جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
08.خاورشناسان (مستشرقین)
>
خاورشناسان فرانسوی
>
هانری کربن
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
تعداد رکورد ها : 286
عنوان :
سیر و سلوک اشراقی بر اساس قصه غربت غربی
نویسنده:
عین اله خادمی ,فاطمه کوکرم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
هبوط
,
سیر و سلوک
,
غربت غربی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
پیر (عرفان)
,
سالک
,
طور سینا
کلیدواژههای فرعی :
سلوک عرفانی ,
حبل الله ,
عرفان اسلامی ,
قرآن کریم ,
چاه قیروان ,
عالَم صغیر(مقابل عالَم کبیر) ,
عالَم ملکوت(قسیم عالَم لاهوت و جبروت و ملک) ,
الهامات رحمانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
انسان معاصر خود حقیقی خویش را گم کرده و در این عالم احساس بیگانه بودن دارد. نفس انسان همواره در تلاش است تا از غربت عالم طبیعت و خراب آباد غربی خود بگریزد و روح خود را به گونه ای پرورش دهد تا به عالم علوی بپیوندد. تحقق مرگ یا فنای کامل از تعلقات همان گشوده شدن بندهای دام است که در نتیجه آن پیوستن دایم به حضرت حق حاصل می آید. سهروردی در این حکایت، گرفتار شدن در دامگه ناسوتی و روش های رهایی جستن و مراحل آن را در قالب سفری تمثیلی به تصویر می کشد. این پژوهش این حقیقت را آشکار کرده است که اگرچه مشکلات سفر و طولانی بودن آن و گذر از موانع، کوه ها، سرزمین ها و اقلیم ها و... طبیعتا وجود دارد، اما انسان می تواند پس از معرفت و شناخت نسبت به خویشتن، به مدد و دستگیری پیر طریق با طی مراحلی از حصار قوای مادی و خیالی اندک اندک آزاد شده و از دریای خلق فاصله گرفته و در نتیجه این مجاهده به استکمال نفس و معرفت عوالم هستی و اطراف و اکنای آن دست یابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دل سوخته به روایت عقل پخته: مرد برهان در وادی عرفان
نویسنده:
علیرضا میرزایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن سینا
,
فلسفه مشاء
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان ابن سینا
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اشارات و تنبیهات ,
معراج نامه ,
کرامت ,
رساله سلامان و ابسال ,
موت ارادی ,
قرآن ,
عبادت عارفان ,
زهد عارفان ,
اصطلاحنامه تصوف ,
شهود(اسماء اول عرفان نظری) ,
مقام رضا ,
خلسه عرفانی ,
راه سیر و سلوک ,
رسائل بوعلی در باره نفس و عشق ,
شراب نوشی ابن سینا ,
تشرع ابن سینا ,
انس با قرآن ابن سینا ,
عرفا در آثار ابن سینا ,
مقام انحصاری عرفا ,
حفظ اسرار از اغیار ,
ریاضت عارفان ,
غفلت عارفان ,
وصول عارفانه ,
محرومیت نامحرمان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
نبوغ استثنایی و شخصیت منحصر به فرد و جامعیت علمی ابن سینا در قرن پنجم، مبین ذوابعاد بودن وی است. به دلیل برجستگی او در حوزه های فلسفه و حکمت و طبابت (پزشکی)، برخی از وجوه دیگر شخصیتش، از جمله عرفان و شهود، مغفول مانده است. بررسی آثار وی در اشارات و تنبیهات، معراج نامه و رسائل، در باب نفس و عشق و...، معرف گرایش عمیق عرفانی اوست و علاوه بر تسلط علمی، نشان دهنده درگیری عملی وی با این حوزه پررمز و راز است. در این مقاله، تلاش شده است این بعد در سایه مانده ابن سینا واکاوی شده، در حد بضاعت، معرفی گردد. نوشته پیش رو با یک پرسش بنیادی در باب گرایش ابن سینا به عرفان شروع می شود و با بررسی دو دیدگاه مخالف و موافق و تقویت نظریه موافق با استشهاد به نوشته های شیخ و ارباب نظر، ادامه می یابد و در نهایت، با توجه به آثار به جامانده از ابن سینا، به ویژه متون متعلق به پایان عمر، درگیری عملی ایشان با عرفان به اثبات می رسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه ای تحلیلی- انتقادی بین مشکاة الانوار و حکمةالاشراق
نویسنده:
مهدی امامی جمعه
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظام نور و ظلمت
,
راه کشف و شهود
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه اشراقی
کلیدواژههای فرعی :
حکمت خالده ,
تعداد عقول و افلاک ,
نظام هستی ,
احکام وحدت ,
احکام کثرت ,
عقول طولیه ,
علیت ,
عقل(منطق) ,
عالَم ملکوت(قسیم عالَم لاهوت و جبروت و ملک) ,
تأثیر غزالی بر سهروردی ,
کثرت شناسی اشراقی ,
قواعد کثرت ,
تفسیر عقلی شهود ,
بی اعتمادی عرفانی به عقل ,
همگرایی فلسفی ,
نور شناسی غزالی ,
انکار عرفانی علیت ,
عقلانیت علم الانوار ,
چکیده :
در این مقاله، ضمن مقایسه نورستان شیخ شهاب الدین سهروردی و بستان نور امام محمد غزالی، نشان میدهیم که راه سهروردی در حکمةالاشراق از راه غزالی در مشکاةالانوار، کاملا جداست. در این مقاله، برخلاف آرایی مبنی بر تأثیرپذیری سهروردی از غزالی در باب علمالانوار، این دیدگاه ساخته و پرداخته شده که نورشناسی سهروردی در حکمةالاشراق، دارای ویژگیها و قلمروهایی است که نورشناسی غزالی در مشکاةالانوار، فاقد آنهاست. خلاصه، نور سهروردی نسبت به نور غزالی، نوری است از لونی دیگر.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 216 تا 228
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم عشق از دیدگاه روزبهان بقلی
نویسنده:
محمودرضا اسفندیار، فاطمه سلیمانی کوشالی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق
,
روزبهان بقلی
,
عبهرالعاشقین
,
عشق و عرفان
کلیدواژههای فرعی :
عشق الهی ,
عاشق ,
عشق طبیعی ,
معشوق ,
جمال پرستی ,
جمعیت ,
عشق عقلی ,
عرفان اسلامی ,
عشق و جمال پرستی ,
الفت ,
قرآن ,
عبودیت ,
شهوت رانی ,
سکون نفس ,
طریقت ,
اصطلاحنامه تصوف ,
زیبایی ظاهری ,
عشق انسانی ,
عشق روحانی ,
رابطه حسن و عشق ,
انواع عشق ,
حسن ظاهر ,
وصف ناپذیری عشق ,
عشق و حق ,
عشق بهیمی ,
مشرب الارواح ,
حسن ازلی ,
سلوک عاشقانه ,
قلق ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
عشق در تصوف عاشقانه روزبهان بقلی جایگاه ممتازی دارد. این عارف بزرگ قرن ششم قمری در ادامه سنتی که از قرون قبل آغاز شده بود، مفهوم عشق را به شکل برجسته ای در آثار خود، به ویژه در عبهرالعاشقین، مطرح کرد. در واقع روزبهان بنای طریقت خویش را در تصوف بر عشق نهاد و گستره این مفهوم در اندیشه وی تا بدان جاست که عشق را در تمام مراتب هستی، از بالاترین تا نازل ترین مرتبه ساری می داند. از نظر او عشق از صفات حق است و چون ذات و صفات حق از هم جدا نیستند، پس عشق نیز چون ذات حق قابل توصیف نیست، و تنها عشق قادر به وصف خود است. عشق را حد و نهایتی نیست و تنها عشق است که می تواند رابطه میان مخلوق و خالق را به رابطه عاشقانه میان عاشق و معشوق بدل سازد. روزبهان ضمن توجه به انسان به عنوان تجلی جمال الهی، به حسن و زیبایی ظاهری در انسان و تاثیر آن در ایجاد عشق در عاشق، عنایت بسیار دارد و میان حسن و عشق پیوند ازلی برقرار می بیند. او عشق انسانی را نردبانی برای رسیدن به عشق ربانی می داند و با ارائه تقسیم بندی هایی از انواع عشق، چگونگی طی این طریق را بیان داشته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مهدویت از دیدگاه دین پژوهان غربی
نویسنده:
رضی موسوی گیلانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین شناسان
,
فلسفه اسلامی
,
شرق شناسی
,
امام شناسی
,
امامت
,
مهدویت
,
عقاید شیعه امامیه
,
مهدویت امام مهدی علیه السلام
,
فرهنگ اسلامی
,
اندیشمندان غربی
,
اسلام شناسان غربی
,
شرق شناسان
,
فرهنگ انتظار
,
شرق شناسی غربی
,
شیعه شناسی
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
شیعه پژوهی در غرب
,
تعلیم آموزه های دینی
,
شخصیت ها
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
13. علم کلام
,
مطالعات دینی (دینشناسی)
,
کتب مهدویت
شماره ديويي:
297/462
چکیده :
«مهدویت از دیدگاه دین پژوهان غربى» اثر سید رضى موسوى گیلانى، مهدویت را از نظرگاه غربیان مورد بررسى قرار داده و به نکات مثبت و منفى آنان، به صورت نقادانه، اشاره مى کند. مقدمه مؤلف در اشاره به جایگاه مهدویت در مباحث اعتقادى، آغازگر مباحث بوده و مطالب در ده فصل تدوین یافته است. فصل هاى کتاب، هر کدام به یکى از شرق شناسان اختصاص یافته که مؤلف براى توضیح دیدگاه آنان مباحثى چون، روش شناسى، زمینه هاى فکرى، نگرش به موضوع مهدویت و نقد و بررسى آراء ایشان پیرامون این مسئله را محور قرار داده است. در ابتداى هر فصل، توضیحاتى پیرامون آن، در قالب مقدمه آمده است. از جمله ویژگى هاى کتاب، تبیین اندیشه ها و پژوهش هاى برخى فیلسوفان غربى؛ از جمله هانرى کربن، جیمز دارمستتر، فان فلوتن، ایگناتس گلدتسیهر، ادوارد برون، مارگولیوث، ژزف کنت دوگوبینو، همیلتون گیب و آنه مارى شیمل است. نویسنده در مقدمه، ضمن ارائه تعریف کوتاهى از اصطلاح «شرق شناسى» به تاریخچه مختصرى از فعالیتها و محورهاى مطالعاتى پاره اى از شرق شناسان اشاره کرده و ضمن تعریف معناى لغوى و اصطلاحى واژه شرق شناسى، دوره هایى که بر این دست مطالعات گذشته است را یادآورى مى کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جستارهایی در باب شخصیت فلسفی امام علی (ع)
نویسنده:
مسعود امید
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
کلیدواژههای فرعی :
سلسله مراتب عالم ,
حدوث و قدم ,
الفیلسوف ,
صفات الهی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
رؤیت خدا ,
معتزله (اهل سنت) ,
رؤیت قلبی خدا ,
هدایت غریزی ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
علم الهی ,
لقاء الله ,
تعقل گرایی ,
تفکر شیعی ,
نهضت تالیف و ترجمه ,
انسان و خدا ,
حکومت امام علی (ع) ,
علت تامه عالم ,
فلسفه یونان ,
فلسفه ارسطو ,
فلسفه اسلامی ,
الهیات بالمعنی الاخص ,
فلسفه مشاء ,
محرک اول ,
محرک ,
وحدت حقه ,
برهان نظم ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
حکمت الهی ,
نظام علت فاعلی ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
13. علم کلام ,
عرفان شیعی ,
اصطلاحنامه عرفان ,
فلسفه شیعی ,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) ,
کلام امام اول (ع) ,
مناظرات امام علی (ع) ,
طبقات آسمان ,
مواد معرفتی عرفان ,
مخاطبان امام علی (ع) ,
روش شناسی نهج البلاغه ,
نقص موجودات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
پرسش از شخصیت فلسفی علی بن ابی طالب (ع) هم بجهت کشف جنبه ای از ابعاد وجودی آن بزرگوار و هم به سبب اهمیت دیدگاه های آن حضرت و هم به علت شأن پر اهمیت فلسفه و حکمت و جایگاه آن در دانش بشری، پرسشی بواقع با اهمیت و در خور توجه می باشد. این نوشتار در صدد گشودن باب جستارهایی چند در حول و حوش شخصیت فلسفی امام علی (ع) و ارائه تاملاتی در باب جنبه های متعدد آن است. امید آنکه بتواند نکاتی را در باب حکمت علوی و بلندای شخصیت و اندیشه فلسفی امام علی (ع) عرضه نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه معنویّت شیعی در گفتگوی اسلام و مسیحیت در اندیشه هانری کربن
نویسنده:
انشاالله رحمتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
,
درباره هانری کربن
چکیده :
چکیده این نوشتار برآن است که هر چند گفتگوی میان اسلام و مسیحیت، ضرورتی ناگزیر است، ولی این گفتگو، در صورتی نتیجهبخش خواهد بود که وجوه باطنی و معنوی اسلام نیز در عرصۀ آن وارد شود. در ابتداء نشان دادهایم که چرا باید عرفان و معنویت اسلام در این گفتگو لحاظ شود و در عین حال این عرفان و معنویت از منبع و مستند اصلیاش دور نیفتد، چه در غیر این صورت دشوار میتوان میان آن و اسلام پیوندی ذاتی و استوار تشخیص داد. ضمن تلاش برای تصحیح برخی سوءفهمها دربارة تشیع، سعی شده است تا منابع معنوی و بینظیر این مذهب به خصوص در موضوع تأویل عرفانی معبد و عبادت تبیین شود. بنابراین بهطور مشخص تفسیر معنوی از کلیسا با تأویل مقامات و مناسک حج، به ویژه حجرالاسود از دیدگاه قاضی سعید قمی تطبیق داده شده است. نشان دادهایم که در این قبیل موضوعات، معنویت اسلامی نه فقط دست برتر را دارد، بلکه زمینۀ مناسبی برای فهم صحیح از معنویت مسیحی نیز فراهم میکند. تازه های تحقیق در جمعبندی بحث میتوان گفت اگر بناست کلیسا همچنان کلیسای باطنی باشد و معبد و عبادت، روح حقیقی خویش را حفظ کند، این مسیر را در معنویت اسلامی میتوان دنبال کرد، نه در معنویت مسیحی به گونهای که از جانب کلیسای رسمی ترویج میشود. معنویت مسیحی اگر هم «کلیسای باطنی» را در قالب نهانجویی و باطنیگرایی دروغین یکسره نابود نکرده باشد، لااقل آن را به حاشیه رانده و به «کلیسای درون» تنزل داده است. درعینحال، کربن در پی آن است که در جهان امروز کلیسای باطنی را احیاء کند. گویی این جمله را با تمام وجود قلمی میکند: «امیدوارم همچنان بتوان، همصدای با یکی از نویسندگان همروزگارمان گفت: از محقّر بودن کلیساها چه باک، اگر همچنان قدیسان بزرگ در آنجا تکریم شوند!»، امّا در صورتی قدیسان و اولیاء تکریم میشوند که این طریقت باطنی احیاء شود و اینجاست که گفتگوی میان اسلام و مسیحیت را میتوان نه بر مبنای تضاد و تقابل یا حتی مدافعهگری، بلکه برمبنای تشریک مساعی برگزار کرد و در این مسیر از معنویت اسلامی، بسا چیزها میتوان آموخت؛ زیرا به اعتقاد کربن، کلیسای رسمی مسیحیت، بسیاری از بنیانهای معنویت راستین را ویران کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 210 تا 230
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منطق ارسطوئی و سیستماتیک در حقوق ایران
نویسنده:
محمد بنیانی، پوریا بای
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منطق صوری
,
فقه و حقوق
,
منطق حقوق و اصول فقه
,
اصطلاحنامه فقه
,
حقوق
,
اصطلاحنامه منطق
,
منطق ارسطویی و حقوق
,
منطق تفکر فقها
کلیدواژههای فرعی :
عقود اسلامی ,
اتصال ,
استدلال ,
حقوق شرعی مردم ,
فقه شیعه ,
واکنش ,
معضلات اجتماعی ,
بازخورد ,
حکم فقهی ,
مقولات عشر ,
مساقات ,
مزارعه ,
مضاربه ,
ارث ( استحقاق ) ,
قواعد فقهی اهل سنت ,
طلاق ,
احکام جعاله ,
کلی طبیعی ,
زکات ,
ارتباط (Communion) ,
فقه در قرآن ,
منطق سیستماتیک ,
فقه سیستماتیک ,
دستگاه فقهی اسلامی ,
احکام قرآنی ,
حقوق بین الملل اسلامی ,
همکاری با حاکم ,
عقود معینه ,
نظریه فقه حکومتی ,
فقیه مجتهد ,
فقه در حدیث ,
سازمان باشی ,
خرده نظام جعاله ,
خرده نظام مساقات ,
خرده نظام مضاربه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
به سبب تاثیر منطق ارسطویی بر نوع نگاه فقهی و حقوقی مسلمانان، ظرفیت و پتانسیل فقه و حقوق جامعه ما آن طور که شایسته و بایسته دین اسلام باشد بروز و ظهور نیافته است. منطق سیستماتیک با نگاهی اندام وار، چارچوبی فکری است که گسست ها و جدایی های منطق صوری ارسطویی را به دنبال ندارد. به هر روی، به نظر می رسد با جایگزینی منطق سیستماتیک در دستگاه فقهی و تغییر نوع نگاه فقها و حقوق دانان، می توان به گونه ای مطلوب تر، در سطح جمعی و سازمانی، به تنسیق و تنظیم روابط حقوقی بین سازمانها و اشخاص پرداخت. این نوشتار با آگاهی از این که معضلات اجتماعی زاییده عوامل متعدد است و حصر توجه به عاملی خاص، از مواضع مغالطه بوده، خطابردار می باشد، بنا دارد نقش منطق ارسطویی را به عنوان یکی از عوامل، و نه تنها عامل بازدارنده در شکوفایی و عدم ظهور تمام پتانسیل و ظرفیت فقه و حقوق، بررسی نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نمود انسانشناسی اشراقی سهروردی در رسالههای آواز پر جبرئیل، عقل سرخ و مونس العشاق
نویسنده:
فروغ رحیمپور، مجید طاوسی ینگابادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
علم نفس
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
انسان شناسی سهروردی
,
انسان شناسی اشراقی
,
نفس شناسی اشراقی
کلیدواژههای فرعی :
واقعیت غائی ,
نظریه تذکار ,
نور اسفهبدیه ,
حدوث انسان ,
عالم ماده ,
عالم برزخ ,
عالم عقول ,
حبه القلب ,
لغت موران ,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
عقل سرخ ,
علم طبیعی ,
امور عامه ,
فعل غاذیه ,
عقل فعال ,
بدن مادی ,
قرآن ,
خود شناسی ,
رساله آواز پر جبرئیل ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
پیر (عرفان) ,
سالک ,
هورقلیا ,
جام جهان نما ,
حواس باطن(مقابل ظاهر) ,
حواس خمس(اصطلاح وابسته) ,
حیات پیشین ,
فی حقیقه العشق ,
طباع تام ,
دوام آگاهی ,
وجه شناخت حق ,
وجه شناخت خود ,
حدوث و قدم نفس ,
حجره زنان ,
نفث روح ,
رسالا الابراج ,
الواردات و التقدیسات ,
لوح نفس ,
وعاء دیدار با پیر ,
دل پیر ,
انسان آسمانی ,
انسان زمینی ,
نور مدبر نفس ,
مرگ و رهایی ,
هیکل کلمه صغری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
انسان در نظر شهاب الدین سهرودی حقیقتی نورانی است که در عوالم مختلف و از جمله در عالمِ برازخ، ظهورهای گوناگون دارد و از این روی، حیثیت و گاه حتی نامِ این حقیقت نورانی در این عوالم یکسان نیست. اما انسان سالک در عالم برازخ، با چشم بستن بر امور محسوس، رو سوی عالم مثال مینهد و در آنجا با طباع تام (یا خویشتنِ ازلیِ) خویش به مثابه راهنما و نیز غایت کمال خویش رو به رو میشود و زین پس همراهی مربیگونه و معرفتبخش او را با خویش- چنان که از آغاز نیز چنین بودهاست- ادراک میکند. رسالههای تمثیلی– عرفانی شیخ اشراق در چنین زمینهای، تصویرگر نحوه امکان حیات انسان در عوالم مختلف، نحوه ارتباط نفس (نور اسفهبد) و بدن (صیصیه) و نحوه رهایی از ظلمات برای وصول به انوار و بقا یافتن به مدد نور علم هستند. این پژوهش مستند به اصل آرا، به نمود نگاه حکمی شیخ اشراق در سه رساله تمثیلی- عرفانی ایشان: آواز پر جبرئیل، عقل سرخ و مونس العشاق خواهد پرداخت؛ نگاهی که ناظر است به حقیقت انسان، جایگاه او در عوالم گوناگون، ماهیت نفس انسانی و طباع تام و نحوه دوام آگاهی در وصول به حقیقت غائی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بحران های انسان امروز و پاسخ حکمت اشراق به آنها
نویسنده:
حسینعلی قبادی,مریم عاملی رضایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
بحران معنویت
,
حکمت اشراق
,
از خود بیگانگی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
ماتریالیسم
,
عقلانیت جدید
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مراتب وجود(خاص)
,
عقل(قوه عاقله)
,
علم زدگی(اصطلاح وابسته)
,
آثار سهروردی
,
عشق در اندیشه سهروردی
کلیدواژههای فرعی :
خود محوری ,
انسان شناسی عرفانی ,
نظام نور و ظلمت ,
رسائل رمزی و تمثیلی سهروردی ,
03. انسان شناسی Human nature ,
02. جهان شناسی Religious cosmology ,
تساهل و تسامح ,
حکایات تمثیلی ,
مصرفگرایی ,
رسائل عرفانی سهروردی ,
حکیم الهی ,
مسایل جدید انسان شناسی ,
مقام سکینه ,
وجود در فلسفه سهروردی ,
عقل و دل ,
منفعت طلبی ,
ترک تعلقات دنیوی ,
هستی شناسی سهروردی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ادبیات عرفانی ایرانی - اسلامی، گنجینه عظیمی از دستاوردهای فکری و روحانی انسان است که درجهان امروز می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات و آسیب های روحی و معنوی باشد. انسان امروز گرچه به پیشرفت های چشمگیری دست یافته، اما در حل بحران و چالش های روحی خویش چندان موفق نبوده است. این امر برآمده از جداسازی علم و معرفت از وجه قدسی آن و به فراموشی سپردن دیدگاه شهودی و عرفانی نسبت به هستی و عالم است. در این مقاله با تکیه بر دیدگاه عرفانی و شهودی سهروردی و حکایات تمثیلی وی و با در نظر گرفتن بحران های روحی انسان معاصر، به تناظر میان این بحران ها و حکمت اشراق پرداخته و چگونگی پاسخگویی معرفتی شیخ اشراق به مسائل انسان معاصر از خلال متون تمثیلی و عرفانی وی دنبال می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 155
مشخصات اثر
ثبت نظر
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
تعداد رکورد ها : 286
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید