جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 315
ترك ‏اولي از يوسف(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
باید توجّه داشت که ترک اولی بسته به افراد و مراتب یقین آنها متفاوت است. در برخی افراد ترک اولی را می توان به معنی ترک مستحبّ یا ارتکاب مکروه دانست ؛ امّا در برخی دیگر ، به معنی ترک امر مستحبّ یا ارتکاب امر مکروه نیست ؛ بلکه به معناى ترك مستحبّ برتر و بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
علت عصمت اهل بيت(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
معصومين(ع) به جهت علم خدادادى و اراده محكم و قوى به مقام مصونيت كامل از گناه يعنى عصمت رسيده‏اند؛ اما اين موهبت خدادادى، ناشى از قابليت و شايستگى ارادى آنان است، يعنى، خداوند مى‏دانست كه عده‏اى از بندگانش - هر چند با استعداد معمولى و در سطح ساير افرا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
خطاي پيامبران(ع) و عصمت ایشان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
براي روشن شدن پاسخ سؤال و همت انبيا، توجه به دو مقدمه‌ی زير ضروري است؛
1. بايد در نظر داشت كه مقصود از عصمت اين است كه پيامبر و فرستادگان خداوند، كار «حرام» و غير‌جايز انجام نمی‌دهند و «ترك واجب» نمي‌كنند؛ اما كاري كه ترك آن بهتر است و انجام آن ت بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
نور و معصوم
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
معناى نور<BR/>  «نور» عبارت است از آنچه كه در ذاتِ خود، ظاهر و روشن و از نظر اثر بيرونى، مُظْهِر و روشن كننده غير خود باشد. اين مفهوم، مصاديق گوناگونى دارد كه در شدّت و ضعفِ صدق مفاد آن بر آنها، متفاوت مى‏شود.<BR/>نور در قرآن‏<BR/ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
مراتب عصمت
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
همه پيامبران معصومند ولى عصمت داراى مراتب مختلفى است و برخى از انبياء به ويژه پيامبر اسلام(ص) در رتبه عصمت بالاترى قرار دارند. ليكن سه مرحله از عصمت در ميان همه انبيا وجود داشته است و هيچ پيغمبرى فاقد اين سه مرحله نبوده است. آن سه مرحله عبارت است از: بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پرسش حضرت عالی مبتنی بر چندین پيش فرض است ؛ که چه بسا خود حضرت عالی هنگام طرح سوال ملتفت آنها نبوده اید ، ولی به هر حال این پرسش ، از جهت منطقی ، بر چنین پیش فرضهایی استوار می باشد . برخی از این پیش فرضها عبارتند از:
1ـ خدا افزون بر وجود موجودات بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
دلیل عصمت انبيا(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در ابتدا بهتر است در مورد لزوم عصمت پيامبران كمي سخن بگوييم تا مطلب روشن گردد.
دلايل عقلي عصمت انبياء :
1- `پيامبر بايد معصوم باشد زيرا اگر پيامبران- كه از عالم غيب و ماوراى طبيعت كه در دسترس حواس انسان نيست، خبر مى‏دهند- مصون از دروغ عمدى و س بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ديدگاه شبستري  در  مورد عصمت معصومان(ع)  وعلم پيامبر(ص)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1ـ نظریّاتی که در امور فکری و نظری ، از سوی افراد ارائه می شوند ، از دو بُعد قابل بررسی می باشند ؛ بُعد انگیزه و علّت و بُعد اندیشه و دلیل. اینکه انگیزه و علّت چنین بیاناتی از سوی جناب آقای مجتهد شبستری چه بوده و هست؟ پرسشی است که متخصّصین روانشناسی بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تکوینی و یااکتسابی بودن عصمت ائمه(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
عصمت ملكه نفسانى است كه انسان را از اينكه در خطاء واقع شود و مرتكب گناه گردد، باز مى‏دارد. بنابر اين عصمت مستند به اختيار آدمى است ، و در انسانهايى يافت مى شود كه با حسن اختيار خود آن را كسب كنند و تمام انسانها مى توانند به آن برسند. اما نكته مهم در بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
اشتباه معصومين(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:

در اين باره توجه به چند نکته لازم است:
1. اصل لزوم عصمت امام و پيامبر امري عقلي است و دلايل عقلي متعددي در منابع کلامي بر آن ذکر شده است.
2.مصداق عصمت تنها از راه نص قابل شناخت است و عقل و تجربه در اين باره نمي تواند تشخيص بدهد زيرا اولا عق بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 315