جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 317277
ترجمه و نقد کتاب هستی خداوند (جان هیک)
نویسنده:
مرتضی حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله ترجمه کتاب هستی خداوند اثر جان هیک است. مباحث مطرح شده در این رساله به این صورت می باشند: برهان اخلاقی، برهان ماخوذ از تجربه های دینی
در زمان ظهور امام زمان(عج) عده ای از انسان ها جزو یاران ایشان هستند و عده ای هم دشمنان امام هستند. حال می خواهم بدانم در آن دوره کسی هم پیدا می شود که بی طرفی پیشه کند یا این که فقط این دو جبهه حق و باطل وجود دارد و اگر کسی خود را بی طرف معرفی کند الزاما در جبهه باطل قرار می گیرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با توجه به جهاني بودن دولت مهدوي و سيطره جهان شمول آن که از آيات و روايات متعددي استفاده مي شود، اين گونه برداشت مي گردد که بيش از دو جبهه حق و باطل در زمان ظهور امام زمان ـ عليه السلام ـ وجود نداشته باشد که در اثر غلبه حق به رهبري امام عصر ـ عليه ال بیشتر ...
گریز از کیش؛ بررسی نظریه الهیاتی جان هیک
نویسنده:
هادی صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
جان هیک، فیلسوف دین و الهی دان بزرگ مسیحی معاصر، در اندیشه های خویش از سنت مسیحی دور شده است. وی به رغم آنکه یک کشیش پروتستان است، آموزه تجسد الوهیت در مسیح را نمی پذیرد و می گوید، این آموزه هیچ معنای روشن و قابل فهمی ندارد. او در باب زبان دین، رویکردی واقع گرا برمی گزیند، اما واقع گرایی او از نوع کانتی و انتقادی است و برای تجربه های دینی، زبانی آمیخته به فرهنگ قایل است. در زمینه نجات و رستگاری، هیک اولین کسی است که نظریه کثرت گرایی را شکل رسمی و دانشگاهی عرضه می کند و انحصار نجات در کلیسا را می شکند. همچنین وی از آموزه اوصاف بی نهایت خداوند فاصله می گیرد و معتقد است که معلوم نیست مسیح این آموزه را تعلیم داده باشد. آموزه رویت سعیده نیز در اندیشه هیک دستخوش تاویل شده است.
آیا با ظهور امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ تمام انس و جن به روی زمین می مانند یا رخت بر می بندند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
لازمه وقوع و تحقق يک انقلاب و قيام که منجر به تحول و دگرگوني در يک جامعه مي گردد حضور و شرکت اقشار مختلف مردم مي باشد و هر چه دامنه شعارها وسيع تر و فراگيرتر باشد مشارکت مردم در آن بيشتر خواهد بود. ظهور امام زمان ـ عليه السلام ـ که يک قيام و انقلاب گ بیشتر ...
از آیات قرآن استفاده می شود که هر آن امکان دارد قیامت اتفاق بیافتد ما که به ظهور امام زمان اعتقاد داریم می‎گوییم که آقا ظهور می‎کند پس روز قیامت بعد از ظهور آقا اتفاق می‎افتد آیا این درست است و دیگر اینکه قرآن واقعی هم در دست امام زمان است و آن چند جزء دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در قرآن زمان وقوع قيامت به طور مشخص بيان نشده است و تأكيد دارد بر اينكه غير از خداي متعال هيچ كس ديگر حتي پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ از آن آگاهي ندارد.« يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ رَبِّي بیشتر ...
جان هیک و جمع بین مسیحیت و تکثرگرایی
نویسنده:
عبدالرحیم سلیمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
جان هیک، فیلسوف دین مشهور انگلیسی معاصر، از یک سو خود را مسیحی می داند و از سوی دیگر قائل به تکثرگرایی دینی است، به این معنا که ادیان دیگر را نیز حق و نجات بخش می شمارد. او می گوید مطالعة وضعیت متدینان به ادیان متفاوت، پذیرش تکثرگرایی را ضروری می کند. او در گام دوم با اسطوره شمردن آموزه های اساسی مسیحیت، از انحصارگرایی مسیحی می گریزد و بین مسیحیت و تکثرگرایی جمع می کند. او در گام سوم با قائل شدن به این که ادیان گوناگون از منظرهای متفاوت به حقیقت متعالی نگاه کرده اند و به همین جهت هرکدام بخشی از حقیقت را بیان می کنند، و نیز قائل شدن به این که هدف گزاره های دینی، نه خبر از واقع، بلکه تغییر درون انسان هاست، مسئلة تعارض دعاوی ادیان را حل می کند. سخن این نوشتار این است که هیک در جمع بین مسیحیت و تکثرگرایی و نیز حل مسئلة تعارض دعاوی ادیان موفق نبوده است
روی پرچم امام زمان چه نوشته شده است؟ نام پیامبری که در کودکی به پیامبری رسید چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
هر حكومتي داراي پرچمي است كه به وسيله آن شناخته مي شود. هر قيام و انقلاب نيز پرچمي خاص با شعاري خاص دارد. انقلاب جهاني حضرت مهدي نيز پرچم مخصوص دارد كه در آن زمان، نمايانگر انقلاب و اهداف آن حضرت است و شعاري نيز بر آن نوشته شده است اما متن اين شعار د بیشتر ...
حضرت مهدی (عج) وقتی که فساد زیاد شد می آید. چرا زودتر نمی آید. هرچه دیرتر بیاید فساد زیادتر می شود و دیگر نمی تواند با یاران کمش دشمن را شکست دهد پس چرا نمی آید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
نخستين نشانه اي كه با مشاهده آن مي توان نزديك شدن هر انقلابي ـ از جمله انقلاب بزرگ مهدوی را ـ پيش بيني كرد گسترش ظلم و جور و فساد و تجاوز به حقوق ديگران و انواع مفاسد اجتماعي و انحرافات اخلاقي است كه خود عامل توسعه فساد در جامعه است. طبيعي است فشار ك بیشتر ...
کثرت گرایی جان هیک و نظریۀ ارجاع
نویسنده:
مهدی اخوان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
جان هیک فیلسوف دین فقید قرن بیستم، به نظریه پردازی در باب مسئلة تنوع و کثرت دینی شهرة آفاق است. او با اتخاذ مبادی و مبانی گوناگون معرفت شناختی فلسفی سعی در طرح فرضیه ای تبیینی دارد که به باور او بهترین تبیین تکثر در جهان واقعی را ارائه دهد. هیک به لحاظ هستی شناختی وجود واقعیت غایی مستقل از ذهن و زبان را (البته در قالب رئالیسم انتقادی) می پذیرد، اما رئالیسم فقط سویۀ هستی شناختی ندارد و دارای سویه های معرفت شناختی و دلالت شناختی نیز است. از این جهت هیک راه ناهموار و دشواری را باید طی کند. در این مقاله با تحلیل دیدگاه کثرت گرایانۀ او در تبیین تجربۀ دینی و معرفت شناسی آن، نشان می دهیم وی با پذیرش نظریة توصیفی (فرگه راسلی) ارجاع (دلالت) به گونه ای ناواقع گرایی هستی شناختی تن می دهد. ما با اشاره به لوازم و پیش فرض های مصرح و غیر مصرح هیک در باب ارجاع و دلالت، از امکان التزام به این لوازم بر طبق دیدگاه هایی که خود هیک اتخاذ کرده است، پرسش می کنیم. پرسش این است که نظریۀ ارجاعی که هیک در باب واقعیت دینی می پذیرد او را به منظری سازگار با دیدگاه رئالسیتی اش می رساند یا خیر؟
(نقدی بر تعارضات درونی آرای جان هیک درباره کثرت گرایی در ادیان) دور معرفت شناختی اتصال به حقیقت
نویسنده:
سینا سزاوار
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
  • تعداد رکورد ها : 317277