جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
ذهن
> 1398- دوره 20- شماره 77
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
سال 1403
دوره 25 , شماره 98
دوره 25 , شماره 97
سال 1402
دوره 24 , شماره 96
دوره 24 , شماره 95
دوره 24 , شماره 94
دوره 24 , شماره 93
سال 1401
دوره 23 , شماره 92
دوره 23 , شماره 91
دوره 23 , شماره 90
دوره 23 , شماره 89
سال 1400
دوره 22 , شماره 88
دوره 22 , شماره 87
دوره 22 , شماره 86
دوره 22 , شماره 85
سال 1399
دوره 21 , شماره 84
دوره 21 , شماره 83
دوره 21 , شماره 82
دوره 21 , شماره 81
سال 1398
دوره 20 , شماره 80
دوره 20 , شماره 79
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
سال 1397
دوره 19 , شماره ویژه نامه فلسفه عرفان
دوره 19 , شماره 76
دوره 19 , شماره 75
دوره 19 , شماره 74
دوره 19 , شماره 73
سال 1396
دوره 18 , شماره 72
دوره 18 , شماره 71
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
سال 1395
دوره 17 , شماره 68
دوره 17 , شماره 67 زنمستان 1395
دوره 17 , شماره 66
دوره 17 , شماره 65
سال 1394
دوره 16 , شماره 64
دوره 16 , شماره 63
دوره 16 , شماره 62
دوره 16 , شماره 61
سال 1393
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 57
سال 1392
دوره 14 , شماره 56
دوره 14 , شماره 55
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
سال 1391
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
دوره 13 , شماره 50
دوره 13 , شماره 49
سال 1390
دوره 12 , شماره 48
دوره 12 , شماره 47
دوره 12 , شماره 46
دوره 12 , شماره 45
سال 1389
دوره 11 , شماره 44
دوره 11 , شماره 43
دوره 11 , شماره 42
دوره 11 , شماره 41
سال 1388
دوره 10 , شماره 40
دوره 10 , شماره 39
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 36,37
سال 1387
دوره 9 , شماره 34,35
دوره 9 , شماره 33
سال 1386
دوره 8 , شماره 32
دوره 8 , شماره 31
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
سال 1385
دوره 7 , شماره 28
دوره 7 , شماره 27
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
سال 1384
دوره 6 , شماره 24
دوره 6 , شماره 23
دوره 6 , شماره 21,22
سال 1383
دوره 5 , شماره 20
دوره 5 , شماره 19
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
سال 1382
دوره 4 , شماره 15,16
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 13
سال 1381
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 11,12
دوره 3 , شماره 10
سال 1380
دوره 2 , شماره 8
دوره 2 , شماره 6,7
دوره 2 , شماره 5
سال 1379
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
ارزش معرفتشناختی فطریات
نویسنده:
علیرضا بهمانی، امین رضا عابدی نژاد داورانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
علوم فطری حصولی(مقابل علوم حضوری فطری)
,
علوم حضوری فطری(مقابل علوم فطری حصولی)
,
فطریات
,
ادراکات فطری((فطری بالقوه)، اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
شناخت فطری (معرفت شناسی) ,
ارزش معرفت شناختی (معرفت شناسی) ,
بینش شهودی (معرفت شناسی) ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
یقینیات ,
بدیهیات اولیه ,
وجدانیات ,
وجدانیات(اصطلاح وابسته) ,
یقینیات(اصطلاح وابسته) ,
گرایش های فطری (معرفت شناسی) ,
فطرت در اصطلاح خاص عرفان (معرفت شناسی) ,
فطرت در اصطلاح افلاطون (معرفت شناسی) ,
فطرت در اصطلاح دکارت (معرفت شناسی) ,
فطرت در اصطلاح کانت (معرفت شناسی) ,
چکیده :
در این مقاله پس از بیان معنای ارزش به «کشف واقع» و تبیین نکاتی چند دربارة «فطرت»، به اقسام فطرت پرداختیم و پس از تقسیم آن به فطریات حصولی و حضوری، به این نتیجه رسیدیم که «فطریات حضوری» اعم از بینشها و گرایشها دارای ارزش معرفتشناختی هستند؛ اما در «فطریات حصولی»، اگر فطرت به معنای «بدیهیات اولیه» و «ثانویه» باشد، به دلیل آنکه علم ما به آنها بهطورمستقیم بر علم حضوری استوار است، دارای ارزش و اعتبارند و اگر فطرت به معنای «قیاساتها معها»، «یقینیات» و «معنایی که در قرآن و روایات آمده» باشد، اگرچه بدیهی نیستند، به دلیل ارجاع صحیح آنها به بدیهیات، از اعتبار معرفتشناختی برخوردار خواهند بود؛ اما فطرت در اصطلاح «عرفان» و «افلاطون» تخصصاً خارج از بحث ما هستند. در نهایت فطرت در اصطلاح «دکارت» به خاطر نداشتن ضمانت معرفتشناختی و فطرت در اصطلاح «کانت» به خاطر «خود متناقضبودن»، «فعالبودن ذهن در فرایند فهم» و «حذف نومن از سیستم معرفتیاش» ارزش و اعتبار معرفتشناختی ندارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 214
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پرس و تقرب به صدق در علم: قرابت میان ذهن و طبیعت
نویسنده:
حسن امیری آرا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود خدا
,
فلسفه علم
,
علم و دین (فلسفه دین)
,
قرابت میان ذهن و طبیعت (فلسفه علم)
,
نظریه خود اصلاح گری (فلسفه علم)
کلیدواژههای فرعی :
تقرب به صدق (فلسفه علم) ,
استقراء ,
استقراء (اصطلاح وابسته) ,
استنتاج قیاسی- فرضی (فلسفه علم) ,
روش خوداصلاحگر (فلسفه علم) ,
نظریات پیشرفت بر اساس صدق (فلسفه علم) ,
نظریه صدق آنی (فلسفه علم) ,
چالرز سندرس پرس و روش های استنباطی (فلسفه علم) ,
حقیقت علمی، روان شناختی و روش شناختی ,
مدل استنباطی تحقیق (فلسفه علم) ,
استنتاج آماری (فلسفه علم) ,
استنتاج ضرورری (فلسفه علم) ,
توجیه قرابت میان ذهن و طبیعت (فلسفه علم) ,
فرض وجود سازگاری طبیعی (فلسفه علم) ,
چکیده :
بر اساس نظریة خوداصلاحگری در بحث پیشرفت علم، علم از روشی استفاده میکند که با بهکارگیری درست آن، میتوان در گزارهها و باورهای علمی جرح و تعدیل انجام داد و در نتیجة این روش خوداصلاحگر تقرب باورهای علمی به صدق روزبهروز بیشتر خواهد شد. چالرز ساندرس پرس، فیلسوف شهیر آمریکایی، یکی از مدافعان مشهور این دیدگاه است. او برای این روش خوداصلاحگر ساختاری سهمرحلهای قائل است: استنتاج قیاسی- فرضی، استنتاج و استقراء. در این مقاله سعی دارم پس از توضیح این ساختار سهمرحلهای و نیز انتقادهای وارد بر آن، با توجه به آثار پرس، دربارة توجیه این ساختار بحث کنم. در توجیه این ساختار نقش فرض قرابت میان ذهن و طبیعت مشخص و جایگاه فرض وجود خداوند و نیز سازگاری طبیعی ذهن با طبیعت در توجیه این قرابت نیز بحث و بررسی خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 184
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دو سویۀ ناسازگار در فلسفۀ ویتگنشتاین با نظر به رسالۀ منطقی- فلسفی
نویسنده:
جعفر مذهبی، محمد مشکات
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تراکتاتوس (فلسفه تحلیلی)
,
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان )
,
فلسفه زبان
,
فلسفه تحلیلی
,
فلسفه متقدم ویتگنشتاین
,
خوانش های فلسفه ویتگنشتاین(فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
نظریه تصویری معنا (فلسفه) ,
گزاره های تجربی (فلسفه) ,
خوانش متعارف (فلسفه) ,
خوانش درمانی (فلسفه) ,
رویکرد سلبی ویتگنشتاین(فلسفه) ,
خودناسازگاری فلسفه ویتگنشتاین (فلسفه) ,
معناداری (فلسفه) ,
گزاره های مهمل (فلسفه) ,
نشان دادنی ها (فلسفه) ,
گفتنی ها (فلسفه) ,
خودناسازگاری فلسفه ویتگنشتاین و ریشه های آن (فلسفه) ,
ضد متافیزیک (فلسفه) ,
نگرش ضد علمی (فلسفه) ,
چکیده :
آنچه فهم فلسفۀ ویتگنشتاین را دشوار میکند، ناسازگاری رویکردهای سلبی و ایجابی اوست. مراد از رویکرد سلبی، نگرش ضدفلسفی ویتگنشتاین است؛ اینکه فلسفه نباید با نظریهپردازی و استناد به آموزههای متافیزیکی به پالایش زبان بپردازد، هدف آن نباید جز روشنگری و توصیف محض باشد و سرانجامِ آن نیز نباید شماری از گزارههای فلسفی باشد. مراد از رویکرد ایجابیِ ویتگنشتاین دربارۀ فلسفه هر موضع فلسفیِ معناداری، ولو حداقلی، است که رویکرد ضدفلسفی ویتگنشتاین آن را مجاز نمیداند. مسئلۀ اصلی این است که چگونه فلسفۀ مطلوب ویتگنشتاین میتواند به توصیف یا روشنگری زبان بپردازد؛ درحالیکه شدیداً در قید مواضع ضدفلسفی است. این نوشتار میکوشد با تحلیل رسالۀ منطقی - فلسفی ناسازگاری یادشده را ارزیابی کند (هرچند نتایج این تحلیل تنها به مواضع ویتگنشتاین متقدم محدود نمیشود)؛ سپس خوانشهایی را بررسی کند که برای برونرفت از این ناسازگاری تدبیری اندیشیدهاند و سرانجام نشان دهد چرا به نظر نمیرسد این ناسازگاری رفعشدنی باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان سنجی بهره گیری از قرآن در بررسی مبانی علوم فیزیکی
نویسنده:
علی مولائی، مهدی گلشنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جهان بینی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه الهی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
علم فیزیک
,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع)
,
امکان سنجی بهره گیری از قرآن در بررسی مبانی علوم فیزیکی
,
مطالعات میان رشته ای قرآن و علوم
کلیدواژههای فرعی :
فیزیک کوانتوم ,
علوم طبیعی ,
متافیزیکی بودن مبانی علوم فیزیکی ,
جامعیت و منبعیت قرآن در مسائل متافیزیکی ,
مبانی علم فیزیک از منظر قرآن کریم ,
حاکمیت نظام سبب و مسببات بر روابط میان پدیده های فیزیکی ,
مخلوق بودن جهان طبیعت ,
منظم بودن جهان طبیعت بر اساس نظام تقدیر الهی ,
مسائل متافیزیکی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
در مطالعات میانرشته ای قرآن و علوم، نخستین پرسشی که به ذهن پژوهشگران خطور میکند این است که آیا اساساً بهره گیری از قرآن در بررسی امور مربوط به این علوم، چه در حیطۀ مبانی و چه در حیطۀ مسائل آن، امکانپذیر است یا نه؟ این تحقیق به دنبال امکانسنجی بهرهگیری از آموزه های قرآن در حوزۀ مبانی علم فیزیک به عنوان پایهایترین علم در میان دیگرعلوم طبیعی است. به همین دلیل، ابتدا ماهیت متافیزیکی مبانی علوم فیزیکی در تلقی های مختلفی که از مفهوم متافیزیک وجود دارد، نشان داده میشود؛ سپس دربارۀ جامعیت و منبعیت قرآن در مسائل متافیزیکی صحبت میشود و سرانجام با ارائۀ چند نمونه از مبانی متافیزیکی علوم فیزیکی که با بهره گیری از آموزه های قرآن مورد بررسی قرار گرفتهاند، امکان بهره گیری از قرآن در واکاوی مبانی این علوم اثبات میشود
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سطح مشخص بودگی نفس در مفهوم سازی قرآن
نویسنده:
علیرضا قائمی نیا، رسول احمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نفس در قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
زبان شناسی
,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع)
,
سطح مشخص بودگی نفس در مفهوم سازی قرآن
کلیدواژههای فرعی :
انفس ,
تصویرسازی ,
معناشناسی شناختی ,
دستور زبانشناختی ,
سطح مشخص بودگی ,
تشخص واژگانی نفس ,
حقیقت انسان از دیدگاه متکلمان و فلاسفه ,
مشخص بودگی واژگانی ,
سطح مشخص بودگی به مفهوم واژه ,
سطح تشخص به قراین در واژه نفس ,
تاثیر مشخص بودگی واژگانی در مفهوم نفس ,
مشخص بودگی ساختاری ,
تاثیر مشخص بودگی ساختاری در مفهوم نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
تصویرسازی اصل بنیادین دستور زبان شناختی است. یکی از ابعاد تصویرسازی سطح مشخصبودگی یا تشخص است که در آن یک موقعیت تفسیر میشود. تفسیر موقعیت بر اساس تعینی است که با کمکگرفتن از الفاظ یا ساختار جمله برای یک مفهوم به دست میآید. سطح مشخصبودگی را در دو ساحت واژگانی و ساختاری میتوان بررسی کرد. در ساحت واژگانی، واژگان از دو طریق کسب تشخص میکنند؛ اول تشخصی است که با مفهوم خود به دست میآورند و دوم تشخص طبقاتی نام دارد که از طریق قیدها و صفات کسب میکنند. در سطح تشخص ساختاری به طبقاتی که یک واژه در ساختاری دستوری قرار دارد، توجه میشود. واژة نفس در قرآن تمامی سطوح مشخصبودگی را نشان میدهد. نفس در قرآن در دو مصداق تمامهویت یا هویت ترکیبی (بدن و فرابدن) و هویت اصلی انسان به کار رفته است و قاعدۀ تشخص ساختاری و واژگانی در آیات مختلف تعین هر یک را نشان میدهد. در برخی آیات آثار و لوازمی به هویت ترکیبی انسان نسبت داده شده و از این هویت ترکیبی با نام «نفس» یاد شده است و در برخی دیگر بدن ملاحظه نشده و تنها به فرابدن انسان توجه شده و از آن نیز با عنوان نفس یاد شده است. آیاتی که در آنها از ساختار انفس استفاده شده است نیز به دو دسته تقسیم میشوند: دستهای از این آیات بر تمام ماهیت انسان دلالت دارند و دسته دیگر هویت اصلی انسان را در کانون توجه قرار میدهند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انسجام غیرساختاری در سوره لیل با رویکرد زبانشناختی نقشگرا
نویسنده:
محمدحسن امرایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تحلیل گفتمان
,
انسجام ساختاری
,
زبانشناسی نقشگرا
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
سوره لیل
,
زبان شناسی
,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع)
کلیدواژههای فرعی :
انسجام واژگانی ,
انسجام دستوری ,
انسجام قرآن ,
خاور شناسان ,
قرآن پژوهان غربی ,
انسجام واژگانی عام ,
انسجام واژگانی موردی ,
نظم قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
ارتباط و انسجام میان اجزای مختلف سوره های قرآن موضوعی است که از قرن ها پیش در سخن قرآن پژوهان غربی و شرق شناسان جایگاه خاصی یافته و برخی همانند نولدکه، بلاشر، کارلایل، گلدزیهر و...، با طرح ادعاهایی بی دلیل و بر خلاف روایات تاریخی تلاش کرده اند موضوع انسجام در قرآن کریم را بشری و سلیقهای قلمداد کنند. این پژوهش بر آن است با نگاهی فراجمله ای و متن بنیاد با اتکا به نسخه تکامل یافته از نظریه نظام مندِ نقش گرای دستوری هالیدی و نیز مفهوم هماهنگی انسجامی که رقیه حسن مطرح نمود، عوامل انسجام و هماهنگی انسجامی را در تمام آیات سوره «لیل»، به صورت گزینشی و استقرایی به بوته نقد و ارزیابی توصیفی- تحلیلی و آماری گذاشته است تا ضمن ارائه پاسخی عملی و کاربردی به اتّهامات ناروای مستشرقان و قرآن پژوهان غربی در موضوع انسجام قرآن نشان دهد که سوره لیل از قرآن کریم کاملاً منسجم و دارای هماهنگی انسجامی است و ادعای مدعیان غربی و شرق شناسان در مورد بینظمی و عدم تناسب و همبستگی آیات قرآن و اسلوب آن، به ویژه در خصوص سوره لیل در این مطالعه موردی، بیاساس و فاقد وجاهت منطقی و علمی است. دستاورد پژوهش که به شیوة توصیفی- تحلیلی نگاشته شده، نشان داد که: 1. متن سوره لیل باتوجه به شاخصهای هالیدی و حسن درصد بالایی از انسجام متنی نزدیک به 96% را داراست. 2. عامل انسجامی جزء و کلّ در متن سوره بیشترین کاربرد را دارد. 3. به جز عامل نامگذاری، تمامی عوامل واژگانی و دستوری در متن سوره حضور فعال دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 215 تا 244
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی بر مفهوم نسبیگرایی معرفتی (چیستی، اقسام و محل نزاع)
نویسنده:
رضا محمدزاده، مهدی دوستان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
با وجود تأثیرات عمیق نسبیگرایی معرفتی در زمینههای مختلف نظری و عملی و اختلافنظرهای فراوان دربارة اعتبار آن، به تبیین حدود و ثغور این مفهوم و نیز اقسام آن و محل نزاع دقیق در این زمینه، به اندازة کافی توجه نشده است. با تحلیل مفهوم نسبیت، میتوان نشان داد نسبیبودن به معنای وابستگی یک «موضوع» به یک «محور» است؛ چنانکه تغییرات «عناصر» آن محور موجب تعیین و تعیّن «ارزش»های موضوع میگردند. موضوع نسبیگرایی معرفتی، معنای عام معرفت است که ارزش «اعتبار» یا «تحقق» آن وابسته به محور «عین» یا «ذهن» است. این نوع نسبیگرایی مبتنی بر تبیینی هنجاری (و نه صرفاً توصیفی) بوده و چهار قسم دارد: تحققگرایی عینمحور، تحققگرایی ذهنمحور، اعتبارگرایی عینمحور و اعتبارگرایی ذهنمحور. تنها قسم اخیر از نسبیگرایی معرفتی محل نزاع بوده و نقدهایی مانند خودتخریبی و استلزام شکاکیت، از سوی مخالفان بر آن وارد شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی فلسفة معرفت و قلمرو آن
نویسنده:
مهدی عباس زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
نوشتار پیش رو پژوهشی است ناظر به چیستی فلسفة معرفت و قلمرو آن و در صدد است ساختار این حوزة دانشی را به گونهای نوآورانه طراحی و پیشنهاد کند. در این مسیر، به تبیین ماهیت، مؤلفهها، اجزا و جوانب مختلف فلسفة معرفت به صورت یکجا پرداخته میشود؛ زیرا به دلیل لزوم جامعنگری، عملاً امکان خُردشدن در اجزای این حوزة دانشی وجود ندارد. فلسفة معرفت، اجمالاً عبارت است از: تأمل عقلی بیروننگرانه دربارة «معرفت». این حوزة دانشی، شامل سه مبحث اصلی است: چیستیشناسی معرفت، هستیشناسی معرفت و معرفتشناسی؛ البته مبحث اخیر، امروز خود به دانشی مستقل تبدیل شده است و توجه ویژهای را میطلبد. این حوزة دانشی، از سنخ فلسفههای مضاف به امور یا مقولهها و قسمی معرفت درجة دوم است. ادبیات علمی و پیشینة پژوهشی و آموزشی فلسفة معرفت در ایران و جهان، اهمیت و ضرورت نظری و کاربردی و اهداف اصلی و فرعی آن، تعریف آن، هویت معرفتی آن، جایگاه آن در میان رشتههای متعارف، مسائل اصلی و فرعی، کلی و خاص، و کلاسیک و جدید آن، ساختار منطقی - معرفتی آن، حوزههای تمحض «پیشنیاز»، «همنیاز» و «پسنیاز» آن، مباحث اصلی نوشتار حاضر را تشکیل میدهند. همچنین در این نوشتار نشان داده خواهد شد که فلسفة معرفت و معرفتشناسی با رویکرد اسلامی امکانپذیر است و میتواند در مسیر تحقق قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 85
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید