محبت ,
مصباح الانس ,
خلافت محمدیه (ص) ,
سریان حقیقت عقلیه ,
خلافت کبرای محمدی (ص) ,
یوم القیامه احمدی (ص) ,
تعین محمدی (ص) ,
یوم محمدی (ص) ,
بساطتت عالم ,
نبوت تفریعی ,
حقیقت علویه (ع) ,
قول تکوینی الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
امام خمینی
چکیده :
هدف اصلی نوشتار حاضر این است که دریابیم: دیدگاه امام خمینی (ره) درباره نحوه کثرت یافتن جهان چیست؟ پاسخی که امام خمینی به این سوال می دهد این است که: ذات اقدس الهی در مقام احدیت، ذاتی است غیر قابل شناخت، چرا که در آن جایگاه، خداوند متعال نه اسمی دارد و نه رسمی. آن چه موجب شد که این وحدت صرف، قدم به عرصه کثرت بگذارد، تجلی ذات بر ذات و در مرحله بعدی، تجلی ذات بر اسماء و صفات بود. با این تجلی ها است که مفاهیمی چون: اسم اعظم، حقیقت محمدیه (ص)، تعین، مشیت، قول تکوینی و دیگر مفاهیم عرفانی در تصویر کثرت مندی جهان شکل می گیرند؛ و امام در آثار عرفانی خود به ویژه مصباح الهدایه، دیدگاه خود را در نحوه تکثر جهان توضیح می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 51
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صدور کثرت از وحدت از دیدگاه حکمت متعالیه (بر اساس وحدت تشکیکی و شخصی)
نویسنده:
مرتضی حسینی شاهرودی، اعظم پیش بین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجلی حق تعالی در عالم
,
کثرت
,
امتناع صدور کثرت از وحدت
,
وجود عام (فیض منبسط)
,
تجلی الهی
,
وحدت(احکام ظهورات ذات عرفان نظری)
,
عالَم کثرت حقیقی
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
حکمت متعالیه ,
سلسله مراتب عالم ,
ظهور ,
کتاب المشاعر ,
وحدت حقیقی ,
صادر اول ,
وحدت تشکیکی وجود ,
وحدت شخصی ,
وحدت و کثرت در وجود ,
نظام هستی ,
صادر اول ,
وحدت شخصی وجود ,
قاعده «الواحد» ,
حکمت متعالیه ,
وحدت تشکیکی وجود ,
وحدت حقیقی((عام)، مقابل وحدت عددی) ,
ظهور کثرت در وحدت(مقابل ظهور وحدت در کثرت) ,
ظهور وحدت در کثرت(مقابل ظهور کثرت در وحدت) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
تبیین کثرت عالم و نحوه پیدایش آن از مبدأ هستی یکی از دغدغههای فیلسوفان و از جمله ملاصدرا بوده است. مبحث صدور کثرت از وحدت با توجه به ظاهر سخنان صدرا که قائل به وحدت تشکیکی وجود و نظریه خاص او که قائل به وحدت شخصی وجود و تشکیک در مظاهر است، کاملاً متفاوت خواهد بود. بر اساس وحدت شخصی وجود، کثرت واقعی وجود ندارد و آنچه که تحت عنوان کثرت درک میکنیم کثرت در ظهور است نه کثرت در وجود. بر این اساس اولین ظهور و تجلی حق تعالی «فیض منبسط» است که این فیض همه مراتب آفرینش را در بر میگیرد و در هر مرتبه با تعینی خاص همراهی میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 55
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت محمدیه در حکمت متعالیه
نویسنده:
مصطفی خلیلی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها – دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صادر اول
,
تکوین
,
انسان کامل (کلام)
,
حقیقت محمدی
,
قاعده «الواحد»
,
حکمت متعالیه
,
خلق ( ایجاد )
,
تجلی الهی
,
حق تعالی (اسماء ذات)
,
ذات اقدس الهی (اسماء ذات)
,
عقل(فقه)
,
عارفان (مسلمان)
,
قاعده امکان اشرف(حکمت اشراق)
,
ممکنه
کلیدواژههای فرعی :
نور ,
شرافت حقیقی ,
جانشین ,
ظاهر و باطن ,
تبیین (منطق) ,
تفسیر ,
صوفیه ,
فیلسوفان ,
واسطه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
امام خمینی
چکیده :
