جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
جاويدان خرد
> 1401- دوره 19- شماره 42
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1402
دوره 20 , شماره 44
دوره 20 , شماره 43
سال 1401
دوره 19 , شماره 42
دوره 19 , شماره 41
سال 1400
دوره 18 , شماره 40
دوره 18 , شماره 39
سال 1399
دوره 17 , شماره 38
دوره 17 , شماره 37
سال 1398
دوره 16 , شماره 36
دوره 16 , شماره 35
سال 1397
دوره 16 , شماره 34
دوره 15 , شماره 33
سال 1396
دوره 14 , شماره 32
دوره 14 , شماره 31
سال 1395
دوره 13 , شماره 30
دوره 13 , شماره 29
سال 1394
دوره 12 , شماره 28
دوره 12 , شماره 27
سال 1393
دوره 11 , شماره 26
دوره 11 , شماره 25
سال 1392
دوره 10 , شماره 24
دوره 10 , شماره 23
سال 1390
دوره 8 , شماره 20
دوره 8 , شماره 19
دوره 8 , شماره 18
سال 1389
دوره 7 , شماره 17
دوره 7 , شماره 16
دوره 7 , شماره 15
دوره 7 , شماره 14
سال 1388
دوره 6 , شماره 13
دوره 6 , شماره 12
دوره 6 , شماره 11
دوره 6 , شماره 10
سال 1387
دوره 5 , شماره 9
عنوان :
امانیسم در کشاکش میان علوم انسانی، دینداری و ایدئولوژی
نویسنده:
سید مسعود زمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
اصل مقاله
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئلة این نوشتار امانیسم است و نسبتاش با علوم انسانی و دینداری، دربرابر این توهم در ایران که امانیسم را مبنای انسانشناختی علوم انسانی میداند و ناسازگار با دین. از سه معنای تاریخی، لفظی و ایدئولوژیک، معنای تاریخی همان پدیدة معروف است در ایتالیا و اروپای دورة نوزایی. معنای لفظی مترادف انسانی است و در معانی ثانوی بیشماری میآید، ازجمله درین معنای ایدئولوژیک که انسان در عالم جای خدا را میگیرد. ولی علوم انسانی از امانیسم تاریخی برآمدهاند، از studia humanitatis (مطالعات انسانی) که به صورتهای مختلف در اروپا رایج بودهاند. این معنا با جعل لفظ امانیسم در قرن 19 یعنی در عصر ایدئولوژی فراموش میشود. همین بعدا بابِ معانی بیشمار ایدئولوژیک امانیسم ازجمله معنای سکولار یا دینی آن را میگشاید،. نامه دربارة امانیسم هایدگر را همچون متن مرجع شاهدی است بر فهم تاریخی-عمومی اروپاییان از آن تا نیمة قرن بیستم. از لحاظ فلسفی نیز نامه مهمترین نقد امانیسم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزشباریِ علم و طبیعتگراییِ اخلاقی
نویسنده:
میثم محمدامینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
هدف این مقاله دفاع از این ادعا است: اگر استقلال علم از ارزشها را رد کنیم، آنگاه باید استقلال ارزشها از علم را هم انکار کنیم، و بالعکس. به بیان دیگر: علم ارزشبار است اگر و تنها اگر ارزشها هم علمبار باشند. اگر چنین باشد، آنگاه نشان خواهیم داد که استدلالهایی را که علیه خنثی بودنِ علم اقامه میشوند میتوان در دفاع از واقعانگاری اخلاقی نیز به کار گرفت. دو استدلال برای دفاع از این ادعا ارائه خواهد شد. استدلال نخست مبتنی است کلگرایی تأییدی، و این واقعیت بهره میجوید که با مفروض گرفتن ساختاری کلگرایانه برای رابطۀ میان نظریه و شاهد میتوان پذیرفت که هر معیاری در مقام شاهد برای نظریه بالقوه بتواند مفید باشد در معرض تأیید و رد با شواهد تجربی دیگر قرار دارد. استدلال دوم مبتنی است بر ماهیتِ ضدجزمیِ علم. اگر ارزشها بتوانند در نقش شواهد عمل کنند، پس باید به طریقی نسبت به واقعیت حساس باشند. نهایتاً استدلال میکنم که در میان شکلهای مختلف واقعانگاری، این طبیعتگرایی اخلاقی است که با این ملاحظه بیشتر تقویت میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 251 تا 264
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا علم میتواند طبیعیگرایی فلسفی را به چالش بکشد؟ تأمّلی بر رابطه طبیعیگرایی فلسفی و طبیعیگرایی روششناختی
نویسنده:
زهرا زرگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
اصل مقاله
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
طبیعیگرایی فلسفی شامل این ادعا است که در جهان تنها هویات طبیعی وجود دارند. این دیدگاه، با فراطبیعیگرایی که وجود هویاتی همچون خداوند، روح و ... را فرض میگیرد در تعارض بوده و اختلاف بین آنها موضوع مناقشات فلسفی گوناگونی بودهاست. در مناقشات اخیر، علاوه بر ادلّه فلسفی، علم نیز به عنوان زاویه ورود مورد استفاده قرار گرفته و چارچوب بحث را از برهانهای صرفاً فلسفی، به برهانهای علمی-فلسفی تغییر دادهاست. در این مقاله به این پرسش میپردازیم که در چنین چارچوبی، نظریههای علمی علیالاصول میتوانند طبیعیگرایی فلسفی را به چالش بکشند یا نه؟ ادعا این است که این پرسش مدافعین طبیعیگرایی فلسفی را بر سر یک دوراهی قرار میدهد. اگر به این پرسش پاسخی منفی بدهند، علم دیگر نمیتواند داوری مشروع و منبعی قابل قبول برای داوری میان طبیعیگرایی و فراطبیعیگرایی باشد. در عین حال پاسخ مثبت و پذیرش چالشبرانگیزی نیز برای طبیعیگرایان هزینهای دارد، چرا که مستلزم آن است که از تعهد به طبیعیگرایی روششناختی دست بردارند. زیرا تعهد طبیعیگرایی ایجاب میکند یافتههای علمی همواره مویّد طبیعیگرایی فلسفی بوده و هرگز مویّد فراطبیعیگرایی نباشند. بنابراین طبیعیگرای فلسفی برای آن که از علم در دفاع از دیدگاه خود بهره ببرد و در عین حال متهم به جزمیگری نشود، ناچار است طبیعیگرایی روششناختی را به عنوان اصلی ضروری برای فعالیت علمی قرار ندهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین صناعت مغالطه و نقش خیال در آن از منظر فارابی
نویسنده:
زینب برخورداری ، سیده ملیحه پورصالح امیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
اصل مقاله
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
جستار حاضر تبیین مغالطه از دیدگاه فارابی و نقش خیال در آن است. موضوع مغالطه, امور عامه؛ مبادی آن, مشهوره مظنون, و یقین توهمی؛ و غرض آن, تخیل باطل بهصورت حق است. أخذ «توهم» بهعنوان غرض مغالطه از مهمترین علل عدم أخذ آن در میان سایر قوای نفسانی؛ و أخذ «محاکی»، و «مشبهه» در غرض از علل تداخل آن با صناعت شعر, و أخذ آن بهعنوان مبادی علوم است. از جمله نقشهای متخیله در معرفت و مغالطه: استعمال تخییلات در راستای اهداف مغالطهکننده, عهدهدار قوای أخذ تشابه و تباین و ضعف در آنها, استعمال تصورات تخییلی خواص امور در عوض معنای اول معرفت خاصی که به ازای دوری آنها از حقیقت امور, امکان رخداد مغالطه وجود دارد, استعمال مجموعه ترکیبی در معنای دوم معرفت خاصی از زمرهی یکی از اقسام علامات محاکاتی, قرار گرفتن در حیز وجودی معرفتی - خیالی, و ملهم مبدأ اشراقی صدرالمتألهین میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 151 تا 172
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد مفهوم ”طبیعت محض“
نویسنده:
فرانکو مانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
چنانکه از افلاطون و ارسطو آموختهایم، ”طبیعی“ بهمعنای ”مادی“ نیست. برای افلاطون و ارسطو بسیاری هویات طبیعیْ روحانی (یعنی غیرمادی) بودند. بنابراین، ’طبیعیگرایی‘ مترادف ’مادهانگاری‘ نیست و، برخلاف مادهانگاری، متضاد ’روحباوری‘ نیست. در حقیقت، تنها تضاد منطقیای که در سنت هزارانسالۀ سه دینِ ابراهیمی یافت میشود، تضاد میان ’طبیعیگرایی‘ و ’فراطبیعیگرایی‘ است. طبیعت مختص مخلوقات است و فراطبیعت مختص خداوند خالق. فلسفۀ طبیعیگرایانه تصور میکند این عالم خودبنیان است و فارغ از علل طبیعی هیچ چیز دیگری وجود ندارد. از سوی دیگر، فلسفههایی همچون فلسفۀ آکویناس، ابنسینا یا اینمیمون بر آنند که عالم وضع هستیشناختی عالم همچون مخلوقی است که نیازمند وجود یک خالق است، یعنی چیزی ’برتر از امر طبیعی‘. هنری د لوباک، الاهیدان قرن بیستم، استدلال میکند در نظر متفکران قرون میانه فقط و فقط یک ترتیبِ انضمامی برای تاریخ وجود داشت، ترتیبی که در آن خداوند انسان را برای خویش آفرید و طبیعت انسان به این ترتیب فقط برای سرنوشتی یگانه، که فراطبیعی است، خلق شد. اما در رنسانس، برخی الاهیدانان این ایده را پیش کشیدند که طبیعت انسان ”یک کل بسته و بسنده“ است و این نظامِ ’طبیعت محض‘ گرایش عمده در قرن بیستم شده است. اما ـ برخلاف این عقیده ـ هنری د لوباک به این ایدۀ بنیادین معتقد است که چنین نیست که دو واقعیت در توازی هم، یعنی امر ’طبیعی‘ و امر ’فراطبیعی‘ وجود داشته باشد. یک مسیحی یا یهودی یا مسلمان ممکن است بگوید هرچیزی طبیعی است (رحمت الهی بهکلی عبارت است از رویدادهای بیرونی و درونیِ جهان تاریخی)، و همینطور میتواند بگوید هرچیزی فراطبیعی است (هر عنصر فضازمانیِ جهان مخلوق است، یعنی از حیث وجود بواسطۀ خداوند دوام دارد).
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 235 تا 250
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا یک طبیعیگراییِ بسنده باید انگارههای هنجاریِ جوهری را در خود بگنجاند؟
نویسنده:
اوزر تورکر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
هم نوع علمگرایانه و هم نوع غیرعلمگرایانۀ طبیعیگرایی منکر آن هستند که ارزشها، دلایل و معانیای که به عنوان معیارهای هنجاری فهم میشوند، بخشی از محتوای تبیینهای علّی و موضوعاتی برای تحقیق علمیاند. این دیدگاه ناشی از این فرض هرمنوتیکی است که مقولههای هنجاریِ جوهری که حیات انسان را میسازند فقط میتوانند نوعی کارِ تفسیری داشته باشند و به این ترتیب نمیتوانند بخشی از تبیینهای علمی باشند. با این حال، با ظهور علوم اجتماعی مبتنی بر مدل، نیروی این فرض در حال تضعیف است. در این مقاله، من استدلال میکنم اگر علم یگانه فعالیتی است که میتواند فهمی کامل از جهان انسان به دست دهد، نسخۀ مناسبِ طبیعیگرایی باید بهگونهای باشد که اهمیت تبیینی معیارهای هنجاری را در خود بگنجاند. برای رسیدن به این هدف، من از سه مدل مبتنی بر عامل (ABM) در مطالعات علوم مربوط به اعتیاد کمک میگیرم تا نشان دهم هنجارهایی که از تفسیرِ ارزشها، دلایلِ کنش و معانیِ زندگیِ معتادان در سطح فردی أخذ میشوند برای مکانیسمهای اجتماعیِ تبیینیای که بهنحوی دینامیک پدیدههای تبیینخواه را ایجاد میکنند، ناگزیرند. سپس با شرح بیشتر این استدلال نشان میدهم نسخههای غالب طبیعیگرایی یا دچار تناقضاند یا پیشپاافتادهاند. با توجه به این نتیجۀ غیرمنتظره، مسلماً نیازمند تلقیای بسندهتر از طبیعیگرایی هستیم که بهجد بتواند هنجاریت جهان انسان را لحاظ کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 265 تا 283
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پراگماتیسم، طبیعتگرایی و چالش حفظ هنجاریّت: مجادلۀ ریچارد رورتی و هیلاری پاتنم
نویسنده:
مرتضی نوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
ریچارد رورتی در پی چرخش زبانی ، تفسیری زمینهگرایانه از نسبت صدق و توجیه به دست میدهد و هرگونه کارکرد محتواییِ مفاهیمی چون صدق و توجیه را ورای رویّههای توجیهیِ مقیّد به زمینه، منکر میشود. در مقابل، هیلاری پاتنم که تا حدودی با گرایشهای نوپراگماتیستی رورتی همسو است، معتقد است در عین التزام به پراگماتیسم باید راهی برای تبیین ماهیت تعالیجویانۀ مفاهیمی چون صدق و توجیه فراهم کرد، وگرنه این مفاهیم بار هنجاری خود را از دست میدهند. پاتنم همچنین به تلاشهای رورتی برای تفسیر طبیعتگرایانه و جامعهشناسانۀ امر هنجاری خرده میگیرد و نتیجۀ آن را چیزی جز بیمعنا شدنِ مفاهیمی چون «اصلاح» و «پیشرفت» نمیداند. در این مقاله، میکوشم نشان دهم که چگونه بخشی از انتقادهای پاتنم، رورتی را از طبیعتگرایی پرشوری که در آثار اولیهاش دیده میشود منصرف میکند و او را متقاعد میسازد که به جای تأکید بر یک طبیعتگرایی تمامعیار، بر نوعی کثرتگرایی واژگانی تأکید کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 149
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ردّ نظریه هِیوم در باره معجزات از نگاه فلسفه و تاریخ
نویسنده:
قاسم خانجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
اصل مقاله
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
برخی از دانشمندان، از جمله دیوید هیوم درصدد برآمدهاند تا اخبار معجزات را غیر قابل استناد بدانند. به اعتقاد هیوم هیچ معجزهاى که افراد کافى و واجد شرایط آن را تصدیق کرده باشند، وجود ندارد، انسان در طبیعتِ خود تمایل فوق العاده قوى به امور عجیب و غریب دارد، اخبار فوق طبیعى و اعجازآمیز عمدتاً و به وفور بین مللِ جاهل و وحشى مشاهده میشوند، به دلیل تعارض ادیان مختلف، معجزاتى که براى اثبات حقانیت هر یک از آنها ادعا شدهاند یکدیگر را تضعیف و باطل میکنند؛ در این نوشته، با تکیه بر روش توصیفی – کتابخانهای، روشن خواهد شد که نظر هیوم قابل پذیرش نیست. خاطرات و محفوظات گذشته، گواهى شاهدان عینى و گزارشها و نقل قولهاى تاریخى، آثار فیزیکى به جاى مانده و برخی قوانین علمى و از همه مهمتر تواتر اخبار معجرات و استناد به این اخبار و پذیرش آن از مهمترین دلایل رد نظریه هیوم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفاهیم اخلاقی فربه و نقش آنها در نقد فروکاهشگرایی در اخلاق
نویسنده:
مینو حجت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
اصل مقاله
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مفاهیم فربه اخلاقی، در مقابل مفاهیم نحیف اخلاقی، که گفته میشود صرفاً واجد بار ارزشی اند، مفاهیمی اند که علاوه بر بار ارزشی بار توصیفی نیز دارند. این مفاهیم در اخلاق کاربرد فراوانی دارند. این مقاله استدلال میکند که اولاً، وجه ارزشیِ این مفاهیم از وجه توصیفی آنها انفکاکناپذیر است و بنابراین قابل تحویل به مفاهیم نحیف اخلاقی هم نیست؛ ثانیاً، فربهی امری ذومرتبه است، و از هر مفهوم فربه، با افزودن محتوای توصیفی، میتوان مفهومی فربهتر ساخت. همپای تغییر محتوای توصیفیِ این مفاهیم بار ارزشی آنها نیز تغییر میکند، تغییری کیفی که قابل فروکاستن به مفاهیم نحیف ارزشی، حتّی با درجات متفاوت، نیست. علاوه بر این، ضمن فربهتر شدن یک مفهوم پای واقعیّاتی از انواع مختلف نیز پیش کشیده میشود که کار ارزشداوری در باب آنها را پیچیدهتر میسازد. ما در زندگی اخلاقیمان با فربهترین مفاهیم سروکار داریم، که نمیتوانند در قالب اصول عام صورتبندی شوند. ازاینرو نمیتوان ملاک سنجشگری اخلاقی در موارد خاص را به چند اصل کلّی فروکاست، بلکه این سنجشگری امری بسیار پیچیدهتر است و هر شخصی در هر موقعیّتی خود باید بار آن را به دوش بگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 173 تا 197
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طبیعیانگاری فیلسوفان متقدم یونانی از منظر عارفان و حکیمان اشراقی
نویسنده:
شهرام پازوکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
اصل مقاله
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
گروهی از فیلسوفان، عمدتا مشائیان مثل ابنسینا، در ئی ارسطو بر این رای استوارند که فیلسوفان متقدم یونانی، طبیعی مذهب (physicists) هستند. چنانکه ابنسینا آنها را مثلا در کتاب شفا «طبیعیون» میخواند و در مقابلاش از «الهیون» به تجلیل نام میبرد که مرادش اصحاب مابعدالطبیعه هستند. بر طبق این نگاه است که طرح تفکیک طبیعت از مابعدالطبیعه در فلسفه ارسطو انداخته شد و رای فیلسوفان پیشسقراطی مبنی بر این بود که یکی از موجودات طبیعی – مثل آب به نزد تالس یا آتش به نزد هراکلیتوس – ماده المواد و اصل و مبدأ همه موجودات است، به درستی فهمیده نشد و لذا موجب شد که آنان را به دیده تخفیف بنگرند. در مقابل این گروه فیلسوفان، عارفان و حکمای اشراقی مسلمان نظر دیگری دارند که به مراد و منظور حکیمان باستان یونانی نزدیکتر است. تلقی عارفان از طبیعت به عنوان حقیقت ظاهر شده هستی با تعبیر یونانیان از حقیقت (alethia) و از موجودات طبیعی به عنوان مظاهر آن حقیقت، با آنچه حکمای یونانی از طبیعت (phusis) مراد میکردند، مشابهت بسیار دارد. همچنین است رأی حکیم اشراق سهروردی که زبان بیان یونانیان باستان درباره مبدأ و منشء طبیعی موجودات را زبانی رمزی میداند و فیلسوفانی چون ارسطو و ابنسینا را عاجز از فهم این زبان.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 23
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید