جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
علم در قرآن
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 21
عنوان :
عقل و ایمان از منظر ملاصدرا و امام خمینی ره
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی)
,
ثواب و عقاب
,
درجات ایمان
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
علم در قرآن
,
عقل - ایمان گرایی
,
عقل و ایمان
,
عقل
,
رسول باطنی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
امام خمینی
چکیده :
عقل و ایمان به چه معناست و مراتب و درجات آن کدام است؟ ظهور هر یک از عقل و ایمان در ساختن انسان و رسیدن به غایت وهدف نهایی او چگونه است؟ ایمان چه رابطهای با عقل دارد؟ تضادّ یا توافق؟ سئوالات دیگری از این دست، مجموعه مسائلی را ایجاد میکند که میتوان آنها را ذیل عنوان کلّیِ عقل و ایمان تعریف نمود و رسیدن به پاسخ آنها را در پرتو سنجش ماهیتِ عقل و ماهیتِ ایمان و نسبتشان جستجو کرد. در این راستا بررسی نظرات امام خمینی(ره) و مرحوم صدرای شیرازی میتواند رهگشای مسأله باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کدام یک از آیات قرآن در باره اهمیت علم و دانش بحث می کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پیدایش علم و دانش با خلقت انسان برابری می کند و همواره بشر در صدد آن بوده که بفهمد و درک نماید، علم و دانش در زندگی انسان دارای جایگاه ویژه ای است. نقش علم در زندگی انسان این است که راه سعادت، تکامل و راه ساختن را به انسان می آموزد. علم انسان را توان
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
علم ( قرآن )
,
همراهی قرآن با علم
کلیدواژههای فرعی :
علم در قرآن ,
سازگاری قرآن و علم ,
رابطه قرآن و علم ,
رابطه علم و تمدن در قرآن ,
آیه 9 زمر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا از نظر قرآن؛ حکمت با علم فرق دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
معناى لغوى «حکمت» رسیدن به حق و واقع به واسطه علم و عقل است.[1] و از ماده «حکم»، به معناى بازداشتن و منع است و اولین معنا از آن، حکم کردن است که باعث جلوگیرى از ظلم میشود. از ویژگیهاى حکمت آن است که جهل و نادانى را از انسان باز میدارد.[2] اما «عل
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
علم ( قرآن )
,
حکمت ( قرآن )
,
حکمت
کلیدواژههای فرعی :
علم در قرآن ,
حکمت در قرآن ,
قرآن و حکمت ,
رابطه قرآن و علم ,
حکمت عملی در قرآن ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه پردازی های علمی قرآن
نویسنده:
محمد علی رضایی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظریه پردازی
,
علم در قرآن
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
استخراج علم از قرآن
کلیدواژههای فرعی :
علوم طبیعی ,
نظریه علمی ,
پزشکی ,
جهان شناسی فلسفی ,
اعجاز قرآن ,
زیست شناسی ,
اعجاز علمی قرآن ,
پدیده های طبیعی ,
هواشناسی ,
قرآن وعلوم انسانی ,
نظریه پردازی علمی تک تباری ,
نظریه پردازی علمی چند تباری ,
اقسام آیات علمی قرآن ,
نظریه وجود موجودات زنده در آسمانها ,
نظریه گسترش آسمانها ,
نظریه هفت آسمان ,
نظریه آفرینش مستقیم انسان از خاک ,
قطعی نبودن علوم تجربی ,
اشارات علمی در قرآن ,
چکیده :
نظریه پردازی های علمی یکی از مسائل مهم عصر ما و ضرورتی برای پیشرفت هر دانش است. خاستگاه نظریه ها می تواند از متن دانش مورد نظر برخیزد یا از دانشی دیگر، یعنی پژوهشگر الهام یا حدس برخاسته از یک پدیده طبیعی یا از یک آیه قرآن نظریه ای ارائه می کند و با توجه به شواهد و قرائن علمی آن را سامان می دهد. به عبارت دیگر نظریه پردازی های علمی گاهی تک تباری است و گاهی چند تباری است یعنی گاهی نظریه علمی به صورت میان رشته ای شکل می گیرد. از اینجاست که نظریه پردازی های علمی قرآن متولد می شود. در این نوشتار بر آنیم که ابعاد مختلف این مساله را مورد بررسی قرار دهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسی واژه «علم» در معلقات سبع و قرآن کریم از منظر روابط معنایی : سال 5، شاره 1 : پژوهشهای علم و دین
نویسنده:
شهلا بختیاری، هدیه تقوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جاهلیت
,
علم در قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
علم در معلقات سبع
کلیدواژههای فرعی :
ظن ,
علم الهی ,
حکمت ,
علم مخلوق ,
حکمت ,
علم انسان ,
هم معنایی ,
علم واجب ,
ظن ,
عقل(منطق) ,
غفلت ,
تقابل معنایی ,
بافت متن ,
تطور معنایی علم ,
نظام تصوری جاهلیت ,
روش تقابل معنایی ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
واژه علم در دورههای گوناگون تاریخی متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی حاکم بر هر دوره تطور معنایی پیدا کرده و در معانی مختلفی بهکار رفته است. بررسی معناشناختی این واژه، در تاریخ قبل و بعد از اسلام، نشاندهنده کاربرد آن در معانی متفاوت و حتی متضاد است. بدین معنا که در دوره جاهلیت، متناسب با فضای فکری و فرهنگی حاکم بر جامعه، معنایی که از علم دریافت میشد با معنای آن در دوره اسلامی متفاوت بوده است. از بین متون جاهلی، «معلقات سبع» بنابر درجه اهمیت و قدمت تاریخی آن میتواند به معناشناسی این واژه متناسب با فضای فکری جاهلیت کمک کند. در دوره اسلامی نیز تطور معنایی علم را میتوان در «آیات قرآن»، به عنوان منبع مهمی که اصول و اندیشههای اسلامی از آن نشئت گرفته، پی گرفت. در این پژوهش، با استفاده از روابط معنایی در دو بُعد «تقابل معنایی» و «هممعنایی» سعی شده واژه علم در دوره جاهلیت و اسلام معناشناسی شود. در روش تقابل با استفاده از کلمات و واژههایی که در تقابل با علم در بافت متن بهکار رفته معنای علم استخراج شده است و در روش هممعنایی نیز با استفاده از واژههایی که در بافت متن به عنوان واژه جایگزین علم بهکار رفته معنای علم بهدست آمده است. در دوره جاهلیت، بیشترین معنای علم را میتوان در تجربیات فردی و سطحی از آگاهی نسبت به محیط پیرامون مشاهده کرد، در حالی که در آیات قرآن معنای علم ابعاد معرفتی و شناختی پیدا کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم ناآموخته
نویسنده:
عبدالعظیم کریمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
علم از نظر مولوی
,
علم(حصولی و حضوری)
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
علم لدنی(معرفت شناسی)
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
مکاشفه(معرفت شناسی)
کلیدواژههای فرعی :
عالم ذر ,
آیات علم غیب ,
علم غیب پیامبران ,
آیه 065 کهف ,
علم در قرآن ,
اشعار مولانا ,
اندیشه مولوی ,
امی بودن پیامبر (ص) ,
آیه 49 آل عمران ,
علوم تقلیدی ,
موانع معرفت((اصطلاح وابسته)، مقابل عوامل معرفت) ,
آیه 26 جن ,
آیه 251 بقره ,
آیه 68 یوسف ,
علم از دیدگاه عرفا ,
چکیده :
علوم در دیدگاه فیلسوفان و عارفان به انواع مختلف تقسیم بندی می شود. یکی از این تقسیم ها، تقسیم علم به حصولی (آموخته) و حضوری (ناآموخته) است: علم حصولی، علمی است که با واسطه صورت هایی از معلوم خارجی به دست می آید و شامل آن دسته از یافته ها و دستاوردهای بشری است که تحقیقات و ادراکات حسی آن را تایید کند و از طریق منابع بیرونی به دست می آید. اما علم حضوری، به عکس علم حصولی، علمی است بی واسطه و غیرمکتسب. طالبان هر یک از این دو علم به منظور رسیدن به مطلوب خود ناگزیرند که طریق یا طرق خاصی را در پیش گیرند.در این نوشتار تلاش شده است تا ضمن نگاهی به پیشینه معرفت شهودی یا علم ناآموخته و تبیین تفاوت های علم حصولی و حضوری، با تکیه بر آموزه ها و تجربه های برخاسته از سیر و سلوک عارفان، به ویژه آموزه های مثنوی معنوی، به این پرسش ها پاسخ داده شود که منابع، جلوه ها و خاستگاه های علم لدنی و ناآموخته چیست و چگونه می توان به آن نایل شد؟
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طرحی نو در چگونگی رویکرد به آیات علمی قرآن
نویسنده:
عبدالمجید طالب تاش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن و علوم بشری
,
علم در قرآن
,
اسلام و علم
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اعجاز قرآن
,
آیات
,
تفسیر علمی قرآن
,
اعجاز محتوایی قرآن
,
اعجاز علمی قرآن
,
آیات علمی
,
پدیده های علمی در قرآن
,
رابطه قرآن و علوم تجربی
,
آسیب شناسی تفسیر علمی قرآن
,
هدف آیات علمی قرآن
کلیدواژههای فرعی :
پیدایش شب و روز در قرآن ,
آیه 17 الرحمن ,
آیه 5 زمر ,
انبساط جهان ,
آیه 22 حجر ,
چکیده :
این نوشتار عهده داری پاسخگویی به سه پرسش اساسی در حوزه چگونگی رویکرد مسلمانان به آیات علمی قرآن کریم است. 1-
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 222 تا 233
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش برداشت علمی از قرآن
نویسنده:
محمدعلی رضایی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم در قرآن
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
هرمنوتیک
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر و مفسران
,
آیات
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر عصر جدید
,
تفسیر علمی قرآن
,
اعجاز علمی قرآن
,
قرآن مجید
,
منهج تفسیرى
,
علوم انسانی (سایر)
,
آیات علمی
,
علوم تجربی(معرفت شناسی)
,
آسیب شناسی تفسیر علمی قرآن
,
موافقان و مخالفان تفسیر علمی قرآن
,
مبانی تفسیر علمی قرآن
کلیدواژههای فرعی :
آفرینش انسان از خاک ,
بلاغت قرآن ,
آیه 2 فرقان ,
آیه 47 ذاریات ,
آیه 219 بقره ,
آیه 189 اعراف ,
تفسیر به رأی ,
هدف قرآن ,
هفت آسمان ,
نحل آیه 89 ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
جعفر سبحانی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مباحث مربوط به قرآن و علوم تجربى سابقه اى هزار ساله دارد، که گاهى تحت عنوان استخراج علوم از قرآن، تفسیر علمى قرآن یا روش برداشت علمى از خوانده مى شود و در طول تاریخ تفسیر با فراز و نشیب هایى مورد توجه مفسران و دانشمندان اسلامى و حتى غیر مسلمانان بوده است. این مسأله از طرفى به تفسیر و از طرف دیگر به اعجاز علمى قرآن و از طرف سوم به علوم تجربى مرتبط است از این رو مباحث بین رشته اى و پایه اى براى مباحث بین رشته اى دیگر مثل قرآن و علوم سیاسى، قرآن و اقتصاد، قرآن و علوم اجتماعى، قرآن و کیهان شناسى و... به شمار مى آید. این روش در طول تاریخ موافقان و مخالفان بسیارى پیدا کرده است و گاهى به افراط و تفریط کشیده شده است که در این مقاله از شیوه معتدل یعنى استخدام علوم در فهم قرآن و شیوه هاى جدید آن یعنى نظریه پردازى هاى علمى براساس آیات علمى قرآن به ویژه در حوزه علوم انسانى در راستاى جهت دهى به علوم انسانى دفاع مى شود و شیوه هاى دیگر مثل استخراج همه علوم تجربى از قرآن یا تحمیل نظریه هاى علمى بر قرآن نقد مى گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 90 تا 127
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حل مسأله شرور ازدیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
سدیفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلاسفه و عرفا
,
معصومین(ع)
,
متکلمان
,
علم در قرآن
,
فیلسوفان
,
قرآن و حدیث
,
شر
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
عارفان (مسلمان)
,
شر در قرآن
,
شر - احادیث
,
فلاسفه - نظریه درباره شر
,
متکلمان - نظریه درباره شر
,
مسأله شر(فلسفه دین)
چکیده :
بحث شرور پیشینه ای کهن و گستره ای فراخ دارد.از دیر باز میان متکلمان، فلاسفه و عرفا و دانشمندان دیگر مطرح بوده است. در آیات قرآن و روایات معصومین (ع) نیز نصوص قابل توجهی در خصوص آن به چشم می خورد. در این پژوهش به بررسی این مسأله در حوزه قرآن و سنت پرداخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حنفاء در قرآن کریم
نویسنده:
مریم سعیدی رهبر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین حنیف
,
حضرت ابراهیم(ع)
,
علم در قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
حنیف
,
حنفاء
,
دین صابئی (دامنه ادیان خاموش)
چکیده :
در این پایان نامه آیین حضرت ابراهیم (ع) و کسانی که پیش از ظهور اسلام بر آن بودند، مورد تحقیق قرارگرفته و در چهار بخش ارائه شده است: در بخش اول کلیاتی درباره معنای لغوی و اصطلاحی حنیف و آرای علمای اسلامی و خاورشناسان در مورد آن آمده. دربخش دوم ادیان و عقاید عرب در عصر جاهلیت، آیین حنیف در آن عصر، کلمه حنیف در قرآن و روایت، ومناظره حنفا با صابئین مورد بحث قرار گرفته است.بخش سوم به حضرت ابراهیم (ع) پیشوای حنفااختصاص یافته و در آن از زندگی، مناظرات، مناقب وکتاب آسمانی او سخن رفته است. بخش چهارم درخصوص شرح احوال حنفاست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 21
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید