جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 87
برهان ربوبيت و جهان پيوسته در حال شدن
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ربّ در لغت عرب یعنی تدبیر کننده و تدبیردر لغت یعنی چیزی را در پی چیز دیگر قرار دادن و تنظیم نمودن امور و اشیاء به نحوی که از این کار غایت و مطلوب هرکدام از آن امورو اشیاء حاصل شود . به عبارت ساده تر ربّ آن کسی است که امور را به نحوی سامان می دهد که ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
مكتب تفكيك
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
حدود سال‌های 1340 ه.ق در مشهد عالم وارسته‌ای به نام میرزا مهدی غروی اصفهانی که شاگرد برجسته‌ی میرزای نائینی در اصول بود، شروع به طرح مباحثی در باب عقاید و معارف اسلام نمود، که مستقیماُ با آنچه از تقریر فلسفی و عرفانی این مباحث در آن روزگار رایج بود، بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
حقيقت و واقعیت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
حقيقت نفس الامري و دروني و واقعيت بيروني و خارجي است. حقيقت ممكن است به همان صورت در خارج نيز اتفاق بيافتد و جنبه واقعيت پيدا كند و هم ممكن است اصلا اتفاق نيافتد و به همان صورت نفس الامري باقي بماند.
واقعيت نيز به همين ترتيب اعم از حقيقت داشتن يا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
سیر فراگيري فلسفه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به اين پرسش به چند نکته اشاره مي شود:
1. آموختن حکمت الهي و فلسفه نيازمند آموختن يک سري از مقدمات و علوم ابزاري است نظير يادگيري علم «منطق». دانش منطق به عنوان خادم علوم، نقش بسيار مؤثري در يادگيري فلسفه دارد. زيرا دانش فلسفه بر برهان و ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تنافی تصادم و علت غايي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
وقتي ما ميگوييم نظام، نظام غايي است يعني در طبيعت اشيا، حركت به سوي هدف و غايت و انتخاب وجود دارد، طبيعت مسخر است. براي اينكه طبيعت در مسير خودش قرار بگيرد، مقدمات و شرايطي از روي تصادف به وجود بيايد مانعي ندارد. اينها با اين اصل كه طبيعت يك مسير غاي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
زمان مجرد
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
درباره حقيقت زمان آراء متفاوتي بيان شده است. برخي گفته اند زمان يک جوهر جسماني [فلک] است. به عقيده گروهي جوهري مجرد است. برخي قائلند مقدار وجود است. در نظر عده اي مقدار حرکت فلک اقصي است و به رأي عده اي مقدار حرکت است مطلقا مباحث فلسفی
ارتباط ازلي بودن و ابدي بودن
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ازلي بودن يعني آنكه چيزي از ازل و ابتدا وجود داشته باشد و وجودي مقدم بر وجود او نباشد و ابدي بودن يعني اينكه چيزي براي هميشه به حيات خود ادامه دهد و وجود داشته باشد.
آنكه هم ازلي باشد و هم ابدي باشد داراي وجودي سرمد است و اين صفت مخصوص خداوند است بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
برهان صديقين
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برهان صديقين از ديدگاه فلاسفه
مفهوم لغوى «صديق‏»
واژه شناسان، معانى مختلفى براى «صديق‏» ذكر كرده‏اند. راغب اصفهانى مى‏گويد: «الصديق من كثر منه الصدق وقيل بل يقال لمن لا يكذب قط وقيل بل لمن لا يتاتى منه الكذب وقيل بل لمن صدق بقوله واعتقاده وحق بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
سنخيت علت و معلول
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
سنخيت علت و معلول ترديدى نيست كه هر معلولى از هر علتى بوجود نمى‏آيد و حتى ميان پديده‏هاى متعاقب يا متقارن هم هميشه رابطه عليت برقرار نيست بلكه عليت رابطه خاصى است ميان موجودات معينى و به ديگر سخن بايد ميان علت و معلول مناسبت‏خاصى وجود داشته باشد كه ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فرق ميان منطق جديد و منطق قديم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
منظور از منطق قديم همان منطق ارسطويي است. منطقي که قواعد آن را ارسطو حدود 4 قرن قبل از ميلاد وضع کرد. اين منطق در قرن 2 هجري با شروع نهضت ترجمه آثار يوناني به جهان اسلام وارد شد و 2 قرن بعد يعني قرن 4 هجري با کارها و ابداعات ابن سينا به اوج خود رسيد. بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 87