جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
عرفان اسلامی (دانشگاه آزاد زنجان)
> 1402- دوره 20- شماره 78
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 19
سال 1403
دوره 21 , شماره 80
دوره 21 , شماره 79
سال 1402
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
دوره 19 , شماره 76
دوره 19 , شماره 75
سال 1401
دوره 19 , شماره 74
دوره 19 , شماره 73
دوره 18 , شماره 72
دوره 18 , شماره 71
سال 1400
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
سال 1399
دوره 17 , شماره 68
دوره 17 , شماره 67
دوره 17 , شماره 66
دوره 17 , شماره 65
سال 1398
دوره 16 , شماره 64
دوره 16 , شماره 63
دوره 16 , شماره 62
دوره 16 , شماره 61
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
سال 1397
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 57
دوره 14 , شماره 56
دوره 14 , شماره 55
سال 1396
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
سال 1395
دوره 13 , شماره 50 زمستان 1395
سال 1394
دوره 11 , شماره 44
دوره 11 , شماره 43
سال 1393
دوره 11 , شماره 42
دوره 11 , شماره 41
دوره 10 , شماره 40
دوره 10 , شماره 39
سال 1392
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 37
دوره 9 , شماره 36
دوره 9 , شماره 35
سال 1391
دوره 9 , شماره 34
دوره 9 , شماره 33
دوره 8 , شماره 32
دوره 8 , شماره 31
سال 1390
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
دوره 7 , شماره 28
دوره 7 , شماره 27
سال 1389
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
دوره 6 , شماره 24
دوره 6 , شماره 23
سال 1388
دوره 6 , شماره 22
دوره 6 , شماره 21
دوره 5 , شماره 20
دوره 5 , شماره 19
عنوان :
فهم تمثیل آیه نور از نگاه تفاسیر عرفانی
نویسنده:
رضا بحری ، سید احمد میریان آکندی ، محمدهادی یداللهپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
خداوند سبحان جهت تبیین قرآن مبین، همزمان با نزول آن، مهمترین و دقیقترین روشهای فهم آن را نیز بیانفرمودند. در آیات 7 آلعمران، 44 نحل، 59 نساء به این حقیقت اشارهشدهاست. از زیباترین و نغزترین اسلوب های قرآن در راستای تذکر و تفکر مخاطب، تمثیلهای قرآن است که با توجه به محتوای این تمثیلها، بررسی روشهای فهم عرفانی آنها برای برخی از مفسرین مهم و قابلتوجه بودهاست. آیه نور بهجهت محتوای سراسر تمثیلی از عمیقترین مثلهای قرآنى است که تبیین این آیه از منظر تفاسیر عرفانی، موجب فهم تمثیلهای آیه میگردد. لذا در این پژوهش فهم تمثیل آیه نور از نگاه تفاسیر عرفانی بررسیخواهدشد تا صحیحترین فهمها از تمثیل های این آیه از منظر عارفان قرآن، تبیینگردد که بهواسطه این مهم، فهمهای ناصواب نیز مشخصخواهندشد. در این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی ارائهشدهاست جهت نیل به این هدف از روشهای کتابخانهای، فیشبرداری و تحلیل اطلاعات نیز استفادهشدهاست تا مطالعه دقیقی بر روی این مسئله انجامپذیرد. و دستاورد این تحقیق عبارتند از: کلمه نور در کتب آسمانی بهویژه در قرآن کریم با قرابتها و اضافات مختلف بسیار ذکرشدهاست که همه آنها به خداوند سبحان برمیگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 339 تا 360
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویژگیهای تصوف و عرفان اسلامی در حیات عملی و نظری توماس مرتن
نویسنده:
رضا رضایی ، طاهره حاج ابراهیمی ، شهرام پازوکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
توماس مرتن در سال 1959 با اسلام و آموزههای دینی آن آشنا شد؛ مواجهه او با اسلام از طرق متعددی شکلگرفتهاست. زمانی که مرتن با مسلمانان و دانشجویان اسلامی ارتباط برقرارکرد، زمانی از حیاتش بود که عرفان و حیاتِ روحانی برایش پررنگترین دغدغههای ذهنی بهشمارمیآمدند. او با مطالعه اشعار صوفیانه با آثارِ شوان[1] و گنون[2] آشنا شدهبود؛ تاثیرگذارترین شخص در آشنایی مرتن با اسلام شخصی به نام لویی ماسینیون بود. توماس مرتن در سالهای پایانی دهه 50 با اسلام و آموزههای آن آشنایییافت؛ آشنایی و مواجهه وی با اسلام از طرق متعددی شکلگرفتهاست. از این راههای آشنایی مرتن میتوان به مواجهه و مطالعه متون اصلی دین اسلام از جمله قرآن و همچنین دیدار و مکاتبه با شخصیتهای مسلمان (صوفی) در طول حیاتش اشارهنمود. مرتن تأثیرات زیادی از اسلام پذیرفت و آشنایی او با اسلام در غنابخشی اندیشههای دینی و عارفانهاش نقش بسزایی داشتهاست؛ از مهمترین تعالیم تصوف که مرتن آن را اخذکردهاست میتوان به این آموزه اشارهنمود که تمامی انسانها میتوانند با دنبالکردن ایمان و اعتقادات خویش و نگریستن در نشانههای شخصی خداوند در هرچیزی به شناخت خدا و علم به او دستیابند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 192
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معروف و منکر از منظر تأویل
نویسنده:
سیدمحمد رضوی ، مرضیه صائمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
معروف و منکر از جمله اموری است که همواره مورد توجه شریعت قرارداشته و بر هیچ اندیشمندی جایگاه و نقش کلیدی آن ، بهمنظور تحقّق احکام و فرامین الهی پنهان و پوشیده نیست. در این میان ، آنچه بیش از پیش مورد توجه محققان و اهل قلم قرارگرفتهاست ، نگاه سنتی به مسئله امر به معروف و نهی از منکر و ذکر مصادیق مختلف و بررسی آثار و پیامدهای اجتماعی آن بودهاست و اما آنچه نادیدهانگاشتهشده، تأویل معروف و منکر و به عبارت دیگر مصداق اتّم و اکمل و به دیگر سخن تأویل اعظم این دو پدیده میباشد .بدین منظور، این مقاله درصدد بررسی معروف و منکر از منظر تأویل خواهدبود. نگارندگان بر این باورند که محقّق گشتن معروف- با تعریف و تأویلی که از آن ارائ میشود- خود زمینهساز بروز و ظهور تمام مصادیق معروف خواهدبود و در مقابل، انکار چنین معروفی، به انکار دیگر معروفها و امر به تمام منکرها خواهدانجامید. بدین منظور ابتدا بحثی کوتاه درباره تأویل و رسوخ در علم خواهیمداشت و به دنبال آن به بررسی تأویل از منظر عرفا و فلاسفه و انواع تأویل به روایت «نعمانی» و به نقل از امیرالمؤمنین (ع) همت خواهیمگمارد و پس از آن بخشی از این انواع تأویل را که در ارتباط با موضوع مورد بحث است، مورد توجه قرارخواهیم داد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 381 تا 400
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مضامین عرفانی در دیوان فانی خویی
نویسنده:
کتایون مرادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
فانی خویی (متوفی 1225 ق.) عارفی شاعر و حکیمی جامع است که در آثار قلمی خود بهویژه در دیوان اشعار، نشانمیدهد که مضامین عرفانی دلمشغولی همیشگی او بوده است و به همین دلیل به نکات دقیقی در عرفان نظری و عملی اهمیت میدهد و بیش از هر مفهومی از نظریۀ وحدت وجود با بیانهای مختلف دفاعمیکند. سپس در پیروی از سبک خراسانی و عرافی و به تبعیت از سنایی و عطار و مولوی در زمینۀ عشق الهی هنرنماییمیکند. سیر و سلوک صوفیانه را با مبارزه با نفس و اندیشۀ کثرتگرایانه دنبالمیکند و با دیدگاهی، عرفانی به امام علی (ع) مینگرد و در مقامات عرفانی به فقر و همچنین فنا و بقا بیشتر اهمیتمیدهد. وابستگی خود را به عرفان شیعی بهصراحت بیانمیدارد و فلسلفۀ زندگی انسان را در عشق به محبوب ازلی ترسیممینماید. به همین دلیل این شاعر حکیم را میتوان از عارفان بزرگ شیعه در ادبیات فارسی بهشمارآورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 361 تا 380
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تمثیل و نماد دوگانه زن در مثنوی معنوی
نویسنده:
فرشته ارجمندی ، احمدرضا کیخای فرزانه ، مصطفی سالاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
زن در اشعار مولانا از سویی نماد عشق الهی، روح، جان، زمین و رویش است و از سوی دیگر، نماد جسم، نفس، دنیا و حرص است؛ سیمای دوگانه زن، نمودی از دوگانگی روح و جسم انسان است که بیانگر ابعاد نورانی و ظلمانی هستی است. زن نماد تجلی حق است و همزمان نماد نفس و شیطان و زمین. نمادها بازگوکنندة عقاید نمادپردازان است. ازآنجاکه عقاید اجتماعی و نیز نگرش مولانا به زن، دارای دو جنبة منفی و مثبت است و از سوی دیگر، زن نیز دارای ویژگیها و ابعاد مختلف است، نماد وی در اشعار مولانا، مدلولهای متعدد و گاه مخالف پیدامیکند که به آنها اشارهخواهیمکرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 253 تا 276
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل گفتمان عرفانی شیخ عبدالقادر گیلانی براساس استعاره مفهومی عشق، با تأکید بر دیوان اشعار
نویسنده:
آرزو قادری ، اکرم کرانی ، مسعود دهقان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
رمزگشایی اسرار نهفته در متون ماندگار، خرد پژوهشگران را بهچالشمیکشد تا با شیوههای نوین و پذیرفتهشده، این میراثهای کهن، بازبینی و بررسیشوند. یکی از راههای دسترسی به گفتمان غالب در این متون، تحلیل گفتمان از طریق استعارههای برجسته و پربسامد در آن است که لایههای پنهان تفکر پدیدآورنده اثر را آشکارمیکند. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل گفتمان عرفانی شیخ عبدالقادر گیلانی است که در طول قرنها برحوادث سیاسی و عقیدتی بخشی از جهان اسلام تأثیرگذار بودهاست که براساس تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین انجامشدهاست، بدین منظور استعاره پربسامد عشق در دیوان اشعار وی در چهارچوب نظری لیکاف و جانسون (1980) دربارۀ استعاره بررسی و از الگوی فرایند تشخیص استعاره گروه پراگلجاز (2007) برای دستهبندی استعارهها در سطح توصیف استفادهشد. پژوهش حاضر بهصورت کیفی بوده، درعینحال، برای تحلیل دادهها در سطح توصیف از روش کمی و آماری از طریق نرمافزار SPSS نیز استفادهشدهاست. یافتهها حاکی از آن است که در گفتمان شیخ گیلانی رابطه مطلوب بنده با خداوند، رابطه عاشق و معشوقی است نه عابد و معبودی. او از استعارهها نه برای زیبایی کلام، بلکه عینیساختن پیام خود و بهچالشکشیدن عقیده حاکم آن زمان استفادهکردهاست. گفتمان وی درویشانه، ساده و بدوی بوده و اصل آن بر پایه تساهل و تسامح است و یکی از دلایل گرایش به طریقت وی، نبودن آداب و اسقاط تشریفات ویژه و دستوپاگیر بودهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 277 تا 296
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبین مراحل حصول عادتستیزی در اشعار عرفانی ابنفارض
نویسنده:
شهلا نوروزیراد ، ناصر حسینی ، اردشیر صدرالدینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در ادبیات عرفانی، عموماً قدم گذاشتن در راه طریقت با خروج از عادات روزمره محقق میشود. مهمترین اصلی که جهانبینی عارفان بر آن استوار است عادتستیزی و ترک عادتهای موروثی و نگاه کهن به هستی و خالق آن است، این خصیصه بارز به عارفان نوعی ویژگی منحصربهفرد در نگرش عرفانی آنان بخشیده و حجم عظیمی از شعرهای شاخص و خصیصه عارفان را نیز بهوجودآوردهاست. هدف از این تحقیق نیز، تبیین مراحل حصول عادتستیزی از نگاه ابنفارض در اشعار عرفانی وی است که با روش توصیفی – تحلیلی انجامشدهاست. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که از دیدگاه ابنفارض عادتستیزی با مراقبه حاصل میشود که مراقبه نیز یکی از مهمترین تمرینهای سلوک در بسیاری از نحلههای عرفانی است. ابنفارض در پی غبارروبی از مفاهیم و پدیده هاست، به گونهای که با شناخت صفات جمال الهی، دیده مخاطبان را به روی واقعیات پشت غبار نشسته، بازنماید و از خواب غفلت و تقلید بیدارشان کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 317 تا 338
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه رهبانیت در عرفان ابنعربی
نویسنده:
زهرا عابدینی ، بخشعلی قنبری ، عبدالحسین طریقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مفهوم رهبانیت از عناصر مهم گرایشهای صوفیانه جهان اسلام است و بالتبع در منظومه فکری عرفانی ابنعربی نیز جایگاه ویژهای دارد، لذا در این مقاله این مفهوم بررسی و نسبت آن با منظومه عرفانی ابنعربی سنجیدهمیشود. نتایج تحقیق نشانداد که رهبانیت در اندیشه ابنعربی پیوند وثیقی با کشف و مشاهده دارد که محور نظام عرفانی وی است. از نظر وی رهبانیت طریق و مسیری است که موجب تسریع در دستیابی به مشاهده میشود و بدینسان سالک را در فنا فیالله یاریمیرساند. ازاینرو برای مشاهده مراتبی قائل است که هر مرتبه با مرتبهای از وجود تناسبدارد. ابنعربی رهبانیت را در عزلت، سکوت، عبادت، بیخوابی و گرسنگی میداند و اینها را مقدمه رسیدن به مقام برای هر سالک بیانمیکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 193 تا 208
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ریاستیزی و نقد شخصیتهای زاهدنما از دیدگاه بیدلدهلوی
نویسنده:
اکرمالسادات برقعیثابت ،عبدالرضا مدرسزاده ، اصغر دادبه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بیدل دهلوی تحتتأثیر آموزههای عرفانی شیخ نظامالدین اولیاء است و از این جهت توجه به دین و عرفان در شعر او نمود دارد و اشعارش مملو از مفاهیم و ارزشهای اخلاقی – انسانی است. ضمن اینکه او بهعنوان یک شاعر آزاده و منتقد رفتارهای دینباوران را آسیبشناسیکردهاست و با نقد آن رفتارها حتی ریاستیز و منتقدی صریحاللهجه نامیده شدهاست، او کوشیده حقیقت دینی و حیات را از رهگذر اندیشهای آزاد کشفکند و آنانکه دین را وسیلة ریا قراردادهاند و جمعی را به خود مشغول نموده و بازار ریاکاریشان گرم است و در نظر مردم محبوب و گاه مقبولند عوامفریبیشان را برملاسازد و مهمتر آنکه او از نظر بنیاد اندیشه و فهم هستی، جهان او، جهانی دینی است و از دریچة دین و فهم دینی به جهان نگریسته و زندگانی را معنا نموده و سخنانش میتواند راهگشای معنوی برای انسان که در این عصر اسیر تمدن مادی و ماشینی است باشد و آن پیشگرفتن راه عشق و عرفان و فضایل اخلاقی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 209 تا 230
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی عرفانی اخلاق و ارتباطهای چهارگانه انسانی در حدیقهالحقیقه و منطقالطیر
نویسنده:
حجتاله کمریراد ، رضا بروزیی ، شراره الهامی ، رقیه علوی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
3- حدیقةالحقیقه: سنایی غزنوی (متون عرفانی مرجع)
,
4- منطِقُالطَّیِّر: عطار نیشابوری (متون عرفانی مرجع)
,
منطق الطیر
چکیده :
پابهپایِ سیر تاریخیِ دغدغه تربیت انسان، ارتباط او با خدا، خود، دیگران و طبیعت نیز بهعنوان زمینه رشد عقلانی و منش اخلاقی مطرحبودهاست. متون منظوم ادب فارسی سرشار از مفاهیم اخلاقی و ارزشهای والای تربیتی است که دو اثر گرانسنگ ادبیات عرفانی یعنی حدیقۀ سنایی و منطقالطیر عطار از امهات آن محسوبمیشود. در مقاله حاضر به بررسی اخلاق و ارتباط چهارگانه بشری در این دو اثر پرداختهایم. روش پژوهش کتابخانهای و نوع تحقیق، توصیفی- تحلیلی است. نتیجه بهدستآمده از پژوهش این است که ارتباط انسان برپایۀ وحدت وجود در منطقالطیر نسبت به حدیقه بارزتر و بیشتر است؛ این مسئله به نوع ماهیت این دو اثر بازمیگردد. در حدیقه سنایی رابطة انسان با خدا بیشتر بر مبنای رابطة «وجودشناختی» و «خدا- بنده» استوار است که نتیجه آن میشود که فضای خوف(از عقوبت الهی در انجام تکلیف) و ترک مالکیّت، بیشتر بر رابطة انسان با خدا استوار باشد تا رابطة عاشق و معشوق که در منطقالطیر عطار نمایان است. در منطقالطیر پیوندی که از راه عشق با معشوق حاصلمیکند چنان است که او را با تمام کائنات، با تمام آنچه ماورای کائنات و با تمام آنچه برتر از کائنات تصور میشود، پیوندمیدهد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 297 تا 316
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 19
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید