جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 315729
نحوه توزیع بیت‌المال از منظر فقه اسلامی
 (با تأکید بر توزیع یارانه)
نویسنده:
مرضیه خدائی ورپشتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
هدفمندسازی یارانه‌ها یکی از مهم‌ترین و عظیم‌ترین امور اقتصادی کشور است که با اجرای درست آن اقتصاد کشور متحول خواهد شد. یکی از زوایای ملموس این امر بحث پرداخت نقدی یارانه‌هاست که در مورد آن اختلاف نظرهای شدیدی در میان صاحب نظران وجود دارد. برخی اعتقاد دارند این پرداخت نقدی تنها به قشر کم درآمد جامعه تعلق می‌گیرد و قشر به اصطلاح پردرآمد باید از آن محروم شوند. در حالی که در مقابل گروهی معتقدند سیره‌ی پیشوایان دین بر این بوده است که به همه‌ی مردم با هر توان مالی و با هر رنگی سهم یکسانی از بیت‌المال می‌داده‌اند. در بررسی تطبیقی باید گفت یارانه از محل درآمد حاصل از حامل‌های انرژی تأمین می‌شود و بنابراین جزء معادن زیرزمینی و انفال و در نتیجه جزء بیت‌المال امام(ع) است، و مقایسه‌ی آن با بیت‌المال امری صحیح است، اما باید توجه داشت که فعل معصومین (ع) بر ما الزام آور نیست و فعل این بزرگواران تنها مباح بودن آن را به ما می‌رساند و از این جهت نمی‌توان پرداخت بالسویه را الزامی دانست. به علاوه این که عدالت اجتماعی و اقتصادی نیز چنین اقتضایی ندارد. نکته‌ی مهم دیگر آن است که از آن جا که انفال بیت‌المال با مصارف نامعین محسوب می‌شود، چگونگی استفاده از آن به نظر امام (ع) یا نائب ایشان برمی‌گردد. اما شاید شایسته باشد که مطابق با سیره‌ی ائمه (ع) به همه‌ی افراد جامعه سهمی از بیت‌المال پرداخت شود و مطابق نیاز نیازمندان، سهم بیش‌تری به آنان اختصاص یابد، نه آن که یارانه‌ی اقشار پردرآمد به کلی حذف شود.
راه کارهای اخلاقی و تربیتی فقه امامیه برای تحکیم روابط زوجین
نویسنده:
رضویه کاظمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
خانواده اولین و کوچک ترین نهاد اجتماعی است و هیچ بنایی نزد خداوند متعال مقدس تر از آن نیست؛ ستون های اصلی خانواده، زوجین هستند که باید با دقت و هوشیاری این بنای مقدس را به نحوی بنا کنند که خلل ناپذیر باشد. دین مبین اسلام توجه ویژه ای به تحکیم بنیان خانواده دارد، و در همین راستا فقه امامیه به ارائه دستورالعمل های جامع و کاملی جهت استحکام این رابطه می پردازد. باید ها و نبایدهایی که فقه به آن توصیه می کند با رعایت غبطه دو نفر این رابطه است. اصول اخلاقی و تربیتی آن در جهت پیشگیری از اختلافات و کدورت ها میان زن و شوهر و در بسیاری از موارد راه گشای مشکلات حل ناشدنی خانوادگی است. آیات قرآن کریم، احادیث و روایات رسیده از معصومین علیهم السلام و سیره این بزرگوران خود بهترین منشور اخلاقی و تربیتی برای افراد خانواده به ویژه زوجین است که در صورت عمل به آن ها نه تنها استحکام رابطه خود را تضمین می کنند، بلکه سرمنشأ تربیت سالم برای فرزندان آن ها خواهد بود.
تربیت عاطفی کودک درخانواده از دیدگاه پیامبر اسلام (ص)
نویسنده:
زهرا علی محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
پیامبر (ص) برای هدایت و آموزش مردم مبعوث شدند، سیره تربیتی ایشان می تواند رهنمودی عملی و چراغی فروزان فرا روی والدین در مسیر پر فراز و نشیب و ناهموار تربیتباشد و آنان را در دستیابی به اهداف عالی خود یاری کند.از آنجا که در دین مبین اسلام عاطفه و تربیت عاطفی آبشخور اعتقادی و معنوی دارد رجوع به آرا و افکار بزرگان دین از جمله پیامبر اکرم (ص) می تواند الهام بخش برنامه های تربیت عاطفی باشد.هدف این پژوهش که با روش تحلیلی –اسنادی انجام گرفته بررسی اصول و روش ها و معیارهای تربیت عاطفی با تاکید بر آموزه های پیامبر (ص) به مثابه یکی از نظریه پردازان اصلی جهان تشیع بوده است.بدین منظور ، احادیث و سیره عملی ایشان و همچنین مطالبی که در شرح و تفسیر این روایات نگاشته شده ، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در مکتب اسلام مبانی، اصول و روش های تربیت عاطفی مطابق با هدف غایی تربیت یعنی قرب الهی تعریف می شوند. به همین ترتیب مهم ترین نتایج و دستاورد های این تحقیق عبارتند ازشناسایی مبانی تربیت عاطفی از جمله ابراز محبت به فرزند، تامین امنیت ، تکریم شخصیت ، بازی بررسی می شود و از مبناها چهار اصل توجه ابراز محبت به فرزند،توجه به تامین امنیت کودک ، توجه به تکریم شخصیت کودک و توجه به بازی کودکاستنباط می شود و به همین ترتیب از هر کدام از این اصول روش هایی استخراج شده است.
ویژگی‌ها و آموزه‌های آیین حضرت ابراهیم علیه‌السلام در قرآن کریم
نویسنده:
سمیّه معین‌الدینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این پژوهش در پی این است که ویژگی ها و آموزه های آیین حضرت ابراهیم را مورد بررسی قرار دهد.قرآن کریم برای آیین حضرت ابراهیم ویژگی هایی چون توحیدی بودن، اعتدال گرایی، عقلانیت، برگزیدگی و آسانی و آموزه هایی چون آموزه های اعتقادی، شعائری و اخلاقی را بیان می کند.دین حضرت ابراهیم، دینی توحیدی، به دور از افراط و تفریط و مطابق با فطرت انسان ها است. چنان که احتجاج های آن حضرت بر محور توحید است. خداوند متعال پیوسته پیامبراکرم را به پیروی از این آیین امر می کند، چراکه این آیین از طرف خداوند برگزیده شده است و رویگردانی از آن ناشی از سفاهت است.حضرت ابراهیم قوم خود را با ساده ترین بیان به توحید و معاد توجه داده است. آموزه هایی مانند نماز، زکات، روزه، اعتکاف در این دین مطرح بوده است؛ امّا کیفیت آنها چندان واضح نیست. نماز در این آیین از چنان جایگاهی برخورداراست که، هدف از سکونت فرزندان ابراهیم و تجدید بنای کعبه، برپایی آن عنوان شده است و اهمیّتش تا حدی است که حضرت ابراهیم در مناجات های خود، از خداوند درخواست می کند او و نسلش را از نماز گزاران قرار دهد. یکی دیگر از برجسته ترین آموزه های این آیین، حجّ است، چنانکه آن حضرت مأمور می شود طی یک فراخوان عمومی، مردم را به مناسک حج دعوت کند. سپس از خداوند درخواست می کند کیفیت مناسک را به ایشان نشان دهد.حضرت ابراهیم در دعوت خود همواره به مباحث اخلاقی تأکید کرده است.آموزه های اخلاقی این آیین، شکرگزاری، ذکرخدا،نیکی کردن، دعا،تزکیه نفس، عبرتآموزی، سلام کردن و مهمان نوازی است.
بررسی مفاهیم انسان شناسی،هستی شناسی،شناخت شناسی وارزش شناسی از دیدگاه شهید مطهری
نویسنده:
سکینه ملکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده:هدف ازاین پژوهش،تعیین مولفه های انسان شناسی،هستی شناسی،شناخت شناسی وارزش شناسی درمکاتب فلسفی و آثارشهیدمطهری است. روش پژوهش اسنادی- تحلیلی و با استفاده از منابع چاپی و الکترونیکی است.این پژوهش دارای چهارسوال اصلی می باشد.1-مولفه های انسان شناسی درآثارشهیدمطهری کدامند؟2- مولفه های هستی شناسی درآثار شهید مطهری کدامند؟ 3- مولفه های شناخت شناسی درآثارشهید مطهری کدامند؟4- مولفه های ارزش شناسی درآثار شهیدمطهری کدامند؟یافته های این پژوهش بیانگرآن است که درپاسخ سوال اول شهیدمطهری می گویند:انسان دارای دو بعدجسمانی و روحانی است. انسان کامل آن انسانی است که همه ارزشهای انسانی اش با هم رشد بکنند هیچ کدام بی رشد نمانندو همه هماهنگ یکدیگررشد بکنندورشدش به حداعلاء برسدآن وقت این می شود انسان کامل.پاسخ سوال دوم:جهان بینی اسلامی در عین حال یک جهان بینی عقلانی وفلسفی است وجهان بینی توحیدی یعنی درک اینکه جهان از یک مشیت حکیمانه پدید آمده است ونظام هستی بر اساس خیروجودورحمت،ورسانیدن موجودات به کمالات شایسته آنها استوار است.جهان بینی توحیدی،یعنی جهان«یک قطبی» و«تک محوری»است،جهان بینی توحیدی یعنی، جهان ماهیت «از اوئی»(انالله) و«به سوی اوئی»(اناالیه راجعون) دارد.پاسخ سوال سوم: اختلاف های بنیادی مکتب های الهی وبشری،ریشه در اختلاف جهان بینی آنان داردویکی از عوامل تفاوت جهان بینی ها،یکسان نبودن شیوه شناخت آنان است: هدف بایدرشدفکری دادن به متعلم و به جامعه باشد.تعلیم دهنده ومربی هرکه هست،باید کوشش کندکه به متعلم ومتربی رشد فکری یعنی قوه تجزیه وتحلیل و شناخت بدهد؛نه اینکه تمام همّش این باشدکه دائم بیاموزید،فراگیرید(تلقین)وحفظ کنید.پاسخ سوال چهارم: شهیدمطهری ارزشهای مادی و معنوی را موثردرتربیت جوامع می دانندو این ارزشها اگر تابع ارزشهای مذهبی باشد، مثبت تلقی می گردد.شهیدمطهری،اذعان داشته است که مربیان تربیتی، نبایستی هنگام تعلیم و تربیت ازتعالیم مقدس اسلام غافل شوندعصاره و چکیدهتمامی ارزشهای عالم بشری در تعالیم اسلامی نهفته است و همچنین بیان کرده اند که «عمل تکیه گاه تعلیم وتربیت اسلامی است.
لوطیان و لوطی‌گری در دوره قاجار
نویسنده:
ربابه معتقدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
رساله حاضر بر پنج فصل و یک فصل مقدماتی تنظیم گشته است که فصل مقدماتی شامل پیشینه تاریخی و منشاء فتوت و عیاری می‌شود و بطور مختصر رابطه فتیان و جوانمردان را بررسی می‌کند. فصل اول به توضیح و تشریح پایگاه اجتماعی لوطیان در دوره مورد نظر، نحوه معاشرت و مشاغل و تفریحات و اخلاق و عادات و شیوه‌های رفتاری آنان می‌پردازد. خاستگاه اجتماعی و موقعیت اقتصادی لوطیان نیز بطور مفصل در همین فصل به بحث و بررسی کشیده شده است . همچنین نقش لوطیان در تحولات سیاسی آن زمان خاصه وقایع مشروطیت و حمایت یا مخالفت ایشان با قیام مذکور و تاثیری که بر روند این واقعه و دیگر رخدادها از جمله قیام تبریز و فتح تهران داشته‌اند از نظر دور نمانده است . فصل دوم این پژوهش کلیه فعالیتهای مذهبی این قشر را، از شرکت ایشان در مراسم عزاداری و زیارت اماکن مقدسه تا فعالیتهای اجتماعی-مذهبی، همچون پشتیبانی از روحانیون و علما، رویدادهای مختلف سیاسی و اجتماعی از جمله واقعه تنباکو یا قیام مشروطه و یا ماجرای قیام لوطیان اصفهان به سرکردگی سید محمد باقر شفتی دربر می‌گیرد. فصل سوم که یکی از مفصل‌ترین فصول این کار را تشکیل می‌دهد تحت عنوان "پهلوانی و لوطی‌گری" مشتمل بر قرابت میان آیین تصوف و زورخانه و همچنین پیوندهای جدی میان پهلوانان و لوطیان در دوره قاجار می‌باشد. در کنار مطالب فوق، مباحثی همچون مقررات و اصول اخلاقی و مراتب و درجات پهلوانان در زورخانه‌های این عصر نیز مورد تحقیق قرار گرفته است . این فصل با بحثی پیرامون چرایی و چگونگی انحطاط و زوال این آیین کهن که تا این زمان فراز و نشیب بسیار داشته است و توضیحاتی راجع به لوطیان معرکه‌گیر، خاتمه می‌یابد. فصل پنجم آخرین فصل از این تحقیق است ، به نقش لوطیان در شکل‌پذیری ادبیات این عصر می‌پردازد. بی‌شبهه این فصل نمی‌تواند به اشعار و آثار ادبی این جماعت که برخاسته از طبقات محروم جامعه بودند، پرداخته باشد، چرا که خلق چنین آثاری، رفاه و آرامش نسبی می‌طلبد که نصیب این جماعت از خودشان در آثار ادبی نویسندگان چیره‌دست و توانای این دوره همچون جمالزاده و صادق هدایت و ... بجا گذاشته‌اند، پرداخته شود.
بررسی تطبیقی انسان شناسی در اندیشه فوکو ومطهری ودلالت های تربیتی آن در اهداف تعلیم وتربیت
نویسنده:
ابراهیم نجمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این تحقیق بارویکرد نظری در پی مقایسه انسان شناسی فوکو ومطهری ودلالت های تربیتی آن در اهداف تعلیم وتربیتاست. حاصل آنکه انسان شناسی فوکو برقدرت متمرکز است وبه انسان نگاهی از بیرون دارد به همین جهت به ماهیت انسان کاری ندارد.اخلاق فوکویی اخلاقی تجربی ونتیجه گراست که رسیدن به سلامت فردی و زیبایی درونی غلیت وآرمان نهایی آن است.فوکو به عنوان فیلسوف پست مدرن مخالف جهان شمولی وقائده گرا بودن عقل است به زعم وی تکیه زیاد بر عقل اقتدار در پی دارد در تربیت اخلاقی مورد نظر فوکو مهم فرد فرد انسان ها هستند و هدف رسیدن به نتیجه مطلوب وخوشایند است.در حالیکه در نظر مطهری امسان کامل،انسانی است که تمام ارزش های انسانی به طور هماهنگ و متوازن دراو رشد یابد. مطهری دیدگاه خویش را بر اساس آموزه های اسلام اینگونه بیان میکند که انسان برای تحول درونی خویش باید بخواهد واین خواست محقق نیست مگرآنکه در درونش انگیزه ای برای ارده ی وجود داشته باشد. از نظر مطهری هر یک از نظام های تربیتی اهداف خاصی را مدنظر دارند وهمه فعالیت های خود را برای تحقق آنها مصروف میدارند.کلید واژه ها: انسان شناسی،اهداف تربیت،فوکو،مطهری
تطبیق مهمترین اصول منشور اخلاق پرستاری با آیات قرآن
نویسنده:
طیبه حاتمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده :عنوان : مقایسه وتطبیق مهمترین اصول منشور اخلاق پرستاری با آیات قرآنزمینه وهدف: با پیشرفت درپرستاری ،اخلاق بعنوان یک موضوع جدی واساسی دربهبودعملکردپرستاری تلقی می شود وهمچنین درجامعه با فرهنگ دینی توجه به اصول اخلاقی منطبق بر آیات قرآن کریم دردوران توسعه روز افزون کیفیت گرایی و مشتری محوری درارائه خدمات بهداشتی ،از طریق مقایسه تطبیق ارزشهای اخلاقی باآیات قرآن و وبررسی نقاط قوت وتکمیلی آن در ارائه خدمات پرستاری با توجه به رهنمود های والای ارزشهای اخلاقی آیات قرآنونیز از طریق باز خورد انتظارات بیماران وبررسی مستمر نگرش بیمار وپرستار در ارزشهای اخلاقی منشور اخلاق پرستاری منطبق بر آیات قرآن وبررسی های میدانی میسر می شود .روش پژوهش : این مطالعه توصیفی – تحلیلی می باشد که بخش توصیفی از طریق مطالعات کتابخانه ای بصورت فیش برداری و مقایسه وتطبیق آیه به آیه آیات قرآن با ارزشهای اخلاقی موجود در منشور اخلاقی پرستاری مصوبه وزارت بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی (سال1390)وبررسی و تعیین مهمترین اصول از نظر قرآنی وبررسی های میدانی درمیان یکصد پرستار ویکصدبیماردر بخشهای بزرگسالان، انتخاب به شکل تصادفی ازیک بیمارستان آموزشی درمانی شهر تهران و تعیین نگرش آنها در موردمیزان عملکرد منطبق بر ارزشهای اخلاقی منطبق بر آیات قرآنی از طریق پرسش نامه می باشد .داده ها از طریقپرسش نامه محقق ساخته بر اساس ارزشهای اخلاقی منطبق برآیات قرآن کریم گرد آوری ومیزان اعتبارآن تایید و اعتماد آن بررسی ونهایتاداده ها با استفاده از نرم افزار spssنسخه 17 مورد تحلیل قرار گرفت و اعتبار محتواییمورد تایید کارشناسان اخلاق پرستاری قرار گرفت وآمار توصیفی و تحلیلی از طریق آزمونهای t و ضریب همبستگی تجزیه وتحلیل شد .یافته ها : ارزشهای اخلاقی طبق مطالعات وبررسی های کتابخانه ای و تفسیری با آیات قرآن قابل تطبیق بوده وآیات و احادیث بسیاری در زمینه ارزشهای اخلاقی منشور اخلاقی گرد آوری شده وطی بررسی های آماری در نمونه های پرستار و بیماردر بررسی فرضیه دوم پژوهش می توان گفت دربخش آماراستنباطی طبق بررسی داده های بدست آمده از پرستاران وبیماران ارزش اخلاقی صداقت وراستی در ارتباطات منطبق برآیات قرآن بامیزان (4/69) بالاترین میزان در بین پرستار و بیمار وکمترین میانگین نظر درعملکرد بر اساس ارزشهای اخلاقی منطبق بر آیات قرانی مربوط به ارزش مذهب ومقید بودن به احکام دینی و ایمان به خدا با میزان (3/7)وکمترین میانگین نظر موافق دربیماران مربوط می شود به نداشتن رضایت آگاهانه بیماردر آزمایشات ناحقی به بیمار است با میزان (4/1) و نتایج آزمونtمستقل نشان می دهد که ارزش اخلاقی ایمان به خدا ومقید بودن به احکام دینیاز نظرپرستاران کمترین تاثیر درعملکرد مطلوبتر در مراقبت پرستاری داشته لذا فرضیه سوم نیز مورد تایید قرار می گیرد. نتیجه گیری :طبق مطالعه و نظرات حاصل از اطلاعات گردآوری شده پرستارو بیمار مقایسه میانگین نظرات درمیانگین نظرات ، بیشتر توجه در ارزشهای اخلاقی منطبق بر آیات قرآن مربوط به صداقت و راستگویی در ارتباطات با سایر ارائه دهندگانکه بطور مشترک در دو گروه بیشترین میانگین تاثیر گزاری در نگرش افراد را داشته و کمترین توجه به مسائل دینی و احکام و ایمان به خدا درمیزان تاثیر گزاری درنگرش پرستار بر میزان عملکرد مطلوب را داشتهو کمترین ارزش اخلاقی منطق بر آیات قرانی از نظر بیماران توجه به حفظ استقلال فرد و حفظ حق او در موردرضایت انجام آزمایشات ونمونه گیریهامی باشد به عنوان نتیجه گیری کلی می توان بیان کرد توجه پرستاران به معنویات و ایمان به خدا و احکام دین مبین اسلام در میزان اثر بخشی در عملکرد مطلوبتر مراقبت پرستاری نادیده گرفته شده است .پیشنهاد می شود مدیران و برنامه ریزان و مربیان اخلاق پرستاری با توجه بیشتر به دانشجویان پرستاری به آموزهای ارزشمند ارزشهای اخلاقی آیات قرآنی به ویژه ایمان به خدا و دستورات دینی و مقیدبودن به انجام احکام دینی با افزایش سلامت معنوی پرستاران از طریق آموزشهای ضمن خدمت و تدوین خط مشی های مورد نیاز توجه لازم را در زمینه رعایت موازین دینی وارتقای سطح ایمان پرستاران بعمل آورند .
نقد و مقایسه ویژگی های انسان کامل در اسلام، ادبیات عرفانی و اومانیسم
نویسنده:
آرزو امین خندقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در این رساله به بررسی نظرگاه هر یک از سه تفکّر اسلامی ،عرفانی و اومانیستی در باره‌ی انسان، جهان، خدا، غایت و کمال انسان پرداخته شده است. کمال ، در هر یک از مکاتب یاد شده تعریف شده و عوامل و موانع رسیدن به آن نیز طرح شده است. ضرورت وجود انسان کامل و جایگاه او در جهان و در ارتباط با خدا، انسان‌ها و موجودات دیگر نیز، مطلبی است که در این جستار، بیان شده است.در پایان، پس از نقد اومانیسم، به عنوان مکتبی که مدّعی انسان مداری و حمایت از انسان می‌باشد، به مقایسه و نقد مولّفه‌هاییاد شده در باره‌ی کمال ،انسان کامل و مسایل پیرامون آن در سه مکتب یاد شده با روش عقلی و استدلالی و استفاده از آیات و روایات پرداخته شده است. بهترین الگوی انسان کامل ، انسان کاملی است که اسلام، معرّفی می‌کند.انسان کامل اومانیسم، سیمایی مادّی دارد؛ قدرتمندِ لذّت پرستی است که دست به حیوانی‌ترین اعمال و رفتار می‌زند. انسان کامل صوفیّه هر چند قرب خدا را پیش چشم دارد ولی سر در گریبان خویش است و اهل افراط و تفریط در امور دنیا و آخرت.انسان کامل اسلام هم برای دنیایش تلاش می‌کند و هم برای آخرت.صالح و مصلح است و صفات عالی انسانی در او به اوج خود رسیده است.
بررسی تطبیقی دیدگاه انسان شناسی مطهری با دیدگاه   انسان شناسی یاسپرس
نویسنده:
محبوبه دلاوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
انسان موجودی بسیار پیچیده و دارای جایگاه رفیع، در عالم وجود است که بخش اعظم ماهیت و ابعاد او هنوز ناشناخته باقی ماده است. مکاتب و دیدگاه?های متفاوت فلسفی از جمله ایده?آلیسم، رئالیسم، پراگماتیسم، اگزیستانسیالیسم و دیدگاههای مختلفی در زمین? انسان?شناسی ارائه داده?اند که گاهی با هم همپوشی و گاهی با هم متعارض اند. از این رو هدف از این پژوهش مقایسه تطبیقی دیدگاه?های دو صاحب?نظر دو مکتب اگزیستانسیالیسم و اسلام یعنی یاسپرس و مطهری در زمینه انسان?شناسی است. مولفه‌های مورد بررسی در این پژوهش عبارتند از: ابعاد وجودی انسان، ویژگی‌های انسان، نیازهای انسان و انسان کامل از دیدگاه مطهری و کارل یاسپرس و همچنین وجوه اشتراک و اختلاف ابعاد وجودی انسان، ویژگی‌های انسان، نیازهای انسان و انسان کامل از دیدگاه مطهری و کارل یاسپرس. در راستای دستیابی به اهداف فوق الذکر با استفاده از روش تحلیلی و تطبیقی دیدگاه های «مرتضی مطهری» و «کارل یاسپرس» در باب انسان شناسی به طور هدفمندانه از طریق مطالعه آثارشان یا آثاری که دیگران درباره دیدگاه‌های انسان‌شناسانه آنان به تصویر کشیده بودند،‌ مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفتند. داده‌های حاصله با استفاده از روش بردی در چهار محور توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های حاصله حاکی از آن است که برای هر دو اندیشمند شناخت انسان مهمترین مسأله است. هر دو اندیشمند برای انسان مراتبی قائلند. نزد یاسپرس وجوه انسان عبارتند از وجود تجربی، آگاهی کلی، ذهن و نفس که با هم در ارتباط و تعاملند. و در نزد مطهری نیز وجوه انسان عبارتند از بعد روحی و جسمی. بنابراین هر دو به وجود هسته‌ای مرکزی به نام نفس اشاره دارند که البته این حقیقت در نزد مطهری دارای تعین‌ها و تحصل‌ها و مراتبی است. وجوه تفاوت ایندو اندیشمند در این است که کارل یاسپرس هرگونه ذات و ذاتی را از انسان نفی می‌کند و معتقد به حقیقتی از پیش تعیین شده نیست در حالیکه مطهری قائل به فطرتی ملکوتی و الهی است که بصورت بالقوه در ضمیر انسان نهفته است. در نزد یاسپرس رسیدن انسان به خود اصیل تنها با آزادی، ایمان فردی بدون پیروی از وحی امکان پذیر است در حالیکه در نزد مطهری رسیدن به حقیقت انسانی، آزادی انسان بعنوان وسیله‌ای با پیروی از شریعت و ایمان مذهبی امکان پذیر است. وجوه شباهت هر دو متفکر در این است که هر دو از کانالهایی متفاوت برای رسیدن به یک نقطه و آن هم شناخت انسان در تلاش و تکاپو بوده اند
  • تعداد رکورد ها : 315729