جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2273
یک رئالیسم متافیزیکی معقول [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
William P. Alston (ویلیام پی آلستون)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
عقلانیت باور و کثرت ایمان: مقالاتی به افتخار ویلیام پی آلستون [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Thomas D. Senor (editor)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cornell University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: کسی که در حوزه فلسفه دین معاصر در اینجا به مسائل مختلفی در معرفت شناسی اعتقادات دینی می پردازد. نوشته‌های ویلیام پی آلستون، شخصیت برجسته در احیای فلسفه دین انگلیسی-آمریکایی، محور این مقاله‌ها را فراهم می‌کند که همه آنها به جز دو مورد قبلاً منتشر نشده بودند. فیلسوفان دین، معرفت شناسان، متافیزیکدانان و متکلمان در این جلد برخی از مهم ترین آثار موجود در نظریه معرفت و جایگاه معرفتی باور دینی را خواهند یافت. مقالات در سه بخش الهیات طبیعی و معرفت خدا، معرفت شناسی تجربه دینی و کثرت گرایی دینی تنظیم شده است. آنها در مجموع در مورد برخی از مسائل ضروری امروزی در دین، از جمله تنوع مذهبی، گفتگو می کنند.
الهیات غیرطبیعی: دین، هنر و رسانه پس از مرگ خدا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Charlie Gere
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Bloomsbury Academic,
چکیده :
ترجمه ماشینی: ناکامی مدرنیته سکولار در تحقق وعده پیشرفت و روشنگری، خلایی را ایجاد می کند که دین در پر کردن آن عجله دارد. اما چه نوع تفکر و عمل دینی می تواند برای شرایط پساانسانی ما مناسب باشد؟ و چگونه می‌توانیم از پذیرفتن بنیادگرایی دینی و فانتزی پرهیز کنیم یا در نیهیلیسم ناامیدکننده الحادی غوطه‌ور نشویم؟ در کتاب الهیات غیرطبیعی، چارلی گیر راه‌هایی برای اندیشیدن درباره امکانات دین و الهیات در زمینه پست مدرنیته ما ارائه می‌دهد. از طیف وسیعی از متفکران، از جان راسکین و آلفرد نورث وایتهد گرفته تا ژاک دریدا، جودیت باتلر، جورجیو آگامبن، سیمون کریچلی، کاترین کلر، برونو لاتور، و تیموتی مورتون و هنرمندانی مانند مارسل دوشان و ریچارد همیلتون. و فیلم هایی از جمله مرد کوچک شده باورنکردنی، این کتاب به دنبال بقایای الهیات و دین در حوزه فناوری و رسانه و همچنین هنر به عنوان پایه و اساس تفکر دینی جدید بالقوه است. از طریق تعامل میان رشته ای با این متفکران و هنرمندان، مفهوم الهیات غیرطبیعی را به عنوان مبنای نوع جدیدی از تفکر دینی که به شعور ما توهین نمی کند، توسعه می دهد.
اخلاق باور و فراتر از آن: درک هنجارگرایی ذهنی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Sebastian Schmidt (editor), Gerhard Ernst (editor)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این جلد چارچوبی برای نزدیک شدن و درک هنجارگرایی ذهنی فراهم می کند. این پژوهش پیشرو در مورد اخلاق اعتقاد و همچنین تحقیقات نوآورانه فراتر از هنجارگرایی باور - و به سمت اخلاق ذهنی ارائه می دهد. با حرکت فراتر از موضوعات سنتی معرفت‌شناسی، مشارکت‌کنندگان در مورد جدیدترین ایده‌هایی که حول عقلانیت، مسئولیت‌پذیری و هنجارگرایی می‌چرخند، بحث می‌کنند. فصول کتاب به دو بخش اصلی تقسیم شده است. بخش اول در مورد مسائل معاصر پیرامون هنجاری بودن باور بحث می کند. مقالات در اینجا موضوعاتی مانند کنترل بر باور و پیامدهای آن برای اخلاق اعتقادی، نقش جامعه معرفتی برای امکان هنجارگرایی معرفتی، مسئولیت در قبال اعتقاد، جانبداری دوکساتی در دوستی، ساختار و محتوای هنجارهای معرفتی، و هنجارهای تعلیق قضاوت در بخش دوم، تمرکز از ابعاد عملی باور به هنجاری بودن و عقلانیت سایر حالات ذهنی - به ویژه سرزنش، افکار گذرا، خیال‌پردازی‌ها، تصمیم‌ها و احساسات- تغییر می‌کند. این مقالات نشان می‌دهند که چگونه می‌توانیم با تمرکز نه تنها بر باور، بلکه به طور کلی‌تر بر بحث‌های مربوط به مسئولیت‌پذیری و عقلانیت، و همچنین روی پرسش‌های هنجاری مربوط به سایر حالات یا نگرش‌های ذهنی، به اخلاق ذهنی نزدیک شویم. اخلاق باور و فراتر از آن با ایجاد و مشارکت در بحث‌های فلسفی اخیر در اخلاق اعتقادی و هنجاری بودن سایر پدیده‌های ذهنی، راه را به سوی اخلاق ذهنی هموار می‌کند. برای دانشجویان و محققین سطح بالا که در معرفت شناسی، اخلاق، فلسفه عمل، فلسفه ذهن و روانشناسی اخلاقی کار می کنند، جالب خواهد بود.
ذهن سکولار: دگرگونی ایمان در اروپای مدرن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
W. Wagar (editor)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Holmes & Meier,
چکیده :
ترجمه ماشینی: جلد سخت، بدون ژاکت گرد و غبار. کتابخانه سابق، در غیر این صورت خوب است.
هویت اجتماعی بین امر مقدس و سکولار [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Abby Day, Giselle Vincett, Christopher R. Cotter
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب با تمرکز بر رابطه مهم بین «مقدس» و «سکولار» نشان می‌دهد که در زمان‌ها و مکان‌های مختلف، اندیشیدن به هر دو سکولار و مقدس یا هیچکدام متناقض نیست. کارشناسان بین‌المللی از طیف وسیعی از دیدگاه‌های انضباطی از زمینه‌های محلی، ملی و بین‌المللی استفاده می‌کنند تا رویکرد تحلیلی جدیدی برای درک این دو قطب مورد مناقشه ارائه دهند. با کاوش در چنین پدیده‌هایی در سطح فردی، نهادی یا نظری، هر فصل به پیام اصلی کتاب کمک می‌کند - اینکه «این بین» واقعی است، تجسم می‌یابد و هر روز تجربه می‌شود و از هویت‌های اجتماعی متقاطع خبر می‌دهد، و از آن مطلع می‌شود. هویت اجتماعی بین امر مقدس و سکولار منبعی ضروری برای تحقیق مستمر در مورد این مفاهیم است و ما را به چالش می کشد تا دوباره بیندیشیم که مرزهای مقدس و سکولار کجاست و چه چیزی ممکن است بین آن قرار گیرد.
بازبینی جنسیت در فلسفه دین: عقل، عشق و موقعیت معرفتی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Anderson, Pamela Sue
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Ashgate Publishing,
چکیده :
ترجمه ماشینی: اشتیاق به عدالت و حقیقت انگیزه چالش جسورانه بازنگری جنسیت در فلسفه دین است. این کتاب با کشف راه‌هایی که اسطوره‌های مردسالاری مسیحی از نظر تاریخی زنان را از تفکر و نوشتن ایده‌های خود باز می‌دارد و آنها را منع می‌کرده است، زمینه تازه‌ای برای بازبینی شیوه‌های معرفتی فیلسوفان فراهم می‌کند. پاملا سو اندرسون هم به دنبال کشف رشته‌های برجسته در جنسیت‌بندی فلسفه دین آنگونه که انجام می‌شود و هم به دنبال بازنگری جنسیت برای فلسفه امروزی است. ادله ای که فیلسوفان دین معاصر درباره صفات انسانی و الهی اقامه می کنند، از نظر معرفتی جای دارند. با این حال انگیزه تشخیص این موقعیت باید ناشی از توجه به عدالت باشد. این کتاب دیدگاه های ارزشمند جدیدی را در مورد آگاهی روزافزون فیلسوف از موقعیت خود، در مورد جنسیت (اغلب ناخواسته) که به خدا داده می شود، و غیرقابل توصیف ارائه می دهد. هم فلسفه تحلیلی و هم فلسفه قاره ای، نقش همچنان حیاتی عقل در این زمینه، اهداف فلسفه دین فمینیستی، نقش زیبایی و عدالت، بینش عشق و عقل، و جنسیتی که فلسفه دین را به روی تنوع می گشاید.
مقدس و سکولار: دین و سیاست در سراسر جهان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Pippa Norris, Ronald Inglehart
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب بیان مجدد قابل توجهی از نظریه سکولاریزاسیون را ارائه می دهد و دین را به عنوان رو به زوال با پیشرفت "امنیت وجودی" از طریق مدرن سازی و توسعه انسانی ارائه می دهد. در طول راه، این استدلال به طرز جالبی با یافته‌های تجربی قوی «نظریه اقتصادهای دینی» استارک و فینکه در تضاد است، به گونه‌ای که پاسخی از آنها می‌طلبد. نقاط قوت (و شاید ضعف کتاب، از برخی جهات) دیدگاه فراملی و داده های نظرسنجی آن است که در جامعه شناسی دین بسیار نادر است (اگرچه برخی نسبت به قابل اعتماد بودن بررسی ارزش های جهانی شک دارند) و تلاش آن برای انجام جدی آزمون تجربی فرضیه های استنباط شده از نظریه های مهم. این کتاب از بسیاری جهات مهم است، اما توجه داشته باشید که با تعدادی نقص ظاهری نیز به خطر می‌افتد: 1. این کتاب عمدتاً از داده‌های مقطعی برای طرح ادعاهایی درباره تغییرات تاریخی استفاده می‌کند. 2. شاید به اشتباه تأثیرات همگروهی را به جای تأثیرات سنی در تحلیل های نسلی خود فرض می کند. 3. در واقع حتی به طور مستقیم متغیر کلیدی خود یعنی امنیت وجودی را اندازه گیری نمی کند، بلکه بر معیارها و استنباط های غیرمستقیم تکیه می کند. 4. از لحاظ نظری مکانیسم‌های روان‌شناختی اجتماعی را که منجر به افزایش امنیت وجودی به سوی سکولاریزه شدن می‌شود، به خوبی توسعه نمی‌دهد، و خواننده را وا می‌دارد تا ارتباطاتی را که این اتفاق را می‌سازد تصور کند. 5. انواع عمده جوامع مورد تجزیه و تحلیل نیز به شدت با انواع مختلف ادیان همبستگی دارند (پساصنعتی به شدت پروتستان، کشاورزی به شدت غیرمسیحی است)، که تحلیل همیشه به خوبی آنها را کنترل نمی کند. 6. بر «عمومی توده ای» ملل مختلف، با تکیه بر ابزارهای حساب شده ملی، با توجه اندک به تنوع و پیچیدگی بالقوه مهم در مواردی که برای بحث کلی اهمیت دارند، تمرکز می کند. 7. ما دلایل بسیار خوبی برای شک داریم که معیارهای نظرسنجی مورد استفاده واقعاً در تمام سنت‌های دینی تجزیه‌وتحلیل‌شده به خوبی کار می‌کنند - به عنوان مثال، آیا یک سؤال نظرسنجی در مورد حضور در کلیسا یا نماز واقعاً می‌تواند مقایسه بین مثلاً بنیادگرایی آلاباما، شینتوئیسم ژاپنی و هندی را تسهیل کند. هندوئیسم؟ - در واقع ابزارهای بسیار صریح 8. کتاب از لحاظ نظری اهمیت فرهنگ را تشخیص می دهد، اما به سختی به فرهنگ در تحلیل خود اشاره می کند، به جز ایجاد متغیرهای ساختگی رگرسیون برای انواع مذهبی مختلف، که به سختی به تحلیل فرهنگی توجه می کند - فرض می شود اینها محدودیت های انجام است. تحقیق از یک آزمایشگاه کامپیوتر 9. برخی از نوشته ها نشان دهنده عدم آشنایی واقعی با دین به عنوان یک پدیده انسانی فی نفسه است (به عنوان مثال، صفحه 241 در مورد "کلیساهای انجیلی بنیادگرا" صحبت می کند، که هر کسی که تاریخ دینی آمریکا را می داند باید آن را بداند منطقی نیست) . 10. پیوند قوی دین با ناامنی وجودی، حداقل برای این خواننده تقلیل گرایانه و دو بعدی به نظر می رسد. نویسندگان برخی از این مشکلات را تشخیص می دهند، اما شناخت آنها آنها را برطرف نمی کند. بنابراین، کتاب دارای نقص‌های بالقوه قابل توجهی است، اما من فکر می‌کنم همچنان صدای مهمی در بحث‌های جاری است و بنابراین هنوز ارزش خواندن دارد. با وجود نقص‌های آن، بسیاری از همبستگی‌های تجربی ارائه شده واقعاً چشمگیر هستند و نیاز به توضیح دارند. و شواهد تجربی در مورد جوامع پس از شوروی و اسلام و دموکراسی بسیار جالب است. شخص مشتاقانه منتظر پاسخ استارک و فینکه به حمله این کتاب به پارادایم/نظریه آنها است.
  • تعداد رکورد ها : 2273