قاعده الواحد و امکان اشرف از قواعد مهم فلسفة اسلامی بر ضرورت صدور عقل به عنوان صادر اول از ذات حق تعالی حکم میکنند. عقل در حکمت متعالیه، حقیقت و روح متعالی محمد (ص) است که بنابر نقل و عقل تأیید میشود. پیامبر (ص) شالوده هستی، واسطه آغاز نظام تکوین، بقای آن و معاد همه موجودات است و همان انسان کامل است که فیض حق را به موجودات میرساند. ملاصدرا پیامبر (ص) را وجودی منزه از قوه و انفعال و احتیاج میداند و بدین طریق اولویت پیامبر (ص) را در آیات و روایات تعیین میکند. صراط مستقیم الهی و آئینه جامع صفات و آثار الهی در وجود پیامبر (ص) ظهور مییابد و اذن شفاعت خاص اوست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی رابطه ی علی و معلولی و تحول مباحث آن در حکمت متعالیه
نویسنده:
عبدالعلی شکر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
علیت در حکمت متعالیه
کلیدواژههای فرعی :
نیازمندی معلول به علت ,
اصالت وجود ,
معلول (درمقابل علت) ,
وجود رابط و مستقل ,
حدوث ,
وحدت شخصی وجود ,
تشکیک وجود ,
دوام فیض الهی ,
بطلان دور و تسلسل ,
ربط حادث به قدیم ,
قرآن ,
قاعده «الواحد» ,
مساله جعل ,
مجعولیت وجود ,
کثرت طولی موجودات ,
وابستگی و ربط ,
بقای نیاز معلول به علت ,
برهان وحدت وجود بر پایه وجود رابط ,
متعلق جعل ,
نفی مجعولیت ماهیت ,
فاعل بالتسخیر ,
تسلسل علل نامتناهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در حکمت متعالیه با تحلیل اصل علیت برمبنای اصالت و تشکیک وجود، این نکته روشن میشود که علیت و معلولیت مربوط به وجود بوده و ذاتی آنها است. معنای این تحلیل آن است که معلولیت و علیت عین ذات و هستی آنها است و معلول، حقیقتی جز وابستگی و ربط نسبت به علت خود ندارد. این دیدگاه موجب ایجاد تحول بنیادین در مباحث علیت نظیر ملاک نیازمندی معلول به علت، بقای نیاز معلول به علت، بطلان دور و تسلسل، مسألهی جعل، قاعدهی الواحد، ربط حادث به قدیم و فاعل بالتسخیر خواهد شد. وحدت شخصی وجود نیز از این طریق قابل اثبات میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انعکاس فلسفه فلوطین در حکمت صدرالمتألهین
نویسنده:
محمدمهدی گرجیان، نرجس رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
ملاصدرا
,
افلوطین
,
فلسفه نوافلاطونی
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه افلوطین
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
نظام هستی ,
وحدت وجود ,
مراتب هستی ,
احد ,
الهیات سلبی ,
اثولوجیا ,
حکمت الهی ,
صادر اول ,
تشکیک وجود ,
هستی شناسی(فلسفه) ,
اراده الهی در مذاهب ,
نظریه فیض ,
علم نفس ,
نظام هستی ,
اراده الهی ,
صادر اول ,
قرآن ,
قاعده بسیط الحقیقه ,
قاعده «الواحد» ,
اصالت وجود وحدت وجود ,
جهان معقول (عالم مثل) ,
هستی شناسی صدرایی ,
هستی شناسی اسلامی ,
عقل ( جوهر ) ,
ماده ( اعم ) ,
وحدت وجود ,
وحدت تشکیکی وجود ,
علم واجب ,
برهان بسیط الحقیقه ,
قرآن ,
غرض فعل الهی ,
اقانیم ثلاث ,
احد(تعین اول) ,
آپایرون ,
معرفت نفس(خودآگاهی) ,
اصالت وحدت ,
اقنوم اول ,
اقنوم دوم ,
اقنوم سوم ,
مبدأشناسی حکمت متعالیه ,
احد افلوطینی ,
علم احد ,
مکتب نوافلاطونی ,
سیر حکمت در اروپا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
فلوطین از حکمای یونان باستان است و کتابش اثولوجیا تأثیرات فراوانی بر فلسفه اسلامی نهاده است. در بین حکمای مسلمان، صدرالمتألهین بیشترین استفاده را از آراء و نظریات او کرده است؛ به طوری که بسیاری از نظریات خاصِ حکمت متعالیه، ریشه در آرای فلوطین دارد. برخی از آرای فلوطین عبارتند از: اعتقاد به ذومراتب بودن هستی، قاعده بسیط الحقیقه کل الاشیاء، قاعده الواحد، اعتقاد به ذومراتب بودن نفس و حضور مراتب وجودی در نفس آدمی، اعتقاد به حضور تمام موجودات عالم ماده در عوالم برین و... . اما دو فلسفه فلوطینی و صدرایی دارای چه شباهتها و تفاوتهایی است؟ نوشتار پیش رو درصدد است ضمن معرفی آراء و نظریات اساسی فلسفه فلوطین و صدرالمتألهین، موارد مشابهت و افتراقِ این دو فلسفه را نشان دهد. ازجمله نتایج این تطبیق و مقایسه، کشف و درک میزان تأثیرپذیری حکمت متعالیه از فلسفه فلوطین است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 170
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادات ابن رشد بر ابن سینا در مباحث فلسفه اولی (متافیزیک)
نویسنده:
علی علم الهدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن رشد
,
صدور
,
زیادت وجود بر ماهیت
,
حدوث
,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam
,
متافیزیک
,
قاعده «الواحد»
,
ابن سینا
,
فلسفه مشاء
,
فلسفه بوعلی
,
ادراک((شناخت کامل)، اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
حدوث نفس ,
قدم ذاتی ,
قدم عالم ,
حدوث ذاتی عالم ,
جسم ,
عقل فعال ,
ادراک نفس ,
مسئله خلقت ,
نظریه افلاک ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ابن رشد نظریات فلسفی ابن سینا را در پنج مساله به طور ویژه نقد و بررسی کرده است که عبارت اند از: یک. مساله صدور و قاعده الواحد؛ دو. تبیین نظام خلقت و مساله افلاک؛ سه. حدوث عالم و روش ابن سینا در اثبات حدوث آن؛ چهار. ادراک نفس؛ پنج. بحث زیادت وجود بر ماهیت. محور بحث های وی در انتقاداتی که بر شیخ وارد کرده، یکی آن است که ابن سینا در طرح برخی از مباحث یادشده آرایی مطرح می کند که ریشه در فلسفه ارسطو ندارد. نقد دیگر او به تعارض هایی مربوط می شود که به زعم او در اندیشه ابن سینا راه یافته است؛ از همین رو، وی در صدد است تناقض ها و تهافت هایی را در آثار و نظریات شیخ نشان دهد. این نوشتار در صدد بررسی این ادعا در پنج مساله یادشده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتبار قاعده الواحد در نظام های وحدت وجودی: در پرتوی ارتباطش با قاعده «بسیط الحقیقه»
نویسنده:
منیره پلنگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
صفات الهی
,
امامت
,
قاعده بسیط الحقیقه
,
قاعده «الواحد»
,
نظام وحدت وجودی
,
رابطه وحدت و کثرت
,
شخصیت ها
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
وحدت وجود ,
سنخیت ,
ظهور ,
کثرت ,
ظهور ظلی ,
نفس رحمانی ,
بساطت ,
جعل ,
صدور ,
وحدت صرفه ,
وحدت عددی ,
حق مخلوق ,
مجعول حقیقی ,
جهت صدور ,
جعل وجود ,
جعل بسیط ماهیت ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در این مقاله، قاعده معروف الواحد در نظامهای وحدت وجودی ارزیابی میشود و با توجه به قاعده دیگری که عموما برای چنین نظامهایی بنیادی است، یعنی «قاعده بسیط الحقیقه کل الاشیاء»، نتیجه خواهیم گرفت که نظر به بساطت محض «مصدر» که به معنای جامعیت و کل الوجود بودن است، دیگر به تبیین و تحکیم قاعده الواحد برطبق روال مرسوم نیازی نیست. در طراحی استدلالهای مرسوم، برای اثبات قاعده الواحد یک تقابل رفع نشدنی میان وحدت و کثرت فرض شده است. به نظر میرسد تلقی تقابل و اجتماع ناپذیر بودن وحدت و کثرت، ریشه در نادیده گرفتن قاعده بسیط الحقیقه دارد. به این قاعده در نظامهایی که نوعا وحدت وجودی نیستند توجه نشده است و لذا میتوان ادعا کرد که بها دادن به قاعده الواحد، با همان سبک و سیاق مرسوم، غفلت از وحدت صرفه وجود حق بوده است. وحدت صرفه، چون تقابل میان وحدت و کثرت را میزداید، اعتبار قاعده الواحد را، بدانگونه که مبتنی بر چنین تقابلی است، مخدوش میسازد، زیرا اینجا دیگر «وحدت»، چه در «مصدر» و چه در «صادر» هیچکدام مقابل «کثرت» نیست، بلکه در اولی بهنحو کثرت است در وحدت و در دومی بهنحو وحدت است در کثرت. از همینروست که در اندیشه ابنعربی و نیز ملاصدرا، نفس رحمانی یا حق مخلوق به (که همان وجود ساری در ماسواست) تنها صادر و صادر اول و آخر است. در همین چارچوب، معنای «صدور» به ناچار نیازمند تحولی اساسی بوده، مبدل به معنای «ظهور» خواهد شد. همچنین در این زمینه، تأمل و ارزیابی «مجعول حقیقی» و «سنخیت» میان علت و معلول از نو باید صورت گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 83
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید