جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
عرفان اسلامی (دانشگاه آزاد زنجان)
> 1400- دوره 18- شماره 70
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 18
سال 1403
دوره 21 , شماره 80
دوره 21 , شماره 79
سال 1402
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
دوره 19 , شماره 76
دوره 19 , شماره 75
سال 1401
دوره 19 , شماره 74
دوره 19 , شماره 73
دوره 18 , شماره 72
دوره 18 , شماره 71
سال 1400
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
سال 1399
دوره 17 , شماره 68
دوره 17 , شماره 67
دوره 17 , شماره 66
دوره 17 , شماره 65
سال 1398
دوره 16 , شماره 64
دوره 16 , شماره 63
دوره 16 , شماره 62
دوره 16 , شماره 61
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
سال 1397
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 57
دوره 14 , شماره 56
دوره 14 , شماره 55
سال 1396
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
سال 1395
دوره 13 , شماره 50 زمستان 1395
سال 1394
دوره 11 , شماره 44
دوره 11 , شماره 43
سال 1393
دوره 11 , شماره 42
دوره 11 , شماره 41
دوره 10 , شماره 40
دوره 10 , شماره 39
سال 1392
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 37
دوره 9 , شماره 36
دوره 9 , شماره 35
سال 1391
دوره 9 , شماره 34
دوره 9 , شماره 33
دوره 8 , شماره 32
دوره 8 , شماره 31
سال 1390
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
دوره 7 , شماره 28
دوره 7 , شماره 27
سال 1389
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
دوره 6 , شماره 24
دوره 6 , شماره 23
سال 1388
دوره 6 , شماره 22
دوره 6 , شماره 21
دوره 5 , شماره 20
دوره 5 , شماره 19
عنوان :
بررسی معناداری مفاتح غیب و معرفتبخشی آن با رویکردی عرفانی
نویسنده:
حمیدرضا خادمی ، وحید محمودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مفاتح غیب» واژهای قرآنی و برگرفته از آیه 59 سوره انعام است. مفسران، فیلسوفان و عارفان در خصوص معنا، تفسیر و تأویل این آیه به بحث و بررسی پرداخته اند. نظرات عارفان درباره مفاتح غیب را میتوان به دو دوره زمانی قبل و بعد از ابن عربی تقسیم کرد. در دوره پیشاابن عربی تبیینهای معرفتشناسانه و انسانشناسانه از مفاتح غیب نمود بیشتری دارد و سپس با ظهور غزالی رویکرد وجودشناسانه به مفاتح غیب آغاز و قوت میگیرد، به طوری که او از آن به علم اسباب تعبیرمیکند. ازاین رو، غزالی تنها صفت علم را مفاتح غیب میداند؛ اما با روزبهان بقلی این رویکرد نضج و تفصیل بیشتری مییابد. او تمامی صفات ازلی را به-عنوان مفاتح غیب معرفی میکند. با ظهور ابن عربی رویکرد وجودشناسانه به اوج خود میرسد. در دوره پساابن عربی رویکرد وجودشناسانه غالب است و از مفاتح غیب به اسمای ذاتی، مراتب وجود و سرِّ قدر تعبیرمیشود. درباره امکان معرفت به مفاتح غیب نیز نظرات دو گونه است؛ برخی آن را حتی برای پیامبران و ملائکۀ مقرب غیرممکن دانسته اند و علم به آن را درانحصار خداوند میدانند و برخی نیز علم به آن را برای کمّلین انبیا و اولیا میسّر میدانند. برخی نیز با رویکردی شیعی از این نیز فراتررفته و از وجود حضرات معصومین(علیهمالسّلام) به مفاتح غیب تعبیرکرده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 130 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مضامین و مفاهیم عرفانی در اشعار علیرضاقزوه و احمد عزیزی
نویسنده:
ناهید همتی ، رضا فهیمی ، محمد تقی قندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
ادبیات عرفانی بخشی از میراث ادبی است که شاعران عارف تحت تأثیر مشرب تصوف به وجود آورده اندومضامین عرفانی ازگذشته های دور با ادبیات پایداری پیوندی عمیق داشته و بعد از دفاع مقدس پیوندش عمیق تر شده است .مضامین عرفانی نه تنها در اشعار شاعر ان برجستة عرفانگرا گذشته، بلکه در شعر شاعران پایداری معاصر نیز به ویزه عزیزی و قزوه از جایگاه ویژهای بر خوردار است. ادبیات پایداری که با رخدادتاریخی عاشورا گره خورده ورزمندگان ،با الگو قرار دادن امام حسین (ع) درراه پاسداری از شرف و غیرت وطن و مقاومت در برابر ظلم؛ شهادت را که مرگی سرخ و عارفانه و نیل به تعالی و کمال است ،برگزیده و قزوه و عزیزی در دوران دفاع مقدس با بهره مندی از مضامین عارفانه؛ ادبیات پایداری را با درون مایهها عرفانی آراسته وبا اشعاری در راستای اهمیت ندادن به تعلقات نفسانی و دنیوی،مضامینی مانند عشق، وحدت وجود، فنا و بقا، تجلی، حیرت و رموز عرفانی چون ساقی، می، میکده، خرابات، ادبیات معاصر را مزین نمودند. در این جستار که با روش توصیفی تحلیلی انجام شده ؛ضمن ارایه شواهد مثال شاعران مورد نظر به تحلیل مفاهیم عرفانی با استناد بر اشعارشان اشاره شده و سپس در نتیجه گیری به بهرمندی دو شاعر از مفاهیم عارفانه بخصوص مرگ اختیاری شهیدان پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 333 تا 352
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجلی انسان کامل آخرالزمان در پرتو بلوغ اجتماعی از منظر قرآن کریم و عرفان اسلامی، با تأکید بر عوامل ایجابی ظهور
نویسنده:
محسن کرمی ، علی حسین احتشامی ، سیدحمید حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بلوغ اجتماعی با قدم سیر و سلوک فردی از مبدأ ربوبى و منشأ واحد شروعشده و به رشد مسئولیتهای فکرى و اخلاقى و همدلی در ایفای به عهد و وحدت هدف و صفات و قوانین ناشى از آن بار یافته و میتواند با مظهریت اسمای الاهی و آیینه تمام نمای حق تعالی بهسوی حیات طیبه تداوم و استمرار یابد. تجلی انسان کامل، با یکی از مهمترین مؤلفههای پیشاظهور یعنی بلوغ اجتماعی، تا حد قابل توجهی متأثر از رابطه علّی و معلولی است. بنابراین بررسی آن در زمینهسازی ظهور انسان کامل آخرالزمان ضرورت مییابد. بیشک ظهور انسان کامل بهصورت تکامل مجموعى و بنا به مشیت عادی، محصول قانون الهی سرنوشت و عنصر اختیار و نیز بازتاب سنت الهی شکران و کفران نعمتها است بهگونهای که اِعمال در مسیر تحقق آن تأثیرگذار و اهمال در واپس ماندگی و تأخر آن تأثیرپذیر خواهد بود. در این پژوهش ارزیابی مؤلفههای ایجابی بلوغ اجتماعی پیشاظهور از دیدگاه قرآن کریم و عرفان اسلامی با نگرش معرفتشناختی و به روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای، موردتوجه قرارگرفته است. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که بین مؤلفههای ایجابی بلوغ اجتماعی و وقوع ظهور انسان کامل آخرالزمان رابطه همبستگی دوسویه و معناداری وجود دارد. بدینسانکه رشد یافتگی در آراستن به علل ایجابی بلوغ اجتماعی بطور فزایندهای موجبات تعجیل در ظهور را فراهم خواهد ساخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 373 تا 400
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاوشی در لزوم و نتایج تزکیه نفس، با تکیه بر نهج البلاغه و عوارف المعارف
نویسنده:
فوژان صباحی ، علی عین علی لو ، علیرضا صالحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
عرفان عملی با تزکیه و مجاهده شروع میشود. سالکان الی الله باید رسیدن به مقصد و انجام سیر عروجی،کدورتهای جسم و نفس را از عذار روح بزدایند تا بتوانند به صفای نخستین نایل گردندد. رها ساختن نفس و عدم دست یازیدن به تصفیهی آن رهآوردهای نا مبارکی را برای آدمی به همراه خواهد داشت. اما انسانی که به تخلیه نفس از رذایل و تحلیهی آن به فضایل همت گمارد، از امارگی نفس کاسته و به سوی نفس مطمئنه گام بر میدارد. نهج البلاغه یکی از عالیترین متونی است که از ناحیه امام معصوم صادر شده است و دارای نغزترین اندیشههای عرفان عملی است. از دیگر سو، عوارف المعارف نیز یکی از متون قابل اعتنا در عرفان عملی است که قرنهای متمادی مورد توجه عارفان بوده است. بررسی بینامتنی هر دو متن نشان میدهد که تزکیه نفس برای نویسندگان هر دو اثرجایگاه ویژهای داشته است. این پژوهش به روش تحلیلی و توصیفی تهیه شده است و روش گرد آوری اطلاعات به صورت کتابخانهای میباشد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه لزوم و نتایج تزکیه نفس در دو متن فوق الذکر میباشد. نتایج حاصله نشان میدهد که نهج البلاغه و عوارف المعارف اهمیت فوق العادهای به تربیت نفس دادهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 353 تا 372
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی در حلقۀ ارتباط عرفان و جامعهشناسی دینی
نویسنده:
شهرام باسیتی ، منیره مرادینسب ، رنگین نگار کرمزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
دین، مقولۀ جداییناپذیر جامعه است. هر دینی دستورهایی دارد که بنابه سطوح و ردههای گوناگون جامعه، تفسیر و تحلیل میشود. جامعه همنوا با دین پیشمیرود و بیشتر نیازهای خود را از آموزههای دینی میجوید. دراینخصوص، جامعهشناسی رفتاری همنوا و موازی با دین دارد، یعنی نظریات جامعهشناختی را تافتۀ جدابافتهای از دین فرضنمیکند. ازطرفدیگر، در تاریخ ایران (و بیشتر سرزمینها)، پدیدهای بهنام «عرفان» داریم. با اینکه در دیدگاه اول، ممکناست اینگونه بهنظررسد که عـــرفان یا تصوف، خلاف خواستههای جامعه حرکتکردهاست و نظریات آنارشیستی دارد؛ اما با تحلیل تمام دیدگاههای عرفانی در تمام ردههای تاریخ، میتوان اینادعا را ردکرد و گفت که: عرفان (تصوف)، دین و جامعهشناسی در یکراستا حرکتکردهاند. یافتههای پژوهش حاضر که بهروش تحلیلی ـ توصیفی انجامیافته، نشانمیدهد عارفانی مانند سنایی غزنوی، عطار نیشابوری، مولوی و همفکران آنان، نظریههای عرفانی دارند که میتوان آنها را در ذیل جامعهشناسی مطالعهکرد. مهمترینفرضیهای که میتوان در ایننقد و بررسی عنوانکرد این است که عرفان و تصوف اسلامی ایران، برپایۀ نیازهای جامعه شکلگرفته و سعی دارد نظریات خود را براساس موازین اجتماعی ارائهدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 173 تا 190
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روششناسی کاربست احادیث نبوی در آثار عرفانی هفت قرن نخست
نویسنده:
محمد رجاء صاحبدل ، محمدجواد شمس ، شهرام پازوکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
حدیث نزد عارفان و صوفیان، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چنانکه در تبیین چارچوبهای فکری خود هم بهصورت تالیتلو آیات قرآن و هم بهصورت مستقل آمدهاند. کاربست بیشاز دههزار «حدیث» و «شِبه حدیث» مؤید همین کارکرد و جایگاه است. این در حالی است که در بخشی از این کاربستها، گاه با یک نظام منسجم و مدوّن مواجهمیشویم و در بخش دیگر، که از نظر کمّی بیشتر است، هیچ و ترتیب و آداب ظاهری لحاظنشدهاست و صرفاً کارکرد معنایی «حدیث» مدنظر قرارگرفتهاست. عارفان و صوفیان، اگر آشنا به حدیث و حتی فراتر از آن، از جملۀ «محدّثان» باشند، بهدلیل جهانبینی و روش خاصشان، «تلقّی» و «کاربستی» منحصربهخود دارند. این «انحصار در روش» بهمعنای وجود «رویکرد واحد» در مواجهه با حدیث نیست؛ چنانکه گروهی از ایشان نقل حدیث را مشروط به تحقق اموری مانند «تزکیه نفس» کردهاند و گروهی دیگر سختگیرانه قائلشدهاند هیچگونه نقل حدیثی ممکن نیست. در این مقاله با تکیه بر منابع کتابخانهای، به بررسی کمّی و کیفی احادیث بهکاررفته در اهمّ آثار منثور عرفانی هفت قرن نخست پرداختهشدهاست. اینکه استناد به روایات درطی هفت قرن روبهفزونی گذاشتهاست و عرفا و صوفیه، بیش از آنکه درصدد تبیین روششناسی خود در تلقی و مواجهه با حدیث باشند، با نظر به کارکرد اثباتگرایانه «حدیث نبوی» در تثبیت تعالیم و اهدافشان از آنها بهرهبردهاند از مهمترین نتایج مقاله حاضر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیوند «ولایت»، «انوثت» و «انسان کامل» در داستان شیخ صنعان و عرفان ابنعربی
نویسنده:
محمدرضا پاشایی ، سعید قاسمی پُرشکوه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
منطقالطیر عطار، داستانی نمادین از زبان مرغان است که داستان شیخ صنعان در بطن این منظومه، حکایت پیری زاهد و مشتمل بر نکات عرفانی فراوان است؛ از جمله میتواند بیانگر عرفان عملی صوفیه باشد که عطار آن را در قالب تمثیل بیانکردهاست. این پژوهش به شیوۀ تحلیلی ـ توصیفی و با تکیه بر مطالعات کتابخانهای، به سه بحث معراج، انوثت و انسان کامل در داستان شیخ صنعان و عرفان ابنعربی پرداختهاست و بدین نتیجه رسیده که شیخ صنعان نماد انسان است؛ انسانی خام و ناپخته که برای کمال خود، باید از مرتبۀ نَفْس انسانی (= دختر ترسا) درگذرد. بههمینگونه، انسان کامل نیز برای رسیدن به مرتبۀ انسان کامل حقیقی و ولایت خاصه، باید از مرتبۀ انوثت بگذرد و این گذر، خود بهواسطۀ انسان کامل حقیقی (پیامبر(ص)) است؛ یعنی این انسان کامل حقیقی(ص) است که به هر ولی، پیر و انسان کاملی در طول تاریخ، کمال میبخشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 172
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی رویکرد عرفانی داستان حضرت موسی(ع) در تفاسیر عرفانی ( مطالعۀ موردی: تقاضای رؤیت خدا)
نویسنده:
امالبنین صفری چمازکتی ، حمید محمدقاسمی ، سیداحمد میریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از موضوعات مهم و بحث برانگیز در اندیشه توحیدی،موضوع رؤیت خداست که جایگاه مهمی در دیدگاه کلامی و عرفانی داشته و بانام حضرت موسی گرهخوردهاست. درعینحال، متکلمین ناگریز از بحث درباره آن بوده و در آن اختلافات عمیقدارند. این موضوع دربیش از بیست آیه قرآن ذیل عبارات «لقاءالله» و «نظر در وجهالله» و درباره انواع رؤیت و شهود ذات الهی مانند شهود و رؤیت خدا نسبت به ذات خود و شهود موسی(ع) در شجره طور مطالبی بیانگردیدهاست. تقاضای رؤیت خداوند، مهمترین بخش زندگانی حضرت موسی(ع) است که از دیرباز موردتوجه عرفا بودهاست. بهنحویکه هریک تلاشنمودهاند. از دیدگاه خود به بیان علت پاسخ خداوند مبنیبر «لنترانی» پرداخته و نظرات گوناگونی را در این زمینه ارائهدهند. ازاینرو، استقراء آرای تفاسیر عرفانی دراین زمینه و جمعبندی آنها از اعتبار خاصی برخورداراست. این پژوهش نشانمیدهد که عرفا و برخی از حکمای متأله، مسأله رؤیتوشهود باطنی و رؤیت تجلیات خداوند را معادل لقاءالله در قرآن تلقینموده ولی برخی از فلاسفه و متکلمین شیعی و معتزلی باتکیهبر مبنای تنزیه کلامی صرف و باتمسکبه مسأله نفی جسمانیت و اعتقاد به انحصار امکان شهود خداوند در رؤیت مادی، به نفی امکان این موضوع پرداختهاند. این مقاله باروش پژوهشی - توصیفی از نوع تحلیل محتوا و واحد تحلیل مضمون بودهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 265 تا 282
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل رمزشناختی داستان «روغن بنّاتالنّعش» در کتاب کشفالأسرار و مکاشفاتالأنوار روزبهان بقلی شیرازی
نویسنده:
یلدا توللی ، محمدعلی آتش سودا ، سمیرا رستمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
این مقاله به بررسی رمزشناختی یکی از داستانهای کتاب کشفالأسرار و مکاشفاتالأنوار روزبهان براساس نمادهای ادیان ایران باستان اختصاصدارد. در این بررسی رمزهای داستان باتوجهبه روایات متنهای مقدسی؛ چون اوستا، بندهشن، دینکرد و ... باز تعریفشدهاست. بهنظرمیرسد روزبهان در توصیف چنین داستانهایی بهصورت ناخودآگاه، تحتتاثیر نمادهایی از اساطیر و ادیان ایران باستان قرارداشتهاست. باتوجهبه شیوه صریح و مکرر استفاده از این نمادها میتوانگفت که به احتمال زیاد آشنایی روزبهان با متون پهلوی (فارسی میانه) زمینه لازم را برای استفاده وی از چنین نمادهایی ایجادکردهاست. نتایج حاصل از مقاله حاضر نشانمیدهد که در داستان مورد بررسی نویسنده به آیین تشرّف و نوزایی قهرمان، آنهم پس از گذر از هفت مرحله کمال نظر داشتهاست و البته این مفاهیم را با استفاده از اصطلاحات عرفانی ایرانی ـ اسلامی تبیینکردهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 191 تا 216
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازنمایی هویت «پیر مغان» و«صوفی» در دیوان غزلیات حافظ با رویکرد نشانهشناسی گفتمانی و نظریه گفتمان لاکلا و موف
نویسنده:
میترا داودی ، محمدجواد حجازی ، سیدعلیاصغر سلطانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در شعر حافظ شخصیتهای بسیاری مانند زاهد، صوفی، محتسب، پیر مغان و غیره وجوددارند. هویت این افراد از نگاه و اندیشه حافظ در شعر او بازنماییشدهاند. سؤال پژوهش حاضر این است که دریابد شعر حافظ چگونه هویتی برای صوفی و پیر مغان قائلاست و در تقابل هویت این دو شخصیت کدامیک برجسته گردیدهاست و شخصیت خودی تلقیمیشود و کدامیک حاشیهرانی شدهاست و شخصیت غیرخودی محسوبمیشود. پیکره تحقیق دیوان غزلیات حافظ میباشد. چهارچوب نظری مبتنیبر نظریه گفتمان لاکلا و موف و روش کار برمبنای روش نشانهشناسی گفتمانی سلطانی (1393) است. براساس این الگو تمام دالهای ارزشی مربوط به «پیر مغان» و «صوفی» و مدلولهای آنها بهدستآمدهاند و موردتحلیل قرارگرفتند دالهای ارزشی تمام بیتهایی هستند که این دو دال کلیدی در آنها بهکاررفتهاند. نتیجهگیری حاکی از این بودهاست که درتقابل هویت این دو شخصیت، هویت صوفی مجموعهای از ویژگیهای منفی است و با انتساب مدلولهای منفی به دال صوفی، او موردحاشیهرانی قرارگرفته و شخصیت منفی و غیرخودی بهشمارآمدهاست. درمقابل با انتساب مدلولهای بسیار مثبت به هویت پیرمغان، حافظ او را برجستهساخته و قطب خودی بهحسابآوردهاست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 18
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید