جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 315
خطاى پيامبران عليهم السلام‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
گفتنى است مفهوم سهو، خطا و نسيان، با «گناه» متفاوت است؛ زيرا، گناه با علم و اراده صورت مى‏گيرد؛ ولى سهو، خطا و نسيان چنين نيست. گناه همواره مخالفت با اوامر الهى است؛ ولى سهو، خطا و نسيان، امكان دارد گاهى‏
_________________________________________ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت و شهوت
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
يعنى داراى قواى شهوانى و نفسانى‏اند و هم ميل به خوبى‏ها دارند و هم ميل به بدى‏ها، پس چطور مى‏شود كه از هر گناه و اشتباهى معصوم باشند؟
منشأ اين اشكال آن است كه گمان شده است لازمه وجود غرايز و قواى نفسانى و شهوانى در آدمى انجام حتمى گناه و معصيت اس بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت موهبتي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
آنچه را خداوند به انسانها داده است بر اساس استحقاق ها و لياقت هاست و لطف هاي خداوند بدون حساب و برنامه نيست. البته هر لطفي از سوي خداوند بار مسوليتي را بر دوش گيرنده آن وارد مي آورد كه در صورت استفاده نابجا و يا بي استفاده گذاردن آن ، از او گرفته خوا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
گناه آدم‏ (علیه السلام)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عصمت پیامبران، همگانى است و حضرت آدم نیز فاقد آن نبوده است؛ لیكن باید دانست كه اوامر و نواهى الهى دو قسم است: الف. مولوى یا قانونى، ب. ارشادى.
قسم اول تكلیف است و خداوند به طور جدى، خواستار انجام آن مى‌باشد و براى عمل به آن پاداش و در ترك آن عذاب بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
دسترسى به عصمت‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
از آنجا كه منشأ عصمت «اراده و اختيار» آدمى است «2»؛ هر انسان صاحب اراده‏اى، مى‏تواند با رياضت شرعى و تهذيب نفس، به مقام عصمت دست يابد. «عصمت» منحصر به پيغمبران و امامان معصوم عليهم السلام نيست «3»؛ چنان كه حضرت مريم عليها السلام، حضرت فاطمه عليها الس بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
گناه پيامبر صلى الله عليه و آله‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قرآن مى‏فرمايد: إِنَّا فَتَحْنا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَ يَهْدِيَكَ صِراطاً مُسْتَقِيماً «4»؛ «به درستى كه ما برايت فتحى نمايان كرديم تا خداوند، آثار گنا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چيستى عصمت‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
چيستى عصمت‏
پرسش 1. عصمت به چه معنا است و چگونه به دست مى‏آيد؟
معناى لغوى عصمت‏
«عصمت» در لغت از ماده «عصم»، به معناى منع كردن، بازداشتن يا محافظت كردن آمده است «1»: كاربردهاى اين واژه دلالت بر محافظت و ممانعت از امور ناپسند و ناگوار دارد بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت و علاقه به دنيا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
معصومان عليهم السلام- و نيز در مراتب بعدى، اولياى الهى- تنها عشق به خداوند متعال دارند و از آنجا كه عشق به حضرت حق، اقتضا مى‏كند كه قلب از التفات به غير او ممنوع باشد و تنها تعلق به محبوب داشته باشد؛ اين بزرگواران همواره از هر آنچه اين ياد و التفات و بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عمل آدم (ع) گناه نبوده است
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
انبيا الهی مطلقا معصوم بوده و مرتكب معصیت نمیشوند . درجریان حضرت آدم علیه السلام نیز گناهی نبوده است .
توضیح اینکه :
داستان هبوط حضرت آدم به زمين يكي از رازهاي آفرينش است و عقل بشري بدون استمداد از امري ماورايي قادر به پرده زدايي از آن و دركش بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
خطاى داود عليه السلام‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
درباره پرسش مطرح شده به چند نكته اشاره مى‏شود:
يكم. ديدگاه شيعه اماميه در مورد گستره عصمت انبيا عبارت است از:
«ارتكاب گناه صغيره يا كبيره، چه قبل از بعثت و چه بعد از آن براى پيامبران‏ جايز نيست. همچنين جايز نيست نسبت خطا و اشتباه و سهو و نسي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 315