جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
ادبيات عرفانی
> 1395- دوره 8- شماره 15
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1403
دوره 16 , شماره 37
دوره 16 , شماره 36
سال 1402
دوره 15 , شماره 35
دوره 15 , شماره 34
دوره 15 , شماره 33
دوره 15 , شماره 32
سال 1401
دوره 14 , شماره 31
دوره 14 , شماره 30
دوره 14 , شماره 29
دوره 14 , شماره 28
سال 1400
دوره 13 , شماره 27
دوره 13 , شماره 26
دوره 13 , شماره 25
دوره 13 , شماره 24
سال 1399
دوره 12 , شماره 23
دوره 12 , شماره 22
سال 1398
دوره 11 , شماره 21
دوره 11 , شماره 20
سال 1397
دوره 10 , شماره 19
دوره 10 , شماره 18
سال 1396
دوره 9 , شماره 17
دوره 9 , شماره 16
سال 1395
دوره 8 , شماره 15
دوره 8 , شماره 14
سال 1394
دوره 7 , شماره 13
دوره 7 , شماره 12
سال 1393
دوره 6 , شماره 11
دوره 6 , شماره 10
سال 1392
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 8
سال 1391
دوره 4 , شماره 7
دوره 3 , شماره 6
سال 1390
دوره 3 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
سال 1389
دوره 2 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
سال 1388
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
معرفت در مشرب عرفانی روزبهان بقلی
نویسنده:
الهام تمدن، محمد رضا نصر اصفهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شناخت
,
مراتب شناخت
,
هدف و غایت عارف
چکیده :
چکیده اگرچه عرفان بهتمامی معرفت و شناخت است، از آنجا که این مکتب فکری ابعاد مختلفی دارد، شناخت به معنای دریافت و وصول به حقیقت، بخشی از راه اتصال به حقیقت است. این پژوهش به تبیین شناخت به این معنا و همچنین راهها و مراتب آن از منظر روزبهان بقلی فسایی شیرازی میپردازد. مسئلۀ اصلی این پژوهش، تبیین معرفت بهعنوان هدف غایی عارف، انواع و مراتب آن، روشهای رسیدن به آن، مقدمات و آثار و نتایج آن در مشرب عرفانی این عارف بزرگ قرن ششم هجری است. روش تحقیق در این گفتار، اسنادی کتابخانهای و از نوع توصیفی- تحلیلی است. ارائۀ نظریات روزبهان دربارۀ معرفت، تقسیمبندی صاحبان معرفت به سه نوع عوام و خواص و خاص الخاص، بررسی انواع و مراتب معرفت، مقدمات و آثار و ثمرات آن از نوآوریهای این پژوهش است. در نظر این عارف بزرگ، چهار عنصر نفس، روح، عقل و قلب دستگاههای دریافت و وصول به حقیقتاند، اما هریک از این چهار عنصر، ساحتی از معرفت را درمییابند که در ساحت تجلی حق، این همه را به دست قادر حق بسوزاند و آمادۀ جذبهای شود که توسط حق او را در بر میکشد و به ساحت حضور میبرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 178
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعارض محتوایی در رویکرد عرفانی منطقالطیر عطّار با رساله الطیر ابن سینا
نویسنده:
علی دهقان، ارسلان ساداتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان و عقل
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه بوعلی
,
فلسفه عرفان (فرا عرفان)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان و شریعت
,
نقد فقها بر متصوفه
کلیدواژههای فرعی :
علیت ,
پیر (عرفان) ,
منازل سلوک ,
رتبه روح(قسیم رتبه سر و نفس) ,
مقام توحید(عرفان) ,
عقل(قوه عاقله) ,
عقلانیت(اصطلاح وابسته) ,
تفسیر منطق الطیر ,
بی منطقی در عرفان ,
سلوک عقل محور سینوی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
یکی از مقاطع تقابل عقل و عرفان، رویکرد شریعتگرای برخی علما و عرفا با رویکرد خردگرای برخی حکما و فلاسفه در قرون پنجم تا هفتم است. این تقابل بهصورت تعارض های علمی و عقیدتی نامحسوس و عمیقاً اثرگذار، در زیر پوست خشن تاریخ آن قرنها در جریان بود و برخی از فلاسفه و عرفا نمایندة دو جبهه آن تلقی میشدند. هدف این تحقیق، واکاوی تشابهات و تباین های دو جریان فکری متقابل سینوی و عطاری است که نمایندگان دو رویکرد یادشده بودند. این پژوهش با طرح پیشفرض هدفمندی تصنیف و تألیف رسالات نمادین سلوک مرغان، تباینهای محتوایی رسالةالطیر ابنسینا و منطقالطیر عطار را بررسی میکند. پس از نقل اختصاری متون معارض، موارد تباین و تقابل معرفی و شرح، علل و عوامل منجر به بروز تقابلها بیان شده است. مغایرت در تلقی از جان و هبوط آن در جسم، رویکرد به ضرورت رهبری، نگاه به قوانین علمی و نفی منطق و علیت، تباین رویکرد به تعامل ملک مرغان با مرغان سالک، درونگرایی و شناخت برونگرای علمی-فلسفی، اختلافنظر در شمار سالکان واصل به مقصد و توفیق برای دیدار حضرت ملک، تعارض در سنجش سلوک شناختشناسانه به وسیلة عقل و عشق، از یافتههای این تحقیقاند که میتوان آنها را بازنمایی مبانی تقابل تاریخی عرفان شریعتمدار با عرفان مبتنی بر خردورزی فلسفی تعریف کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعارض «نظر و عمل» در مسئله «جبر و اختیار» از دیدگاه عطار نیشابوری
نویسنده:
حسن مهدی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قضا و قدر الهی
,
جبر و اختیار(کلام)
,
نظر و عمل
,
لوازم اخلاقی
,
کشش و کوشش
چکیده :
چکیده موضوع این نوشتار تبیین مسئلهگونگی موضوع جبر و اختیار در اندیشۀ عطار است؛ بدین معنا که چرا در برخی اشعار او صریحا با جبرگرایی مواجههایم و هرگونه اراده و قدرت از انسان سلب میشود، اما در مقابل اشعار فراوانی از او را نمیتوان بدون مختار بودن انسان فهم کرد. در تلاش برای تبیین این تعارض این نتیجه حاصل آمد که خاستگاه اصلی در واقع تعارض در دو مقام نظر و عمل است؛ آندسته از اشعار عطار که ناظر به مباحث نظری بهویژه مبتنی بر مبانی خداشناختی کلامی-عرفانی وی است، بهویژه تقریری که از بیعلّت بودن خداوند، فاعلیّت مطلق و قضاء و قدر الهی به دست میدهد به جبرگرایی محض میانجامد. امّا این جبرگرایی لوازمی دارد که با توصیههای اخلاقی و سلوکی، تکالیف دینی، تعلیم و تربیتپذیری انسان، هدایتگری انبیاء، مسئولیّت اخلاقی ناسازگار است و آنها را از اهمیّت و معنی تهی میسازد، چه آنکه پیشفرض بنیادی آنها مختار بودن انسان است، در صورتی که عطار در اشعاری که ناظر به مباحث عملی، سیرو سلوک عرفانی و توصیههای اخلاقی و امر و نهیهای دینی و ترغیب به مجاهدات و طاعات است، بر این امور تأکید دارد. در عین حال نشان دادیم که هرچند عطار، ضمن اعتراف به عجز خود در عرضۀ راهحلی عقلپسند، تلاش میکند برای رفع این ناسازگاری توجیهاتی مثل جمع کشش الهی و کوشش انسانی بیاورد، اما موفق نیست. در پایان نیز به برخی دیگر از لوازم اخلاقی جبرگرایی عطار دربارۀ ماهیّت مفاهیم اخلاقی اشاره کردهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 179 تا 214
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درخت در نمادپردازی های عارفانه و ریشه های اسطوره ای آن
نویسنده:
نوش آفرین کلانتر، طاهره صادقی تحصیلی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
سمبل (نماد)
,
دگردیسی
,
1. ادیان religions
,
عنایت (عرفان)
چکیده :
چکیده درخت از دورترین ایام، در اساطیر، آیینها و کیشهای عرفانی، دارای اهمیت بوده است. بسیاری از اقوام باستانی، آن را بهعنوان نماد جایگاه خدایان یا خود خدا میپرستیدند. در دورههای بعدی نیز وسیلۀ صعود به آسمان و یکی از راههای برقراری ارتباط با خدایان بوده است. در متون عرفانی، از نماد درخت برای تبیین مفاهیم گوناگون استفاده شده است. تکرار مضمون درخت در اساطیر و عرفان، این سؤالات را برای نگارندگان ایجاد کرد: 1. کارکردهای درخت در عرفان چه ارتباطی با کارکردهای اسطورهای آن دارند؟ 2. نماد درخت از اسطوره تا عرفان، چه مراحلی از دگردیسی را پشت سر نهاده است؟ در این جستار با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، ارتباط میان مضامین عرفانی درخت و باورهای اساطیری بررسی میشود. مطابق نتایج، برخی از کارکردهای درخت در عرفان که عبارتاند از: نمادینگی تجلیگاه خدا، معرفت، انسان کامل و آفرینش، صورت تحولیافتۀ کارکردهای درخت در دوران اساطیری است. باورهای اسطورهای با رشد فکری بشر، تغییر چهره دادهاند، صورتی معقول یافتهاند و به شکل متعادلتری در ادیان نمود پیدا کردهاند. این باورهای تعدیلشده، بر اثر مجاورت یا تأثیرپذیری عرفان اسلامی از ادیان و نحلههای عرفانی قدیمیتر، وارد ادبیات عرفانی شدهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی ابعاد شخصیت ذوالنون در سه تذکره(طبقاتالصوفیه، تذکرةالاولیا و نفحاتالانس)
نویسنده:
حکیمه دانشور، محمد تقوی، مریم صالحی نیا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شخصیت
,
طبقات الصوفیه
,
نفحات الانس
,
personification
چکیده :
چکیده طبقاتالصوفیه انصاری و تذکرةالاولیا عطار و نفحاتالانس جامی، از آثار مهم و مدون تاریخ تصوف هستند که در شرححال و رفتار مشایخ این آثار، هدف، محتوا و طرز بیان مشترکی دارند. علاوهبراین، در هرسه آنها تحت تأثیر افکار و عقاید و اوضاع روزگار مؤلفانشان، به بخشهایی خاص از احوال و رفتار و اوصاف مشایخ توجه شده که از منظرهای مختلف قابلبررسی است. ذوالنون مصری یکی از برجستهترین مشایخ صوفیه است که در این پژوهش، با بررسی تطبیقی گزارش تاریخی، وصفی و روایی شخصیت او در این سه اثر درمییابیم که وجه اشتراک هر سه اثر، شناساندن استعلایی شخصیت ذوالنون درجهت تعلیم مبانی تصوف است، اما انصاری در عصر تعصب و مواجهه با درگیریهای مذهبی و فرقهای آن زمان و در مسیر تکوین مبانی تصوف، ذوالنون را عارفی متشرع و مذهبی میداند. عطار با استفادۀ فراوان از کرامات و بهرهگیری ماهرانه از عناصر داستان، با نگاه انتقادی به روزگار پر از فسادش او را عارفی مبارز و مردمی میشناسد. درنتیجه تصویر ذوالنون در اثر عطار، با تصویر او در طبقات متفاوت است. جامی نیز سعی میکند بدون توجه به اوضاع اجتماعی خود، ذوالنون را صوفی معتدلی معرفی کند که رسالت تعالیمش، هدایت فرد بهسوی مبانی اخلاقی است، عارفی معتدل و اخلاقمدار.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل جغرافیای نمادین مکان- کهف در تفسیر عرائس البیان روزبهان با رویکرد نقد مضمونی
نویسنده:
راضیه حجتی زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روزبهان
,
اصحاب کهف
,
مکان
,
نقد مضمونی
,
تفسیر عرائسالبیان
,
افق-منظر
چکیده :
چکیده یکی از وجوه تأثیرگذاری قرآن کریم بر تفسیرهای عرفانی، توجه به بعد زمان و مکان در زندگی بشری است. نظریههای گوناگونی در نقد ادبی معاصر به تحلیل سیمای مکان میپردازند که از آن میان، نظریۀ افق-منظر میشل کولو در تحلیل تفسیر عرفانی روزبهان کارآمدتر است؛ زیرا این نظریه بهعنوان شاخهای از نقد مضمونی قادر است مکان را از عنصری در پسزمینة روایت، به عنصری نمادین و معنادار تبدیل سازد و جهانبینی عرفانی را از خلال تعامل میان انسان و محیط تبیین سازد. با توجه به این امر سؤال اینجاست که چه رابطهای میان مکان-کهف و نگرش عرفانی روزبهان در عرائسالبیان وجود دارد. بهاجمال میتوان گفت روزبهان بیشتر رویکردی پدیدارشناختی به مقولة مکان دارد. غار نمادی از یک خاطرة ازلی است که عارف میکوشد در مسیر سلوک خود آن را در قابهای مختلفی از مکاشفههای خود نمایان سازد. عارف در توصیف قابهای خود در یک مکان نمیماند، بلکه از مکانی به مکان دیگر گذر میکند. از اینرو، گاه از کهف بدن به کهف رعایت و سپس به کهف غیرت، روح، محبت و جز آن عبور میکند؛ بنابراین میتوان گفت که مکان در تجربة عرفانی، واقعیتی محصور و عبور ناپذیر نیست، بلکه واقعیتی انعطافپذیر است که عارف را در مسیر صیرورت و سلوک همراهی میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حدیث قبا در متون عرفانی
نویسنده:
محمود نعمتی، مرتضی هاشمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
حدیث قدسی قبا
چکیده :
از آنجا که قرآن و احادیث نبوی دو خاستگاه اصیل معارف عرفان اسلامی هستند، اهل طریقت برای دستیافتن به مطالب بلند، در باطن آنها غور کردهاند و افزون بر آن دو، با تأمل در احادیث قدسی منقول از نبی اکرم (ص) به معارف والایی دست یافتهاند. یکی از آن احادیث، حدیث قدسی قبا است. در متون عرفانی به روایت از پیامبر روایت شده است: «اولیائی تحت قبائی لایعرفهم غیری.» از آن رهگذر که نسبتدادن حدیث به پیامبر (ص) از اهمیت حدیثشناسانۀ والایی برخوردار است، میطلبد در یکایک احادیث مروی از رسول خدا (ص) تأمل، و در صحتوسقم آنها کنکاش شود و صحیح از ناصحیح آن تمایز صورت گیرد. حدیث قدسی قبا یکی از دهها سخنانی است که با عنوان حدیث قدسی در متون عرفانی جا خوش کرده است؛ درحالیکه اثری از آن در مصادر حدیثی تشیع و تسنن یافت نمیشود. این خود دستمایهای برای تحقیق در صحت و عدم صحت صدور آن از زبان پیامبر (ص) شده است. با توجه به استنباط عرفا از آیههای قرآن و زایش حدیث، و با توجه به اصحاب سر که در شأنشان خبر وارد شده است، فرصت مییابیم که قائل شویم این سخن از خبر رسول خدا نشئت یافته و سخنی عارفانه است، نه حدیث قدسی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 29
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید