جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
عرفان اسلامی (دانشگاه آزاد زنجان)
> 1402- دوره 19- شماره 75
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 20
سال 1403
دوره 21 , شماره 80
دوره 21 , شماره 79
سال 1402
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
دوره 19 , شماره 76
دوره 19 , شماره 75
سال 1401
دوره 19 , شماره 74
دوره 19 , شماره 73
دوره 18 , شماره 72
دوره 18 , شماره 71
سال 1400
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
سال 1399
دوره 17 , شماره 68
دوره 17 , شماره 67
دوره 17 , شماره 66
دوره 17 , شماره 65
سال 1398
دوره 16 , شماره 64
دوره 16 , شماره 63
دوره 16 , شماره 62
دوره 16 , شماره 61
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
سال 1397
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 57
دوره 14 , شماره 56
دوره 14 , شماره 55
سال 1396
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
سال 1395
دوره 13 , شماره 50 زمستان 1395
سال 1394
دوره 11 , شماره 44
دوره 11 , شماره 43
سال 1393
دوره 11 , شماره 42
دوره 11 , شماره 41
دوره 10 , شماره 40
دوره 10 , شماره 39
سال 1392
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 37
دوره 9 , شماره 36
دوره 9 , شماره 35
سال 1391
دوره 9 , شماره 34
دوره 9 , شماره 33
دوره 8 , شماره 32
دوره 8 , شماره 31
سال 1390
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
دوره 7 , شماره 28
دوره 7 , شماره 27
سال 1389
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
دوره 6 , شماره 24
دوره 6 , شماره 23
سال 1388
دوره 6 , شماره 22
دوره 6 , شماره 21
دوره 5 , شماره 20
دوره 5 , شماره 19
عنوان :
تجلی هنر و موسیقی در عرفان ایرانی
نویسنده:
پویان آزاده ، یوسف عالیعباسآباد ، سحر معتمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
عرفان، پدیده یا شاخهای از تفکر انسان است که در میان افکار ملل دنیا به گونههای مختلف وجوددارد. هرملتی بنا به مَشربها و آمال نهایی خود، لباسی بر عرفان پوشانده، آن را بهترین و زیباترین تجلیگاه اندیشههای هنری ـ جامعهشناسی و فضیلتانگاری خود قراردادهاست. هنرهای زیادی در پیدایش و تکوین عرفان، نقشدارند موسیقی یا هنرِ موسیقی، یکی از مهمترین آنهاست که در عرفان ایران و جهان دیدهمیشود. عرفا و متصوفة ایرانی از بدو پیدایش گرایش عرفانی، با موسیقی همراه بودهاند یا موسیقی را به خدمت گرفتهاند تا بتوانند به زبان رمز و ایماء، سخن خود را در قالب عرفان و ارکان آن بزنند. عرفان ایرانی به عرفان مانوی، مسیحی، بودایی و نگرش اسلامی تکیهدارد، بر این اساس در هر تفکر عرفانی، موسیقی، ابزارها، آلات، لحنها، موسیقیدانان، نوازندگان و هنرمندانی حضوردارند که در هزارة عرفان ایرانی زیستهاند. شیوة بررسی در این مقاله، تحلیل محتوایی است که با استفاده از آن و تجزیه و تحلیل دادههای متن، به ابعاد گوناگون سؤالهای طرحشده، پاسخدادهشدهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 82 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل عقاید حروفیه در «محرمنامۀ سیداسحاق»
نویسنده:
زیبا اسماعیلی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
حروفیه فرقۀ تأثیرگذار شیعی- عرفانی قرن هشتم و نهم هجری است که «فضلالله نعیمی» آن را پایهگذاریکرد. پیروان فضلالله نعیمی، پس از کشتهشدن او، به تعلیم عقایدش پرداختند. «سیداسحاق» یکی از پیروان فضلالله و مروّج عقاید حروفی در خراسان است که در کتاب «محرمنامه» مهّمترین عقاید حروفیان را تفسیرکردهاست. در این تحقیق به روش کتابخانهای و با رویکرد توصیفی تحلیلی عقاید حروفیه در کتاب محرمنامه بررسیشدهاست. نتایج پژوهش نشانداد که در این کتاب، اعتقادات حروفیه و برداشتهای شخصی سیداسحاق، منعکسشدهاست. از اعتقادات حروفی، اعتقاد به امامت حضرت علی (ع) و فرزندان ایشان تا امام حسن عسگری (ع) بیانشدهاست. دور الوهیت با امامت حضرت مهدی (عج) آغازمیشود که همان «فضلالله» است و دخترش جانشین او است. جهان هرگز از وجود انسان کامل خالی نیست و متابعت از انسان کامل، واجب و عمل بهخلاف رضای او معصیت است. اعتقادها و برداشتهای شخصی سیداسحاق اغلب از طریق تأویل بیانشدهاست. مهمترین تفسیرهای او در مورد حضرت علی (ع) و جنگهای آن حضرت ذکرشدهاست. رهایی انسان کامل از اغوای شیطان، کفر و شرک به دلیل تسلیم نبودن در برابر قائم مقام خدا، باقیه صالحه بودن دختر فضلالله و میزان بودن او برای سنجش اعمال بندگان خدا از دیگر تفسیرهای شخصی او در این کتاب است. به اعداد 28 و 32 نیز در این کتاب اشارهشده ولی چندان مورد تأکید نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی عرفانی معرفت نفس در منطقالطیر عطار نیشابوری
نویسنده:
سیدهپرگل شمسی ، علی اکبر افراسیاب پور ، علی فتحالهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
معرفت نفس، یکی از نیازهای مهم بشر است؛ مکاتب مختلف به نوعی، به آن پرداختهاند. در عرفان اسلامی، توجه ویژهای به این مسئله شدهاست؛ به نظر عرفا، انسان در پرتو معرفت نفس، به رشد و کمال میرسد و نیل به معرفت خداوند، تنها از طریق معرفت نفس امکانپذیر میشود. عطار نیشابوری از جمله اندیشمندانی است که تلاشکرده معرفت نفس را درونمایه آثار ادبی- عرفانی خود قراردهد. فهم نوع نگاه این عارف مسلمان به مقوله معرفت نفس میتواند از یک سو، راهگشای پژوهشهای بعدی در این زمینه باشد، از سوی دیگر، به پرسشهای مطرح در این زمینه پاسخ مناسب ارائهدهد. این پژوهش، مقوله «معرفت نفس» را از دیدگاه عارف بزرگ مسلمان، عطار نیشابوری، در منطقالطیر بررسیکردهاست؛ برای این بررسی، روش توصیفی با تحلیل محتوا اختیارشدهاست. برای گردآوری اطلاعات، از روش کتابخانهای استفادهشدهاست. از روشهای توصیفی و استدلال عقلی، برای تحلیل یافتهها، بهرهگرفتهشده است. ابتدا، مروری کوتاه بر کتاب منطقالطیر و اهمیت و جایگاه معرفت نفس در این اثر انجامشدهاست، انواع «خود» از دیدگاه عطار، رابطه معرفت نفس و معرفت الله، شیوه سلوک، کسب معرفت و وادیهای هفتگانه، خاصیت آینگی متقابل انسان و خدا، نفس امّاره و شیوه مقابله با آن در منطقالطیرمورد بحث قرارگرفتهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 81
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انسانگونهانگاری خدا در آثار سنایی و عطار از دیدگاه استعارۀ شناختی و عرفانی
نویسنده:
لیدا پایدار ، جهاندوست سبزعلیپور ، خدابخش اسداللهی ، ثوراله نوروزی داودخانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
امور معنوی، مقدس و دینی از اموری هستند، که همواره بشر برای فهم آنها ناچار از بهکارگیری استعاره است. این خاصیت ذهن بشر است که نمیتواند امور مفهومی و انتزاعی را بدون کمکگرفتن از امور مصداقی و فیزیکی بشناسد. امروزه علوم شناختی از جمله زبانشناختی شناختی، بسیاری از استعارههای بهکاررفته زبان انسان را تحلیلکرده و نشاندادهاست که انسان چگونه پاره از امور هستی را درکمیکند. هدف این پژوهش بررسی استعارة انسانمدارانه در مورد خداوند است، تا با رویکرد شناختی نشاندهد چگونه خدا در ذهن دو تن از شاعران زبان فارسی، یعنی سنایی و عطار، مفهومسازی شدهاست. برای این منظور از دیوان این دو شاعر، تمام ابیاتی که در آنها اعمال و صفات انسانی برای خدا قیدشده، استخراجگردیده و با نگاشت هرکدام در مقاله ذکرشدهاست. نتیجه این پژوهش نشانمیدهد، در ذهن این دو شاعر به طور مشترک خدا: پادشاه، معشوق، صنعتگر، میزبان، ساقی و جنگجو است و علاوهبر این در ذهن سنایی خدا: آرایشگر، بنّا، نانوا، نویسنده، راهنما؛ و در ذهن عطار هم خدا: صیاد، شعبدهباز، آئینهبند، فرمانده، بافنده و نقاش است. در این پژوهش چهره، میان/ کمر، زلف، لب، مردمک چشم، دهان و ... از اعضایی هستند که همراه با شواهدی برای اثبات استعارة بدنمندی از آنها استفادهشدهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیمای نوعدوستانه امام علی(ع) در اندیشه عطار و مولوی
نویسنده:
بشیر اشرفی ، قربان علمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
پژوهش حاضر، با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی سیمای نوعدوستانه و ایثارگرانه امام علی(ع) در اندیشه عطار و مولوی پرداختهاست. مطالعه آثار آنها نشانمیدهد که علت اقبال انسان امروزی به اندیشههای آن دو، به تأکید آنها بر ارزش، حرمت و کرامت انسان برمیگردد و مهمترین جلوه آن، دوستداشتن آنها و خدمتنمودن به آنها، یعنی نوعدوستی است. آن دو در آثار خود، علاوه بر مدح صادقانه و پاک امام علی(ع) و بیان ویژگیهای وی، اشاراتی به حوادث مهم زندگی او دارند، که بیانگر شخصیت نوعدوستانه و ایثارگرانه اوست که خدا دربارهاش میفرماید: «و برخی از مردم براى بهدستآوردن خشنودى خدا جان خویش را فدامیکنند». آنها امام علی(ع) را الگوی بزرگ فضایل اخلاقی، بهویژه محبت، اخلاص، نوع دوستی و ایثار ستوده و مردم را به پیروی از او ترغیب نمودهاند. زیرا او، که به گفته عطار «کوه حلم و باب علم و قطب دین» است، اصل نخست در معاشرت با مردم را محبت، احترام و دوستی دیگران دانسته و خطاب به مالک میفرماید: «قلب خویش را از مِهر مردم و دوستی و لطف آنان سرشار کن». درواقع سیره عملی زندگی ایشان احترام کامل و اعتماد به دیگران بوده است». مولوی نیز او را "افتخار هر نبی و هر ولی" دانسته و او را مولای همه زنان و مردان مؤمن میخواند که همواره نوعدوستی را یکی از اصول مهم تعالیم خود شمرده و قلبش مملو از دوست داشتن مردم و هدایت آنها بودهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به ابعاد گوناگون اختلاف جنید و حلاج در آیینۀ تقابلِ تصوف مکتب خراسان و بغداد
نویسنده:
شکرالله پورالخاص ، احمد جباری ، فرشید باقری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تأثیر محیط جغرافیایی بر نحوۀ تفکر و اندیشۀ انسانی امری قابلتوجه است. تصوف اسلامی با ورود به حوزۀ جغرافیایی ایران با چالشهای جدیدی مواجهشد. عارفان و اندیشمندان ایرانی با خوانش جدیدی از دین و قرآن بهتدریج جهان اسلام را به سوی دوقطبیشدن سوقدادند. به دنبال آن تصوف عاشقانۀ مکتب خراسان در مقابلِ تصوف پایبند به سنتِ مکتب بغداد قرارگرفت. کرانههای این تقابل حوزههای اندیشه، سیاست و اجتماع را نیز فراگرفت. اوج این تقابل در مرگ حلاج و نوع برخورد طرفداران دو مکتب با او است. در پژوهش حاضر به بیان علتها و ماهیت تقابل این دو مکتب پرداختهشدهاست. سپس بنا به اهمیت مسئلۀ حلاج، با بررسی ابعاد اختلاف او با جنید بغدادی، روشن شد که موارد اختلاف این دو عارف بزرگ، ریشه در تقابل تصوف مکتب خراسان با بغداد داشتهاست. آنان در مسائل مهمی مانند: 1. اندیشۀ سیاسی، 2. مرز تأویل و تفسیر قرآن، 3. معنای توحید، 4. عقلانیت صحوی و اندیشۀ سکری و 5. بندگی عربی و عدالتجویی ایرانی، با هم اختلافداشتهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه شیوههای بازنمایی مفهوم«خدا» در ساحت شعر و اندیشه «حافظ»
نویسنده:
مطلب غفاری ، رضا حیدری نوری ، منیژه فلاحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
حافظ شاعر اندیشهوری است که علاوه بر بیان تجربههای عاطفی و احساسی، به دنبال بیان معنی و حقیقت این تجربهها و تأملات معنوی خود درلابه لای اشعارش میباشد و میتوان ژرفساختی معرفتی را در کاربرد واژگان هستیشناسانه « خدا ، انسان ، ملکوت ، جهان و ... » در شعر و اندیشه او جست وجو و کشفکرد. در این میان ، واژه و مفهوم «خدا» از پربسامدترین مفاهیم کلیدی دیوان حافظ است. این تحقیق به شیوه توصیفی-تحلیلی درصدد پاسخ به این پرسش است که : «خدا» در شعر و اندیشه حافظ چه معنا یا مفاهیمی دارد؟ یافتهها حاکی از آن است که: اندیشه و نگاه معرفتی حافظ در فضایی «خدامحورانه» طرح میشود این نگاه معرفتی از قرآن و متون عرفانی متأثر است و کهنالگوی داستان آفرینش و ماجرای خلقت و هبوط حضرت آدم دستمایه نگره و انگاره حافظ به حقیقت جهان هستی است اما نحوه، رنگ و جنس نگرش خداباورانه در شعر او یکدست نیست و میتوان مصادیق پرشماری برای رویکردهای عامیانه، عابدانه، وحدت وجودی، شهودی و... در دیوان او ارائهکرد و زمینههایی از اندیشههای رایج در آن روزگار را _ از قبیل: کلام اشعری ، نگاه جبرگرایانه، اندیشههای صوفیانه و کلامی و…_ در شعر خواجه سراغگرفت و نشانداد اما نگرش او غالباً شخصی ، ابتکاری و مستقل مینماید و رویکرد «عاشقانه و دوستانه» از حضور معنادارتری در فحوای شعرش برخوردار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 296 تا 314
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مکاشفات روزبهان با استفاده از الگوی تحلیل ویلیام جیمز
نویسنده:
فرهاد فرضی ، عبدالرضا مظاهری ، انشاءالله رحمتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در عرفان اسلامی- مکاشفه مسئله مهم و مورد توجه خاص و ویژهای بوده و هست. زمانی که عارف بر اثر تهذیب نفس و ریاضتی که از سوی مرشد و پیر به او القامیشود و به حالات و مقاماتی دست یافت درواقع واجد مکاشفاتی شدهاست. روزبهان بقلی از عارفان بزرگ قرن6 هجری میباشد که از دو گرایش بارز در تصوف اسلامی که به سکر و صحو (یا بهقول حافظ مستی و مستوری) شهرت دارد، روزبهان بی شک در خط گرایش اول است. نگاه جدید به دین و باورهای دینی و طرح عناوین و پرسشهای نو در این ارتباط مدت زمانی است که اذهان متفکران دینی را به خود معطوف کردهاست، از جمله این عناوین جدید بحث تجربه دینی است. ویلیام جیمز دین را تاثیرات، احساسات و رویدادهایی میداند که برای هر انسانی در عالم تنهایی رخمیدهد و احساسات را مفهوم ذاتی دین میداند. از دیدگاه او تجربه دینی گوهر دین است، به این معنا که حقیقت دین احساسات و عواطفی است که در انسان هنگام رویارویی با حقیقت غائی پدیدمیآید و امور دیگر مانند عقاید اعمال و مناسک مؤخر از این تجربهاند. این تحقیق پس از پرداختن به مکاشفات روزبهان این موضوع را مورد بررسی قرارخواهدداد که آیا مکاشفات روزبهان براساس الگوی ویلیام جیمز قابلتحلیل است یا خیر؟ روش تحقیق: روش این مطالعه توصیفی تحلیلی است و روش گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانهای است و از کتاب، مقاله، نرمافزار استفادهشده و ابزار گردآوری اطلاعات فیشبرداری است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر معنویت و عرفان در بین عالمان و صوفیان تشیعگرا در نیمه اول قرن نهم هجری
نویسنده:
یوسف ظهوریان ، اردشیر اسدبگی ، شهربانو دلبری ، علیرضا روحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
از ویژگیهای بارز قرن نهم هجری از نظر مذهبی، رواج مذهب تشیع و اظهار قشر فرهنگی و فرهیخته نسبت به این مذهب بود. سیاست آزادی مذهبی تیموریان که ادامه سیاست مغولان بود. زمینه را برای تضارب آراء مهیا کرد. در این راستا مکتب تشیع که از پایههای اعتقادی استواری برخوردار بود، با انگیزههای معنوی، الهی و عرفانی رشد چشمگیری کرد که درنهایت مقدمات تشکیل حکومت شیعی ایجادگردید. همچنین آرامش ایجادشده بعد از فتوحات تیمور و علاقه و احترام وی به علما، دانشمندان و صوفیان نیز مشاهدهمیگردد. دراین دوره عالمان یا شیعه بودند و اساس تألیفات خود را بر بعد عرفان و تشیع قرارمیدادند و اگر هم سنی بودند، سنی کم تعصب و یا متمایل به شیعه بودند. حال تلاشهای عالمان و دانشمندان در دوره قبل و مقارن روی کار آمدن تیموریان برای ایجاد تشیع حائز اهمیت است که این پژوهش به آن میپردازد. شیوة این جستار (توصیفی - تحلیلی) میباشد. پرسش اصلی این تحقیق این است که آیا با مطالعۀ آثار دانشمندان این دوره میتوان به دیدگاههای عرفانی آنها در زمینه تشیع دستیافت؟ نتایج بررسی نشانمیدهد که آثار امیرعلیشیرنوایی، خنجی، عبدالرحمن جامی و غیره از اهل سنت و متصوفه نمودی از عرفان و تشیع را در آثار خود دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 195 تا 211
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل امنیت از دیدگاه عرفا
نویسنده:
بهمن امینیسده ، علیرضا صابریان ، رضا کهساری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مفاهیم محوری و اساسی در مباحث حاکمیت در اسلام امنیت است که مطابق آیات و روایات تأکید زیادی بر آن شدهاست. از دیرباز یکی از دغدغههای اساسی بشر، تأمین امنیت در حوزههای مختلف زندگی بودهاست. بسیاری از جنگها و صلحها برای تأمین و حفظ امنیت رخ داده و میدهد. امنیت در اسلام از لحاظ معنی و مفهوم اصطلاحی، دارای بُعد و افق گسترده و فراگیری است. از سویی در یک جامعه یکی از مهمترین کارکردهای نهاد حاکمیت، تامین امنیت در همه ابعاد و حوزههاست. امری که در حکومتهایی بر مبنای اسلام ، علاوه بر پشتیبانیهای نظری مدرن، از آبشخور تفکرات اسلامی نیز بهرهمند میباشد. قرآن و سنت وظیفه حاکمیت را در بسترسازی امنیت، به صورت یک تکلیف بیاننمودهاند. عرفان اسلامی نیز از این موضوع بینصیب نمانده و امنیت با گونهها و نمونههای مختلف در کلام عرفا نمود و بروز نمودهاست. این پژوهش بر آن است تا برای نخستین بار به این موضوع اساسی بپردازد. نتایج تحقیق، حاکی از آن است که عرفا به تبعیت از قرآن و سنت به امنیت، به عنوان امکانی برای سعادت دنیوی و اخروی نگاهمیکند و دیدگاه عرفا به تبعیت از قرآن، مبتنی بر پیادهسازی عملی امنیت در جامعه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 277 تا 295
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 20
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید