عصمت و شهوت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
عصمت و شهوت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
عصمت و شهوت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
عصمت
سوال:
اگر پيامبران و امامان عليهم السلام مثل ما انسانند،
پاسخ تفصیلی:
يعنى داراى قواى شهوانى و نفسانىاند و هم ميل به خوبىها دارند و هم ميل به بدىها، پس چطور مىشود كه از هر گناه و اشتباهى معصوم باشند؟
منشأ اين اشكال آن است كه گمان شده است لازمه وجود غرايز و قواى نفسانى و شهوانى در آدمى انجام حتمى گناه و معصيت است؛ اين برداشتى نادرست مىباشد. وجود اميال متضاد و برخوردارى انسان از قواى شهوانى، حكمتها و فلسفههاى ارزشمندى دارد. از طرف ديگر اين قوا عامل حتمى گناه نيست، بلكه تنها زمينهساز و فراهمكننده شرايط درونى ميل به گناهان است.
در مقابل عقل و فطرت نيز وجود دارد و انسان مىتواند در ميان دو گزينه نيك و بد يكى را برگزيند و ديگرى را فروگذارد.
انبيا نيز همچون ديگران برخوردار از قواى انسانىاند و از همين رو زمينه انجام گناه در آنها وجود دارد، امّا صِرف وجود زمينه يك چيز براى تحقّق آن كافى نيست و وجود آن را حتمى و ضرورى نمىسازد. از ديگر سو عوامل ديگرى چون درك حقيقت گناه، علم به عواقب وخيم آن و انگيزه بسيار نيرومندى براى پاك زيستن نيز در انبيا وجود داشته كه مانع و سدّى استوار در برابر لجام گسيختگى نَفْس و گرايش آنان به گناه گرديده است. معصومان به كمك اين عوامل توانستهاند به خوبى خود را كنترل نموده و از هر لغزشى دور بمانند. بنابراين بايد توجّه داشت كه:
1. قوام انسانيّت به گناه يا خطا كردن نيست.2. وجود زمينههاى گناه مستلزم حتميّت و وقوع آن نيست.
3. انسان در عين دارا بودن زمينههاى گناه، دارنده عوامل و ويژگى بازدارنده نيز هست و با اختيار خود مىتواند خوب يا بد را برگزيند.
4. معصومان اگرچه برتر و فراتر از انسان نيستند، اما انسانهاى برترى هستند.
پس اگر برخى حقيقت و صورت واقعى گناه را به درستى درك نكرده و انگيزه نيرومندى براى ترك معصيت ندارند و همواره خود را در اسارت هواهاى نفسانى مىيابند، نبايد پاكان و اولياى الهى را با خود مقايسه كرده و آنچه را كه فراتر از سطح انديشه و كردار خويش است، انكار كنند.
كار پاكان را قياس از خود مگير گر چه ماند در نبشتن شير و شير
جمله عالم زين سبب گمراه شد كم كسى ز ابدال حق آگاه شد
همسرى با انبيا برداشتند اوليا را همچو خود پنداشتند
گفته اينك ما بشر ايشان بشر ما و ايشان بسته خوابيم و خور
اين ندانستند ايشان از عما هست فرقى در ميان بىمنتها
هر دو گون زنبور خوردند از محل ليك شد زان نيش و زين ديگر عسل
هر دو گون آهو گيا خوردند و آب زين يكى سرگين شد و زان مُشك ناب
هر دو نى خوردند از يك آبخور اين يكى خالى و آن ديگر شكر
صدهزاران اين چنين اشباه بين فرقشان هفتاد ساله راه بين «1»شايد اين پرسش به ميان آيد كه اگر پيامبران و امامان عليهم السلام ميل و قواى شهوانى داشته باشند ولى گناه نكنند؛ چه ضرورتى دارد كه چنين نيرو و قوايى را داشته باشند؟!
در اين باره گفتنى است كاركرد قواى شهوانى تنها در گناه نيست، بلكه كاركردهاى مثبت فراوانى نيز دارد، به طورى كه ميل به ازدواج، تشكيل خانواده و استمرار نسل بشرى همگى برون داد نيروى شهوت در وجود آدمى است.
آنچه نكوهش شده است كاربرد اين نيرو در خارج از چارچوب شرع و قانون است. افزون بر آن هنر انسان بودن و استحقاق ثواب به آن است كه شخص با داشتن نيروى شهوت و غضب، بتواند خود را كنترل كند و گرايشها و كنشهاى خود را تسليم حكم عقل و شرع نمايد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%B9%D8%B5%D9%85%D8%AA-%D9%88-%D8%B4%D9%87%D9%88%D8%AA
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت