جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
انسان شناسی اسلامی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 54
عنوان :
بررسی اخلاق از دیدگاه اریک فروم با تأکید بر آرای آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
روح الله شاکری زواردهی، مژگان فغفوری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
علم اخلاق
,
اخلاق اسلامی
,
اریک فروم
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
علم اخلاق
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی)
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
نظام هستی ,
اسلام ,
سعادت ,
جهان بینی مادی ,
انسان شناسی ,
الحاد ,
جهان بینی ,
دین ,
روانکاوی ,
جهان بینی الهی ,
جایگاه انسان ,
حیات دنیوی ,
03. انسان شناسی Human nature ,
جهان بینی مادی ,
اهل بیت(ع) ,
جهان بینی اسلامی ,
حیات دنیوی ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
کمال نهایی انسان ,
قرآن ,
مارکسیسم ,
جامعه موعود ,
وجدان ,
داستان آدم و حوا ,
سعادت و نیکبختی ,
تورات (عهد عتیق) ,
سوسیالیسم ,
انسان شناسی اسلامی ,
سیره معصومان (ع) ,
فرمان الهی ,
طبع انسان ,
شادخواری ,
انسان شناسی مادی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی اسلامی ,
دین و اخلاق ,
سوسیالیسم ,
سعادت اخروی ,
قرآن ,
حکمت ,
کفر ,
تفسیر تسنیم (کتاب) ,
انسان و جامعه شناسی ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
مارکسیسم ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
سلامت روح ,
تفکر انحرافی ,
بعد روحانی انسان ,
تمرد از فرمان الهی ,
انسان معیار همه چیز ,
وظیفه اخلاقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
هر نظام اخلاقی برپایه مبانی نظری بر ایدئولوژیک خاص خود استوار است. در نوشتار حاضر به این مسئله پرداخته شده است که اریک فروم (1980 ـ 1900 م) این مبانی را جهت تدوین نظام اخلاقی ـ تربیتی خود از آموزههای اومانیستی اتخاذ کرده است. لذا گزارههای اخلاقی آن منحصر به حیات دنیوی انسان است و پیامدهای اخلاقی حاصل از این نظام نیز متناسب با جامعهای اومانیست میباشد. از آنجایی که رواج اخلاقیاتِ اومانیستی، ضمن دورکردن افراد از منابع حقه اخلاقی در اسلام، زمینههای پیدایش تفکرات انحرافی و الحادی را در حوزه اخلاق و عرفان پدید میآورد، بررسی پایههای فکری این نویسنده شهیر، بهویژه با تکیه بر معارف حقه اسلامی، خالی از فایده نیست. بدان جهت که مباحث اخلاق اسلامی از گستردگی قابل توجهی برخوردار است، دیدگاههای اخلاقی حضرت آیت الله جوادی آملی که برپایه کلام حق تعالی و سیره معصومین است در جهت نقد دیدگاههای فروم در این مقاله مورد اتکا قرار گرفته است. آیت الله جوادی آملی، بر ابعاد روحانی و جسمانی وجود انسان و خلود بُعد روحانی او تأکید دارند؛ و ازاینرو عمل به آموزههای اخلاقی اسلام را علاوه بر عالم حاضر، در حیات جاودانه و اخروی انسان نیز مؤثر میدانند. نوشتار حاضر به تفاوت مبانی دیدگاههای اخلاقی اریک فروم با دیدگاه اخلاقی اسلام در مسیر تدوین اصول دستیابی انسان به نیکبختی میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فطرت در آیینه قرآن
نویسنده:
عبدالله جوادی آملی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
فطرت(کلام)
,
آیات فطرت
,
انسان شناسی اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
طبیعت انسان ,
دین فطری (در مقابل دین اکتسابی) ,
سنت الهی ,
معارف حقه ,
آیه فطرت ,
حکمت عملی ,
حکمت نظری ,
امور فطری ,
حب به خدا ,
شهوت جنسی ,
آیات نسیان ,
آیات میثاق ,
فطریات ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
innate ideas ,
حیات اصیل انسانی ,
فطرت به معنای عام ,
فطرت به معنای خاص ,
حقایق فطری ,
برهان پذیری امور فطری ,
خطاناپذیری فطرت ,
حق گرایی فطرت ,
باید و نباید فطرت ,
آیات تذکر ,
توجه به خدا در خطرات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
انسان موجودی ذو ابعاد و ودیعه ای بی همتا در آفرینش است. و در کنار برخورداری از عقل و تمایل به مباحث برهانی، در عمق جان واجد خصیصه فطرت است که در صورت قرار گرفتن در مسیر صحیح و نزاهت از انحرافات فکری و عملی، حقیقت گرایی و حق جویی و تمایل به دین و خدا در او شکوفا می شود و از چاه طبیعت به افق اعلی می رسد. در این مقاله با توجه به برخی آیات قرآن، مفهوم فطرت، جایگاه آن در حیات اصیل انسانی و مختصات امور فطری بیان شده است. افزون بر آن، وجه امتیاز قرآن در تبیین فطرت و لوازم آن در مقاله نمایانده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الگوی حکمی اجتهادی علوم انسانی
نویسنده:
عبدالحسین خسروپناه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی (سایر)
,
Religious Sciences
,
الگوی حکمی-اجتهادی
کلیدواژههای فرعی :
انقلاب اسلامی ,
الگو ,
03. انسان شناسی Human nature ,
معیار شناخت ,
انسان شناسی اسلامی ,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی) ,
هرمنوتیک ,
هرمنوتیک فلسفی ,
نظام ارزشی اسلام ,
پارادایم ,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی) ,
علم(حصولی و حضوری) ,
روش شناسی صورت گرا ,
روش شناسی بستر گرا ,
پارادایم علوم انسانی ,
اسلامیسازی علوم انسانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
علم دینی، مدلی است كه هم به حل تعارض علم و دین می پردازد و هم تولید نظریه های علمی با رویكرد اسلامی را به دنبال دارد. متفكران اسلامی علم دینی را با رویكردهای مختلفی مطرح كرده اند. الگوی حِكمی- اجتهادی، نظریه ای است كه از پنج ركن نظام فلسفی اسلام، نظام انسان شناسی اسلام، نظام ارزشی اسلام، نظام مكتبی (رفتاری و اجتماعی) اسلام و نظام روششناختی اسلام تشكیل شدهاست. نظام فلسفی اسلام، تامین كننده فلسفه های مضاف به هستی و معرفت و انسان و دین و سایر فلسفه های مضاف به امور است. نظام انسان شناسی اسلامی، درصدد توصیف انسان شایسته و مطلوب در عرصه های مختلف تربیت، اقتصاد، مدیریت و غیره است. نظام ارزشی اسلام در بیان ارزش های اخلاقی و فقهی و حقوقی و عرفانی مربوط به علوم رفتاری و اجتماعی است. نظام مكتبی (رفتاری و اجتماعی) اسلام، توصیف گر احكام توصیفی و توصیه ای امور رفتاری و اجتماعی انسان است. نظام روش شناختی اسلام، بیانگر پیش فرض های ابزاری و استفهامی و معنایی و پرهیز از پیش فرض های تحمیلی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ماهیت پیشرفت اسلامى و لوازم تحلیلى آن
نویسنده:
امین رضا عابدى نژاد، محسن اراکى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه اسلامی
,
انسان شناسی اسلامی
,
حکومت اسلامی
,
پیشرفت اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
حرکت تکاملی تاریخ ,
حکومت توسعه یافته (مسائل جدید کلامی) ,
دین و توسعه ,
آزادی معنوی ,
حرکت جوهری ,
تمدن اسلامی ,
تغییر استعلایی وجود ,
تغییر استعلایی تاریخ ,
رهایی از اسارت طبیعت ,
معرفت معتبر ,
موضوع پیشرفت ,
شخصیت انگاری جامعه ,
هدف جامعه اسلامی ,
شناخت ماهیت نظام اسلامی ,
رهبری نظام اسلامی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
مفهوم اصطلاحى پیشرفت اسلامى به معناى تحصیل اهداف ذومراتب نظام هاى اسلامى است. براین اساس مى توانیم به تحلیل مقوله پیشرفت و تبیین مبانى و لوازم این مفهوم از دیدگاه منابع اسلامى بپردازیم. بدین منظور عناوینى همچون مبدأ پیشرفت، موضوع پیشرفت، هدف پیشرفت، مسافت پیشرفت، فاعل پیشرفت و فعل پیشرفت را از نگاه اندیشه اسلامى کانون بحث قرار داده ایم. موضوع مقاله، پیشرفت انسان و به تبع آن جامعه اسلامى است؛ از این جهت مى توانیم پیشرفت اسلامى را انسان محور بدانیم. مبدأ پیشرفت همان وضعیت موجود است که از دیدگاه اسلامى ضدارزش به شمار مى آید. منتها و یا غایت پیشرفت هم اهداف ذومراتب نظام هاى اسلامى به شمار مى روند. اهداف اسلامى اهدافى جامع و متلائم با یکدیگرند. غایت پیشرفت اسلامى، حرکت استکمالى فرد و اجتماع در اسما و صفات کمالى حضرت حق است. به همین جهت، مسافت پیشرفت هم اسما و صفات الهى خواهد بود. فاعل پیشرفت در درجه اول مقام ولایت الهى خداوند سبحان و به تبع او مقام ولایت انبیا و اولیا و عموم افراد جامعه اسلامى هستند؛ از این جهت پیشرفت اسلامى مبتنى بر اصل ولایت تبیین مى شود. فعل پیشرفت هم تحقق نظام اسلامى خواهد بود. در واقع تحقق نظام هاى اسلامى فعلى است که علت تامه پیشرفت اسلامى به شمار مى رود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 170
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سبک زندگی اقتصادی در جامعه قرآنی و جامعه غربی
نویسنده:
جواد ایروانی، علی جلائیان اکبرنیا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سکولاریسم
,
اصالت فرد
,
لیبرالیسم
,
03. انسان شناسی Human nature
,
طبیعت گرایی
,
سبک زندگی اسلامی
,
سبک زندگی قرآنی
,
سبک زندگی غربی
,
نظام های اقتصادی
,
انسان شناسی اسلامی
,
دئیسم
,
مکتب سود گرایی
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
هستی شناسی اسلامی
,
هستی شناسی غربی (مسائل جدید کلامی)
,
انسان و خدا
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آموزههای دین اسلام (آموزههای ادیان)
,
اقتصاد اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
هدفداری عالم ,
خلافت الهی ,
آیه 116 مؤمنون ,
جهان بینی اسلامی ,
نظام سرمایه داری ,
اهداف و مبانی سبک زندگی ,
حیات جاوید ,
مناسبات انسان (مسائل جدید کلامی) ,
خدا و اختیار انسان ,
انسان و ربوبیت الهی ,
آیه 56 ذاریات ,
آیه 141 انعام ,
آیه 33 نور ,
آیه 5 سجده ,
آیه 62 زمر ,
آیه 24 جاثیه ,
آیه 27 انسان ,
لذت جویی در اسلام ,
دو بعدی بودن انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ناصر مکارم شیرازی
,
امام خمینی
چکیده :
سبك زندگی در جامعه ی قرآنی، از نظر اهداف، مبانی جهان بينی و انسان شناختی تفاوت هايی بنيادين با سبك زندگی غربی دارد. تمايز در اهداف و مبانی، در سبك زندگی اقتصادی نيز تأثير مستقيم خود را بر رفتارهای افراد برجای می نهد، به گونه ای كه دو سبك متمايز از يكديگر را در فعاليت های توليدی، تجاری و نيز مصرف شكل می دهد. در سبك زندگی غربی و متأثر از مكتب سرمايه داری، كمال مطلوب انسان در ارضای هرچه بيشتر خواستههای مادی بوده هدف از فعاليت های اقتصادی، دست يابی به حداكثر مطلوبيت (در مصرف) و حداكثر سود (در توليد و سرمايهگذاری) تلقی می شود. در حالی كه در سبك زندگی قرآنی، مطلوب نهايی انسان، در نزديك شدن هرچه بيشتر به سرچشمه ی كمال هستی، يعنی قرب الهی و هدف متعالی اش، تكامل اختياری است. در اين ديدگاه، برای دست يابی به هدف نهايی ياد شده، اهداف ميانی، و به تعبير بهتر، راه كارهای تحقق هدف نهايی و رسيدن به كمال مطلوب نيز مطرح می گردد، به گونه ای كه انجام فعاليت های اقتصادی به هدف كسب سود و نيز رفاه اقتصادی، اگر در جهت هدف نهايی صورت پذيرد، با آرمان تعريف شده و كمال آدمي منافاتی پيدا نخواهد كرد. در مورد مبانی جهان بينی و انسان شناختی نيز، مكتب سرمايه داری براساس اصولی همچون دئيسم، ناتوراليسم و اومانيسم استوار گشته كه نتيجه ی آنها، اتكا به خرد انسانی به جای وحی، نفی ارتباط خدا با عالم طبيعت پس از خلقت، جدا شدن انسان از آموزههای انسانساز اديان الهی، ليبراليسم اقتصادی، رهايی از تمام قيود محدودكننده ی فرد، سكولاريزم و جدايي اقتصاد از اخلاق متعالی و ارزش های والای انسانی بوده است. اما از ديدگاه قرآن رابطه ی خداوند با انسان، رابطه ی خالقيت، ربوبيت و مالكيت است و نتيجه ی آن، حق حاكميت الهی و نقش او در تشريع قانون برای انسان می باشد كه سبك زندگی اجتماعی و اقتصادی مبتنی بر دين و وحی را شكل می دهد. از اين منظر، انسان جانشين خدا در زمين و دارای ويژگی هايی همچون هدفداری، مسؤوليت الهی و هويت فردی و اجتماعی بوده از زندگی جاويد برخوردار است. روشن است كه اين دو نگاه در مبانی و اهداف، دو نوع سبك زندگی متمايز از يكديگر را موجب می گردد. اين نوشتار با تمركز بر آيات قرآن در اين رابطه و بهره گيری از پژوهش های مرتبط، به مقايسه ی دو نوع سبك زندگی قرآنی و غربی با تأكيد بر اهداف و مبانی در عرصه ی اقتصادی پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعلیم و تربیت مبتنی بر فطرت (تربیت فطرتگرا) با تاکید بر دیدگاه آیت الله شاهآبادی: مدلسازی فطرت با هرم سه وجهی
نویسنده:
مجتبی همتی فر، ابوالفضل غفاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صبغه
,
فطرت(کلام)
,
تربیت اسلامی
,
آیه الله شاه آبادی
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
فطرت عاشقانه
کلیدواژههای فرعی :
طبیعت آدمی ,
علم حصولی ,
انسان شناسی ,
بعد معنوی انسان ,
غریزه ,
فطرت افتقاریت ,
03. انسان شناسی Human nature ,
فطرت(کلام) ,
علم حصولی ,
علم حضوری ,
قرآن ,
کمال جویی ,
اثم ,
انسان شناسی اسلامی ,
علم نفس ,
بدن انسانی ,
قرآن ,
عجب ,
تنبلی ,
بدن انسان ,
فطرت الهى ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
انسان شناسی اخلاق ,
الگوی ساختار روانی ,
خود برتر بینی ,
سرشت مشترک انسان ,
معصومیت از خطا ,
فطرت عالمانه ,
فطرت کاشفه ,
فطرت حریت ,
فطرت خاضعانه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
امام خمینی
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
«فطرت» به عنوان یکی از بنیادیترین مباحث انسانشناسی اسلامی و نظام تربیتی اسلامی، همواره مورد توجه اندیشمندان، فیلسوفان و مربیان مسلمان قرار داشته است. با این همه، با توجه به تفاوت منظر و موضعی که هر اندیشمند اتخاذ نموده، تفاسیر متنوع و تا حدی متفاوت از فطرت ارائه شده است؛ لذا تعریف، قلمرو و انواعی که برای فطرت در نظر گرفته میشود، تأثیر مستقیمی در الگوی ارائه شده در مورد ساختار روانی انسان از منظر اسلام خواهد داشت. آیتالله شاهآبادی از جمله برجستهترین اندیشمندان معاصری است که بحث فطرت را مورد کنکاش قرار داده و بر اساس آن تلاش نموده است تا برای بسیاری از مباحث عمده اسلام، بنیانی نوین برپا نماید و از همین رو «فیلسوف فطرت» لقب گرفته است. این مقاله با پذیرفتن این مفروضه که «فطرت» به عنوان تقریر دینی از سرشت مشترک انسان، میتواند در تعریف، قلمرو، اهداف و ارکان و مبانی، اصول و روشهای تعلیم و تربیت اسلامی نقش عمدهای ایفا نماید، بر آن است تا با بهرهگیری از آرا و تقریر این فیلسوف، مجتهد و عارف معاصر، تصویری از الگوی ساختار روانی انسان بر اساس فطرت ارائه نماید. آیتالله شاهآبادی علاوه بر ویژگیهایی همچون غیر اکتسابی بودن و همگانی بودن فطرت در میان همه انسانها، به ویژگیهایی چون بالقوه بودن، معصومیت از خطا و ثابت بودن فطرت اشاره مینماید. وی با ذکر جلوههای مختلف فطرت (از جمله فطرتهای عالمه، کاشفه، حریت و حب راحت)، «فطرت عاشقه» را هسته اصلی ساختار روانی انسان معرفی مینماید. بر این اساس میتوان فطریات انسان را در قالب هرمی سهوجهی (با ابعاد علم، عشق و قدرت) توصیف نمود که که قاعده آن با مرکزیت «خود»، از عشق بهره برده است. همه فطریات (وجوه هرم و یالهای آن) ریشه در فطرت عاشقه دارند و «عشق» کلیدواژه انسان خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلالتهای امنیتی انسانشناسی آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
نجف لک زایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
امنیت اجتماعی
,
انسان شناسی فلسفی
,
انسان شناسی اسلامی
,
مسایل جدید انسان شناسی
,
امنیت
,
امنیت اسلامی
,
انسان شناسی امنیتی
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
حکمت متعالیه ,
ابلیس ,
صبغه ,
خلقت انسان ,
زندگی عقلانی ,
علوم انسانی ,
حی متأله ,
هستی شناسی(فلسفه) ,
طبیعت انسان ,
فطرت(کلام) ,
خلق آدم (ع) ,
ابلیس ,
قرآن ,
قوای انسان ,
ساختار وجودی انسان ,
هستی شناسی اسلامی ,
حکمت متعالیه ,
قرآن ,
الگوهای امنیتی ,
امنیت متعالی ,
امنیت متعارف ,
امنیت متدانی ,
انسان در قرآن ,
علوم انسانی (سایر) ,
برتری انسان ,
انسان شناسی قرآن ,
ساحات وجودی انسان ,
علم امنیتی ,
طبقه بندی هستی ,
طبقه بندی معرفت ,
مکتب امنیتی رئالیسم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
در تمام سال های پس از انقلاب اسلامی، اسلامیسازی علوم انسانی و از جمله علوم امنیتی، یکی از دغدغهها بوده است. حکمت متعالیه از ظرفیت خوبی برای ورود به عرصه علوم انسانی و امنیتی برخوردار میباشد. علوم و مطالعات امنیتی در سالهای اخیر در کشور ما از رونق خوبی بهرهمند شده است، اما تلاش قابل توجهی برای تبیین مباحث امنیتی، با تکیه بر مبانی فلسفه اسلامی، بهویژه حکمت متعالیه، صورت نگرفته است. هدف مکتوب حاضر، ارائه دلالتها و وجوه امنیتی انسانشناسی فقیه و حکیم متأله حکمت متعالیه، آیت الله جوادی آملی است. مدعای مقاله حاضر این است که بر اساس مبانی حکمت متعالیه و بهویژه مبانی انسانشناختی، که در این مقاله محور بحث و بررسی است، باید از «علوم امنیتی» به جای «علم امنیت» سخن بگوییم. چون بر اساس هر مبنای انسانشناختی، علم امنیتی ویژهای تولید میشود که میتوان آنها را در یک تقسیمبندی کلان، متعالی، متعارف و متدانی نامید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 45
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شباهت و تفاوت جایگاه انسان در دین مبین اسلام و دین هندو را بیان فرمایید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از نوع سؤال چنين بر مي آيد که پرسشگر گرامي در صدد مقايسه اي ميان نگرش ديانت الهي اسلام و مکتب کهن هندوئيسم به انسان است در اين مقاله با اتکا به متون معتبر اين دو آئين بزرگ (قرآن و اوپانيشادها) و از منظر اين دو کتاب جايگاه انسان را در ديانت مقدسه اسلا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هندوییسم (ادیان شرق)
,
مقایسه اسلام با سایر ادیان
,
دین هندو
کلیدواژههای فرعی :
انسان در اسلام ,
انسان شناسی اسلامی ,
اسلام - عقاید ,
آموزه انسان در اسلام (آموزههای ادیان) ,
عقاید هندوئیسم ,
عقاید اسلام ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ما چه پاسخی می توانیم به اومانیسم بدهیم؟ ما به خلاهای آنها چه جوابی می توانیم بدهیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : جایگاهی که برای انسان در قرآن معرفی شده است جایگاه خلیفةاللهی است. ما بالاتر از این برای انسان نمی توانیم تصور کنیم. اگر انسان جانشین خدا در زمین است باید شئون و صفات خدا را داشته باشد و در او محقق بشود. دیگر اینکه در دستورات و برنامه هایی که
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
جایگاه شناسی انسان (مسائل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی اسلامی ,
جایگاه انسان در قرآن ,
انسان گرایی خدامحور ,
انسان در قرآن ,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی) ,
اومانیسم در اسلام ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهکاری برای تحقق «حماسه اقتصادی» (بازخوانی اخلاقی اندیشه ای اقتصادی اسمیت بر اساس الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت)
نویسنده:
شیرزاد پیک حرفه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظریه اقتصادی آدام اسمیت
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
تولید ملی
,
سرمایهداری
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اقتصاد اسلامی
,
آدام اسمیت
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی ,
همدلی ,
فقر ,
03. انسان شناسی Human nature ,
لیبرال دموکراسی ,
تقسیم کار ,
کارگر ,
نابرابری اقتصادی ,
احساس از خودبیگانگی ,
انسان شناسی اسلامی ,
مهارتهای فردی ,
رقابت پذیری اقتصادی ,
انسان شناسی مادی (مسائل جدید کلامی) ,
حکومت دموکراسی لیبرال ,
انسان شناسی غربی ,
عدالت اقتصادی ؛ حقوق ؛ هایک ؛ رقابت ,
رابطه اقتصاد و اخلاق ,
آفات سرمایه داری ,
دست مزد حداقلی ,
بهره کشی از نیروی کار ,
مستعمرات ,
استعداد انسانی ,
عدالت در دستمزد ,
فرصت برابر اقتصادی ,
ثروت ملل ,
نظریه ای در باره عواطف اخلاقی ,
فساد عواطف ,
لیبرترینیزم ,
لسه فر مطلق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
نظریه اقتصادی کلاسیک بیشتر تمایل داشت ادم اسمیت را اقتصاددانی بداند که نیمنگاهی به فلسفه اخلاق داشت، نه یک فیلسوف اخلاق جدی با دغدغههای سترگ اخلاقی. به همین دلیل، ثروت ملل ادم اسمیت غالباً اثری کاملاً جدا از اثر اخلاقی او ـ نظریهای درباره عواطف اخلاقی ـ دانسته شد و بیش از آن قدر دید. این در حالی است که اسمیت اقتصاد و اخلاق را مکمل هم و این دو اثر را مرتبط به هم میدانست. او پیش از آنکه درباره اقتصاد بنویسد، درباره فلسفه اخلاق نوشت و بیش از آنکه اقتصاددان باشد، فیلسوف اخلاق بود. اسمیت، که غالباً پدرخوانده «سرمایهداری» دانسته میشود، ضمن ارائه اصول کلی آن، بسیاری از آفاتش را پیشبینی کرد. از میان آفاتی که وی برای «سرمایهداری» برشمرد، میتوان به «دستمزدهای حداقلی»، «بهرهکشی از نیروی کار در مستعمرهها»، «ازخودبیگانگیِ ناشی از تقسیم کار»، «ازبینرفتنِ مهارتهای فرد» و «کاهش استعدادهای انسانی کارگران» اشاره کرد. او کوشید با ارائه تمهیداتی اخلاقی مانند تأکید بر «همدلی»، «عدالت در افزایش سطح دستمزدِ کارگران» و «برخورداری از فرصت برابر برای رقابت در اقتصاد»، از پیدایش آن آفات جلوگیری کند؛ اما خوانش یکسویه نظریه اقتصادی کلاسیک از پازل هنجاری اسمیت و بیتوجهی به تمهیدات اخلاقی او در ثروت ملل و نظریهای درباره عواطف اخلاقی، باعث شد بسیاری از پیشبینیهای اسمیت درباره آفات «سرمایهداری» بهوقوع پیوندند. این مقاله بر آن است با تکیه بر اندیشههای اخلاقی ادم اسمیت و بر اساس «الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت»، خوانشی جدید از «سرمایهداری» ارائه کند که بتوان از آن بهعنوان راهکاری برای تحقق «حماسه اقتصادی» و پیشبرد «تولید ملی» استفاده کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 14
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 54
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید