جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
عرفان اسلامی (دانشگاه آزاد زنجان)
> 1402- دوره 19- شماره 75
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 20
سال 1403
دوره 21 , شماره 80
دوره 21 , شماره 79
سال 1402
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
دوره 19 , شماره 76
دوره 19 , شماره 75
سال 1401
دوره 19 , شماره 74
دوره 19 , شماره 73
دوره 18 , شماره 72
دوره 18 , شماره 71
سال 1400
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
سال 1399
دوره 17 , شماره 68
دوره 17 , شماره 67
دوره 17 , شماره 66
دوره 17 , شماره 65
سال 1398
دوره 16 , شماره 64
دوره 16 , شماره 63
دوره 16 , شماره 62
دوره 16 , شماره 61
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
سال 1397
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 57
دوره 14 , شماره 56
دوره 14 , شماره 55
سال 1396
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
سال 1395
دوره 13 , شماره 50 زمستان 1395
سال 1394
دوره 11 , شماره 44
دوره 11 , شماره 43
سال 1393
دوره 11 , شماره 42
دوره 11 , شماره 41
دوره 10 , شماره 40
دوره 10 , شماره 39
سال 1392
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 37
دوره 9 , شماره 36
دوره 9 , شماره 35
سال 1391
دوره 9 , شماره 34
دوره 9 , شماره 33
دوره 8 , شماره 32
دوره 8 , شماره 31
سال 1390
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
دوره 7 , شماره 28
دوره 7 , شماره 27
سال 1389
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
دوره 6 , شماره 24
دوره 6 , شماره 23
سال 1388
دوره 6 , شماره 22
دوره 6 , شماره 21
دوره 5 , شماره 20
دوره 5 , شماره 19
عنوان :
تطبیق و مقایسه مقام فقر از دیدگاه خواجوی کرمانی و شاه نعمتالله ولی
نویسنده:
سوری بیدآبادی ، رویا احمدامرجی ، شاهپرک فرحبخش اصفهان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
فقر به عنوان یکی از مراحل سیر و سلوک نهتنها در ادبیات، بلکه در حوزۀ عرفانی دارای اهمیت فراوانی است. سالک در این مقام با نفی ماسوی الله به فنای فی الله دستمییابد که نهایت عرفان است. این جستار با روش تحلیلی- تطبیقی دیدگاه دو عارف و شاعر برجستة قرن هشتم، خواجوی کرمانی و شاه نعمتالله ولی، را در رابطه با مفهوم فقر بررسی و مقایسهکردهاست. یافتههای پژوهش نشانمیدهد که دیدگاه هر دو شاعر به فقر دربردارندة فقر معنوی است که تعالیدهنده روح انسانی بهسوی کمال و جایگاه بالایی نسبت به غنا دارد. با این تفاوت که خواجو در برخی ابیات که بسامد کمی دارد، فقر مادی را در نظر داشتهاست. هم چنین وی در کاربرد معنای فقر از اصطلاحات دیگری همچون: گدایی، بینوایی استفادهنموده، در حالی که شاه نعمتالله علاوهبر این واژگان، از واژة «درویشی» نیز بسیار استفادهکردهاست. این نوع کاربرد فقر گویای تنوع زبان تصوف دو شاعر در بیان مقصود عرفانی خویش و دوگانگی مفهوم فقر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 234 تا 253
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر معنویت و عرفان در بین عالمان و صوفیان تشیعگرا در نیمه اول قرن نهم هجری
نویسنده:
یوسف ظهوریان ، اردشیر اسدبگی ، شهربانو دلبری ، علیرضا روحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
از ویژگیهای بارز قرن نهم هجری از نظر مذهبی، رواج مذهب تشیع و اظهار قشر فرهنگی و فرهیخته نسبت به این مذهب بود. سیاست آزادی مذهبی تیموریان که ادامه سیاست مغولان بود. زمینه را برای تضارب آراء مهیا کرد. در این راستا مکتب تشیع که از پایههای اعتقادی استواری برخوردار بود، با انگیزههای معنوی، الهی و عرفانی رشد چشمگیری کرد که درنهایت مقدمات تشکیل حکومت شیعی ایجادگردید. همچنین آرامش ایجادشده بعد از فتوحات تیمور و علاقه و احترام وی به علما، دانشمندان و صوفیان نیز مشاهدهمیگردد. دراین دوره عالمان یا شیعه بودند و اساس تألیفات خود را بر بعد عرفان و تشیع قرارمیدادند و اگر هم سنی بودند، سنی کم تعصب و یا متمایل به شیعه بودند. حال تلاشهای عالمان و دانشمندان در دوره قبل و مقارن روی کار آمدن تیموریان برای ایجاد تشیع حائز اهمیت است که این پژوهش به آن میپردازد. شیوة این جستار (توصیفی - تحلیلی) میباشد. پرسش اصلی این تحقیق این است که آیا با مطالعۀ آثار دانشمندان این دوره میتوان به دیدگاههای عرفانی آنها در زمینه تشیع دستیافت؟ نتایج بررسی نشانمیدهد که آثار امیرعلیشیرنوایی، خنجی، عبدالرحمن جامی و غیره از اهل سنت و متصوفه نمودی از عرفان و تشیع را در آثار خود دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 195 تا 211
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تسبیح مقرّبون و تأثیر آن در صیرورت اصحاب یمین با رویکرد تأویلی عرفانی بر ساختار سوره انسان
نویسنده:
محمدرضا آرام
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره انسان
چکیده :
تسبیح در هستی، در حقیقت بیانگر امر تجلی و حیات است؛ آنگاه که اراده الله بر خلقت تعلق میگیرد، سنت الهی بر آن استوار است که هستی هر شیء منوط به امر تسبیح آن باشد. در این راستا، تسبیح انسان، آنگاه که در مسیر حبّ به مقرّبون قرارگیرد به شکل تحمید آشکارمیشود که تسبیحی است خاصِ کسانی که در مسیر صراط مستقیم قراردارند. در ساختار سوره انسان چگونگی این تسبیح به تصویر کشیدهشدهاست؛ در این سوره، معصومین (علیهم السلام) به عنوان مصداق مقرّبون ذاتی معرّفىشدهاند. این سوره مشتمل بر 31 آیه است که آیات 5 تا 15آن اوصافی از مقرّبون را تشریحنموده، درآیات 16 تا 23 به ویژگیهای محبین آنان و چگونگی ارتباطشان با مقرّبون اشارهشده و در7 آیه آخر نیز راهکارهای نیل به مقام مقرّبون ارائهگردیدهاست. در این نوشتار به شیوه ساختارشناسی تأویلی سوره، این حقیقت عظیم بهدستآمده که یکی از جنبههای تسبیح مقرّبون، در سوره دهر در بُعد وجه اللهی بودن آنان، خود را آشکار میسازد. درخصوص تسبیح محبّین نیز اینگونه نتیجه میشود که بهواسطه مودّتی که با مقرّبون دارند، در چارچوب تسبیح صراط مستقیم قرارخواهندگرفت که سبب میشود به لطف الهی به درجه قرب اکتسابی نایلآیند که این همان تحمید اصحاب یمین است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آسیبشناسی مبنایی، روششناختی و غایی تفسیر عرفانی قرآن کریم
نویسنده:
سیده فاطمه حسینی میرصفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در طول تاریخ جریان تفسیری صوفیانه و عرفانی از یک سو به منظور پاسخ به نیازهای شناختی و معرفتی مخاطبان و اهتمام نسبت به جنبههای تربیتی، اخلاقی و معنوی آن مورد توجه و اهتمام مفسران قرآن کریم قرارگرفته، و از سوی دیگر به جهت وجود انحرافاتی در تأویلات عرفانی، مخالفانی هم داشته و در حوزههای مبنایی، روش شناختی و غایی دارای آسیبهایی است. هدف از این پژوهش شناسایی، تحلیل و بررسی آسیبهای حوزه مبنایی، روش شناختی و غایی تفسیر عرفانی قرآن کریم میباشد. این پژوهش از نظر هدف، پژوهش کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها، یک پژوهش کیفی است. از نظر روش پژوهش نیز توصیفی - تحلیلی میباشد. از یافتههای این پژوهش میتوان به منظور کاربست در نگارش تفاسیر عرفانی و بیان منظور و مقصود خداوند متعال از آیات با رویکرد تربیتی و شناختی در جهت اعتلای اخلاق و تربیت مخاطبان قرآن کریم بهرهجست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 194
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مکاشفات روزبهان با استفاده از الگوی تحلیل ویلیام جیمز
نویسنده:
فرهاد فرضی ، عبدالرضا مظاهری ، انشاءالله رحمتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در عرفان اسلامی- مکاشفه مسئله مهم و مورد توجه خاص و ویژهای بوده و هست. زمانی که عارف بر اثر تهذیب نفس و ریاضتی که از سوی مرشد و پیر به او القامیشود و به حالات و مقاماتی دست یافت درواقع واجد مکاشفاتی شدهاست. روزبهان بقلی از عارفان بزرگ قرن6 هجری میباشد که از دو گرایش بارز در تصوف اسلامی که به سکر و صحو (یا بهقول حافظ مستی و مستوری) شهرت دارد، روزبهان بی شک در خط گرایش اول است. نگاه جدید به دین و باورهای دینی و طرح عناوین و پرسشهای نو در این ارتباط مدت زمانی است که اذهان متفکران دینی را به خود معطوف کردهاست، از جمله این عناوین جدید بحث تجربه دینی است. ویلیام جیمز دین را تاثیرات، احساسات و رویدادهایی میداند که برای هر انسانی در عالم تنهایی رخمیدهد و احساسات را مفهوم ذاتی دین میداند. از دیدگاه او تجربه دینی گوهر دین است، به این معنا که حقیقت دین احساسات و عواطفی است که در انسان هنگام رویارویی با حقیقت غائی پدیدمیآید و امور دیگر مانند عقاید اعمال و مناسک مؤخر از این تجربهاند. این تحقیق پس از پرداختن به مکاشفات روزبهان این موضوع را مورد بررسی قرارخواهدداد که آیا مکاشفات روزبهان براساس الگوی ویلیام جیمز قابلتحلیل است یا خیر؟ روش تحقیق: روش این مطالعه توصیفی تحلیلی است و روش گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانهای است و از کتاب، مقاله، نرمافزار استفادهشده و ابزار گردآوری اطلاعات فیشبرداری است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه شیوههای بازنمایی مفهوم«خدا» در ساحت شعر و اندیشه «حافظ»
نویسنده:
مطلب غفاری ، رضا حیدری نوری ، منیژه فلاحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
حافظ شاعر اندیشهوری است که علاوه بر بیان تجربههای عاطفی و احساسی، به دنبال بیان معنی و حقیقت این تجربهها و تأملات معنوی خود درلابه لای اشعارش میباشد و میتوان ژرفساختی معرفتی را در کاربرد واژگان هستیشناسانه « خدا ، انسان ، ملکوت ، جهان و ... » در شعر و اندیشه او جست وجو و کشفکرد. در این میان ، واژه و مفهوم «خدا» از پربسامدترین مفاهیم کلیدی دیوان حافظ است. این تحقیق به شیوه توصیفی-تحلیلی درصدد پاسخ به این پرسش است که : «خدا» در شعر و اندیشه حافظ چه معنا یا مفاهیمی دارد؟ یافتهها حاکی از آن است که: اندیشه و نگاه معرفتی حافظ در فضایی «خدامحورانه» طرح میشود این نگاه معرفتی از قرآن و متون عرفانی متأثر است و کهنالگوی داستان آفرینش و ماجرای خلقت و هبوط حضرت آدم دستمایه نگره و انگاره حافظ به حقیقت جهان هستی است اما نحوه، رنگ و جنس نگرش خداباورانه در شعر او یکدست نیست و میتوان مصادیق پرشماری برای رویکردهای عامیانه، عابدانه، وحدت وجودی، شهودی و... در دیوان او ارائهکرد و زمینههایی از اندیشههای رایج در آن روزگار را _ از قبیل: کلام اشعری ، نگاه جبرگرایانه، اندیشههای صوفیانه و کلامی و…_ در شعر خواجه سراغگرفت و نشانداد اما نگرش او غالباً شخصی ، ابتکاری و مستقل مینماید و رویکرد «عاشقانه و دوستانه» از حضور معنادارتری در فحوای شعرش برخوردار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 296 تا 314
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتبار سنجی روایات مشتمل بر دعا از دیدگاه علما
نویسنده:
سیده رقیه شهیدی ، حیدر حسنلو ، محمد حسین صائینی ، فرهاد ادریسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
رأی علما و محدثان در اعتباربخشی به روایات دعایی دوگونه است: عدهای روایات مشتمل بر دعا را همانند هر حدیث دیگر نیازمند بررسی سندی و متنی و بهکارگیری قواعد فقه الحدیثی میدانند؛ از این رو ملاکهایی جهت ارزیابی صحت و سقم آن ارائهکرده و صراحتاً برخی ادعیه را جعلی و یا محرف خواندهاند. دستهای دیگر با استناد به روایات من بلغ، ضعف راوی یا راویان را به دیده اغماض مینگرند و با تساهل از آن میگذرند؛ از این دسته گروهی نیز به تقیید قاعده تسامح پرداختهاند. بر اساس احادیث من بلغ، اگر طریق روایت و انشاء دعا ضعیف و اسناد آن غیرمعتبر باشد، کسی که بر ضعف و سستی سند وقوف داشتهباشد، شایسته است به قصد قربت دعا را قرائتکند نه به قصد ورود و انتساب قطعی آن به ائمه معصومین (علیهمالسلام). در این گفتار، اعتبارسنجی روایات مشتمل بر دعا از دیدگاه علما مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته و تبیین ایشان درخصوص دعای مأثور و غیرمأثور و نیز آراءشان را در رد یا قبول اصل تسامح در اسناد روایات مورد سنجش قرارمیدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 315 تا 328
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نمودها و کارکردهای موسیقی آفرینش در اندیشة عارفان
نویسنده:
سعیدرضائی ، محمدرضا اسعد ، فاطمه قهرمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تمامی افسانههای موجود در باب موسیقی نظیر هرمس، فیثاغورث، آپولون و ... بر پیدایش اسطورهای موسیقی حکایتدارند. بر پایة این افسانهها، گونهای موسیقی کیهانی، با بُعدی متافیزیکی، وجوددارد که از دیدگاه متفکران هندی، هیچگونه بدعتی را در آن راه نیست و یا با بسطی مفهومی بوسیلة نوافلاطونیانی چون بوئیثوس، همة موسیقیهای عالم، بازتاب یک موسیقی کیهانی همتراز هستند. از این دیدگاه با رهایی موسیقی از فضایی یکسویه و مونولوگ، تمامی موجودات از روح بشریِ همپایهای برخوردارند که درنتیجة آن، نغمههای ملکوتی و آسمانی در آنها جاری و ساری است. با توجه به پیوستگیهایی که بین گسترة عرفان اسلامی و علم موسیقی وجوددارد، در بررسی صورتگرفته در باب کارکردهای موسیقی کیهانی در متون مختلف عرفانی، مشاهدهشد که موسیقی کیهانی در مباحثی چون عهد الست(تداعی کلام حق با شنیدن هر نغمه و سازی)، آسمانی و فرعیبودن سماع به دلیل کششهای ربانی، جاری بودن موسیقی کیهانی در همة موجودات و برخورداری از آن به تناسب ظرفیت و حالات درونی، زمینهسازی شهود حقایق ملکوتی بهوسیلة موسیقی این جهانی و... نمود برجستهای داشتهاست. بررسی پیش رو، به شیوة توصیفی- تحلیلی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 369 تا 391
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و تطبیق عشق از منظر شیخ علاءالدوله بیابانکی و حضرت امام خمینی (ره)
نویسنده:
سعید کرکهآبادی ، پروین دخت مشهور ، فرزاد عباسی ، محبوبه ضیاخدادادیان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
عشق از مسائل بنیادین عرفان است، چنانکه بدون در نظرگرفتن آن عرفان و حکمت متعالیه قابلفهم نیست. در ادبیات عرفانی نیز عشق از جایگاه بالایی برخورداربوده و هست؛ ازاینرو بخش زیادی از ادبیات عرفانی به این موضوع اختصاص دارد. در ادبیات عرفانی بهخصوص در کلام شیخ علاءالدوله و امام خمینی (ره) که موردبحث این تحقیق است، عشق را میتوان از جنبة حقیقی موردبررسی قرارداد. جریان عرفان عاشقانه در بعد نظری و عملی دارای ویژگیهایی است که در اشعار علاءالدوله میتواندریافت که چگونه توانستهاست جریان عرفان عاشقانه را در اشعار خود به کاربرد و در مقایسه با اندیشههای حضرت امام (ره) در این موضوع، میتواندریافت که عرفان عاشقانة شاعران خراسان تا چه حدّ توانستهاست در آرای عرفانی یک عارف معاصر هرچند با مشربی متفاوت، تأثیرگذار باشد. دستآورد پژوهش بهطور مشخص این است که امام خمینی(ره) بهعنوان عارفی برخاسته از مکتب ابن عربی و با مشرب صدرایی، مبانی عرفان عاشقانة خراسان را میپذیرد و در دیوان اشعار خود بهگونهای دیگر بیان میدارد؛ اما گاه بهخصوص در اشعار خود، همان اصول را بهگونهای دیگر و به بیانی رایج در مکتب ابن عربی، مطرح ساختهاست و تحت تأثیر رویکرد رایج در فقه شیعی، به اصول ناظر به برخی از سنن عرفان عاشقانه، همچون عشق مجازی، توجهی نداشتهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 329 تا 348
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونگی نمود عنصر «شرّ» در حدیقةالحقیقه سنایی
نویسنده:
فاطمه دانشور ، جمال احمدی ، صادق زمانی ، شراره الهامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شر
چکیده :
وجود شرّ قرنها، به عنوان مسئلهای برای خداپرستان بودهاست. باور به اینکه جهان، با شمار زیاد شرور مخلوق و تحت نظارت مطلق خیر اعلی و قادر مطلق و دانای مطلق باشد، مشکل بهنظر میرسد. اهمیت جهانبینی درخصوص شرور تا بدان جاست که به عنوان یکی از مضامین مهم و برجسته، نه تنها در متون کلامی و فلسفی و حکمی، بلکه در متون عرفانی نیز بهوفور دیدهمیشود. در این مقاله نگارندگان پس از اشاراتی کوتاه به پاسخهایی که به مسئله شرور دادهشدهاست، با روش توصیفی-تحلیلی، به مصداقهای مسئله شرّ در منظومۀ عرفانی حدیقه سنایی میپردازند. حکیم سنایی از نظر اصول اعتقادی و کلامی دنبالهرو اشعری – ماتریدی است و در این سپهر فکری به آن اندیشیده است. نتیجهای که از این پژوهش به دست میآید حاکی از آن است که سنایی با رویکردی عرفانی در مسئله شرور با حکمای الهی متفقالقول است و شرور را بهطور کلی نفیمیکند. بر اساس منظومه فکری او، اراده الهی خیر محض است و این اصل از اساسیترین پایههای جهانبینی اوست و با تعبیرهای متفاوت از آن سخنگفتهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 349 تا 368
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 20
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید