جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
قبسات
> 1398- دوره 24- شماره 91
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
سال 1403
دوره 29 , شماره 112
دوره 29 , شماره 111
سال 1402
دوره 28 , شماره 110
دوره 28 , شماره 109
دوره 28 , شماره 108
دوره 28 , شماره 107
سال 1401
دوره 27 , شماره 106
دوره 27 , شماره 105
دوره 27 , شماره 104
دوره 27 , شماره 103
سال 1400
دوره 26 , شماره 99
دوره 26 , شماره 102
دوره 26 , شماره 101
دوره 26 , شماره 100
سال 1399
دوره 25 , شماره 98
دوره 25 , شماره 97
دوره 25 , شماره 96
دوره 25 , شماره 95
سال 1398
دوره 24 , شماره 94
دوره 24 , شماره 93
دوره 24 , شماره 92
دوره 24 , شماره 91
سال 1397
دوره 23 , شماره 90
دوره 23 , شماره 89
دوره 23 , شماره 88
دوره 23 , شماره 87
سال 1396
دوره 22 , شماره 86
دوره 22 , شماره 85
دوره 22 , شماره 84
دوره 22 , شماره 83
سال 1395
دوره 21 , شماره 82
دوره 21 , شماره 81
سال 1394
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
دوره 20 , شماره 76
دوره 20 , شماره 75
سال 1393
دوره 19 , شماره 74
دوره 19 , شماره 73
دوره 19 , شماره 72
دوره 19 , شماره 71
سال 1392
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
دوره 18 , شماره 68
دوره 18 , شماره 67
سال 1391
دوره 17 , شماره 66
دوره 17 , شماره 65
دوره 17 , شماره 64
دوره 17 , شماره 63
سال 1390
دوره 16 , شماره 62
دوره 16 , شماره 61
دوره 16 , شماره 60
دوره 16 , شماره 59
سال 1389
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 57
دوره 15 , شماره 56
دوره 15 , شماره 55
سال 1388
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
دوره 14 , شماره 52
سال 1387
دوره 13 , شماره 48
دوره 13 , شماره 47
سال 1386
دوره 12 , شماره 46
دوره 12 , شماره 45
دوره 12 , شماره 44
دوره 12 , شماره 43
سال 1385
دوره 11 , شماره 42
دوره 11 , شماره 41
دوره 11 , شماره 39-40
سال 1384
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 37
دوره 10 , شماره 36
دوره 10 , شماره 35
سال 1383
دوره 9 , شماره 34
دوره 9 , شماره 33
دوره 9 , شماره 32
سال 1382
دوره 8 , شماره 30-31
دوره 8 , شماره 29
دوره 8 , شماره 28
دوره 8 , شماره 27
سال 1381
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
دوره 7 , شماره 24
دوره 7 , شماره 23
سال 1380
دوره 6 , شماره 22
دوره 6 , شماره 20-21
دوره 6 , شماره 19
سال 1379
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 15-16
سال 1378
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
سال 1377
دوره 3 , شماره 8-9
دوره 3 , شماره 7
دوره 3 , شماره 10-11
سال 1376
دوره 2 , شماره 5-6
دوره 2 , شماره 3
دوره 0 , شماره 4
سال 1375
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
برهان تجربه دینی: بررسی موردی، دیدگاه کیث یندل
نویسنده:
حمید امیر چقماقی، محمد محمد رضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
چکیده :
کیث یندل (Keith Yandell) از مدافعان تجربه دینی در اثبات وجود خداست. برهان وی مبتنی بر بسط اصل قرینه تجربی و تأکید بر ابطالپذیری تجارب دینی است. وی با بسط ایدههای ایجابی و سلبی در اصل قرینه تجربی به اصلی با چهار شرط میرسد که مقدمه اصلی استدلال وی را تشکیل میدهد. در این مقاله تلاش شده است برهان تجربه دینی یندل درباره اثبات وجود خدا در دیدگاه توحیدگرایانه با روش توصیفی- تحلیلی واکاوی گردد. در وهله نخست به تعریف و طبقهبندی انواع تجربه دینی از دیدگاه وی اشاره میشود. پس از آن برهان یندل تبیین شده، بخش پایانی مقاله به بررسی انتقادی دیدگاه وی و بیان نتایج به دست آمده اختصاص مییابد. دیدگاه وی از چند نظر با انتقاد مواجه است. یکسانانگاری وحی و تجربه دینی، تأکید بر دیدگاه تجربهگرایی و نقص ادله وی در قابل اعتمادبودن تجارب دینی از جمله نقدهایی است که در این مقاله به آنها پرداخته شده است. درنهایت اگرچه دیدگاه وی حائز نکات مثبتی است، به عنوان برهانی کارآمد موفق به نظر نمیرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفة دین و الهیات جهانی با رویکرد اسلامی
نویسنده:
مهدی عباس زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
پرسش اصلی نوشتار حاضر این است که آیا فلسفة دین و الهیات موسوم به جهانی، میتواند با رویکرد اسلامی دنبال شود یا نه؟ فلسفة دین اجمالاً عبارت است از تأمل عقلی بیروننگرانه در باب دین. این قسم معرفت، از سنخ فلسفههای مضاف و معرفت درجة دوم است و آشکارا از کلام (الهیات)، دینپژوهی و فلسفه متمایز است و با بهرهگیری از توانایی عقل نظری، به ارزیابی معتقدات ادیان و پدیدار عمومی دین میپردازد. در این نوشتار نشان داده خواهد شد فلسفة دین با رویکرد اسلامی امکانپذیر است و میتواند در مسیر تحقق قرار گیرد. اما از محوریترین مسائل فلسفة دین در روزگار ما، مسئلة الهیات جهانی است، تا آنجا که به نظر میرسد آنگاه میتوان از فلسفة دین با رویکرد اسلامی دفاع کرد که تکلیف این مسئلة مهم نیز با رویکرد اسلامی روشن شود. الهیات جهانی میکوشد بدون اتکای انحصاری بر یک دین خاص، بلکه بر مبنای مشترکات ادیان مختلف جهان، تبیینی روزآمد و قابلپذیرش از پدیدار عمومی دین ارائه دهد. اصلیترین مبنای الهیات جهانی در غرب، تکثرگرایی دینی است؛ اما نوع نگاه قرآن به مسئله دیگرادیان، با این مبنا سازگاری ندارد، بلکه بیشتر با شمولگرایی تناسب دارد و مبنای گفتوگوی بین پیروان ادیان را تکثرگرایی اجتماعی از طریق تساهل و مدارای پیروان ادیان میداند. اما این بدان معنا نیست که قرآن با اصل پیریزی یک «الهیات جهانی» مخالف است، بلکه بر عکس با نظر به برخی آموزههای قرآنی میتوان الهیاتی جهانی بر مبنای آموزههای مشترک ادیان، معنویت و تقدس، عقلانیت و کرامت انسانی تأسیس کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحویلگرایی در مطالعات جامعهشناختیِ دین
نویسنده:
علیرضا شجاعیزند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
عربی
چکیده :
یکی از پیامدهای شایع در مطالعات دین که مانع از شناخت درست و دقیقِ تجلیات آن در عرصههای فردی و اجتماعی گردیده، تحویلگرایی است. شیوع و رواج آن چنان ریشهدار و گسترده است که کمتر توجهی را به سوی خود جلب میکند؛ به همین دلیل چندان مورد امعان نظر قرار نمیگیرد. از نخستین گامهای لازم برای کنترل و غلبة بر رویکرد تحویلی، شناسایی و ردیابیِ آن در ادبیات نظری دینپژوهی است. «تحویلگرایی در مطالعات اجتماعیِ دین» این کار را با نشاندادنِ عقبه و مصادیقِ آن در موضوعات و حوزهها و سطوح مختلف و سپس با آشکارسازی آن در رهیافتهای نظری مطرح در جامعهشناسی دین دنبال کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین سه مؤلفه از الگوی روششناختی علوم انسانی اسلامی
نویسنده:
محمد رضا تقوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
بسیاری از دیدگاههای موجود در علم دینی در سطح نظری تلاش کردهاند تبیینی از روششناسی علم دینی ارائه نمایند؛ اما مشخص نکردهاند چگونه میتوان به صورت عملیاتی، یک پژوهش را اجرا نمود؟ هدف پژوهش حاضر تبیین سه مؤلفه از مدل روششناختی الگوی علوم انسانی اسلامی مختار است: 1) موضوعشناسی؛ 2) نظام مفاهیم پایه؛ 3) جهتداری علوم و دلالتهای روششناختی آن برای علوم انسانی اسلامی. پژوهش حاضر به احصای دو مسیر مشخص برای شناسایی موضوع و مفاهیم پایه منتهی گردید. جهتداری علوم مورد تأیید و سمت و سوی سیره، فعل و قول امام بر نظاموارۀ علوم انسانی اسلامی مفروض گرفته شد. استخراج «روشگان» و «منطق» حاکم بر دین، از طریق نگرش نظاموارهای به قرآن و سنت که از طریق همافزایی جهتدار فقیهان، فیلسوفان و عارفان بزرگ فراچنگ میآید، در حیطۀ تخصص فضلای حوزوی و نظریهپردازی برای انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب متناسب با منطق مذکور، در حیطۀ تخصص استادان علوم انسانی فرض شد. علیرغم عملیاتینمودن چندین شاخصه از مدل روششناختی مختار تا کنون هنوز تبیین بسیاری از شاخصههای مطرح در مدل مذکور برای تحقیقات آتی ضروری است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 199
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی امتداد مبانی هستیشناختی نظام سرمایهداری و اسلامی در شکلگیری رفتارهای فردی و ساختارهای اقتصادی جامعه با تأکید بر بیانات رهبری (رویکرد اقتصادی)
نویسنده:
احمدعلی یوسفی، مجتبی غفاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
پرداختن به موضوع امتداد مبانی هستیشناختی اسلامی از دو جهت حائز اهمیت است. نخست اینکه تمدن نوین اسلامی، باید بر پایه مبانی هستیشناختی اسلامی بنا شود. از جهت دوم، تمدن غرب با مبانی هستیشناختی متمایز و متباین با مبانی اسلامی، توانسته است مبانی خود را در رفتارهای فردی و ساختارهای جامعه امتداد دهد. از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیتالله خامنهای، مبانی اسلامی هنوز در رفتارهای فردی و نیز در ساختار اجتماعی ما امتداد پیدا نکرده است. در این پژوهش با روش تحلیل متن چگونگی امتداد مبانی هستیشناختی با تأکید بر بیانات ایشان دنبال میشود. همچنین این پژوهش در پی بررسی تطبیقی چگونگی امتداد مبانی هستیشناختی نظام اقتصادی سرمایهداری و اسلامی، با تأکید بر بیانات رهبری است. در این نوشتار منطقی برای امتداد مبانی در نظام اقتصادی طراحی میشود و این منطق در شکلگیری نظام اقتصادی سرمایهداری و اسلامی بررسی میگردد. نتایج نشان میدهد رفتارها، روابط و ساختار نظام اقتصادی سرمایهداری بر اساس همین منطق سامان یافتهاند و اجراییکردن این منطق در نظام اقتصادی اسلام منجر به رفتارها، روابط و ساختار متفاوتی خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 168
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ماهیت فهم متون قانونی
نویسنده:
محمدرضا ظفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
ماهیت فهم قانون در فلسفه اسلامی، معرفت است که آغاز فهم قانون با اعمال قواعد تفسیر و پایان آن، با عمل تفسیر حاصل میگردد. درنتیجه ماهیت فهم متن قانون را تصور معنای متن تشکیل میدهد و این غیر از ماهیت قضاوت یا دادرسی است که با معرفت تصدیقی یا انشای حکم حصول مییابند. نگارنده در این مقاله با روش نقلی- عقلی در پی این است با بیان ماهیت فهم و تفسیر و آثار آنها، وحدت ذاتی تفسیر و مراتب آن را از حیث سببیت و ضعف و کمال نمایان سازد. استعمال نص یا ظاهر در متون قانونی، سبب اتصاف تفسیر به صحیح یا مناسب میشود و این در هر دو طرف تقنین و تفسیر، وامدار قواعد عام و خاص تفسیر، یعنی قواعد زبانشناختی و اصول حقوقی است. چنانچه قانونگذار الفاظ و عبارات متن را با ابهام، اجمال، سکوت یا تعارض در هم آمیزد، عمل تفسیری قاضی نیز به بار نمینشیند؛ درحالیکه این خلاف مقاصد مقنن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 229 تا 263
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنا شناسی اوصاف الهی از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
محمد توکلی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
دیدگاه غالب علامه طباطبایی در معناشناسی اوصاف الهی ناظر به قبول معنای مشترک میان اوصاف کمالی خدا و مخلوقات است. مشاهده کمالات در مخلوقات و علت تامه بودن خداوند، لزوم پذیرش قاعده «معطی الشیء لایکون فاقداً له»، تحلیل وجودشناختی خداوند به مثابه واجبالوجود، صرفالوجود و واجد بساطت محضه و وحدت حقه مقتضی آن است که ذات الهی واجد جهات وجودی و کمالی تمامی موجودات به نحو برتر و شریفتر باشد. این اقتضا با تکیه بر نظریه «اشتراک معنوی و تشکیک وجودی» ضمن دلالت بر وحدت معنایی وجود و سایر مفاهیم کمالی میان خالق و مخلوق، اختلاف واقعی آنها را در مصادیق به نحو تشکیکی ارزیابی میکند. همچنین بر اساس نظریه روح معنا، معنا بدون دخالت خصوصیات مصادیق از حیثیت عامی که همان غرض و کارکرد ثابت در مسماهای مادی و مجرد لفظ است، حکایت میکند. با این حال به رغم پرهیز کلی علامه از معنای شایع تأویل، اقبال او به آن در مواردی، ظاهراً تا حدی از قول وی به وجود مجاز در سخن خداوند حکایت دارد. از این گذشته در معناشناسی اوصاف الهی در اندیشه علامه گاه شاهد آنیم که تعالی و تنزیه خدا از حدود مفاهیم و توصیفات بشری، از بیانناپذیری خداوند نشان دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 201 تا 227
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجرد نفوس گیاهی و حیوانی در حکمت اسلامی و برایند آن در فلسفه محیط زیست
نویسنده:
ابوالحسن غفاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسلام و محیط زیست
چکیده :
این مقاله با روش تحلیل عقلی در صدد معرفی پارادایم متخذ از حکمت اسلامی درباره فلسفه محیط زیست است. یافتههای مقاله نشان میدهد علاوه بر حیوانات، نباتات نیز از درجات و مراتب تجرد برخوردارند. بر این اساس در فلسفه محیط زیست اسلامی علاوه بر ارزش ذاتی محیط زیست باید از ارزش قدسی و الهی آن سخن گفته، تعامل انسان با نبات و حیوان را از حد تعامل با ابژه مادی به تعامل با موجودی که متعلق نفخه الهی است، ملاحظه کرد. در این نگرش انسان نه به مثابه مالک نبات و حیوان است و نه سلطنت و استیلا از نوع استیلای سوژه بر ابژه دارد، بلکه به مثابه مدیر و حافظ حقوق نبات و حیوان بوده و تصرفات او در نبات و حیوان در محور عقل و شرع تعریف میشود. این نوع نگرش به محیط زیست که با حفظ ارزش ذاتی و شرافت وجودی نبات و حیوان اعمال میشود در مسیر استکمال انسان تأثیر بسزایی دارد. بر این اساس هر نوع تصرف و دخالت عوامل انسانی در نبات و حیوان که خارج از تدبیر و حکم عقل و شرع انجام شود، با نگاه قدسی به محیط زیست منافات دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 129
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید