جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
صفات ثبوتیه
>
قدرت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 58
عنوان :
نیچه و پست مدرنیسم
نویسنده:
نعیمه آقاجانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قدرت
,
حقیقت (اسماء ذات الهی)
,
نیچه
,
ساختار شکنی
,
تبارشناسی (منطق)
,
زبان شناسی
,
فرانوگرایی
,
هنر و علوم انسانی
,
عملگرایی
,
پست مدرنیسم
چکیده :
فردریش ویلهلم نیچه (1844-1900) را باید از تأثیر گذار ترین فیلسوفان دوران مدرن محسوب کرد. فردریش نیچه، فیلسوفی که علی رغم آن چه که در ظاهر از متن این فیلسوف فهمیده می شود، فیلسوفی کاملاً یکپارچه است و در مسیر مشخصی حرکت می کند، هر قطعه ای در متن دقیقاً جای خود را دارد و هر آموزه ای هر قدر هم که متناقض جلوه کند در مسیر خویش در جریان است و با آن آموزه ی اساسی پیوند دارد. فیلسوفی که رشته ی دانشگاهی اش زبان شناسی تاریخی بود، و به همین دلیل زبان در فلسفه ی او جایگاهی بس اساسی دارد، بهگونه ای که می توان گفت تمام فلسفه ی او را تحت تأثیر قرار داده است. در اثبات این امر همین بس که حقیقتی را که سالیان سال فلاسفه در جست جوی آن بودند امری زبانی می داند و هرمنوتیک یا همان تأویل را تنها مواجه ی بشر با هستی می داند و بیان می کند که انسان از چشمِ نیاز های خود به هستی می نگرد و آن را به گونه ای می بیند که نیاز های او را برآورده کند. تأثیر عظیم نیچه را میتوان بر اکثر فیلسوفان پس از خودش و دورانهای دیگر قابل توجه است. از جمله میتوان به دوران پستمدرن اشاره کرد. وقتی نام «پستمدرن» را میشنویم، آنچه در ابتدا در ذهن میآید موجی از ناآرامیها و بیثباتیهاست که یادآور تفکراتِ نیچهای است. بسیاری از مفسران و منتقدان این دوران بر این باورند باید این دوران را دوران آشوبگری و ناامنی فکری دانست، زیرا هرگونه ثبات فکری را منکر میشوند. من باب مثال، مبانی اصلی نئوپراگماتیست خود را انکار حقیقت میداند؛ یعنی نفی هرآنچه که در خود قطعیت را به همراه دارد. شاید بتوان ادعا کرد که نیچه در دوران مدرن شناخته نشده است و این متفکران پستمدرن بودند که پرده از افکار و اسرار او برداشتند. فیلسوفان این دوره را باید تحت فرمانِ نیچه انگاشت. باید بیان کنیم که نگارنده در این پایاننامه قصد دارد این تأثیر مهم نیچه را در ظهور این دوران با بررسی تفکر فیلسوفانش مورد پژوهش قرار دهد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی مفهوم و ویژگی های قدرت
نویسنده:
مرتضی مداحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قدرت
,
هژمونی
,
نفوذ
,
منابع قدرت
,
اقتدار
,
ویژگی های قدرت
,
تصویرسازی از قدرت
چکیده :
برخی معتقدند «قدرت» هدف نیست، بلکه ابزاری است برای رسیدن به اقتصاد. برخی دیگر قائل اند «قدرت» خود جایگاه دلنشین و هدفی است که جاه طلبی انسان او را به رسیدن به آن سوق میدهد و چه بسا اقتصاد و مانند آن برای دستیابی به آن سیطره هزینه شوند. از دیدگاه قرآن کریم منشأ «قدرت» خدای متعال است و ابزاری بیش نیست که طبق جهان بینی فرد، ممکن است در جهت الهی و یا مادی به کار گرفته شود. مرعوب شدن و بالتبع پیوستن به قدرت باطل با عذر خوف از آن به هیچ وجه مقبول نیست. این مقاله به روش تحلیل اسنادی و کتابخانه ای به واکاوی مفهوم و ویژگیهای قدرت میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هرمنوتیک راهی به سوی رهایی:بررسی انتقادهای هابرماس برهرمنوتیک فلسفی گادامر
نویسنده:
ادیب رستم پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
ایدئولوژی (پسامارکسی=نظام باورها)
,
زبان
,
قدرت
,
نظریه انتقادی
,
هرمنوتیک
,
قدرت
,
هرمنوتیک انتقادی
,
هرمنوتیک (فلسفه)
,
درباره هابرماس
چکیده :
چکیده:هدف این پژوهش، تبیین بنیادین رابطهی فلسفه - جامعه - سیاست با یکدیگر از طریق بررسی بنیادین مبانی فلسفی و جامعهشناختی اندیشهی یورگن هابرماس و هانس گئورگ گادامر در زمینهی اشتراک و اختلاف نظرهای ایشان در باب تعریف، جایگاه و کارکرد علم هرمنوتیک میباشد. هدف از این تبیین، آن است که نشان داده شود با نظر به شرایط کنونی جامعهی جهانی و نیز وضعیت پیچیدهی فعلی جامعهی ایران، و همچنین اهمیت و جایگاه خطیر و بیبدیل رهاوردهای نوین تفسیری علم هرمنوتیک در فهم متون و از جمله کتب مرجع دینی و غیردینی، اندیشههای فلسفی - اجتماعی - سیاسی هابرماس و در این پروژه، مبادی و نتایج هرمنوتیک انتقادی وی میتواند در راستای گذار به جامعهای دموکراتیک و آزاد و تدارک راهی به سوی رهایی، راهگشاتر باشد. روش این پژوهش برای رسیدن به اهداف خویش، آن است که تجزیه و تحلیل اختلافها و نقدهای مابین هابرماس و گادامر را به گونهای بنیادین و در راستای شناخت بنیاد سنتها و مکتبهای فلسفی متفاوت ایشان دنبال کند و این روش، از یک سو، از طریق بررسی گسستها و تداومهای فکری هابرماس با سنت اندیشهی نظریهی انتقادی مکتب فرانکفورت و آراء فیلسوفان و جامعهشناسانی چون کانت، هگل، کارل مارکس و ماکس وبر و از سوی دیگر، از طریق بررسی نفوذ آراء نیچه و بویژه هیدگر در مبانی و نتایج هرمنوتیک فلسفی گادامر پیگیری میشود و کوشش بر آن است که در این روش، ساختارهای بنیادین فلسفی دو اندیشمند، که نتایج مورد اختلاف و اشتراک ایشان از آن منتج میشود، طرح گردد؛ که برای هابرماس عبارتند از: مفاهیم فلسفه، نظریهی عقلانیت بینالأذهانی، تقسیمات سهگانهی علائق و علوم انسانی، رویکرد اندیشهی انتقادی نسبت به مسائل سنت، زبان و ایدئولوژی و مفهوم کنش و انواع آن؛ و برای گادامر عبارتند از: تجزیه و تحلیل بنیادین مفاهیم و آموزههای هیدگری هرمنوتیک فلسفی وی، از جمله دوْر هرمنوتیکی، چیستی فهم، اعتبار معنا و کنش هرمنوتیکی زبان و رویکرد غیرانتقادی وی نسبت به زبان، سنت و ایدئولوژی که منجر به نتایج نسبیت و کلیت در هرمنوتیک فلسفی او میگردد. در نقطه مقابلِ اختلافات، مقایسهی مبانی و نتایج اشتراک نظرهای ایشان در اهمیت و تأثیر نگاه تاریخی، نقد مبانی پوزیتیویسم و مسألهی تأکید بر مفهوم گفتوگو و امتزاج افقها در مقولهی فهم معنا دنبال میشود. نتیجهی این پژوهش، آن است که اختلافات هابرماس با گادامر، بیشتر در زمینههایی است که مبادی و نتایج هرمنوتیک فلسفی وی، رنگ و بوی نیچهای و بویژه هیدگری دارند و هر چقدر فاصلهی گادامر از نیچه و به تبع آن، هیدگر بیشتر میشود، زمینههای موافقت و همراهی هابرماس با گادامر افزون میگردد، چرا که هابرماس از اساس، با مبادی و نتایج فکری هیدگر مخالف است. این پژوهش، ضمن بهرهگیری از رهاوردهای تفسیری هرمنوتیک فلسفی گادامر، بویژه در باب تأکیدهای او بر مقولهی گفتوگو و آموزهی امتزاج افقها به این نتیجه میرسد که با نظر به وضعیت اجتماعی - سیاسی جهان از سویی و نیز با توجه به زمینه و زمانهی بنیادگرایی دینی و غیردینی، استبدادزدگی تاریخی، اقتدارگرایی سنتی و تجربههای تلخ ایدئولوژیزدگی در جامعهی ایرانی، که در اکثر موارد، مستند به فهمهای اقتدارگرایانه و واپسگرایانهی مراجع تفسیری کتاب و سنت دینیِ حاکم بر این جامعه بوده، اندیشههای فلسفی - اجتماعی - سیاسی هابرماس نسبت به گادامر (و بویژه هیدگر) برای برونشد از انواع و أشکال بحرانهای جهان کنونی، از جمله وضعیت مبهم جامعهی ایرانی، راهگشاتر بوده و هرمنوتیک انتقادی وی نیز میتواند گامی به سوی رهایی و آزادی از ایدئولوژیهای پنهانشده در سنت، زبان، ذهن و ضمیر ناخودآگاه جامعهی ایرانی بوده و با تأکید بر مقولههای حقیقت و عقلانیت بینالأذهانی و کنشهای رهاییبخش ارتباطی و تأکید ویژه در به کارگیری خرد در عرصهی عمومی و خصوصی، و نیز رویکردهای تفسیری انتقادی دموکراتیک نسبت به متون و سنت، بتواند یاریگری آزادیخواه در نوزایی حیات فرهنگی در جامعهی ایرانی و گذار دموکراتیک به سوی جامعهی باز و آزاد باشد. واژگان کلیدی: هرمنوتیک؛ هرمنوتیک انتقادی؛ نظریهی انتقادی؛ ایدئولوژی؛ قدرت؛ زبان؛ کنش؛ کنش ارتباطی (مفاهمهای)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه ارزشها در نگاه نیچه نقدی بر دیدگاه اخلاقی نیچه
نویسنده:
رضا سهرابی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عینیت گرایی = ابجکتیویسم
,
اراده
,
قدرت
,
حکمت الهی
,
نیچه
,
ارزش (منطق)
,
نقد اخلاقی
,
معارف اسلامی
,
ذهنیت گرایی
,
حکمت الهی
,
اراده
,
هنر و علوم انسانی
,
نیچه، فریدریش ویلهلم
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
ارزش و ارزشگذاری رویهای عمیق در مناسبات انسان با جهان خویش است. کل تاریخ بشری چنان بهحنای ارزشی رنگین شده که هر کنش و واکنش احساسی از جانب آدمی بدون تأثر از آن محال شده است. ارزشها نه تنها یکی از عوامل شکلدهی به عادات و اخلاق بشری اند، بلکه در جوامع پیچیدهی امروزین تفهیم و تفاهم منظم در بین اعضا بدون این ویژگی غیرممکن شده است. حوزهی بحث از ارزشها در تمام علوم انسانی خصوصاً در فلسفه از اهمیت بسزایی برخوردار است. ارزش و ارزشداوری هستهی چالشی و میدان زورآزمایی و نظریهپردازی فلاسفه خصوصاً فلاسفه اخلاق است. از میان فلاسفه اخلاق آن که بیش از همه در حوزه فرا اخلاق به دنبال مفاهیم ارزش و معنا در زندگی و فلسفه بوده است نیچه میباشد. وی که فیلسوف اگزیستانسیالیستی و نیای پستمدرن است به مانند دیگر فلاسفه وجودی شدیداً به عقلگرایی انتزاعی بیاعتقاد بود. از منظر وی حیات و زندگی به مثابه وضعیتی فیزیکی است که موجود زنده به مانند شرکتکننده نه تماشاگر در آن نمودار میشود. تعریف ارزش برای نیچه منفصل از تعریف موجود نیست زیرا زمانی که نیچه به تعریف ارزش و موجود میپردازد هر دو تعریف را در نظریهی ارادهی معطوف به قدرت ترکیب مینماید. از نگاه وی موجود و زندگی از رهگذر ارزش داوری و ارادهی معطوف به قدرت است که معنا مییابند. زندگی از منظر وی یگانه ارزش و تنها منشأ ارزشها است که باید اصل حیات و ارزشگذاری از بطن آن استخراج شود. نیچه روش تبارشناسی را به عنوان معیار سنجش ارزش خاستگاه و خاستگاه ارزشها به کار میگیرد. وی در این روش برای بازبینی ارزشها رو به بیرون داشته و خاستگاه ارزشها را در تاریخ بشر و زبان وی جستجو مینماید . از منظر وی اخلاق و ارزش همیشه دارای رویهای متکثر بوده است؛ زیرا اولاً از بدو تشکیل جامعه بشری همواره دوگونه اخلاق فروتباری و والاتباری در جامعه حکمفرما بوده است و ثانیاً ساحت نیازهای مادی و روانی متفاوت افراد و روش مفهوم پردازی متفاوت آنها مهر تأییدی بر این دیدگاه بوده است. نیچه به مانند پستمدرنها کثرتباوری را طریقه درست فلسفیدن میدانست، زیرا به زعم وی اولاً حقیقت مطلق در مفاهیم و شناخت مفهومی وجود نداشت و ثانیاً وی اخلاقپردازیهای مطلقی را که رویدادها را ذیل مدلهایی قرار میدادند که فقط میبایست با آن انطباق داشته باشند به شدت مورد نقد قرار میداد. با توجه به همین رویکرد میتوان وی را یک فیلسوف ضد عینیتگرا در باب اخلاق و ارزشها معرفی کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق قدرت در سیره علوی
نویسنده:
امین رحیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیاست
,
علوم انسانی
,
قدرت
,
اخلاق
,
امام علی (ع)
,
قدرت
چکیده :
این نوشتار ، کوششی در جهت تبیین نظری رابطه اخلاق و قدرت در سیره حکومتی امام علی علیهالسلام است . نگارنده در پی پاسخ به این سئوال اصلی است که نگرش و دیدگاه امام علی علیهالسلام در خصوص رابطه اخلاق و سیاست چیست و چه الگویی ارائه میکند ؟ نشان میدهد که آن حضرت به حدی بهاصول و ارزشهای اخلاق در زمینه قدرت وسیاست پایبند بود که در تزاحم بین اصل قدرت و حکومت و اصول ارزش های اخلاقی و انسانی،به آسانی و بدون کوچک ترین درنگ، قدرت و حکومت را وا مینهد و پایبندی خود به اصول اخلاقی را حفظ میکند.ایشان به لحاظ مبانی فکری خویش از حق و باطل تعبیری کاملاً درون دینی دارند و معتقد هستند که حق سرچشمه الهی دارد و منشأ حقانیت هر امری، دینی و الهی است و ملاک های آن کاملاً معین و مشخص است. و بالتبع در عرصهی سیاست و حکومت نیز اثبات حق و عمل به آن را وظیفه اصلی حاکم میدانند. از این منظر تفکیک اخلاق از سیاست غیرممکن میشود؛ اخلاق جزئی از سیاست میگردد و سیاستی که از مدار اخلاق خارج شود، درواقع از مدار حق خارج شده است. اخلاق مداری درسیاست نتیجهی حق مداری در اندیشهی سیاسی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد اندیشه کلامی غزالی درباره نسبت اراده الهی با اختیار و اراده انسان
نویسنده:
بهزاد ناوکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
اختیار
,
امام محمد غزالی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اختیار
,
اراده
,
قدرت
,
اراده الهی
,
نگرش دینی
,
معارف اسلامی
,
معنی شناسی
,
وجودگرایی
,
قدرت
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
پژوهشحاضر، مفهوم اراده انسان و اراده خداوند و مسائل مربوط به آنها را در آثار غزالی جستجو میکند و عهدهدار بررسی و نقد اندیشهکلامی غزالی درباره نسبت بین اراده الهی با اختیار و اراده انسان میباشد. این پژوهش، پس ازگذر از مقدمات لازم در زمینه اراده انسان و اراده خداوند از لحاظ وجودشناسی و معناشناسی در اندیشه متفکران مسلمان، به تبیین و بررسی اندیشهی کلامی غزالی در این باب پرداخته است. غزالی صفت اراده را هم برای انسان و هم برای خداوند اثبات مینماید. وی برای اراده انسان اهمیت ویژه-ای قائل است و آن را عامل امتیاز انسان از حیوان دانسته است و بر نقش آن به عنوان یکی عوامل سازندهی «افعال اختیاری» تأکید نموده است. وی همچنین، خداوند را مرید دانسته و معتقد است که اراده حقتعالی صفتی است که یکی از دو طرف فعلی را که امکان وقوعش است، تخصیص میدهد. غزالی دربار? چگونگی نسبت بین اراده الهی با اختیار و اراده انسان به هیچ یک از دو نظریه «جبرمحض» و «اختیارمطلق» معتقد نیست، بلکه «نظریهکسب» را از اشاعره اتخاذ نموده و کوشیده است تا تفسیر معقولی از آن ارائه دهد که اشکالات تفاسیر سابق را نداشته باشد. او در تفسیر «نظریهکسب» بر این باور است که فاعل حقیقی در همه افعال خداوند است و انسان تنها محل اراده و اختیاری است که خداوند در او میآفریند. به تعبیر دیگر، او قدرت و اراده انسان را در خلق و ایجاد فعل بیاثر میداند و بر این باور است که فقط قدرت و اراده خداوند منشأ خلق و صدور فعل است و نقش انسان تنها مقارنت با حدوث اراده و قدرتی است که از جانب خداوند در او حادث میشود.اگر چه غزالی تلاش کرد که ایرادهای وارده بر «نظریهکسب» را در تفسیرش برطرف نماید، بهگونهای که هم با آیات قرآن کریم سازگار باشد و هم با مبانی خود او ناسازگاری نداشته باشد، لکن موفق به این امر نشد. از این رو اندیشمندان مسلمان با تکیه بر همین ناسازگاریها، نظریه او را مورد نقد قرار دادهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیوند قدرت و اخلاق از نظر فارابی و ماکیاول
نویسنده:
منوچهر رشیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
سیاست
,
حکومت
,
قدرت
,
اخلاق
,
ماکیاول
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
قدرت
,
فارابی، محمدبن محمد
,
فارابی، محمد بن محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
فارابی، محمدبن محمد
,
ماکیاولی، نیکولو
چکیده :
اندیشه ی پیوند قدرت و اخلاق یکی از مهمترین موضوعات مورد نظر اندیشمندان حوزه اخلاق و سیاست است . در این پژوهش سوأل اصلی پیوند اخلاق و قدرت در اندیشه فارابی و ماکیاول است هر دو فیلسوف در دو مکان و زمان متفاوت ، زندگی کرده اند برای بررسی این دو مقوله ضرورتاً به این نکته باید توجه نمود . فارابی اخلاق را نیرویی درونی و پیش برنده به سوی کمال می داند و یکی از زوایای نمود این نیرو ، قدرت و سیاست است . اخلاق مقدم بر قدرت و سیاست است و سیاست مدار واقعی کسی است که به دنبال سعادت واقعی است و آنکه سعادت را محقق می سازد سیاستمدار با اخلاق است. در حالی که ماکیاول اخلاق را وسیله ای برای یک غایت اصلی ؛ یعنی قدرت و سیاست می داند و این نوع اخلاق از دین و آموزه های مسیحیت بی تاقیر نبوده است ، البته این به معنی حذف اخلاق در مسیر قدرت و سیاست نیست ، بلکه او اعتقاد دارد که پادشاه برای رسیدن به هدف ، باید گاهی اخلاق را در خدمت قدرت قرار دهد؛ هر چند ابتدا این نوع قدرت غیر اخلاقی به نظر آید. خلاصه اینکه آنچه در نظر ماکیاول مهم است و از ارزش اصلی برخوردار است، قدرت است. و اخلاق امری تبعی است ولی در نظر معلم ثانی اصل اخلاق است ، قدرت یک امر تبعی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت میان تصویر و قدرت در دوره قاجاریه متأخر (دوره ناصری تا انقلاب مشروطه)
نویسنده:
مهدی کشاورز افشار
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
عصر قاجار
,
هنر
,
تصویر(افعال الهی)
,
قدرت
,
انقلاب مشروطه ایران
,
نظریه قدرت/دانش
چکیده :
دوره قاجار از جهات گوناگون، عصری بسیار مهم برای تحقیق درباره تاریخ هنر ایران است. مهمترین رخداد این دوره گسست تاریخی و معرفت شناختی در جامعه ایران در دوران انقلاب مشروطه بود. عصر قاجار از یکسو آخرین نمونه بازآرایی جامعه ایران بر اساس نظام اجتماعی- سیاسی کهن شهریاری ایرانی بود و از سوی دیگر در اواخر این عصر، نظام اجتماعی کهن شهریاری ایرانی، سوژههای اجتماعی آن، نوع هستیشناسی، معرفتشناسی و عقلانیت متناسب با آن بهواسطه انقلاب مشروطه از هم پاشید و تاریخ جدیدی در ایران آغاز شد. همپای این تغییرات قدرت، نوع تصویرپردازی نیز تغییری اساسی کرد. مسأله اصلی این رساله یافتن مختصات روابط میان تغییر نمودار قدرت و تغییر نظام تصویرپردازی و رویتپذیری در جامعه ایران در دوره مشروطه و از این رهگذر یافتن مختصات نسبت میان تصویر و قدرت در جامعه ایران است. رساله حاضر بر آن است که این دو دگرگونی و تغییر یعنی دگرگونی قدرت و دگرگونی تصویر را در دوره قاجار متأخر انقلاب مشروطه در ارتباط با هم قرار داده و واکاوی کند و از این رهگذر نسبت میان تصویر و قدرت در جامعه ایران را بررسی کند. در این تحقیق از روش تحقیق توصیفی، تاریخی و تحلیلی و برای گردآوری دادهها از روش کتابخانهای و اسنادی، استفاده شده است. همچنین با بهره گیری از روش تبارشناسی تاریخی و نظریه قدرت/دانش میشل فوکو رابطه تصویر و قدرت در جامعه ایران در دو دوره پیش و پس از مشروطه بررسی شده است. هدف این رساله تبیین یکی از ویژگیهای اجتماعی تصویر در جامعه ایران است. هدف آن است که مختصات رابطه قدرت و تصویر در جامعه ایران از خلال این پژوهش روشنتر شود. نتایج کلی حاصل از پژوهش نشان میدهند تصویر در جامعه ایران کارکردی معرفت شناختی داشته است، به این ترتیب که با تعیین امور رویتپذیر در جامعه در تدوین رژیم حقیقت در هر دوره تاریخی نقشی مهم بر عهده داشته است. تصویر با این کارکرد خود در ترسیم مرزهای عقلانیت انسانها در هر دوره تاریخی دخالت کرده و در تأسیس سوژههای منقاد قدرت نقشی مهم بر عهده گرفته است. همین ویژگی، تصویر را برای قدرت مهم کرده است. نتایج تحقیق نشان می دهند تصویر یکی از نقاط مهم فعلیت یافتن قدرت یعنی تأسیس سوژههای منقاد در جامعه است. بر این اساس تحقیق به این نتیجه رسیده است که در اواخر دوره قاجار و در فرایند انقلاب مشروطه، تصویر با تغییر رژیم حقیقت و فضای معرفتشناختی جامعه، و از این رهگذر تأسیس سوژههای جدید، نقش مهمی در تغییر نمودار قدرت بر عهده داشته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توصیف خداوند در نهج البلاغه
نویسنده:
سکینه صمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
علوم انسانی
,
مسلمان
,
علی بن ابی طالب (ع)
,
توحید افعالی(کلام)
,
توحید ذاتی(کلام)
,
توحید صفاتی
,
توحید نظری
,
قدرت
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
الهیات(کلام جدید)
,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید ذاتی
,
علم
,
معرفت
,
توحید افعالی (اخلاق)
,
توحید ذاتی (اخلاق)
,
توحید صفاتی(اخلاق)
,
علم(اسماء اول ، عرفان نظری)
,
علم
,
قدرت
,
Muslims
,
theology
,
religious beliefs
,
science
,
Theology
,
religious beliefs
,
science
,
Religious beliefs
,
امام اول
,
امام اول
,
امام اول
,
science
,
Theology
,
امام اول
,
religious beliefs
,
muslims
,
Theology
,
science
,
Muslims
,
باور دینی
چکیده :
در اندیشه دینی خدا اساس همه چیز است. بنابراین شناخت ذات، صفات و افعال او از اهمیت خاصی برخوردار می باشد و با توجه به اینکه خداوند موجودی مادی و قابل لمس نیست خداباوران از جمله مسلمانان در ارایه تصویری از خدا دچار اختلافات زیادی هستند از طرفی نهج البلاغه بخشی از میراث علمی امام علی (ع) است که او علم خود را بلاواسطه از رسول خدا (ص) گرفته است که دانش رسول خدا (ص) نیز وحیانی است، در این پایان نامه که موضوع ان توصیف خدا در نهج البلاغه است ضرورت شناخت خدا و عدم امکان شناخت دقیق خدا و ضرورت اکتفا کردن به شناختی که قران در این زمینه ارایه می کند و شناخت صفات ثبوتی و ذاتی خداوند از قبیل : علم خدا به اشیاء چه قبل از ایجاد اشیاء و چه بعد از ایجاد اشیاء و قدرت خداوند بر خلق اشیاء چه بی واسطه و چه با واسطه و توحید خداوند چه توحید نظری و چه توحید عملی بخصوص توحید ربوبی و عبادی و راههای خداشناسی از قبیل : راه فطرت، مطالعه آفرینش موجودات که نبودند و پیدا شدند و ... مستند به آیات قرآن و کلمات امام علی (ع)در نهج البلاغه بطور مشروح مورد بحث قرار گرفته است و ره آورد تحقیق این است که در بحث شناخت خداوند، شناخت خدا ضروری و ممکن می باشد ولی حد آن، معرفی خداوند در قرآن است که بیش از آن نه تنها نیازی به آن نیست بلکه موجب گمراهی است و در بحث صفات نیز نه مسلک تشبیه و نه مسلک تعطیل مورد قبول نمی باشد.بلکه صفات زاید بر ذات نفی و صفات عین ذات اثبات می گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی رابطه علم، قدرت و اراده خداوند با اختیار انسان
نویسنده:
عبدالصمد معتمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
اختیار
,
علوم انسانی
,
علم
,
اختیار
,
اراده
,
اشاعره (اهل سنت)
,
قدرت
,
معتزله (اهل سنت)
,
امر بین امرین
,
قضا و قدر
,
الهیات(کلام جدید)
,
عَلِمَ
,
علم
,
اراده
,
قدرت
,
science
,
PHILOSOPHY
,
science
,
will
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
,
science
,
Power
,
will
,
philosophy
,
science
,
will
,
will
,
Power
,
will
چکیده :
موضوع تحقیق حاضر رابطه علم، قدرت و اراده خداوند با اختیار انسان از دیدگاه اشاعره، معتزله و امامیه است. در این تحقیق تلاش شده است که دیدگاه این سه مکتب را از منظر کلامی مورد بررسی و تبیین قرار دهیم. اشاعره بر اساس توحید در ربوبیت و خالقیت معتقدند که افعال و کردار و گفتاری که از انسان سر میزند به قدرت و اراده خداوند است. قدرت و اراده انسان در آن هیچ تاثیری ندارد و تنها با فعل متقارن هستند بدون اینکه در ایجاد آن موثر باشند به طوری که افعال و اعمال انسان را در واقع خدا انجام داده و انسان ظرف صدور فعل اختیاری است. لذا به صورت مجازی انجام فعل به انسان نسبت داده میشود. لازمه این اعتقاد اسناد ظلم به خداوند است به این معنا که خداوند انسان را به ارتکاب گناهان مجبور کرده و در عین حال به خاطر آن گناه او را مجازات مینماید و این اسنا ظلم به خداوند استو حال اینکه خداوند عادل مطلق است و به هیچ بندهای کوچکترین ظلم و ستمی را روا نمیدارد. تحقیق حاضر به تشریح دیدگاههای کلامی سه مکتب اشاعره، معتزله و امامیه درمقوله نسبت بین قدرت، علم و اراده الهی با اختیار انسانها میپردازد و میزان تأثیر قدرت، علم و اراده خداوند متعال در اختیار آدمی از منظر این مکتب کلامی را تجزیه و تحلیل میکند. نویسنده برآن است تا نشان دهد انسان نه مختار است و نه مسلوبالاختیار، بلکه فعل اختیاری آدمی در عین اینکه فعل اوست، فعل خدا نیز محسوب شده و هیچ منافاتی بین آنها وجود ندارد. به دیگر سخن، نه جبر لازم میآید و نه تفویضی در کار است. بدین منظور در چهار فصل دیدگاههای اشاعره، معتزله و امامیه را در این زمینه شرح میدهد. ابتدا کلیاتی از تحقیق و مفهوم واژههای علم، قدرت، اراده، جبر، اختیار، تفویض و امر بینالامرین و... سپس نسبت بین علم خدا و اختیار انسان بیان میشود. نگارنده در این زمینه اقسام و مراتب علم الهی همچون: علم به ذات خویش، علم به همه اشیا قبل و بعد از ایجاد و ادله علم به احوال موجودات قبل از آنها را بررسیده و علم ذاتی، علم فعلی و سایر مراتب علم باریتعالی را از منظر اشاعره، معتزله و امامیه مطرح میسازد و دیدگاههای آنان را درباره رابطه علم خدا با اختیار انسان ذکر و تجزیه و تحلیل کرده است. نویسنده در فصل سوم به رابطه بین قدرت خداوند با اراده و اختیار انسان اشاره کرده و ضمن بررسی قلمرو قدرت خدا، عمومیت و عدم تناهی این قدرت، دیدگاههای اشاعره، معتزله و امامیه را در نسبت بین قدرت خدا و اختیار انسانها شرح میدهد. وی سپس ادله امامیه را تقویت کرده و شبهههای وارد شده در این زمینه را پاسخ میگوید. نگارنده در فصل چهارم با اشاره به رابطه اراده خداوند متعال با اختیار انسان و ضمن تبیین مفهوم اراده و حقیقت آن در مورد خداوند و تفاوت اراده و مشیت الهی، نسبت بین اراده الهی و اختیار انسان را از دیدگاه اشاعره، معتزله و امامیه بررسیده و دلیلهای عقلی و نقلی امامیه درباره عدم منافات اراده الهی با اختیار انسان در صدور افعال را فراروی خوانندگان مینهد. آنگاه به جمعبندی تحقیق و نتایج حاصل از تطبیق دیدگاههای این سه مکتب کلامی میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 58
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید