جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
صفحه اصلی کتابخانه
> جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
*برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
تعداد رکورد ها : 319535
عنوان :
أصول الکافي المجلد 1
نویسنده:
ثقة الإسلام محمد بن یعقوب الکلیني
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آزادی جمعی ایده رستگاری: درباره کتاب از نابهنگامی حیات تا سترون سازی خیال
نویسنده:
آرش حیدری
نوع منبع :
مقاله , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی استقرا و تجربه نزد ابن سینا
نویسنده:
زهرا اسمعیلی ، سید محمد حکاک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
آراء ابنسینا دربارة استقرا در میان فیلسوفان مسلمان و حتی در میان فیلسوفان غیرمسلمان متقدم، در شمار دقیقترین نظرها است. این فیلسوف نامدار ایرانی، در همان چهارچوب ارسطویی به نقد استقراء ارسطو پرداخت و توانست با نقدی عالمانه، ناکارآمدی آن را نشان دهد. او با معرفی دقیق و موشکافانة مفهوم تجربه، استقرا را با یک قیاس خفی همراه کرد تا از رهگذر این همراهی مشکل دستیابی به یقین را حل کند؛ اما این یقین نمیتوانست مطلق باشد، بههمیندلیل به تعیین شرایط حصول یقین همت گماشت. او نشان داد که یقینِ حاصل از تجربه، یقین مشروط است و تنها تحت شرایطی خاص حاصل میشود؛ اما کبرای قیاس خفی، قاعدة اتفاقی است که نقدهای بسیاری به آن وارد شده است. یکی از این نقدها، که مهمترین آنها نیز هست، تجربیبودن قاعدة اتفاقی است. در این مقاله پس از بیان نظر ابنسینا، قول خواجه نیز دربارة تجربه و استقرا ذکر، و با استفاده از نظر خواجه دربارة تجربه، تحلیلی عقلی از قاعدة اتفاقی بیان میشود؛ سپس نشان میدهد که قاعدة اتفاقی، قاعدهای عقلی است و با استفاده از اصل علیت میتوان تبیینی عقلی از آن بیان کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استعارههای مفهومی علم حضوری در فلسفة سینوی
نویسنده:
فاطمه مبارکی ، سید محمد کاظم علوی ، محمدرضا ارشادی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
براساس آخرین نظریات حوزة معناشناسی شناختی، بشر به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه، برای سادهسازی مفاهیم پیچیدة ذهنی از استعارة مفهومی استفاده میکند. فیلسوفان، از کسانی هستند که برای فهمپذیرساختن مفاهیم انتزاعی فلسفی، از استعارههای مفهومی بسیار بهره بردهاند. در پژوهش حاضر بهکارگیری استعارههای مفهومی برای تبیین علم حضوری در اندیشة ابنسینا بررسی میشود. ابنسینا از این استعارهها برای مفهومسازی و سادهسازی علم حضوری بهره برده است. او معتقد است که ادراک حضوری زمانی حاصل میشود که معلوم نزد عالِم یعنی نفس حضور یابد؛ اما درعینحال این حضور را تنها شرط لازم برای حصول معرفت نمیداند و معتقد است که باید فرایند مشاهده و اشراق نیز فراهم باشد تا حضور به کسب علم بینجامد. باتوجهبه برداشتهایی که از سخنان وی میشود، دو استعارة «علم حضوری، دیدن است» و «علم حضوری، اشراق است»، به دست میآید که در استعارة دیدن، سه عنصر یعنی بیننده و شیءِ دیدهشده و نسبت میان آنها حائز اهمیت است و در استعارة اشراق هم دو عنصر تابنده و شیءِ مستنیر وجود دارد. این مقاله باروش توصیفی ـ تحلیلی میکوشد به بررسی استعارههایِ مفهومی بهکاررفته در علم حضوری در فلسفة سینوی با روش کاملاً اکتشافی و درنتیجه بهدوراز هرگونه فرضیهسازی بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 243 تا 270
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناداری اسامی خداوند از منظر نصیرالدین طوسی و فاضل مقداد (با ابتنا بر دیدگاه ابن سینا دربارۀ معانی صفات واجبالوجود)
نویسنده:
حسن عباسی حسینآبادی ، محمدعلی عباسیان چالشتری ، زینب شکیبی ، زینب بوستانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
نصیرالدین طوسی پایهگذار جریان «خردورزی فلسفی» در مدرسة فلسفی کلامی حلّه به شمار میرود. صفت بارز این جریان فکری، توجّه جدی به مباحث «امور عامّه» است که آثار آن در مسائل خاص الهیاتی نیز دیده میشود. پژوهش پیشِرو عهدهدار تبیین مسئلۀ معناداری اسامی خداوند در برخی از آثار نصیرالدین طوسی و فاضل مقداد است که به پیروی از دیدگاه ابنسینا، با رویکرد تنزیهی تشریح شده است. ابنسینا که بر پایۀ قاعدۀ معرفتشناختی «ناممکنبودن انتزاع دو مفهوم از حقیقت بسیط»، به ترادف مفهومی صفات ذاتی خداوند باور داشت، برای پاسخ به اشکال مقدّری ناظر به معانی متفاوت صفات خداوند در گزارههای الهیاتی، طرحی سهگانه ارائه داد که دربرگیرندة سلب معنای مقابل، اضافه به مخلوق، یا ترکیبی از آن دو بود. نصیرالدین طوسی در آثار خود از نظریۀ ترادف مفهومی سخنی به میان نیاورد؛ ولی بدون ذکر نام ابنسینا، طرح سهگانۀ وی را در الفصول النصیریة به کار گرفت. البته طوسی بهجای عنوان «معانی صفات»، بحث خود را بر پایۀ «معانی اسامی خداوند» و اقسام آن سامان داد؛ بدینلحاظ اللّه بهعنوان «اسم ذات» بهتنهایی، در دستهای جداگانهای قرار گرفت و طرح پیشین ابنسینا با ادبیات کلامیـ فلسفی طوسی، به طرحی چهارگانه ارتقا یافت. بعدها فاضل مقداد در الأنوار الجلالیة، با ادبیات سادهتری آن طرح را تشریح و برخی ابهامات آن را مرتفع ساخت. حاصل دیدگاه تنزیهی محقّق طوسی آن است که اسامی متعدّد خداوند، دلالت بر تحقّق مبادی صفات در ذات احدی ندارند؛ ازاینرو اطلاق اسامی متعدد بر خداوند با بساطت ذات، سازگار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 179 تا 200
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین الگوی معرفتشناسی ابنسینا برمبنای تأثیر مبانی هستیشناختی وی در توجیه پدیدارهای ادراکی
نویسنده:
فائزه بنی خزاعی ، مهدی ساعتچی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
نزد ابنسینا، نفس انسانی به مثابة آینه، همواره مدرک ادراکاتی است که بهنحو عرضی بر آن عارض میشود و بهعبارتدیگر ادراکات، کیفیات عارض بر نفس هستند. محور ادراکات «تمثّل» است و نفس نیز دو ساحت ادراکی دارد، ساحت تجردی عقلانی که بازنمایندة کلیات، طبیعت و ذوات اشیا است و ساحت مادیِ حسی و خیالی که بازنمایندة جزئیات و عوارض اشیاء اکنون و گذشته است. ابنسینا، کیفیت هستیمندی ادراکات مختلف حسی، خیالی و عقلی در نفس را با نظریة ارتسام صور و تقشیر تبیین میکند؛ برای تبیین شکلگیری این الگوی معرفتی میتوان چنین تصورکرد که فیلسوف حالات پدیداری ادراک را دروننگرانه در خود تصویر، و شاخصههای آن را احصا میکند، سپس با عرضهکردن آن به مبانی هستیشناختیاش نظریۀ معرفت را بیان میکند. ابنسینا مؤلفههایی همچون ذهنیت دربرابر عینیت در مسئلة وجود ذهنی، عرضبودن علم و تأثیر کلی یا جزئیبودن ادراک را در نگاه پدیداری به ادراک تبیین میکند و به عرضۀ آن بر مبانی وجودشناسانهای همچون تفکیک هستی به جوهر و عرض میپردازد و تفسیری معرفتی از عالم براساس همین اصل به همراه نگاه سهگانه به علیت ارائه میدهد و به الگوی خود در معرفتشناسی میرسد. نظام معرفتی سینوی مبتنی بر همین شاخصهها و مبانی، به حصول نوعی ذاتگرایی در تمام تبیینهای معرفتشناسانه و پذیرش وحدت سنخی میان مدرِک و مدرَک میرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 251 تا 269
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابزار و منبع معرفت در تبیین حقیقت ثواب و عقاب اخروی بر مبانی مسلک مجازات و تجسّم عمل از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
مرتضی اولیانسب ، محمدرضا امامینیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
هدف: قرآن کریم در تبیین رابطۀ میان عمل و جزا، از دو مسلک مجازات و تجسّم عمل پرده برداشته است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی نظریۀ علامه طباطبایی در بهرهمندی ایشان از ابزار و منابع معرفتی در تبیین این دو مسلک بود. روش: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و با روش کتابخانهای مبتنی بر تحلیل عقلی انجام شده است. یافتهها: برخی از مفسّران و محققان در تفسیر آیات مرتبط با این دو مسلک، با انسلاخ آیات از معنای حقیقی، رنگ مجاز و تشبیه به آنها زدهاند؛ برخی دیگر با نفی تفکر عقلی و فلسفی، معتقدند ثوابها یا عقابهای عالم آخرت همانند دنیا در محدودۀ زمان و مکان است. نتیجهگیری: از نظر علامه، میان عمل و جزا رابطۀ ملکوتی و تکوینی برقرار است و صرفاً از طریق نقل میتوان به این حقیقت تکوینی دست یافت. ایشان با بهره گرفتن اصل عقلی تمایز حقایق از اعتباریات، به جمعبندی این دو دسته آیات پرداخته و معتقد است مسلک تجسّم عمل، تنها شیوۀ صحیح برای دریافت پاداش و کیفر اخروی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعۀ انتقادی مؤلفههای «خودشیفتگی» و «درونگرایی» در نظریۀ جمع عقلانیت و معنویت
نویسنده:
محمدجواد فرج نژاد ، رضا رستمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
هدف: هدف اصلی از انجام این تحقیق، مطالعۀ انتقادی خودشیفتگی و درونگرایی انسان معنوی در نظریۀ «جمع عقلانیت و معنویت» بود. روش: روش این پژوهش، توصیفی- تحلیلی از طریق مطالعات کتابخانهای و استنادی میباشد. در این تحقیق، با تأکید بر مبانی حکمت صدرایی و آموزههای وحیانی اسلام، مؤلفههای خودشیفتگی و درونگرایی ارزیابی شده است. یافتهها: مهمترین نقدهای وارد بر مؤلفههای درونگرایی و خودشیفتگی عبارتند از: عدم امکان عرضۀ الگوی معنوی، فراموشی نقش نهادها و ساختارها در زندگی، ازخودبیگانگیِ انسان معنوی خودشیفته و خودخواهی معنوی. نتیجهگیری: این نظریه با پذیرفتن مبانی دنیای مدرن، ویژگیهای خاصی را برای مسیر معنویتگرایی برمیشمارد. «خودشیفتگی» و «درونگراییِ» انسان معنوی از جملۀ این ویژگیها میباشند. این مؤلفهها در حقیقت پیامد و لازمۀ مبنای «فردگرایی» معنویتاند. انسان معنوی با تفرّد خود، به دنبال درونگرایی حداکثری و ابراز خود به دلیل خودشیفتگی است. در نتیجه، این دو مؤلفه، نظریۀ عقلانیت و معنویت را با چالش جدّی مواجه میکنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قاعدة وجود (قاعدة فرعیت/استلزام) و نتیجهشدن منطقی درباب دیدگاه ابنسینا
نویسنده:
داود حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
قاعدة فرعیت/استلزام در سنت فلسفة اسلامی دستکم به دو شکل فهم شده است: ثبوت ب برای الف فرع/مستلزم ثبوت الف است؛ صدق حکم ایجابی الف ب است، صدق حکم الف موجود است را نتیجه میدهد. ابنسینا این قاعده را در شکل دوم آن و در مباحث منطق (کتاب العبارة) بحث کرده است. این شکل دوم را قاعدة وجود مینامم. دلایلی اقامه خواهم کرد که قاعدة وجود ازنظر ابنسینا یک استنتاج منطقی نیست، بلکه یک استلزام متافیزیکی است. برای این منظور تعریفی از نتیجهشدن منطقی از نگاه ابنسینا در چهارچوب امروزین منطق تنظیم میکنم و نشان میدهم طبق این تعریف، قاعدة وجود یک استنتاج منطقی نیست. پسازآن، نشان میدهم که اگر تفسیر من از ابنسینا صحیح باشد، آنگاه صورتبندیهای طیف وسیعی از معاصران از گزارههای محصوره نزد ابنسینا نادرست هستند. نیز نشان میدهم که این تفسیر از ابنسینا چگونه میتواند قواعد مرسومی را که او در منطق بهروشنی پذیرفته است (بهخصوص قاعدة عکس نقیض موافق) معتبر تلقی کند. تنها معضل قاعدة عکس نقیض موافق است. با استناد به برخی متنهای ابنسینا استدلال میکنم که او قائل به عدم یکنواختی تحلیل گزارههاست. برایناساس، قاعدة عکس نقیض موافق نیز بدون اشکال پذیرفته خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 57
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شناسایی و تبیین مؤلّفههای موانع تربیت عقلانی از دیدگاه ابن سینا
نویسنده:
زهرا محمدی خشوئی ، رضا علی نوروزی ، فروغ السادات رحیم پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
تربیت عقلانی پرورش نیروی عقل است. عقل در قدرت استدلال و تجزیه و تحلیل و ترکیب امور در نظام تعلیموتربیت نقش مهمی ایفا میکند؛ ازاینرو هدف مقالة حاضر، شناسایی و تبیین مؤلّفههای موانع تربیت عقلانی ازمنظر ابنسینا و بیان راهکارهای تربیتی در مواجهه با آنها برای بهرهگیری در نظام تعلیموتربیت است. روش پژوهش، روش کیفی است که به شیوۀ تحلیل دادهها از مدل کلایزی بهره گرفته است. جامعة تحلیل، مجموعة کتابها و شرحها و مقالات نگاشتهشده درزمینة آراء ابنسینا است. به اعتقاد ابنسینا تربیت عقلانی، بهمعنای پرورش قوة عقلانی جهت رسیدن به قرب الهی است که با شناخت موانع و عبور از آنها میتوان عقل متربی را بالنده کرد. یافتههای مقاله در بخش موانع در سه محور شناختی و نگرشی و مهارتی شناسایی شد. در محور شناختی مؤلّفههای وهم، ستیزهجویی با حقیقت، اختلال در حواس، طغیانهای نفسانی، در محور نگرشی مؤلّفههای عدم تمایز میان خوبیها و بدیها (فضائل و رذائل)، خشم و غضب، عدم خلوص نیت، وابستگی به امور دنیوی، و در محور عملی مؤلّفههای سرکشی دربرابر فرامین الهی، تحریکات شیطانی، افزونخواهی (حرص)، شهوترانی بررسی شد و بههمراه شرح هر مؤلفه به تبیین راهکارهای جدید تربیتی در مواجهه با موانع تربیت عقلانی پرداخته شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حل تناقض در دیدگاه ابن سینا دربارة معاد جسمانی
نویسنده:
امیر پژوهنده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
یکی از اصول دین مسلمانان، مسئلة معاد است که متکلمان و حکمای مسلمان به بررسی آن و نحوة چگونگی وقوع آن پرداختهاند. آنچه در بحث معاد اهمیت دارد، بحث روحانیبودن معاد یا جسمانیبودن آن است. از یقینیات دینی مسلمانان جسمانیبودن معاد است؛ زیرا آیات و روایات فراوانی بر آن دلالت میکنند. علمای مسلمان تاحدی به این عقیده یقین دارند که برخی از آنها منکر معاد جسمانی را کافر دانستهاند. در این میان آنچه مسئلهبرانگیز است، نظریة ابنسینا دربارة معاد است؛ بهگونهایکه برخی با استناد به دستهای از آثار ابنسینا، او را از قائلان به معاد جسمانی دانستهاند و برخی دیگر با استناد به کتاب اضحویة، او را از مخالفان معاد جسمانی دانسته، و به کفر او حکم کردهاند. ابنسینا در برخی از آثار خود معاد جسمانی را پذیرفته، و حکم آن را به شرع محول کرده است؛ اما در کتاب اضحویة ظاهراً بهصراحت معاد جسمانی را انکارکردهاست و حتی آن را مخالف با استدلالات عقلی میداند. این نوشتار با روش تحلیلیـکتابخانهای درصدد است تناقض موجود در دیدگاه ابنسینا در کتاب اضحویة و دیگر آثارش را حل کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 223 تا 241
مشخصات اثر
ثبت نظر
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
تعداد رکورد ها : 319535
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید