جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهش های فلسفی - کلامی
> 1379- دوره 2- شماره 5,6
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
سال 1403
دوره 26 , شماره 2
دوره 26 , شماره 1
سال 1402
دوره 25 , شماره 4
دوره 25 , شماره 3
دوره 25 , شماره 2
دوره 25 , شماره 1
سال 1401
دوره 24 , شماره 4
دوره 24 , شماره 3 ویژه نامه « الهیات، فلسفه و اخلاق: یادبود ویلیام ج. وین رایت»
دوره 24 , شماره 2 پیاپی 92
دوره 24 , شماره 1 پیاپی 91
سال 1400
دوره 23 , شماره 4 پیاپی 90
دوره 23 , شماره 3 پیاپی 89
دوره 23 , شماره 2 پیاپی 88
دوره 23 , شماره 1 پیاپی ۸۷
سال 1399
دوره 22 , شماره 4 پیاپی 86
دوره 22 , شماره 3 پیاپی 85
دوره 22 , شماره 2 پیاپی 84
دوره 22 , شماره 1 پیاپی 83
سال 1398
دوره 21 , شماره 80
دوره 21 , شماره 79
دوره 21 , شماره 4 پیاپی 82
دوره 21 , شماره 3 پیاپی 81
سال 1397
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
دوره 20 , شماره 76
دوره 20 , شماره 75
سال 1396
دوره 19 , شماره 74
دوره 19 , شماره 73
دوره 19 , شماره 71
سال 1395
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
دوره 17 , شماره 68
دوره 17 , شماره 67
سال 1394
دوره 17 , شماره 66
دوره 17 , شماره 65
دوره 16 , شماره 64
دوره 16 , شماره 63
سال 1393
دوره 16 , شماره 62
دوره 16 , شماره 61
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
سال 1392
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 57
دوره 14 , شماره 55,56
سال 1391
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
سال 1390
دوره 13 , شماره 50
دوره 13 , شماره 49
دوره 12 , شماره 48
دوره 12 , شماره 47
سال 1389
دوره 12 , شماره 45,46
دوره 11 , شماره 43,44
سال 1388
دوره 11 , شماره 42
دوره 11 , شماره 41
دوره 10 , شماره 40
دوره 10 , شماره 39
سال 1387
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 37
دوره 9 , شماره 36
دوره 9 , شماره 35
سال 1386
دوره 9 , شماره 34
دوره 9 , شماره 33
دوره 8 , شماره 31,32
سال 1385
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
دوره 7 , شماره 28
دوره 7 , شماره 27
سال 1384
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
دوره 6 , شماره 24
سال 1383
دوره 6 , شماره 22,23
دوره 5 , شماره 20-21
دوره 5 , شماره 19
سال 1382
دوره 5 , شماره 17,18
دوره 4 , شماره 15,16
سال 1381
دوره 4 , شماره 13,14
دوره 3 , شماره 11,12
سال 1380
دوره 3 , شماره 9,10
دوره 2 , شماره 7,8
سال 1379
دوره 2 , شماره 5,6
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
سال 1378
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
کثرت گرایی دینی
نویسنده:
مریم لاریجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انحصارگرایی دینی (مسائل جدید کلامی)
,
شمول گرایی دینی (مسائل جدید کلامی)
,
کثرت گرایی(کلام جدید)
,
پدیدار شناسی دین
,
سنت های دین
چکیده :
میدانیم که دین طیف گسترده ای از عقاید واعامال گوناگون را شامل است دراباره مقوله دین چها نظریه مهم در عرصه کلام جدید مطرح شده است .و درباره این نظریه ها سوالات جالب توجهی مطرح است که برخی از آنها عبارتند از ، افزایش محبوبیت کسرت گرایی و شمول گرایی را چگونه می توان تحلیل کرد .چگونه باید کسرت گرایی راا بیان کنیم مقاله حاضر بر آن است که به صورت فشرده به تبیین و نقادی این سوالات بپردازد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 155
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابن عربی، مولانا و اندیشه وحدت وجود 2
نویسنده:
ابوالفضل محمودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت وجود
,
وحدت
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
تجلی
,
عرفان نظری
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
شهود(اسماء اول عرفان نظری)
چکیده :
اندیشه وحدت وجود، از اندیشههای اساسی عرفان نظری اسلامی بوده و ابنعربی و مولانا از قلل رفیع آن هستند. موضوع این مقاله ربط و نسبت میان این سه است. این نوشتار از دو بخش تشکیل شده است: در بخش اول که در این شماره عرضه میگردد و قسمت اعظم مقاله را تشکیل میدهد، چیتیک (نویسنده مقاله) پس از اشاره به معنا و ساختار لغوی وحدت وجود، اجمالی از تاریخچه آن را در میان صوفیه از قرن دوم تا زمان ابنعربی ذکر میکند. سپس با تفصیل بیشتری به توضیح روش ابنعربی، دیدگاه او در مورد وحدت وجود، تنوع نظریات او در این مورد و سادهانگاریها و کژفهمیهایی که بهویژه خاورشناسان در فهم تعالیم ابنعربی رواداشتهاند، یادآور میشود. وی در ادامهی این بخش به بررسی اندیشه وحدت وجود در میان شاگردان باواسطه یا بیواسطه ابنعربی از قونوی گرفته تا عبدالرحمن جامی، میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 179 تا 207
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحدت وجود یا وحدت شهود از دیدگاه ابن عربی و اکهارت
نویسنده:
قاسم کاکایی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت وجود
,
وحدت شهود
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
عرفان نظری
,
هستیگرایی = اگزیستانسیالیسم (مکتب فلسفی)
چکیده :
نظریه «وحدت وجود» که از جانب عرفا مطرح شده به علت دور از عقل بودن و نیز مخالفت با بعضی از ظواهر متون مقدس، مورد انتقادهای فراوان قرار گرفته است. جمعی از طرفداران این نظریه برای کاستن چنین انتقادی آن را به «وحدت شهود» تأویل کردهاند و آن را بیشتر مقولهای «معرفت شناختی» دانستهاند تا «وجود شناختی». مقاله حاضر بر آنست تا این بحث را از دیدگاه دو عارف بزرگ مسلمان و مسیحی، یعنی ابن عربی و اکهارت مورد بررسی قرار دهد و نیز نشان دهد که تمایز بین «وحدت وجود» و «وحدت شهود» با مبانی عرفا سازگار نیست و نزد آنان این دو یک چیز بیشتر نیستند. هم چنان که بین «ذهن» و «عین» نیز چنین تمایزی را قائل نیستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 177
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا می توانیم درباره خدا سخن بگوییم؟
نویسنده:
امیر عباس علیزمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
تمثیل اسنادی
,
تناقض نماهای دینی
,
زبان اشاری
,
زبان انکشاف
چکیده :
ونسانبرومر در این بحث، تلاش میکند تا به طرح دیدگاههای مختلف در باب«امکان سخن گفتن از خدا» بپردازد. او ابتدا به طرح محدودیتهای سخن گفتن از خدا پرداخته و به سه نوع محدودیت دینی، معرفت شناختی و معنایی اشاره میکند. او در این بحث به مسئله «تناقض نماهای دینی» پرداخته و دو رهیافت کاملا متفاوت را در برخورد با این مسئله بیان میکند. در ادامه بحث از تناقض نماها به موضوع «اختلاف کیفی نامتناهی بین خدا و مخلوقات» پرداخته و ارتباط آن را با مسئله «امکان سخن گفتن از خدا» بیان میکند. برومر، «زبان اشاری» را به عنوان یکی از راه حلهای پیشنهادی برای مشکل سخن گفتن از خدا دانسته و به نقد و بررسی آن میپردازد. «زبان انکشاف»، که مدعی است ما خدا را فقط هنگامی که خودش را بر ما آشکار میکند، تجربه میکنیم و به میزان همین انکشاف و تجربه و متناسب با آن میتوانیم درباره او سخن بگوییم، دیدگاه دیگری است که برومر آن را نقد و بررسی میکند.برومر در ادامه این بحث به بررسی نظریه تمثیلی توماسآکوینی پرداخته و با تفکیک تمثیل توصیفی از تمثیل تناسبی، به نقد و بررسی دیدگاه توماس میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 143
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قاضی سعید و نظریه خاص او درباره اسما و صفات حق تعالی
نویسنده:
مرضیه صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عینیت ذات و صفات
,
نظریه نیابت
,
صفات خدا
,
مباینت خدا از مخلوقات
,
صفات(عنوان اصلی، عرفان نظری)
,
اشتراک لفظی
,
زیادت صفات
,
سلب مقابلات
چکیده :
این مقاله در صدد تبیین دیدگاه خاص قاضی سعید درباره چگونگی و کیفیت اتصاف واجب تعالی به صفات است از آن جا که توضیح دقیق این مسئله، منوط به تبیین اصول فکری و مبنایی قاضی سعید است، لذا در ابتدا به این مبانی اشاره شده و سپس چون به نظر نویسنده قول حق در مسئله قول صدرالمتألهین شیرازی است، مقایسهای اجمالی بین این دو دیدگاه به عمل آمده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 125
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هویت شخصی و نظریه های جاودانگی
نویسنده:
امیر دیوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هویت شخصی
,
جاودانگی جسمانی
,
جاودانگی روحانی
,
رابطه شخص با بدن
چکیده :
فکر و اندیشه بشری درباره مسئله جاودانگی و کیفیت آن همواره حساس و فعال بوده است و دعوت انبیای الهی به سوی ایمان به جاودانگی بر این حساسیت بسیار افزوده است . خصوصیات این تفکر و نتایج آن در فلسفه و کلام به طور عام و فلسفه و کلام اسلامی به طور خاص جلوه کر شده است در این مقاله تلاش می شود تا نخست آرای مختلف فیلسوفان و متکلمان مسلمان در ارتباط جاودانگی با مسئله هویت شناسی گزارش شود ودر مرحله بعد کیفیت برخوردهر رای درحل این مسئله تقریر می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 109
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تشکیک در فلسفه اسلامی
نویسنده:
احمد عابدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اختلاف تشکیکی
,
تشکیک خاصی
,
تشکیک عامی
,
تشکیک ماهیت
,
مراتب وجود(خاص)
,
وحدت در عین کثرت
,
اختلاف مراتب
,
حقایق متبانیه
چکیده :
تشکیک مراتب وجود مسئلهای است که قریب به اتفاق ابتکارات ملاصدرا در حکمت متعالیه بر آن بنا شده است با وجود این صدرالمتألهین در آثار خود«تشکیک وجود» را چنان مسلم و قطعی انگاشته که هیچ دلیلی بر آن اقامه ننموده و تنها با تشبیه کردن وجود به نور، تشکیک خاصی وجود را در هر دو پذیرفته است.این مقاله کوششی برای یافتن برهان فلسفی بر مسئله تشکیک است که از راه اختلاف آثار وجود و نفی تباین بین وجودات به این مقصود رسیده و آن را از منظر شارحان فلسفه ملاصدرا مورد مطالعه قرار داده است. باید خاطر نشان کرد از آنجا که مقاله در مقام تفسیر و اثبات نظر معروف و رایج بوده از نقد آن خودداری کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 47
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سبک و شیوه صدرالمتألهین در تفسیر قرآن
نویسنده:
علی دهقان منگابادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روش های تفسیری
,
تفسیر ملاصدرا
,
هرمنوتیک
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
ملاصدرا حکیم فرزانه اسلامی تالیفات و آثار قلمی متعددی از خود بر جای گذاشته است کتاب تفسیر ملاصدرا از مهمترین تالیفات وی میباشد او در تفسیر خود به مباحث کلامی مفسران توجه و افر داشته است و به مناسبت به ذکر آرای آنها پرداخته است . و گاه در صدد رد نظریات آنان برآمده است .ملاصدرا در تفسیر خود به نوعی تحت تاثیر مفسرانی چون ابوحامد غزالی ، طبرسی ، فخر رازی ، بوده است ملاصدرا مهمترین وظیفه مفسران را توجه به معانی بطون آیات میداند و میگوید : مفسرانی به حقیقت نزدیکترند که بتوانند از حقایق و رموز آیات پرده برگیرند و در این خصوص ضمن ارائه معیار و ملاکهای تاویل به طبقه بندی مفسران پرداخته است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 19
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گفت و گو با جان کاتینگهام درباره دکارت
نویسنده:
مرتضی فتحی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ثنویت
,
فلسفه غرب
,
تصورات جعلی((دکارت)، قسیم تصورات فطری و خارجی)
,
شک((مقابل یقین به معنی اخص)، اصطلاح وابسته)
,
سه گانهانگاری
چکیده :
گفت و گوی حاضر از سوی مجله کوگیتو به مناسبت چهارصدمین سالگرد تولد دکارت با یکی از برجستهترین دکارتشناسان معاصر درباره وضعیت فلسفه دکارت در جهان کنونی، نحوه آموزش آن، درسهای کلی و ویژه آن برای نسل امروز صورت گرفته است و به طرح مسائلی، چون شک دکارتی - و گستره آن، کوگیتو و تعابیر مختلف آن، جایگاه خدا در فلسفه دکارت، دو گانه انگاری و وحدت گوهری نفس و بدن، تبیین جایگاه حیوانات در فلسفه دکارت، چگونگی تبیین احساس و تخیل با نظریه سه گانه انگاری و پارهای دیگر از آموزههای اصلی دکارت میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اتحاد عاقل و معقول از دیدگاه ابن سینا
نویسنده:
محمد ذبیحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معقول
,
عاقل
,
اتحاد
,
فلسفه بوعلی
,
صورت
,
عقل(منطق)
,
ماده و نفس
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
یکی از مباحث اساسی و کلیدی در فلسفه مسئله اتحاد عاقل و معقول است که اثبات و عدم اثبات آن نقش بنیادین در پارهای از مسائل فلسفی دارد. از دیرباز حتی خیلی پیش از اسلام این مسئله مورد توجه اندیشمندان بوده و دیدگاههای متفاوتی درباره آن ارائه شده است. در این میان، دیدگاه رئیس فلاسفه مشاء در عالم اسلام به درستی روشن نیست؛ ایشان از سویی، در کتاب شفاء و اشارات به طور صریح و قاطع به مخالفت با آن پرداخته است، و از سوی دیگر، در کتاب مبدأ و معاد با ارائه بیانی اجمالی و تفصیلی به طور جانبدارانه از نظریه اتحاد عاقل و معقول دفاع کرده، آن را اثبات میکند. این که کدام نظریه مورد اعتقاد ابن سینا بوده و این که کدام یک از این دو دیدگاه او مقدم بر دیگری است و یا آن چه در مبدأ و معاد آورده شده بر اساس ممشای قوم (مشائین) بوده یا نه، مباحثی است که در این مقاله تلاش شده با استمداد از شواهد و قراین تا حدودی به آن پاسخ داده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 33
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید