جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
>
آداب و حقوق
>
آداب
>
آداب عبادی
>
آداب نماز
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 39
عنوان :
بحار الانوار المجلد 86 : الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار عليهم السلام
نویسنده:
محمدباقر بن محمدتقی مجلسی؛ مصححان: ابراهیم مرتضوی میانجی، محمدباقر بهبودی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
فهرست
نسخه متنی
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار احیاء التراث العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب حدیث شیعه
کلیدواژههای فرعی :
نماز مسافر در اماکن تخییر ,
شرایط نماز خوف ,
احکام نماز ,
احکام نماز خوف ,
احکام نماز جمعه ,
احکام نماز مسافر ,
آداب جمعه ,
آداب نماز ,
آداب نماز جمعه ,
فضیلت شب جمعه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
کد کنگره:
B/135/م3ب31300ی ح
چکیده :
«بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (علیهم السلام)» مشهور به بحار الانوار، مفصل ترین مجموعه حدیثی شیعه است که با نظارت علامه مجلسی تألیف شده است. تألیف این کتاب که مجموعه ای از آموزه ها و تعالیم شیعی است، بیش از ۳۰ سال طول کشیده و گروهی از شاگردان علامه مجلسی او را در این کار یاری کرده اند. مؤلف، کتاب را بر اساس ۲۵ موضوع کلی طراحی و آن را در ۲۵ جلد جای داده است (در دوره های اخیر به صورت ۱۱۰ جلدی منتشر می شود). در هر جلد ریز موضوعات مربوط به آن را در ابواب مختلف گرد آورده است. او در هر باب، ابتدا آیات قرآنی مرتبط با موضوع را ذکر کرده و تفسیر آنها را می آورد و در مرحله بعد احادیث مربوط به آن باب را نقل می کند. مجلسی تلاش کرده است که در بحار الانوار تمام موضوعات و مسائل موجود را پوشش دهد. برای مثال، این مجموعه با عنوان کتاب العقل و الجهل آغاز و با مباحث مربوط به خداشناسی و توحید، عدل الهی، و تاریخ پیامبران ادامه پیدا می کند. از جلد ۱۵ تا ۵۳ چاپ ۱۱۰ جلدی، به تاریخ زندگی و فضایل پیامبر اسلام (ص) و حضرت زهرا (س) و امامان شیعه (ع) اختصاص دارد. بحار الانوار به خاطر ذکر مستند بیشتر روایت های منقول از ائمه شیعه (ع)، باب بندی موضوعات، شرح و بیان بسیاری از روایات، تحقیقات گوناگون کلامی، تاریخی، فقهی، تفسیری، اخلاقی، حدیثی و لغوی، نزد محققان و پژوهشگران مقامی والا داشته است؛ چنانکه با وجود حجم زیاد، از همان روزگار تألیف، نسخه های خطی بسیاری از آن نوشته شده و با رواج صنعت چاپ، همه یا بخش هایی از آن بارها به چاپ رسیده است. آنچه در این جلد به آن پرداخت شده است: - أبواب القصر و أسبابه و أحکامه -باب وجوب قصر الصلاه فی السفر و علله و شرائطه و أحکامه -باب مواضع التخییر -باب صلاه الخوف و أقسامها و أحکامها - أبواب فضل یوم الجمعه و فضل لیلتها و صلواتهما و آدابهما و أعمال سائر أیّام الأسبوع -باب وجوب صلاه الجمعه و فضلها و شرائطها و آدابها و أحکامها -باب فضل یوم الجمعه و لیلتها و ساعاتها -باب أعمال لیله الجمعه و صلاتها و أدعیتها -باب أعمال یوم الجمعه و آدابه و وظائفه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بحار الانوار المجلد 81 : الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار عليهم السلام
نویسنده:
محمدباقر بن محمدتقی مجلسی؛ مصححان: ابراهیم مرتضوی میانجی، محمدباقر بهبودی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
فهرست
نسخه PDF
نسخه متنی
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار احیاء التراث العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب حدیث شیعه
کلیدواژههای فرعی :
احکام مسجد ,
استقبال قبله ,
طهارت محل سجده نماز ,
احکام اذان ,
احکام اقامه ,
احکام نماز ,
بالا بردن محل سجده نماز ,
آداب مسجد ,
آداب نماز ,
آداب رو به قبله ,
آداب لباس نمازگذار ,
آداب ورود به مسجد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
کد کنگره:
B/135/م3ب31300ی ح
چکیده :
«بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (علیهم السلام)» مشهور به بحار الانوار، مفصل ترین مجموعه حدیثی شیعه است که با نظارت علامه مجلسی تألیف شده است. تألیف این کتاب که مجموعه ای از آموزه ها و تعالیم شیعی است، بیش از ۳۰ سال طول کشیده و گروهی از شاگردان علامه مجلسی او را در این کار یاری کرده اند. مؤلف، کتاب را بر اساس ۲۵ موضوع کلی طراحی و آن را در ۲۵ جلد جای داده است (در دوره های اخیر به صورت ۱۱۰ جلدی منتشر می شود). در هر جلد ریز موضوعات مربوط به آن را در ابواب مختلف گرد آورده است. او در هر باب، ابتدا آیات قرآنی مرتبط با موضوع را ذکر کرده و تفسیر آنها را می آورد و در مرحله بعد احادیث مربوط به آن باب را نقل می کند. مجلسی تلاش کرده است که در بحار الانوار تمام موضوعات و مسائل موجود را پوشش دهد. برای مثال، این مجموعه با عنوان کتاب العقل و الجهل آغاز و با مباحث مربوط به خداشناسی و توحید، عدل الهی، و تاریخ پیامبران ادامه پیدا می کند. از جلد ۱۵ تا ۵۳ چاپ ۱۱۰ جلدی، به تاریخ زندگی و فضایل پیامبر اسلام (ص) و حضرت زهرا (س) و امامان شیعه (ع) اختصاص دارد. بحار الانوار به خاطر ذکر مستند بیشتر روایت های منقول از ائمه شیعه (ع)، باب بندی موضوعات، شرح و بیان بسیاری از روایات، تحقیقات گوناگون کلامی، تاریخی، فقهی، تفسیری، اخلاقی، حدیثی و لغوی، نزد محققان و پژوهشگران مقامی والا داشته است؛ چنانکه با وجود حجم زیاد، از همان روزگار تألیف، نسخه های خطی بسیاری از آن نوشته شده و با رواج صنعت چاپ، همه یا بخش هایی از آن بارها به چاپ رسیده است. آنچه در این جلد به آن پرداخت شده است: - تتمه باب فضل المساجد و أحکامها و آدابها - باب صلاه التحیه و الدعاء عند الخروج إلی الصلاه و عند دخول المسجد و عند الخروج منه - باب القبله و أحکامها (و فیه کتاب إزاحه العلّه) - باب وجوب الاستقرار فی الصلاه و الصلاه علی الراحله و المحمل و السفینه و الرفّ المعلّق و علی الحشیش و الطعام و أمثاله - باب آخر فی صلاه الموتحل و الغریق و من لا یجد الأرض للثلج - باب الأذان و الإقامه و فضلهما و تفسیرهما و أحکامهما و شرائطهما - باب حکایه الأذان و الدعاء بعده - باب وصف الصلاه من فاتحتها إلی خاتمتها و جمل أحکامها و واجباتها و سننها - باب آداب الصلاه - باب ما یجوز فعله فی الصلاه و ما لا یجوز - باب من لا تقبل صلاته و بیان بعض ما نهی عنه فی الصلاه - باب النهی عن التکفیر - باب ما یستحبّ قبل الصلاه من الآداب - باب القیام و الاستقلال فیه و غیره من أحکامه و آدابه و کیفیّه صلاه المریض - باب آداب القیام إلی الصلاه و الأدعیه عنده و النیه و التکبیرات الافتتاحیه و تکبیره الإحرام
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بحار الانوار المجلد 79 : الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار عليهم السلام
نویسنده:
محمدباقر بن محمدتقی مجلسی؛ مصححان: ابراهیم مرتضوی میانجی، محمدباقر بهبودی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
فهرست
نسخه PDF
نسخه متنی
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار احیاء التراث العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب حدیث شیعه
کلیدواژههای فرعی :
گریستن بر اموات ,
نماز میت مصلوب ,
احکام میت ,
احکام دفن میت ,
شرایط نماز ,
احکام غسل میت ,
صبر در مصیبت ,
آداب نماز ,
آداب نماز میت ,
آداب تشییع جنازه ,
قرائت قرآن بر اموات ,
خیرات اموات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
کد کنگره:
B/135/م3ب31300ی ح
چکیده :
«بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (علیهم السلام)» مشهور به بحار الانوار، مفصل ترین مجموعه حدیثی شیعه است که با نظارت علامه مجلسی تألیف شده است. تألیف این کتاب که مجموعه ای از آموزه ها و تعالیم شیعی است، بیش از ۳۰ سال طول کشیده و گروهی از شاگردان علامه مجلسی او را در این کار یاری کرده اند. مؤلف، کتاب را بر اساس ۲۵ موضوع کلی طراحی و آن را در ۲۵ جلد جای داده است (در دوره های اخیر به صورت ۱۱۰ جلدی منتشر می شود). در هر جلد ریز موضوعات مربوط به آن را در ابواب مختلف گرد آورده است. او در هر باب، ابتدا آیات قرآنی مرتبط با موضوع را ذکر کرده و تفسیر آنها را می آورد و در مرحله بعد احادیث مربوط به آن باب را نقل می کند. مجلسی تلاش کرده است که در بحار الانوار تمام موضوعات و مسائل موجود را پوشش دهد. برای مثال، این مجموعه با عنوان کتاب العقل و الجهل آغاز و با مباحث مربوط به خداشناسی و توحید، عدل الهی، و تاریخ پیامبران ادامه پیدا می کند. از جلد ۱۵ تا ۵۳ چاپ ۱۱۰ جلدی، به تاریخ زندگی و فضایل پیامبر اسلام (ص) و حضرت زهرا (س) و امامان شیعه (ع) اختصاص دارد. بحار الانوار به خاطر ذکر مستند بیشتر روایت های منقول از ائمه شیعه (ع)، باب بندی موضوعات، شرح و بیان بسیاری از روایات، تحقیقات گوناگون کلامی، تاریخی، فقهی، تفسیری، اخلاقی، حدیثی و لغوی، نزد محققان و پژوهشگران مقامی والا داشته است؛ چنانکه با وجود حجم زیاد، از همان روزگار تألیف، نسخه های خطی بسیاری از آن نوشته شده و با رواج صنعت چاپ، همه یا بخش هایی از آن بارها به چاپ رسیده است. آنچه در این جلد به آن پرداخت شده است: - ﺑﺎب أﺣﮑﺎم اﻟﺸﻬﯿﺪ و اﻟﻤﺼﻠﻮب و اﻟﻤﺮﺟﻮم و اﻟﻤﻘﺘﺺّ ﻣﻨﻪ و اﻟﺠﻨﯿﻦ و أﮐﯿﻞ اﻟﺴﺒﻊ و أﺷﺒﺎﻫﻬﻢ ﻓﯽ اﻟﻐﺴﻞ و اﻟﮑﻔﻦ و اﻟﺼﻼه - ﺑﺎب اﻟﺪﻓﻦ و آداﺑﻪ و أﺣﮑﺎﻣﻪ - ﺑﺎب ﺷﻬﺎده أرﺑﻌﯿﻦ ﻟﻠﻤﯿّﺖ - ﺑﺎب اﺳـﺘﺤﺒﺎب اﻟﺼـﻼه ﻋﻦ اﻟﻤﯿّﺖ و اﻟﺼﻮم و اﻟﺤﺞّ و اﻟﺼﺪﻗﻪ و اﻟﺒﺮّ و اﻟﻌﺘﻖ ﻋﻨﻪ و اﻟﺪﻋﺎء ﻟﻪ و اﻟﺘﺮﺣّﻢ ﻋﻠﯿﻪ و ﺑﯿﺎن ﻣﺎ ﯾﻮﺟﺐ اﻟﺘﺨﻠّﺺ ﻣﻦ ﺷﺪّه اﻟﻤﻮت و ﻋﺬاب اﻟﻘﺒﺮ و ﺑﻌﺪه - ﺑﺎب ﻧﻘﻞ اﻟﻤﻮﺗﯽ و اﻟﺰﯾﺎره ﺑﻬﻢ - ﺑﺎب اﻟﺘﻌﺰﯾﻪ و اﻟﻤﺄﺗﻢ و آداﺑﻬﻤﺎ و أﺣﮑﺎﻣﻬﺎ - ﺑﺎب أﺟﺮ اﻟﻤﺼﺎﺋﺐ - ﺑﺎب ﻓﻀﻞ اﻟﺘﻌﺰّي و اﻟﺼﺒﺮ ﻋﻨﺪ اﻟﻤﺼﺎﺋﺐ و اﻟﻤﮑﺎره - ﺑﺎب آﺧﺮ ﻓﯽ ذﮐﺮ ﺻﺒﺮ اﻟﺼﺎﺑﺮﯾﻦ و اﻟﺼﺎﺑﺮات - ﺑﺎب اﻟﻨﻮادر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفصيل وسائل الشیعة الي تحصيل مسائل الشريعة المجلد 4
نویسنده:
محمد بن حسن حر عاملی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: موسسة آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب حدیث شیعه
کلیدواژههای فرعی :
نماز نافله روزانه ,
شرایط نماز ,
وقت فضیلت نماز ,
وقت مختص نماز ,
راه های شناخت قبله ,
اجتهاد قبله ,
احکام نماز ,
احکام وقت نماز ,
آداب نماز ,
آداب رو به قبله ,
کد کنگره:
BP136/و5ح4 1372
چکیده :
تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة، معروف به «وسائل الشيعة»، از تأليفات ارزشمند محدث بزرگ و علامه محقق، شيخ محمد بن حسن حُر عاملى از علماى بزرگ و از فقهاى برجسته شيعه در قرن يازدهم هجرى(1033 - 1104ق) است. وى، اين كتاب را در مدت بيست سال از عمر شريف خود نگاشته است. اين كتاب، به زبان عربى و مشتمل بر روايات اهلبيت عصمت و طهارت(ع) در زمينه احكام شرعى است. مؤلف، در مقدمه، انگيزه خود را از نگارش كتاب، اين گونه بيان مىنمايد: «مدّتها بود كه از فكر و قلم خود درخواست مىكردم و عزم و همت خود را بر آن مىداشتم تا كتابى را به نگارش درآورم كه آرزو را برآورده سازد و در علم و عمل سرآمد و شامل احاديث مسائل شرعى و نصوص احكام فرعى باشد؛ احاديثى كه در كتابهاى معتبر و صحيح روايى هست و علماى بزرگ ما تصريح به صحت و اعتبار آنها كردهاند تا پناهگاهى براى خودم در مسائل شرعى باشد و مرجعى براى هدايت شيعه شود و من هم در ثواب هر كس كه از نور آن بهره گيرد و با نشان منارههاى آن هدايت گردد و از تابش خورشيد و ماه آن بهرهمند شود، شریک باشم و چه گنجينهاى بزرگتر از ثوابى كه تا روز قيامت ادامه يابد! ان شاء الله». اين كتاب، از زمان نگارش، پيوسته مورد توجه علما و فقهاى شيعه قرار گرفته است و در اين زمان از اركان اصلى استنباط احكام شرعى و اجتهاد در حوزههاى علميه شيعه به شمار مىآيد و در تمام درسهاى خارج فقه، روايات آن نقل شده و به آنها استناد مىشود. سيد حسن صدر درباره اين كتاب مىفرمايد: «كتاب وسائل الشيعة درباره احكام شرعى نگاشته شده است. اين كتاب به گونهاى نوشته شده كه به راحتى مىتوان از آن استفاده نمود و به مطالب آن دسترسى پيدا كرد. در اين كتاب ميان استدلال و فقه و كلمات فقها به بهترين شكل و صحيحترين راه و معتبرترين مأخذ جمع شده است. هر گاه فقيه و مجتهد متبحرى در اين كتاب نظر كند، آنچه را مىخواهد همانند مرواريدهايى كه به نظم چيده شدهاند، مىيابد. هيچ مطلب مشكل و معضلى نيست كه به آن نپرداخته باشد...» علامه امينى در كتاب ارزشمند«الغدير» درباره اين كتاب مىفرمايد: «در هيچ كتاب رجال و تراجمى نامى از شيخ حر عاملى برده نشده مگر آنكه جملات فراوانى در مدح و ستايش كتاب گرانبهايش؛ يعنى وسائل الشيعة بيان شده است.» كتاب «وسائل الشيعة» از بهترين جوامع روايى شيعه و حاوى رواياتى ارزشمند از پيامبر اسلام(ص) و ائمه معصومين(ع) درباره احكام شرعى در زمينههاى گوناگون فقهى است. اين كتاب، مشتمل بر رواياتى پيرامون مقدمة العبادات و 51 كتاب از طهارت تا ديات، روى هم رفته داراى 7058 باب و حدود 36 هزار روايت برگرفته از مجموعههاى روايى معتبر شيعه و اصول اوليه قدماى اصحاب رضواناللهعليهم است كه به ترتيب مسائل شرعى مطرح شده در كتابهاى فقهى، به صورت بابهاى جداگانه آورده شده است و اين خود موجب گشته تا دسترسى به روايات كتاب بسيار آسان گردد و مراجعه كننده به راحتى بتواند روايات مورد نظر را پيدا نمايد. علاوه بر آن مسائل جديدى را نيز با توجه به مضمون روايات با ترتيبى آشنا و چينشى مطلوب و نظمى زيبا مطرح نموده است. در آغاز سند هر روايت، نام كسانى كه آن روايت را از كتاب آنها آورده، ذكر مىكند و سند خود به آن كتاب و مطالب مربوط به آن را در آخر كتاب مىآورد. وى سعى و تلاش فراوانى در ضبط دقيق روايات داشته و به اختلاف نسخههاى گوناگون توجه نموده و در حاشيه كتاب به آنچه در نسخههاى ديگر آمده، اشاره كرده است. همچنين روايات مربوط به يك مسئله را آن هم از منابع متنوع و يا مواضع متعدد، با هم آورده تا مراجعه كننده به راحتى و صرفهجويى فراوان در وقت بتواند به تمام روايات متحد در دلالت يا متن و يا سند دست يابد و ميان روايات يك باب از جهت سند يا متن يا دلالت و مفهوم، مقايسه و مقابله انجام دهد و زيادى و نقصان ميان روايات را با يك نگاه و بدون مراجعه به مصادر گوناگون دريابد. با همه اينها وى عناوين بابها را مطابق برداشت خود از احاديث ذكر كرده نه مطابق آنچه فقها بر آن توافق دارند و نيز در موارد بسيارى روايات را قطعه قطعه نموده و هر قطعهاى را در بابى ذكر فرموده، همچنين همه احاديث دلالت كننده بر يك مطلب را در باب مربوطه، به صورت صريح ذكر نكرده بلكه پارهاى از آنها را با عباراتى همچون «تقدم»، «يأتى ما يدل عليه»، «رواه...مثله» و... مورد اشاره قرار داده است و اينها خود باعث بروز اعتراضها و ايرادهايى بهجا و نابهجا به كتاب وى شده است. مطالب مطرح شده در این جلد عبارتند از: کتاب الصلاة بخش اول.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دين الخالص أو إرشاد الخلق إلى الدين الحق المجلد 2
نویسنده:
محمود محمد خطاب سبكی؛ محقق: امین محمود خطاب
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
المكتبة المحمودية السبكية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب کلام اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
اذان و اقامه ,
نقض فتاوی وهابیت ,
بدعتهای ابن تیمیه ,
نماز ,
ارکان نماز ,
شرایط نماز ,
احکام وقت نماز ,
آداب نماز ,
وهابیت (فرق اسلامی) ,
تارک نماز ,
بدعتهای وهابیت ,
چکیده :
کتاب الدین الخالص او ارشاد الخلق الی الحق نوشته محمود محمد خطاب السبکی (1274 هجری قمری ـ 1352 هـ ق) از علمای مالکی مذهب الازهر میباشد که در آن دیدگاه ابنتیمیه درباره نزول خداوند به آسمان دنیا را رد کرده و ابنتیمیه را متهم به بهتان و افتراء زدن به علما و سلف میکند و تمسک به ظواهر در این موارد را مخالفت با معقول و منقول و خروج از دین قائل شدن به تشبیه و تجسیم میداند. سبکی در کتاب، آیات و روایات مربوط به صفات خبری خداوند که از متشابهات میباشند را تبیین کرده و نظرات ابنتیمیه و کسانی که فقط ظاهر آنها را اخذ میکنند و از تأویل آنها خودداری میکنند را نقد کرده و هرگونه تشبیه و تجسیم را از ساحت مقدس ربوبی را رد میکند. وی مینویسد: آنچه که ابنتیمیه در کتابش «شرح حدیث النزول» به اسحاق بن راهویه و عبدالله بن طاهر و جمهور محدثین و احمدبن حنبل نسبت داده که میگویند: خداوند به آسمان دنیا نزول میکند و عرش از او خالی نمیباشد، (این کلام ابنتیمیه) علاوه بر این که دارای تناقض میباشد، لازمه اش اثبات مکان برای خدا هست و در حالی که با ادله قطعی نقلی و عقلی بطلان آن ثابت شده است و نتیجه این ادعا، محتاج و مرکب بودن خداوند میباشد؛ لذا این کلام (ابنتیمیه) بهتان بر علما و افتراء بر سلف این امت میباشد، همچنین متشابهات را باید تأویل کرد و نباید به ظاهرشان اکتفا کرد و اگر کسی به ظاهر آنها تمسک کند مخالفت با معقول و منقول کرده و از دین خارج شده و قائل به تجسیم و تشبیه میشود. برخی موضوعاتی که در این مجلد به آن پرداخته شده است عبارتند از: -
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مصباح الزّجاجة فی صلاة قضاء الحاجة
نویسنده:
عبد الله بن محمد بن الصدیق الغماری الحسني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مصر: مكتبة القاهرة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
روایت ضَرِیر
,
نماز
,
کتب رد وهابیت
کلیدواژههای فرعی :
توسل ,
احادیث و روایات ,
حق نماز ,
آداب نماز ,
توسل به پیامبر(ص) ,
روایت الضریر ,
شابک (isbn):
9774010566
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کافی المجلد 3 : فروع الکافی
نویسنده:
محمد بن يعقوب كليني
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: منشورات الفجر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب حدیث شیعه
کلیدواژههای فرعی :
روایات فقهی ,
احادیث شیعه ,
موت ,
احادیث احکام ,
زکات ,
نماز ,
نماز مسافر ,
احکام طهارت ,
احکام حیض ,
طهارت ,
حیض ,
احکام نماز ,
احکام زکات ,
آداب طهارت ,
آداب نماز ,
آداب تشییع جنازه ,
نماز در روایات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
چکیده :
الکافی از منابع حدیثی شیعه و مهمترین و معتبرترین منبع از کتب اربعه است. این کتاب نوشته محمد بن یعقوب بن اسحاق مشهور به ثقة الاسلام کُلینی است که آن را در مدت ۲۰ سال گردآوری کرده است. الکافی که در سه بخش اصول، فروع و روضه تألیف شده، محل رجوع عالمان شیعه است. اصول کافی مشهورترین بخش الکافی محسوب میشود. کلینی بر آن بوده تا احادیث الکافی را بر اساس عدم مخالفت با قرآن و موافقت با اجماع جمعآوری کند. کلینی به دلیل ارتباط با اصحاب ائمه و دسترسی به اصول اربعمأة روایات این کتاب را با کمترین واسطه نقل کرده است. گروهی از عالمان شیعه معتقد به صحت تمامی روایات آن بودهاند و در مقابل گروهی از عالمان شیعه وجود احادیث ضعیف در کافی را قبول دارند. گفته شده نامگذاری این کتاب منتسب به امام زمان(عج) است ولی بسیاری از علما با این ادعا مخالفت کردهاند. جلد سوم الکافی، فروع کافی است که احادیث فقهی را دربرمیگیرد و شامل 26 کتاب است؛ کتابهایی که در این جلد به آن پرداخته شده است عبارتند از: کتاب الطهارة کتاب الحیض کتاب الجنائز کتاب الصلاة ابواب السفر کتاب الزکاة
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روحانية العبادات : دروس في الاخلاق التعليمية و الواقعية
نویسنده:
کمال حیدري؛ تقریرنویس: طلال حسن
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
عراق/ کاظمین: مؤسسة الإمام الجواد علیه السلام للفكر و الثقافة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
کلیدواژههای فرعی :
حقیقت نماز ,
وجوب عبادات ,
فلسفه عبادت ,
شرایط عبادات ,
عبودیت ,
عبادت آزادگان ,
عبادت مقربان ,
حب عبادت ,
آداب عبادی ,
آداب نماز ,
چکیده :
روحانية العبادات، سلسله مباحث سید کمال حیدری (معاصر) است که به قلم طلال حسن به عربی نگارش شده است. او همچنین بر کتاب مقدمه نوشته است. شیوه ارائه دروس بدینترتیب است که در قالبی آموزشی ابتدا اهداف درس، سپس محتوای دروس و در آخر سؤالاتی پیرامون آن درس مطرح شده است. گزارش محتوا نویسنده در مطلع کتاب تحت عنوان شکر و تقدیر، عنوان و موضوع بحث را توضیح داده است: واضح است که روحانیت از روح گرفته شده است و روح وجودی مجرد از ماده است؛ همچنان که در جای خود اثبات شده است. پس روحانیت گاهی اطلاق میشود و منظور از آن در مقابل مادیت و جسمیت است که اگرچه جزئی از حقیقت آن است، اما منظور ما نیست. مقصود در اینجا جنبه معنوی است که حقیقت مطلوب را از وراء ظاهر اشیا نمایش میدهد؛ بهعنوانمثال نماز با ارکان مخصوصش، وراء صورت و شکل ظاهریاش، روحانیت و معنویتی دارد. لذا منظور امام رضا (علیه السلام) در کلام شریفش: «الصلاة قربان کل تقی»، تنها ارکان و اجزاء ظاهری آن نیست، بلکه مقصود اصلی از نماز همان جانب معنوی است که این افعال را نیز شامل میشود و البته تحصیل حقائق معنوی بدون بهجای آوردن عبادات بر اشکال و صورت و هیئت شرعیشان ممکن نیست. درواقع انسان یک جزء جاودان و مستقل از زمان و مکان دارد که همان روح انسانی است و در قبال آن جزء دیگری محدود به زمان و مکان دارد که همان بدن است. خداوند احکام و تکالیفی را وضع کرده که در آن دو جزء با هم مشاهده میشود و آنچه در این نوشتار مدنظر است جزء اول است که متصف به خلود است؛ پس برای آن عباداتی در قبال معاملات -که ناظر به بعد مادی است- وضع شده است... لذا اطلاق عنوان روحانیت عبادات صحیح است بدین معنا که بدون در نظر گرفتن روح عبادات از محتوای حقیقی آنها فارغ شدهایم؛ بنابراین نویسنده در این مباحث به روحانیت عبادت توجه کرده است؛ چراکه اهمیت این مقام را در حیات انسان درک و چنین تعبیر کرده است: انسان بدون روحانیت –نه روح- از بسیاری از حیوانات متمایز نمیشود. پس «روحانیة العبادات» عنوان جامعی برای این دروس تعلیمی واقعی است. اولین مطلبی که در درس اول مطرح شده واقعیة عبادات است که ترکیبی از شکل معین و مضمون است. عبادات از حیث شکل تعبدی محض و از دسترس بشر دور هستند؛ همچنان که اجزای وضو، ارکان مخصوص نماز، هفت بار طواف کعبه و غیر آن معروف و در رسائل عملیه تدوین شدهاند. از حیث مضمون هم به مقداری است که عابد به مراتب کمال الهی و قرب به خداوند و خالص شدن در مقام عبودیت برسد. پس واقعیت عبادت حاصل جمع بین شکل و مضمون است و لذا عبادت ساختگی واقعیت ندارد؛ اگرچه برفرض مشتمل بر همه نشانههای مضمون باشد. همچنان که شکل تنها بدون نزدیک شدن به مضمون حاصلی ندارد. نویسنده همچنین عبادات را طریق و راه رسیدن به کمالات الهی دانسته و هدف از آن را کمال دانسته است. البته کمال نیز هدف نهایی نیست؛ بلکه غایت دورتر و مهمتری وجود دارد که نیل به رضوان الهی است که صورتی حاکی از واقعیت وصول است. سپس اشاره میکند که خداوند نیازی بدین اهداف ندارد و کلامی از آیتالله جوادی آملی را شاهد میآورد که خداوند غنی از دو جهان است و هیچ کاری را برای غرض که قصد کرده و غایتی که طلب کند انجام نداده است وگرنه ذاتاً ناقص و محتاج خواهد شد و البته غنی محض هیچگاه نیازمند نخواهد بود. موضوع عبادات در قرآن کریم به شکل گستردهای مطرح شده و تصاویر عبادتش بهطور کامل مشخص شده است. این تصاویر قرآنی حلقات مرتبطی هستند که هیچگاه نمیتوان بعضی را از بعضی جدا نمود؛ چراکه محذوراتی لازم میآید که کوچکترین آن عدم پذیرش عبادت و بزرگترینش وقوع شرک است. در روایات نیز بهتفصیل به حقیقت، فضیلت و مصادیق عبادات پرداخته شده است. این بخش در ضمن سیزده رسم مطرح شده که در آخرین آنها ولایت اهلبیت (علیه السلام) شرط قبولی اعمال عبادی دانسته شده و از امام جعفر صادق (علیه السلام) نقل شده که: «لولا نحن ما عُبد الله». در یکی دیگر از دروس کتاب، اهلبیت (علیهم السلام) نمونه اعلای عبادت دانسته شدهاند. زمانی که معلوم شود که آنها منشأ معرفت و آغاز عبادت هستند؛ پس پیشی گرفتن و اصالت داشتن اهلبیت (علیهم السلام) نسبت به عبادت از این نکته پرده برمیدارد که اهلبیت (علیهم السلام) نمونه اعلی در معرفت و عبادت حقه هستند؛ پس متابعت، ملازمت و خارج نشدن از اطاعت آنها لازم است. این همان طاعت قرآنی است که در آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْکُمْ» (نساء: 59) ذکر شده است. در یکی دیگر از مباحث کتاب به این نکته اشاره شده که نمونه اعلی در عبادت، کثرت آن نیست. سه مورد وجود دارد که اگر در عابد زیاد شد نمونه اعلی در عبادت خواهد بود: اول اعتدال در عبادت، عابد در عبادتش حق خداوند و در علاقاتش حق مردم را ادا میکند؛ چراکه اسلام دینی رهبانی جدای از اجتماع نیست. دوم اینکه این عبادت اخلاقی سرشار از اخلاص است که با آن غیر رضوان الهی طلب نمیشود. سوم عبادت باید همراه با تفکر و خشوع باشد. علاقه اقامه نماز در انسان پیوند محکمی است. استمرار انسان در اقامه نماز مربوط به پیوند انسان با صانع و خالق خود است و هیچ وسیله عبادی بهتر و نزدیکتر از نماز وجود ندارد که بنده به آن استعانت جوید؛ همچنان که خداوند میفرماید: «وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاَةِ وَ إِنَّهَا لَکَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ» (بقره: 45). اخلاقیات عبادات و بعد عرفانی آن، اخلاقیات مسجد و اماکن مقدسه، صور روحانی طهارت و نماز، حافظان نماز، صور روحانی روزه، حج و زکات، اخلاقیات قرآن کریم، اخلاقیات محبت، رفق و صداقت، دیگر عناوینی است که در این اثر مطرح شده است. نویسنده حب و محبت را زاده و ثمره معرفت؛ و ثمره محبت را اخلاص نسبت به محبوب دانسته است؛ پس اگر محبت اخلاص حقیقی نسبت به محبوب نتیجه ندهد محبت نیست و توهم است. یا اینکه مرضی نفسانی یا نفاق است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سنن ابی داود المجلد 1
نویسنده:
الحافظ ابی داود سلیمان بن الاشعث الازدی السجستانی؛ تعلیق: شیعب ارنووط، محمد کامل قره بللی،
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دار الرساله العالمیه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
صحاح
,
صحاح سته
,
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
روایات اهل سنت
,
مسایل فقهی
,
احادیث صحیح اهل سنت
,
کتب چهار گانه ی سنن اهل سنت
,
3- سنن ابوداود (متون مرجع اهل سنت)
کلیدواژههای فرعی :
تیمم ,
باب صلات ,
آیه وضو و تیمم ,
اذان اهل تسنن ,
استبرا ,
قرائت قرآن جنب ,
عبور جنب از مسجد ,
طهارت ,
عدالت امام جماعت ,
وضو ,
حق نماز ,
حق امام جماعت ,
آداب طهارت ,
آداب مسجد ,
آداب نماز ,
آداب باطنی نماز ,
آداب افعال نماز ,
تیمم بدل از غسل ,
شماره ديويي:
297/211
چکیده :
سنن أبيداود، تأليف ابىداود سليمان بن اشعث بن اسحق سجستانى (متوفى 275ق)، يكى از جوامع اوليه حديث اهل سنت (صحاح سته) است. اين كتاب نزد محدثين از جهت صحت بعد از صحيحين در مرتبه سوم قرار دارد. ابو داود دارای آثار مختلف علمی ؛ از جمله کتاب المسائل است که در آن به پرسش های احمد بن حنبل پاسخ گفته است. ابو داود به دنبال آن بود تا احادیثی را گرد آورد که برای استدلال فقهاء به کار می آمد و احکام از آنها استنباط می شد، بر این اساس کتاب سنن خود را فراهم آورد. ابوبکر بن داسه یکی از راویان سنن از ابو داود این سخن را نقل کرده است: از روایات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پانصد هزار روایت نگاشتم و از میان آنها ۴۸۰۰ حدیث انتخاب کردم و روایات صحیح و نزدیک به صحیح را در آن آوردم. او کتاب خود را پس از نگارش به رؤیت احمد بن حنبل رسانده و او کتابش را مورد تأیید قرار داد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 39
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید