جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرور > مرور مجلات > پژوهش های فلسفی - کلامی > 1391- دوره 14- شماره 53
  • تعداد رکورد ها : 10
نویسنده:
احمد احمدی، محمد رصافی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
چکیده :
ادعا شده است که اصالت وجود و نظام تشکیکی وجود در اندیشه فلسفی ملاصدرا به نظریه نام‌گرایی می‌انجامد. این ادعا به بیان‌های مختلف مطرح شده است. یکی از نتایج اصلی نام‌گرایی، نفی کلی طبیعی و نیز هر گونه امور مجرد، مانند مثل افلاطونی، است. اعتباریت ماهیت مهم‌ترین دلیل کسانی است که معتقدند نظام صداریی فاصله چندانی تا نام‌گرایی ندارد و به کمک تشکیک خاصی و حرکت جوهری، این ادعا را تقویت می‌کنند. برخی از شارحان ملاصدرا نیز – بدون آنکه به ارتباط اصالت وجود و نام‌گرایی اشاره کنند– به گونه‌ای سخن گفته‌اند که گویا در نظام فلسفی ملاصدرا، کلی طبیعی هیچ جایگاهی ندارد و استفاده او از این اصطلاح در اثر رسوبات اندیشه اصالت ماهیت بوده که تا پیش از او رواج داشته و حتی خود او در ابتدا چنین می‌اندیشیده است. این مقاله، در مقابل، در پی رد این مدعاست. با بررسی دقیق نظام ملاصدرا، این نتیجه به دست می‌آید که استفاده ملاصدرا از اصطلاحاتی مانند کلی طبیعی، صورت نوعیه، ذات و ماهیت از رسوبات اندیشه اصالت ماهیت نیست، بلکه او با نگرشی متفاوت این اصطلاحات را به کار می‌برد. علاوه بر آن، به مثل افلاطونی نیز معتقد است و آن را با قدری اصلاح و تعدیل در نظام فلسفی خود جای می‌دهد. بنابراین، ملاصدرا نه تنها نام‌گرا نیست، بلکه واقع‌گرایی است که بین نظریه افلاطون و ارسطو جمع کرده و در حقیقت علاوه بر مثل، صورت نوعیه، کلی طبیعی و ماهیت را نیز موجود می‌داند؛ هرچند نحوه وجود کلی طبیعی، ذات و ماهیت بالعرض یا بالتبع است
صفحات :
از صفحه 5 تا 24
نویسنده:
فائزه برزگر تبریزی، حمیدرضا آیت اللهى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نویسنده:
محمدمهدی گرجیان، محمود موسوی، معصومه اسماعیلى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اصالت وجود و نام‌گرایی در نظام فلسفی صدرایی / احمد احمدی، محمد رصافی. 5 مبانی و ویژگی‌های اصلی فلسفۀ تحلیلی دین /فائزه برزگر تبریزی، حمیدرضا آیت‌اللهی. 25 چیستی شناخت از دیدگاه اسپینوزا / محمدعلی عبداللهی، مهدی مطهری.. 51 تفسیر هستی‌شناختی از عینیت اندیشه نزد فرگه / محمدرضا قربانی، موسی اکرمی. 73 عقلانیت اشراقی در اندیشه فلسفی ابن‌سینا / محمد‌مهدی گرجیان، سید محمود موسوی، معصومه اسماعیلی. 101 بررسی مفهوم و نقش فلسفه در «فلسفه برای کودکان» با توجه به روش متیو لیپمن / علی ستاری.. 121 عقل‌گرایی و کارکردهای آن در تحوّل اندیشۀ دینی از منظر قرآن / محمّدتقی دیاری بیدگلی، سیّد جمال‌الدین میرمحمدی 133 بررسی و نقد جریان فکری شعوبیه و تأثیر آن بر کلام شیعی / سید محمدرضا حسینی. 171 اصطلاح هورقلیا در اندیشۀ شیخ احمد احسایی و سهروردی / علی‌اکبر باقری.. 199
نویسنده:
محمدرضا قربانى,موسى اکرمى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نویسنده:
على ستاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نویسنده:
محمدعلى عبداللهى,مهدی مطهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نویسنده:
سید محمدرضا حسینى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
نویسنده:
على اکبر باقری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نویسنده:
محمدتقى دیاری بیدگلى,سید جمال الدین میرمحمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 10