جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
حکمت اسلامی
> 1400- دوره 8- شماره 3
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
سال 1403
دوره 11 , شماره 1 پیاپی 40
دوره 10 , شماره 4 پیاپی 39
سال 1402
دوره 10 , شماره 3 پیاپی38
دوره 10 , شماره 2 پیاپی 37
دوره 10 , شماره 1 پیاپی 36
سال 1401
دوره 9 , شماره 4 پیاپی 35
دوره 9 , شماره 3 پیاپی 34
دوره 9 , شماره 2 پیاپی 33
دوره 9 , شماره 1 پیاپی 32
سال 1400
دوره 8 , شماره 4 پیاپی 31
دوره 8 , شماره 3 پیاپی 30
دوره 8 , شماره 2 پیاپی 29
دوره 8 , شماره 1 پیاپی 28
سال 1399
دوره 7 , شماره 4 پیاپی 27
دوره 7 , شماره 3 پیاپی 26
دوره 7 , شماره 24 پیاپی 27
دوره 7 , شماره 2 پیاپی 25
دوره 7 , شماره 1 پیاپی 24
سال 1398
دوره 6 , شماره 4 پیاپی 23
دوره 6 , شماره 3 پیاپی 22
دوره 6 , شماره 2 پیاپی 21
دوره 6 , شماره 1 پیاپی 20
سال 1397
دوره 5 , شماره 4
دوره 5 , شماره 3
دوره 5 , شماره 2
دوره 5 , شماره 1
سال 1396
دوره 4 , شماره 4
دوره 4 , شماره 3
دوره 4 , شماره 2
دوره 4 , شماره 1
سال 1395
دوره 3 , شماره 4
دوره 3 , شماره 3
دوره 3 , شماره 2
دوره 3 , شماره 1
سال 1394
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
دوره 2 , شماره 2
دوره 2 , شماره 1
سال 1393
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
عنوان :
ریشهیابی مبانی نظریه ملاصدرا در اتحاد نفس و بدن در علمالنفس سهروردی
نویسنده:
سید جعفر قادری ، سید رضی قادری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این مقاله تلاشی است برای نشان دادن اینکه علمالنفس صدرایی، صورت تکاملیافته علمالنفس سهروردی است. سهروردی در تبیین رابطه نفس و بدن، از فلسفه مشاء فاصله گرفته و گامهای اولیه را در این راه فلسفی بهخوبی برداشته، اما توفیق اتمام آن را پیدا نکرده است. هرچند سهروردی به عینیت و وحدت نفس و بدن صدرایی دست نیافت، اما زمینههایی را براساس نظام نوری و ارتباط حقیقی مراتب نور و حقیقت نوری نفس در اختیار صدرا گذاشت تا صدرا براساس آن، به قاعده «النفس فی وحدتها کل القوی» دست یابد که به نظریه «وحدت در عین کثرت» و «کثرت در عین وحدت» معروف است. نفس حقیقتی ذومراتب است که در مرتبه بدن، عین بدن و در مرتبه مجرد، فراتر از بدن است. حقیقت نفس تنها در مرتبه بدن خلاصه نمیشود، بلکه از ماده تا مجرد را پر کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی محاکات در میراث منطقی مسلمانان
نویسنده:
محمد بختیاری ، ابوالحسن بختیاری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
«محاکات» مفهومی است که از فلسفه یونانی به آثار علمی اندیشمندان مسلمان راه یافته و دستکم از زمان فارابی در منابع منطقی مطرح بوده است. منطقدانان مسلمان این مفهوم را در چارچوب شعر منطقی تحلیل کردهاند. نوشتار حاضر بر آن است تا ابعاد مختلف چیستی محاکات را در آثار منطقی مسلمان واکاوی کند. روش این تحقیق کتابخانهای است و پردازش اطلاعات آن به شکل توصیفی ـ تحلیلی صورت میپذیرد. از منظر منطقدانان مسلمان، محاکات عبارت است از ارائه امر شبیه به شیء از طریق تخییل یا همان تصویرسازی ذهنی. در شعر منطقی، محاکات ابتدا در ذهن گوینده شکل میگیرد و پس از ارائه کلام شعری و دریافت آن از سوی مخاطب، شاهد تحقق محاکات در ذهن مخاطب خواهیم بود که غالباً در پی آن، انفعال نفسانی برانگیخته میشود. در هنرهای دیگری چون نقاشی، مجسمهسازی، عکاسی، تئاتر و فیلم، علاوه بر دو محاکات مذکور، محاکات سومی نیز در ضمن اثر هنری شکل میگیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل نظاممند قرائتِ «ملاصدرا» از آموزۀ «معرفت نفس»
نویسنده:
سید محمدحسین دعائی ، محمدحسن رستمی ، حسن نقی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
«معرفت نفس» یکی از راهبردیترین آموزههای اسلامی برای تأمین تعالی انسانها و نیل به مقامِ «عبودیت» و «خداشناسی» است. اما «دینپژوهان» قرائتهای مختلف و بعضاً متضادی از آن ارائه کردهاند. از جمله این قرائتها، قرائتِ «ملاصدرا» است که با توجه به جایگاه والای او در عرصۀ دینپژوهی، میتوان به اهمیت و ضرورت بررسی آن پی بُرد. بر همین اساس، در تحقیق حاضر به تبیین قرائتِ «ملاصدرا» در ضمن مجموعۀ کامل، متناظر و بههمپیوستهای از مؤلفههای مفهومی مرتبط با آموزۀ «معرفت نفس»، شامل «مبانی بحث»، «چیستی، چرایی و چگونگی این آموزه» و «امتدادات علمی و عملی آن» پرداخته و کوشیدهایم تا از این رهگذر، تحلیل نظاممندی از قرائت او ارائه دهیم. بر اساس نتایج این تحقیق، میتوان قرائتِ «ملاصدرا» از آموزۀ «معرفت نفس» (یعنی لزوم تفکر در ذات، صفات و افعالِ نفس، برای رسیدن به خداشناسیِ حصولی و ضرورت شهود هویت بالغیر و عینالربطِ نفس، برای رسیدن به خداشناسی حضوری) را به دلایلی مانند جامعیت، برخورداری از «مبانی متقنِ معرفتشناختی، دینشناختی و روششناختی»، کاربردیبودن و توجه روشمند به گزارههای نقلی (از جمله حدیثِ «من عرف نفسه فقد عرف ربه») بهعنوانِ «قرائت معیار» معرفی کرد. البته در پایان، به چند «ملاحظه» و «تکمله» نیز اشاره شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت معنویت متعالی با ولایت تکوینی اهل بیت و ابعاد تاثیر آن بر سبک زندگی
نویسنده:
سید مجید موسوی ، محمد رضاپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
معنویت، محرکی باطنی و عاملی تأثیرگذار بر سبک زندگی اسلامی است. به دلیل تشکیل جریانهای عرفانی منحرف و ترویج سبکهای زندگی بر طبق مبانی انحرافی آنان، تبیین و تحلیل معنویت منطبق بر عقلانیت صحیح طبق مبانی امامیه و نسبت آن با برخی باورها (نظیر ولایت تکوینی اهلبیت:) لازم است. معنویت میتواند از اعتقاد به ولایت تکوینی ناشی گردد؛ چراکه ولایت تکوینی ریشه در قرب الهی دارد و نقطه اوج معنویت بوده و نتیجه معنویت حقیقی و اصیل است؛ چنانکه باور به ولایت تکوینی، منشأ حرکت بهسوی معنویت و میزان ارزیابی آن است. وحیانی بودن، جامعیت، حرکتبخشی، و.. از شاخصههای اینگونه معنویت است. نمونههای تأثیر معنویت در سبک زندگی اهلبیت: در ابعاد مختلف عبارتند از: یاد خدا، اخلاص، توسل، رعایت اخلاق، عدالت و انصاف، اجتماع حول محور حاکمیت و توجه به اسباب معنویت اجتماعی. روش گردآوری دادهها کتابخانهای میباشد. اما در پردازش دادهها از تبیین، توصیف، تحلیل و نقد استفاده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بحثی تطبیقی در باب انواع قیامت از دیدگاه عرفان و شریعت
نویسنده:
احمد سعیدی ، مهدی زارعین
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قیامت
چکیده :
اهل معرفت، تفسیر خاصی از مرگ، حیاتِ پس از مرگ، برپایی قیامت و بهطور کلی معدوم شدن و موجود شدن دارند. ایشان همه موجودات را اسماء و تجلیاتِ کلی یا جزئیِ حق میدانند و معتقدند که گاهی ظهورِ یک اسم در یک موطن، مستلزم خفای اسم دیگری در همان موطن است و موجود شدن و معدوم شدن تعبیر دیگری از همین ظاهر شدن و مخفی شدن اسماء حق سبحانه در یک موطن هستند. مطابق این تفسیر عرفانی از حیات و ممات و بود و نبود، «معاد و قیامت» عبارت است از بازگشت یک اسم یا تجلی از مرتبه ظاهر در عوالم مادون به مرتبه باطن و اصل خود در عوالم بالا. عرفا برای چنین بازگشتی دستکم پنج صورت مختلف معتقدند که برخی برای همه ماسویالله، و برخی مختص به بعضی از انسانها هستند. انواع مزبور عبارتند از: قیامت لحظهبهلحظه، قیامت صغرای آفاقی، قیامت صغرای انفسی، قیامت کبرای آفاقی و قیامت کبرای انفسی. در شریعت، به قیامتهای آفاقی با نام «قیامت» تصریح شده است. به اعتقاد عارفان، سایر اقسام قیامت نیز شواهدی نقلی ـ هرچند نه با نام قیامت و نه بهاندازه قیامتهای آفاقی ـ دارند. در این مقاله، انواع پنجگانه قیامت و مؤیدهای نقلی آنها را بررسی نمودهایم
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی جایگاه پیامبر خاتم پیش از عالم طبیعت در روایات با رویکرد فلسفی
نویسنده:
سیده زهرا موسوی بایگی ، سید مرتضی حسینی شاهرودی ، محمدعلی وطن دوست
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
کسب معرفت به ابعاد وجودی پیامبر خاتم از مهمترین و اساسیترین معارف اعتقادی است. یکی از ابعاد این مسأله، وجود پیامبر خاتم پیش از مرتبه طبیعت است. در این پژوهش، نگارنده کوشیده است براساس روایاتی که اشاره مستقیم به نام پیامبر کردهاند و مستقیم یا غیر مستقیم به مسأله این پژوهش مربوط است، به مدد اصول عامه فلسفی و با روش کتابخانهای و تحلیلی ـ توصیفی، جایگاه وجودی پیامبر اسلام9 پیش از عالم طبیعت را تبیین نماید. حاصل این بررسیها بیانگر این است که باطن و حقیقت وجودی پیامبر بعینه (عیناً) همان عقل اول است و آن رابطه خاصی که میان وجود جسمانی پیامبر9و عقل اول وجود دارد، نظیر رابطه میان بدن طبیعی و نفس ناطقه سایر انسانها میباشد. سپس در مراتب بعد، حقیقت باطنی سایر اهل بیت در طول باطن پیامبر قرار دارد و میان این حقایق باطنی و وجود جسمانی اهل بیت رابطه انحصاری وجود دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 179
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علل خودداری علامه طباطبایی از بکارگیری معارف عرفانی در فلسفه ورزی با تأکید بر آرای آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
احمد فرزین فر ، رضا الهی منش ، اصغر نوروزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
در حکمت متعالیه برخلاف فلسفه مشّاء، معارف فلسفی و عرفانی به هم وابستهاند. اما علامه طباطبایی با بازگشت به روش مشّائی، از معارف عرفانی در فلسفهاش استفاده نکرد. این جستار با روش توصیفی ـ تحلیلیِ آراء استاد جوادی آملی، علل این تغییر در مشی علامه را بررسی میکند و در نهایت روشن میشود که اولاً معرفت شهودی مادامی که در نفس مکاشِف بهصورت علم حضوری است، دارای مفهوم نیست و در نتیجه قابلیت استفاده در تعاریف و استدلالات فلسفی را ندارد. ثانیاً معرفت شهودی، یقینی روانشناختی است که ضابطه منطقی برای اثبات دادههای آن وجود ندارد. بنابراین در فلسفه برهانمحور کارآیی ندارد. ثالثاً اگر مکاشِف، آن معارف را در قالب قضیه بیان کند، به دلیل امکان خطا یا شخصی بودن یقینِ حاصل از آن، برای کاربرد در فلسفه باید با برهان اثبات شود تا به یقین واقعی تبدیل شود. اما دراینصورت، بهخاطر تبدیل شدن به معرفت فلسفی حجت است نه بهخاطر اینکه معرفت شهودی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای زندگی از دیدگاه ویلیام جیمز
نویسنده:
روح الله روحانی ، علی عباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این تحقیق به توضیح معنای زندگی از دیدگاه ویلیام جیمز میپردازد. رویکرد این تحقیق، فلسفی بوده و در آن با بهکار گیری روش تحلیلی ـ توصیفی مبتنی بر مطالعات کتابخانهای، دیدگاه جیمز در خصوص معنای زندگی مورد بررسی قرار گرفته است. در تبیین معنای مورد نظر از معنای زندگی توضیح داده شده است که مراد از معنای زندگی، هدف زندگی و مراد از هدف زندگی نیز سعادت و نیکبختیست. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که از میان رویکردهای عمده در بحث معنای زندگی، رهیافت جیمز به بحث معنای زندگی، رهیافت انسانمحور است و از دیدگاه او، سعادت بهمثابه هدف بنیادین و معنابخش زندگی انسان مطرح است. جیمز براساس اصول نسبیت، «سودمندی، اراده معطوف به باور و حق باور داشتن» معنا و سعادت را امر غیر عینی، نسبی و قابل جعل میداند. از دیدگاه او هر انسانی این معنا را بر اساس اراده و باور خود تعریف و جعل کرده و با تلاش خود تحقق میبخشد. در پایان این تحقیق، ضعف مبانی فلسفی جیمز و عدم انسجام منطقی دیدگاه او در باب معنای زندگی مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه انتخاب اختیاری متعالیه، نظریه ای در علوم انسانی برگرفته از حکمت متعالیه
نویسنده:
مهدی جمالی ، احمدحسین شریفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
چکیده :
تبیین در کنار رویکرد تفسیری و انتقادی، سه روش علوم انسانی و اجتماعی هستند. در این بین، «تبیین» به معنای کشف علت، پرکاربردترین و مهمترین روش این علوم است؛ زیرا تعریف و توصیف کنشهای انسانی مقدمه آن بوده و پیشبینی و کنترل کنشها بر آن مبتنی است. نظریه انتخاب عقلانی یکی از مشهورترین و فراگیرترین انواع تبیین است که "کارل پوپر" آن را شاهکلید فتح علوم انسانی دانسته است. در این مقاله به دنبال آن هستیم تا با روش توصیفی ـ تحلیلی، نظریهای بدیل و برگرفته از مبانی مستحکم حکمت متعالیه ارائه نماییم تا به این طریق گامی برای اسلامیسازی علوم انسانی برداریم و نشان دهیم که از منظر حکمت متعالیه، نظریه انتخاب اختیاری متعالیه بهجهت توجه به عوامل مستقیم کنش (یعنی تصور، تصدیق، شوق، شوق مؤکد) و همچنین عوامل غیر مستقیم (مانند بدن، تعلیم و تربیت، نهادها و ساختارهای جامعه و ...)، نظریهای دقیق و جامع برای تبیین کنشهای انسانی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید