جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید معرفت شناسی
>
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
>
معرفت شناسی تجربه عرفانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 42
عنوان :
فلسفه عرفان نظری
نویسنده:
محمد فنایی اشکوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه عرفان
,
فلسفه عرفان عملی
,
فلسفه عرفان نظری
,
عرفان عملی
,
فلسفه عرفان (فرا عرفان)
,
عرفان نظری
,
مطالعه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
معرفت شناسی عرفانی ,
فصوص الحکم ,
کتاب تمهید القواعد ,
علوم باطنی ,
سلوک عرفانی ,
معرفت شهودی ,
اشراق ,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی) ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
معرفت شهودی ,
حکمت انسی ,
فلسفه عرفان (فرا عرفان) ,
اصطلاحنامه عرفان ,
شهود(اسماء اول عرفان نظری) ,
معرفت شناسی عرفانی ,
معرفت بی واسطه ,
معرفت غیرمفهومی ,
حقایق باطنی ,
حکمت صوفیانه ,
موضوع عرفان نظری ,
مسائل عرفان نظری ,
یافته حضوری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
عرفان، ابعاد مختلفی دارد که مهمترین آنها بعد معرفتی و طریقتی آن است. مطالعه در ابعاد مختلف عرفان، علوم متعددی را پدید آورده است که میتوان از آنها به «علوم عرفانی» تعبیر کرد. مهمترین شاخههای علمی عرفان در سنت اسلامی، عبارتند از عرفان نظری و عرفان عملی. عرفان نظری حاصل تأمل در یافتههای سلوکی و شهودی عرفا است و عرفان عملی، علم سلوک و طریقت است. با پیدایی و گسترش فلسفههای مضاف در غرب که به فرانگری و مطالعه امور از بیرون میپردازند، پدیده عرفان نیز مورد تأمل و مداقه عقلانی بیرونی قرار گرفت و دانشی به نام «فلسفه عرفان» ظهور کرد. فلسفه عرفان، چیستی و چگونگی تجربه عرفانی و احکام آن را برمیرسد. اما بحث و کاوش از چیستی و چگونگی علم عرفان نظری و پرسشهای نظری راجع به آن ـ همچون بحث از موضوع، مبادی، مسائل، روش و ساختار آن ـ میتواند موضوع علم مستقلی قرار گیرد که به آن «فلسفه عرفان نظری» میگوییم. اینگونه مباحث به طور سنتی و به اجمال در مقدمه برخی از کتب مربوط آمده است؛ اما گسترش این علم و طرح پرسشها و تردیدهای بنیادی در باب ماهیت و مبادی و پیش فرضهای آن ایجاب میکند که به طور مستقل نیز به آن پرداخته شود. در این نوشتار به اجمال برخی از مهمترین خطوط کلی فلسفه عرفان نظری را مرور خواهیم کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 83
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزش معرفتشناختی تجربۀ دینی: دیداری دوباره با سی. دی. براد
نویسنده:
غزاله حجتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سویین برن
,
ویلیام آلستون
,
دیویس
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
فلسفه دین
,
استدلال از طریق تجربه دینی
,
براد
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
اصل آسان باوری ,
ادراک حسی ,
اثبات وجود خدا ,
الهیات مسیحی ,
تعارض تجربه های دینی ,
ارزش معرفت شناختی تجارب دینی ,
برهان انباشتی ,
چالش تحویل گرایانه ,
باور دینی ,
چکیده :
سی. دی. براد کوشید تا با اتخاذ رویکردی تجربی به باور دینی بپردازد، رویکردی که پیش از او جیمز و برخی فیلسوفان دیگر نیز اتخاذ کرده بودند. او برای تجارب دینی ارزش معرفتشناختی قائل بود و آنها را شاهدی بر باورهای دینی، به ویژه باور به وجود خدا، میدانست. شاید بتوان براد را در شمار نخستین متفکرانی دانست که کوشیدهاند تا تجربۀ دینی را شاهدی بر وجود خدا به حساب آورند و برای این منظور استدلالی اقامه کنند. پس از او، فیلسوفانی چون سوئینبرن، دیویس و آلستون نیز از منظر خود به ارزش معرفتشناختی تجربۀ دینی پرداختهاند. به رغم این که مدت زیادی از انتشار مقالۀ «استدلال از طریق تجربۀ دینی» براد میگذرد، به نظر میرسد استدلال طرحشدۀ او در این مقاله همچنان قابل تأمل است. اگر آراء فیلسوفانی را که از ارزش معرفتشناختی تجربۀ دینی دفاع میکنند و پاسخهای آنها به منتقدان را در نظر آوریم، آنگاه میتوانیم استدلال براد و دفاع او از ارزش معرفتشناختی تجربۀ دینی را تقویت و بازسازی کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 67
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ماهیت تجربه عرفانی در اندیشه شهاب الدین سهروردی
نویسنده:
عباس احمدی سعدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
اتحاد (اتصال) عرفانی
,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
وحدت وجود
,
اشراق حق تعالی
,
ذاتباوری (دیدگاه فلسفی)
کلیدواژههای فرعی :
فقه الانوار ,
حکمت خسروانی ,
نور اسفهبدیه ,
رؤیت قلبی خدا ,
خلسه ,
اتحاد (اتصال) عرفانی ,
اتصال با نور ,
فلسفه مشاء ,
سالک ,
فنا ,
عارفان (مسلمان) ,
عالَم حقیقت(مقابل عالَم خیال) ,
عالَم خیال(مقابل عالَم حقیقت) ,
عالَم اعلی((بقاء)، قسیم عالم استحاله و تعمیر ونسب) ,
اتحاد عرفانی ,
خلسه عرفانی ,
اتحاد با نور ,
اصل مشرقی ,
انسان شناسی تجربه عرفانی ,
هستی شناسی سهروردی ,
مراتب مکاشفه عرفانی ,
اتحاد عقلی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
یکی از مسایل مهم فلسفه عرفان، چیستی مکاشفات و تجارب عرفانی است زیرا هر گونه استناد به این مکاشفات وابسته به موضع مختار پژوهشگر یا فیلسوف عرفان درباره ماهیت آنهاست. دو نظریه مهم در این خصوص عبارت است از ذاتگرایی و ساختگرایی. ذاتگرایان به اوصاف مشترکی بین تجارب عرفانی قایلند و از این واقعیت در اثبات مدعیات عرفا به ویژه وحدت وجود استفاده می کنند. اما ساختگرایان، مکاشفه را برساخته ای از ذهنیات و باورهای مخصوصا دینی عارف می دانند. سهروردی نیز در آثار مختلف خود به برخی ویژگیهای تجارب عرفانی پرداخته است و آنها را در میان ارباب ادیان و مذاهب دینی یکسان دانسته، اگرچه هرگز به وحدت شخصی وجود راه نبرده است. شیخ اشراق هر جا سخن از اتحاد عارف با حق تعالی باشد، آن را به شدت قرب و اتصال تاویل می کند. با این همه دیدگاه وی به ذاتگرایان نزدیکتر است. نوشتار حاضر ضمن واکاوی دیدگاه های مطرح در این زمینه، اندیشه اشراقی شیخ شهاب الدین سهروردی در این خصوص به تصویر کشیده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی نظریه «متناقض نمایی تجارب عرفانی»
نویسنده:
یحیی کبیر، محمدتقی جان محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان و عقل
,
وحدت وجود
,
عقل ابن عربی
,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
عرفان اسلامی
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
متناقض نمایی تجربه دینی
,
وحدت وجود
,
تجلی
,
وحدت وجود ابن عربی
,
شطحیات
,
وحدت در عین کثرت
,
عقل((قوه عاقله)، اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
ثنویت ,
رابطه عقل و عشق ,
زبان عرفانی ,
طور وراء عقل ,
اجتماع ضدین ,
بیان ناپذیری تجربه عرفانی ,
شطحیات عرفانی از نظر منطق ,
چکیده :
این مقاله نظریه «متناقض نمایی تجارب عرفانی» را که استیس ارائه کرده است، با توجه به مباحث عرفان اسلامی به نقد کشیده و نشان می دهد این نظریه که متضمن غیرعقلانی بودن عرفان است با مبانی عرفان اسلامی سازگار نیست. دلیل اصلی این عدم تطابق، نگرش نادرست استیس در تفسیر اندیشه وحدت وجود است که در آن تفکیک عمیق مقام احدیت و واحدیت را ناشی از توجیه عرفا دانسته و به هیچ می انگارد؛ حال آنکه این تفکیک به ویژه در عرفان اسلامی ناشی از تفکیک وجود و مظاهر آن است.وجود، حقیقتی یگانه و موصوف به وحدت و مظاهر وجود، متکثر و موصوف به کثرت است. از این رو نظریه «وحدت در عین کثرت» حامل هیچ گونه تناقضی نیست؛ هر چند که وحدت ضدین در ساحت هستیِ احد را یک ضرورت عقلی می داند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجربه دینی و تبیینهای طبیعتگرایانه، بررسی دیدگاه جف جوردن
نویسنده:
منصور نصیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
تبیین طبیعی تجربه دینی
,
حجیت معرفت شناختی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
اعتقاد به خدا ,
پدیدار شناسی تجربه دینی ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
ارزش معرفتی تجربه دینی ,
تعارض علیت خدا و علیت طبیعی ,
تقوم علّی عام خدا ,
نظریه علّی ادراک ,
آموزه تقوم ,
ملاک صحت تجربه دینی ,
عقلانی بودن اراده خدا ,
توجیه روانشناختی تجربه دینی ,
شرایط تجربه دینی الهی ,
چکیده :
دغدغۀ اصلی این مقاله، بررسی این مسئله است که آیا کشف تبیین طبیعی برای تجربۀ دینی، حجیت معرفتشناختی آن برای اثبات متعلق خود، به ویژه خداباوری را رد میکند یا خیر. در این زمینه با دو دیدگاه کلی مواجهیم. برخی معتقدند که تا وقتی وجود نداشتن خدا با دلیل کافی اثبات نشود، تجربۀ دینی حتی در صورت کشف تبیین طبیعی برای آن، از حجیت معرفت شناختی برخوردار خواهد بود. اما برخی دیگر تأکید میکنند که به محض کشف تبیین طبیعی، حجیت معرفتشناختی آن از بین میرود بدون آنکه نیازی به اثبات وجود نداشتن خدا داشته باشیم. در این مقاله نزاع جف جوردن با گروه نخست را در همان ساختار بحث خودِ جوردن بیان و بررسی کردهایم. یافته و نتیجهای که پس از بررسی و نقد این دو دیدگاه، به آن رسیدهایم، ارائۀ دیدگاه سوم و جدید در این زمینه است. دیدگاه پیشنهادی، مبتنی بر تفکیک دو نوع تجربۀ دینی است. بر اساس این دیدگاه، برخی از تجربه ها که از شرایط خاصی برخوردارند حتی در صورتی که برای آنها تبیین طبیعی کشف شود، باز هم از حجیت معرفتی خاصی برخوردار خواهند بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 287 تا 307
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحی پیامبرانه رسول اکرم و تفاوت آن با تجربه های عارفان و شاعران
نویسنده:
عبدالمجید طالب تاش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهام(افعال الهی)
,
وحی به انبیا
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
قرآن
,
تجربه باطنی
,
وحی پیامبرانه
,
نفس پیامبر
,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
شعر
,
پیامبر
,
وحی الهی
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
قرآن
,
نزول قرآن
,
شعر
,
فلسفه دین
,
اصطلاحنامه عرفان
,
تجربه شاعرانه
کلیدواژههای فرعی :
جبرئیل ,
فرهنگ عصر نزول ,
منشاء وحی ,
منشا الهی وحی ,
کلام الهی ,
عالم فرشتگان ,
کلام الهی ,
جبرئیل(ع) ,
فرهنگ عربی ,
قرآن و فرهنگ عصر نزول ,
متون بشری ,
فترت وحی ,
منشأ نفسانی وحی ,
منشأ قدسی وحی ,
رابطه قرآن و فرهنگ عرب ,
بی واسطه بودن خودآگاهی ,
نظریه وحی نفسی محمد [ص] ,
فطرت پیامبر (ص) ,
الهام شاعرانه ,
دخالت پیامبر (ص) در تولید قرآن ,
شخصیت امی پیامبر (ص) ,
فرهنگ قومی پیامبر (ص) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
تجربه وحیانی پیامبران، مهم ترین حادثه تاریخی در جوامع بشری به شمار می آید که ارمغان آن، دریافت آیین و شریعت آسمانی و آشنایی انسان زمینی با مبدا هستی و آفریدگار خویش است. اما این مساله که پیامبران چگونه مفاهیم وحی را دریافت می کنند و ارتباط وحیانی آنها از چه مکانیسم و کیفیتی برخوردار است، پیوسته توجه متفکران و اندیشمندان را به خود جلب کرده است. بر اساس آیات قرآن تجربه وحیانی یک ارتباط دو سویه است که میان افق اعلی و نفس پیامبر رخ می نماید، و در فرایند وحی پیام الهی توسط خداوند و یا از طریق فرشته وحی بر نفس پیامبر فرود می آید تا آن را بدون کم و زیاد به مردم ابلاغ نماید. امروزه کسانی در باره چگونگی مکانیسم وحی، به تحلیل روانشناختی پرداخته اند و در نتیجه آن را از نوع الهام شاعرانه و عارفانه به شمار آورده اند. نتیجه چنین تفکری این است که متن وحی از نفس پیامبر برمی خیزد و چون پیامبر در متن واقعیت اجتماعی تکون یافته در نتیجه متن وحی تحت تاثیر فرهنگ عصر نزول تدوین گشته است. طرح این مسایل در عصر حاضر، پژوهش در باره مکانیسم وحی و تفاوت آن با تجربه عارفان و شاعران را ضروری می نماید. در این مقاله که به روش تحلیلی – توصیفی و با استناد به آیات قرآن پژوهش شده است تفاوت های دریافت وحیانی پیامبر اسلام با تجربه شاعران و عارفان مورد بررسی قرار گرفته است و به این دستاورد علمی دست یافته است که خاستگاه شعر و عرفان نفس شاعر و عارف و فرهنگ اجتماعی آنهاست اما منشا و خاستگاه وحی، علم خداوند است و نفس پیامبر یا فرهنگ عصر نزول تاثیری در تولید قرآن ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تشبیه و تنزیه نزد ابن عربی
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقر العلوم ( وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تشبیه و تنزیه
,
01. خداشناسی (کلام)
,
17. فرق کلامی
,
صفات الهی
,
ابن عربی
,
صفات خدا
,
تفسیر قرآن
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
مجسمه ,
قیصری ,
وحدت وجود ,
مکتب مشبهه ,
تجلی خداوند ,
جمع تشبیه و تنزیه ,
جمع نصوص ,
معرفت کامل ,
منشأ حیرت ,
تجلی خدا در قلب عارف ,
رهایی از حیرت ,
نقصان معرفت اهل تشبیه ,
حقیقت توحید ,
مشبهه (صفاتیه) ,
مجسمه (مشبهه صفاتیه) ,
معرفت کامل حق ,
قرآن ,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی) ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
وحدت وجود ,
قرآن ,
نقصان معرفت اهل تنزیه ,
وحدت وجود ابن عربی ,
عرفان اسلامى ,
حیرت ,
مقام جمع بین تشبیه و تنزیه((اثباتی)، قسیم مقام تشبیه و مقام تنزیه) ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
تشبیه و تنزیه دو واژه متداول در فرهنگ اسلامی است، اما ابنعربی طبق مبانی خاص خود، بهویژه وحدت وجود، تفسیری تازه از آن ارائه میدهد و معرفت صحیح خدای تعالی را در جمع میان تشبیه و تنزیه مییابد و براساس این الگوی معرفتی جدید به جمع میان نصوص به ظاهر ناسازگار دینی در زمینه اسماء و صفات خدای متعال میپردازد. در این مقاله، ضمن تبیین دیدگاه ابنعربی در این باره لوازم الهیاتی نظریه او تبیین میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 147
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان تجربه دینی در اندیشه اسلامی
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات وجود خدا
,
برهان تجربه دینی (اثبات خدا)
,
براهین خداشناسی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
اثبات وجود خدا
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
مقدمات برهان تجربه دینی
,
تجربه دینی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
اهل بیت ,
ایمان ,
وظیفه گرایی (مکتب اخلاقی) ,
یقین ,
معرفت خدا ,
کشف و شهود ,
شکاکیت (شکگرایی) ,
اراده گرایی ,
اهل بیت(ع) ,
راه کشف و شهود ,
معرفت ذات الهی ,
انسانمداری ,
قرآن ,
روان شناسی دین ,
معرفتشناسی تجربه دینی ,
وظیفه گرایی معرفتی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
روانشناسی دین ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
معرفت شناسی اسلامی ,
مدرنیته (تجدد) ,
قرآن ,
یقین ,
معرفت شناسی اسلامی ,
میزان ,
وظیفه گرایی معرفتی(اصطلاح وابسته) ,
شک گرایی((مساله معیار)، اصطلاح وابسته) ,
ایمان ,
اراده گرایی(اصطلاح وابسته) ,
عقیده گرایی ,
پیشینه برهان تجربه دینی ,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی) ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
رواج و اهمیت یافتن «برهان تجربه دینی» در بحث «براهین اثبات وجود خدا» امری جدید و عمدتاً مربوط به فلسفه دین مسیحی در نیمه دوم قرن بیستم و متأثر از شرایط معرفتی و پیشینه فرهنگی مغربزمین است. این مقاله میکوشد با اشاره به بستر تاریخی طرح این نوع برهان در غرب، دیدگاه اسلامی را در خصوص آن، بهویژه با استناد به آرای علامه جوادی آملی، عرضه و ارزیابی کند. اعتماد و تأکید اندیشمندان مسلمان بر برهانهای مابعدالطبیعی اثبات وجود خدا، بهویژه برهان وجوب و امکان، مانع از بسط و توسعه بحث درباره سایر شیوههای ممکن اثبات وجود خدا از جمله برهان تجربه دینی شده است، ولی در عین حال میتوان مبانی لازم برای اظهار نظر در اینباره و نیز براهین قابل مقایسه با برخی از تقریرهای برهان تجربه دینی را در آثار ایشان یافت که در این مقاله به پارهای از آنها اشاره شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
داروهای رواننما و اعتبار معرفتی تجربههای عرفانی
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
معرفتشناسی تجربه دینی
,
داروهای روان گردان
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
تجربه دینی
,
اعتبار تجربه عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
شهود عرفانی ,
عالم غیب ,
ادراک (معرفت شناسی) ,
منابع معرفت ,
ادراک حضوری خداوند ,
ادراک ,
عالم غیب(کلام) ,
اهل بیت(ع) ,
راه کشف و شهود ,
ادراک حسی خدا ,
فلسفه عرفان ,
مواد مخدر ,
حجیت شهود ,
فلسفه عرفان (فرا عرفان) ,
حجیت شهود عرفانی ,
توهم ,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته) ,
توهمزا ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
پیش زمینه ذهنی ,
اختلال فیزیولوژیک ,
اصل بی تفاوتی علّی ,
اصل مسانخت ,
تجربه شبه عرفانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
پیدایی تجربههای (شبه) عرفانی در پی مصرف داروهای رواننما (توهمزا) یکی از مستندات مهم کسانی است که اعتبار معرفتی (حجیت) تجربههای عرفانی (مکاشفات عرفانی) را نفی کرده و با تمسک به آن مدعی شدهاند که تجربههای عرفانی همواره ممکن است برخاسته از حالات نابهنجار فیزیولوژیک صاحبان این گونه تجربهها باشد و از این رو، این تجربهها اعتباری ندارند و نمیتوان واقعنمایی آنها را تضمین کرد. در این مقاله با بررسی ابعاد گوناگون مسأله نشان دادهایم که استدلال فوق، ناتمام است؛ چرا که اولاً مبتنی بر مسانخت تجربههای حاصل برای مصرفکنندگان مواد رواننما با تجربههای حاصل برای عارفان است و این امری است که شواهد ادعایی، قادر به اثبات آن نیست؛ ثانیاً این مسانخت، در صورت اثبات، تنها میان آنها و تجربههای عرفانی آفاقی است؛ ثالثاً تسری عدم اعتبار تجربههای شبهعرفانی حاصل از مصرف این مواد، به تجربههای عرفانی آفاقی، فاقد دلیل قابل قبول است؛ رابعاً دلیل قابل قبولی بر توهم بودن تجربههای شبهعرفانی ارائه نشده است. نقد اصل بیتفاوتی علّی استیس و توجه حکیمان مسلمان به امکان و وقوع ارتباط ادراکی با ساحتهای باطنی هستی، از دیگر مباحثی است که این مقاله بدان پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راههای راستیآزمایی در مکاشفات عرفانی
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
ماهیت تجربه عرفانی
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
مکاشفه عرفانی
,
عرفان نظری
,
عرفان نظری
,
سنجش مکاشفه عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
سالک ,
کشف و شهود ,
خواطر ,
منابع معرفت ,
برهان عقلی ,
راه کشف و شهود ,
قرآن ,
وحی نبوی ,
فلسفه عرفان ,
خواطر حقانی ,
خواطر شیطانی ,
وحی الهی ,
قرآن ,
عقل(منطق) ,
مکاشفۀ صحیح ,
مکاشفۀ سقیم ,
سالک ,
بدیهیات اولیه ,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته) ,
صدق مکاشفه ,
تعارض در کشف و شهود ,
استاد کامل ,
استدلال نظری ,
مراتب شهود ,
کشف معصوم (ع) ,
سنت معصوم (ع) ,
صورت سازی ,
خواطر نفسانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
عرفان نظری مکتبی در شناخت هستی است که منبع معرفتی و اصلی آن کشف و شهود است. وجود اختلاف و گاه تنافی و تعارض میان شهودهای عارفان، یکی از مهمترین مسائلی است که اعتبار کشف و شهود را به عنوان منبعی معرفتی به چالش کشیده است. در این مقاله ضمن اذعان به اصل وجود اختلاف و تعارض میان مراتبی از کشف و شهود، مهمترین میزانهایی که در آثار عرفا برای تمیز مکاشفات صحیح از سقیم، بیان شده است، معرفی و بررسی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 42
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید